Materialval vid tillverkning av gjutplugg

Rytter
23 januari 2015 · 20 Inlägg

Tjena!
Ska tillverka en gjutplugg som jag sedan skall tillverka en gjutform i glasfiber och gelcoat ifrån.

Vad ska jag använda för material som inte kostar skjortan och som inte smälter vid påläggning av exempelvis polyester/polystyren?

Formens yttermått kommer vara typ 0,5x1x3 meter, så av förklarliga skäl vill jag inte att det ska kosta skjortan.

Pluggen ska fräsas, sen ytbehandlas med bland annat någon gelcoat för att få fin yta att gjuta formen av.



Frigolit (Cellplast) verkar efter mina efterforskningar smälta

Ureol - Säkert skitbra, men skitdyrt (40kr/litern)

Polystyrenblock - Säkert skitbra, men vad jag har sett är det skitdyrt (26/litern)

Trä - "Billigt", men levande material, så det kan ju formförändras bara under transporten från fräs och hem.


Vore mycket tacksam för vettiga svar.

MvH
Linkan

Kmarcus
27 januari 2015 · 854 Inlägg

Hej! Cellplast är smidigt och lättarbetat men kräver mycket jobb. Jag/vi fick hitta ett sätt att skydda cellplasten från de aggressiva ämnena genom att behandla pluggarna i flera lager. Började med en vattenbaserad lackfärg och för att till slut lägga högblank topplack, detta efter många lager spackel och slipande.

Fördel - Billigt, låg vikt, lättbearbetat.

Nackdel - Mycket känsliga för tryck och slag, kräver tester så den slutgiltiga pluggen inte går sönder, mycket tidskrävande.

MDF/trä är ett alternativ men väger otroligt mycket vid så stora pluggar.

Efter många timmar blev resultatet följande...
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2342270

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Rytter
27 januari 2015 · 20 Inlägg

Grymt!
Själva delen som jag antar att ni gjutit ser ut att vara typ lika stor som min del jag tänkt att gjuta.

Du har ingen lista på exakt vad för material ni använt etc? Eller en projekttråd?
(Eller om du har en rapport/examensarbete eller liknande)

yakozan
29 januari 2015 · 333 Inlägg

Går att köra epoxispackel över hela formen för att skydda den mot styrenet i matrisen. Sen fixa ytan, vaxa, lägga på gelcoat och slutligen fiber och matris med den metod du tänkt använda (antar "hand lay-up" då man slipper pumpar och massa bråk med vacuumplast etc). Då borde du få en fin form med gelcoatyta som du kan vaxa och sen gjuta på. Tänk på att det kommer lukta satan när du lägger på matrisen. Se till att ha god ventilation.

Alternativt skulle du kunna byta matris till epoxi. Det borde funka med frigoliten. Men kolla alltid på en provbit innan för säkerhets skull.

Prova att tillverka nånting litet och enkelt först för att se till att metoden fungerar.
Har tyvärr ingen erfarenhet av polyester och glasfiber, så vet inte om det är nånting speciellt man bör tänka på med användandet av just dom sakerna. Har bara använt epoxi och vinylester tillsammans med kolfiber.

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
Rytter
30 januari 2015 · 20 Inlägg

Vilka toppensvar!

Vart köper jag epoxispackel någonstans?
Är ju en riktig djungel det där med tillbehör till kolfiber!

Ja, självklart provar jag på en mindre bit först för att se slipbarhet och vad som händer med polystyrenet smile

Kmarcus
31 januari 2015 · 854 Inlägg

Alla karossdelar är laminerade i pre-preg och med hjälp av autoklav, även stolen. Ratten och diverse detaljer våtlaminerades pga dubbelsidiga formar m.m.

Tyvärr reagerade vårt material med epoxi. Där av att vi var tvungna att grunda med vattenbaserad färg först. Har för mig det var lackfärg från biltema, epoxigrund, epoxispackel där det krävdes, filler, topplack. Antar att du inte kommer tillverka kolfiber/epoxi-formar så var försiktig med att inte lägga på för mycket och för tjockt med glasfiber/polyester åt gången. Pluggarna mår inte bra om dom blir varma... Gäller även att vara försiktig när framför allt första lagret glasfiber rollas ut, en tunn/lätt väv första varven är att föredra så luftbubblor minimeras.

Ska du tillverka i kolfiber för utseende eller vikt/styrka? Ska du köra våtlaminering eller injicering? (Antar att pre-preg och autoklav är överkurs)

Hagmans har mycket bra material.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Rytter
2 februari 2015 · 20 Inlägg

Okej!

"Ert material reagerade med epoxy"? Vilket av alla material? tongue

Jag tänkte göra en plugg i något material, täcka med någon lämplig ytbehandling då jag fått till ytorna och sen utifrån gjutpluggen göra en form i glasfiber i vilken jag sedan tänkt lägga kolfiber.

Så själva pluggen kommer aldrig behöva utstå någon värme, däremot olika sorters material och lösningsmedel.

Den färdiga kolfiberdetaljen ska få utstå en del påfrestningar, så det är inte på grund av flashfaktorn jag använder kolfiber, utan för viktens skull.

Har läst en del, och pre-preg verkar ju satans smidigt alltså.

Kmarcus
2 februari 2015 · 854 Inlägg

Vår cellplast klarade inte epoxi.

Vid härdning av polyester bildas mycket värme så pluggen kommer bli varm. Desto tjockare med ohärdad polyester desto mer värme. Där av att inte lägga för tjockt/många lager åt gången, plus risken för luftbubblor som kan förstöra formen helt. Med så stor form du pratar om kommer den säkert behöva vara 15 mm tjock, vilket är långt ifrån vad man gör i ett fåtal lager.

Pluggen bör ha exakt samma finish som du vill ha på den färdiga produkten, minsta repa kommer synas om du ska ha synliga fibrer. Det är enklare att arbeta på pluggen än på en färdig kolfiberdetalj, att slipa ( för mycket) på färdig detalj blir ofta inte bra då man skadar fibrerna. Bra finish minskar också risken för att detaljen fastnar i formen.

Vet inte vad den andra killen syftade på här ovan men att hoppa över vacuumpump, bag, släppfilm eller breather vid kolfiberlaminering kommer bara leda till att resultatet blir sämre eller rent av riktigt dåligt.

Du vill ha så låg epoxihalt som möjligt i förhållande till fiber, läs även på om sandwichkonstruktion, ökar styrkan oerhört men adderar väldigt lite vikt. Går även att ha på välvda ytor om du använder rätt distansmaterial.

Glöm inte släppvinklar så du får ut detaljen ur formen... smile

Pre-preg är väldigt smidigt om man har tillgång till autoklav. Det är dock den dyraste metoden, men också enklast. Vid stora arbeten är våtlaminering svårt då epoxin gärna börjar härda innan alla moment är klara... Injicering är en annan smidig metod, den kräver dock mer eftertanke och lite extra utrustning. Men precis som vid pre-preg slipper man stressen.

Finns hur mycket som helst att skriva. smile

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang