Med hur mycket spräckte du din renoveringsbudget och varför?

Ramming_Air
23 januari 2015 · 137 Inlägg

Något säkert alla känner igen som har gjort en större renovering av sin kärra. Man börjar med en budget...som sedan inte alls höll när man väl är klar. Ofta på grund av att man inte har haft kunskapen om vad det kostar...eller att projektet tog en helt annan vändning.

Kunde vara kul att höra vad folk har för erfarenheter!

Själv skulle jag lägga i nya packningar i min big block...men det blev en helt nyrenoverad motor..med massa performancedelar. Så min budget sket sig typ dag 1 smile

Senast redigerat av Ramming_Air (23 januari 2015)

nixon89 klabbarpan
23 januari 2015 · 3 041 Inlägg

Min budget sket sig samma dag jag ångrade att jag skulle sälja bilen smile tänkte sälja den till förmån för annat, men insåg att jag redan hade ett bra utgångsobjekt. Nu har tusenlapparna stuckit iväg och flera kommer att försvinna. Men för min del innebär det sista chansen innan man har annat på halsen med wink

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 januari 2015 · 14 038 Inlägg

nixon89 skrev:
Min budget sket sig samma dag jag ångrade att jag skulle sälja bilen smile tänkte sälja den till förmån för annat, men insåg att jag redan hade ett bra utgångsobjekt. Nu har tusenlapparna stuckit iväg och flera kommer att försvinna. Men för min del innebär det sista chansen innan man har annat på halsen med wink

Du menar "Villa" och "Vovve" då för "Volvo" har du ju redan. Eller halvmeterstyper som stör nattsömnen? wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
charger_69
23 januari 2015 · 26 Inlägg

Ett bra tips är bygg en bra maskin var noga med att kolla att du håller dig inom toleranser på lager, kolv spel och så vidare. bygg maskin som ska hålla. Var noga med olje system. Så även om man spräcker budget så spar du pengar för varje gång du slipper renovera om motorn.
Och du Kan Lägga Mer Pengar på bränsle. haha

Senast redigerat av charger_69 (23 januari 2015)

Allt under 7.2Liter är Startmotorer!!!
Ramming_Air
23 januari 2015 · 137 Inlägg

charger_69 skrev:
Ett bra tips är bygg en bra maskin var noga med att kolla att du håller dig inom toleranser på lager, kolv spel och så vidare. bygg maskin som ska hålla. Var noga med olje system. Så även om man spräcker budget så spar du pengar för varje gång du slipper renovera om motorn.

Kan bara hålla med. Finna inga genvägar. Ska man göra det ordentligt...låt set kosta. Att snåla in på materialval...eller att "hoppa över" steg i renoveringem oavsett vad det gäller..blir bara dyrare i slutänden. En vän byggde en v8 och hade fel toleranser i sina vevlager...blev en kostsam historia kan jag lova..

charger_69
23 januari 2015 · 26 Inlägg

Så med andra ord. Kolla vad du vill ha. Handla vad du vill ha. Köp vad du har råd med. Lägg på hyllan. Spara. Handla lägg på hyllan.

Allt under 7.2Liter är Startmotorer!!!
Ramming_Air
23 januari 2015 · 137 Inlägg

Thats true!

nixon89 klabbarpan
23 januari 2015 · 3 041 Inlägg

Vettemannen skrev:

nixon89 skrev:
Min budget sket sig samma dag jag ångrade att jag skulle sälja bilen smile tänkte sälja den till förmån för annat, men insåg att jag redan hade ett bra utgångsobjekt. Nu har tusenlapparna stuckit iväg och flera kommer att försvinna. Men för min del innebär det sista chansen innan man har annat på halsen med wink

Du menar "Villa" och "Vovve" då för "Volvo" har du ju redan. Eller halvmeterstyper som stör nattsömnen? wink

/Benny

Nja villa å vovve går bort, men sistnämnda boven är rätt på spåret smile

Senast redigerat av nixon89 (23 januari 2015)

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
mb_pucken
23 januari 2015 · 5 087 Inlägg

Har ingen budget på mina projekt. Det är ingen ide wink blir dyrt som fan hur man än gör med bilar och andra intressen tongue

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
caromania Forummoderator
23 januari 2015 · 9 296 Inlägg

Jag hänvisar till min blogg där jag bland annat beskrivit hur man bygger baklampor av ölburkar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cheva_Micke
23 januari 2015 · 222 Inlägg

håller med mb_pucken jag ingen ide att ha nån budget sticker iväg hur fan man än gör tongue

Volvo 940 T5 "sportvagn niohundrafyrtio" (1991)
L0K3
23 januari 2015 · 108 Inlägg

Jag skulle snygga till min Opel Astra som jag fick i studentpresent av far  tänkte lägga ned kanske 5k på det.
Efter ett tag blev det problem med motorn och jag blev tvungen att fixa en annan bil som jag kunde köra medan opeln blev fixad. Nu när jag hade en annan bil kunde jag gräva och plocka ut mer saker ut motorutrymmet och när jag insåg att den skulle stå ett tag tänkte jag plocka ut lite inredning och lacka vissa detaljer svarta.
Sen skulle jag bara laga lite rost och när jag börjat laga rost så behövde jag lacka där jag lagat då kunde man ju lika bra lacka den för 20k och när det var gjort kunde man ju lika bra satsa på bilen så köpte mitt första ljudsystem som gick på 12k sen har det bara skenat iväg och nu 2,5 år senare håller jag fortfarande på och fixar med bilen.

Denna bil såg till att jag skaffade mig en ny dyr hobby...

Gloremir hmmmm
23 januari 2015 · 1 094 Inlägg

Ja vad ska man säga...
Jag skulle ju "bara" renovera mina coilovers.
Men sedan spårade allt ur. tänkte vafan jag kan lika gärna laga den lilla rost som är på bakskärmarna.
Och ja sen vart det mer o mer o mer.
Så nu hålls det på med en total renovering. budgeten är väll spräckt 100ggr om lätt.
Men men får en för jävla fin bil när den kommer ut igen

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
L0K3
23 januari 2015 · 108 Inlägg

Gloremir skrev:
tänkte vafan jag kan lika gärna laga den lilla rost som är

Här har vi nog top fem anledningar till varför en budgets spräcks!

zleepy Trucker
23 januari 2015 · 1 391 Inlägg

Vaddå budget, vad är det? tongue

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
mr_z28
23 januari 2015 · 47 Inlägg

zleepy skrev:
Vaddå budget, vad är det? tongue

Det är det där alla pratar om men ingen vet vad det ärlol

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
zleepy Trucker
23 januari 2015 · 1 391 Inlägg

mr_z28 skrev:

zleepy skrev:
Vaddå budget, vad är det? tongue

Det är det där alla pratar om men ingen vet vad det ärlol

ahaaaaaa.. tongue ingen aning smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Ramming_Air
24 januari 2015 · 137 Inlägg

Budget = den summa man delger donnan för att hon ska sluta fråga vad alla paketleveranser kostar wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 januari 2015 · 14 038 Inlägg

Ramming_Air skrev:
Budget = den summa man delger donnan för att hon ska sluta fråga vad alla paketleveranser kostar wink

Det låter rimligt! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
24 januari 2015 · 7 284 Inlägg

jag hade en budget på ca 10k på mitt budget projekt,, nu visar det sig att bara min nya turbo som jag vill ha kostar det wink  oops så det kan gå tongue

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang