Volvo 240 spridare öppnar inte

LindholmS
24 januari 2015 · 7 Inlägg

Hej jag har lagt i en b230fk motor i en 240 från 83 så har jag tagit kabelhärva från nyare 240 med lh2.4
och lött in spridarmotstånd, förlängt luftmassekabeln och fixat svänghjulsgivare och svänghjul med 60-2 och svänghjulet sitter rätt
Har också fixat 044 pump och en 240 pump i tanken och kopplat in kablarna från 9 poliga kontakten.

Jag har gnista så svänghjul och givaren funkar ju då? kopplar jag bort den så får jag ingen gnista.
Pumparna surrar iaf 044an den andra i tanken hör jag inte har inte kollat heller om den går men jag har kopplat in dom på samma säkring så den borde gå.
Har inga felkoder och spridarna har 12v och är jordade. Gör jag spridartestet så kommer det bränsle ur spridarna

Jag har 0280 000 976 bränslebox vad är det för box? och 0227 400 219 tändbox.
sen har jag bara bränslerelä och inget spridarrelä behövs det? 240 har ju inget sånt och i alla guider så står det inget om spridarrelä.

Vad är fel?
Bränslepump pumpar då borde väl bränslerelät funka också?
Svänghjulsgivare? gnista finns ju så tändningsbox borde ju funka då med.
Bränslebox? kommer bränsle med spridartestet.
Tempgivare? kan den vara trasig? slutar boxen jorda spridarna då?
Har ingen lambdasond än men det spelar väl ingen roll?

Fattar ingenting hehe hjälp mig!smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Varför skulle det inte spela roll att du inte lambdasond? Jag säger inte att det är så men det KAN va just det som är felet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
LindholmS
25 januari 2015 · 7 Inlägg

Tror du? Borde ju komma bränsle ur spridarna och starta ändå men kanske inte gå så bra?
jag har inte fixat avgassystemet än är därför jag inte har nån lambdasond än

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 januari 2015 · 3 730 Inlägg

LindholmS skrev:
Tror du? Borde ju komma bränsle ur spridarna och starta ändå men kanske inte gå så bra?
jag har inte fixat avgassystemet än är därför jag inte har nån lambdasond än

Är den inte inkopplad? Styrboxen får ju isåfall ingen signal alls. Jag kan ha fel. Aldrig testat att köra utan vissa komponenter

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
LindholmS
25 januari 2015 · 7 Inlägg

Nä jag har ingen ens kanske stämmer det du säger smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 januari 2015 · 3 730 Inlägg

LindholmS skrev:
Nä jag har ingen ens kanske stämmer det du säger smile

Testa iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
LindholmS
25 januari 2015 · 7 Inlägg

Jo blir nog o åka till skroten på måndag smile

240bns
25 januari 2015 · 1 008 Inlägg

Bränslebox 976 - 977 och högre/senare versioner vill ha signal från Immobiliserns styrdon, dvs stöldskyddet, annars öppnar ej spridarna.

Om du chippar boxen kan du dock använda den utan immobiliser.

LindholmS
25 januari 2015 · 7 Inlägg

Ahaa trodde bara 977 och 984 som det var Immobiliser jag tror jag aldrig hört talas om 976
aja men nu till nästa problem dåbig_smile jag kollade runt lite och då skriver folk att spridarmotståndet på 240 ska in på oranga kabeln jag har lagt in den på grön/vita vilket är rätt? kan boxen va paj nu?

Senast redigerat av LindholmS (25 januari 2015)

JacobSoh
25 januari 2015 · 72 Inlägg

De är väl bara å prova att sätta in spridarmotståndet på den orangeakabeln och se om de fungerar eller inte.
Ta reda på vad de är för tänd å bränsleboxar som hör ihop med den motor du har och så försöker du leta på sånna istället. (min personliga åsikt) Borde underlätta för dig då om du vet att de grejjorna kan lira ihop redan från början.

LindholmS
25 januari 2015 · 7 Inlägg

Jag provade med oranga kabeln det kom lite mer bränsle då men 240bns sa ju att det är stöldskydd på boxen och jag vet inte hur mycket det ska komma ur spridarna när man gör spridartestet det kommer knappt nånting nu men jag ska leta efter ny box och prova

Senast redigerat av LindholmS (25 januari 2015)

LindholmS
2 februari 2015 · 7 Inlägg

Fick igång bilen jag köpte viking chip o bytte sen starta den direkt:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang