Köpråd: Prius runt 20.000 mil?

Cabriol
26 januari 2015 · 7 Inlägg

Hejsan!

Jag går i tankarna på att köpa en prius nu. Eftersom dem som ligger runt 50.000 kr har lite mil på nacken så frågar jag er, vad bör man tänka på vid köp av en Prius -06 som gått 20.000 mil?

Tack på förhand

Putteliten
26 januari 2015 · 9 077 Inlägg

Vi har haft 3st på jobbet runt dom milen, och dom verkar gå bra. Ett par hjullager har rasat men dom kostade inte många kronor att byta. Bromsar kan ju va dax att byta om dom inte är bytta redan....

Evildan
26 januari 2015 ·

Putteliten täckte genast upp med det vanligaste, nämligen bromsar.
Dessa har en tendens att kärva bak då dom används för lite precis som på alla bilar, men lite mindre på Prius och HSD överhuvudtaget då elmotorn sköter retardationen i första skedet vid mjuk inbromsning.
Bromsoken går inte sönder utan dom kärvar bara lite, 345kr tar Toyota för att smörja upp dom vid service.

Annars är repiga stötfångare fram och bak vanligt då bilen har en aerodynamisk utformning som det krävs viss tillvänjning för att bemästra hur lång den är.
Gen II som du tittar på är att föredra från modellår 2006 då lyktor, baklampor, stereo, pekskärmen och lite annat uppdaterades, dom äldre är absolut inte ett dåligt köp, faceliften är bara lite bättre. wink
TAXI använder gärna Prius, dom rullar långt och tillförlitligt och 20000mil är inget du behöver vara känna oro för.
Hybridbatteriet håller, det har bytts ett fåtal, några pga misskötsel med byte av kylvätska i systemet och något har faktiskt gått sönder, dock kostar det mindre än att byta dieselpump på en jämngammal bil.

Fråga gärna mer, jag vågar påstå att jag har rätt bra koll på Priusar.
I min blogg finns en sammanställning av ett år med den genII jag ägde tidigare.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

sleepyoh
26 januari 2015 · 1 319 Inlägg

Varit populära hos taxi åkarna, känner till några som köpt loss bilarna privat efter den avskrivits som taxi. Verkar gå långt dessa, så jag skulle våga köpa.

_----------'
Cabriol
28 januari 2015 · 7 Inlägg

Tack för suveräna svar alla

Evildan
28 januari 2015 ·

Länka gärna om du har hittat något utannonserat exemplar du är sugen på.

Cabriol
2 februari 2015 · 7 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=2

Vad tror du Evildan, något att ha?

Evildan
2 februari 2015 ·

Cabriol skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_5_Hybrid_58273016.htm?ca=12&w=2

Vad tror du Evildan, något att ha?

Ser/hittar inget konstigt med den bilen.
Business paket.

Säljaren är förmodligen bilhandlare då han ställde av den 2015-01-15 samtidigt som den besiktigades och godkändes.

Åk och kläm och känn på den tycker jag.
Pruta så klart, priset är sänkt och ska i mitt tycke gå att få ned väldigt nära 40000.

Putteliten
2 februari 2015 · 9 077 Inlägg

+

Cabriol skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_5_Hybrid_58273016.htm?ca=12&w=2

Vad tror du Evildan, något att ha?

Hahaha, det där är kollegans gamla firmabil. Den har gått som företagsbil i 2 omgångar vad jag vet. Det är ca 4 år sen vi hade den hos oss då innan den gick till en bilhandlare uppe i Sthlm trakten.

Evildan
2 februari 2015 ·

Putteliten skrev:
+

Cabriol skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_5_Hybrid_58273016.htm?ca=12&w=2

Vad tror du Evildan, något att ha?

Hahaha, det där är kollegans gamla firmabil. Den har gått som företagsbil i 2 omgångar vad jag vet. Det är ca 4 år sen vi hade den hos oss då innan den gick till en bilhandlare uppe i Sthlm trakten.

Fungerade bra när den nyttjades av din kollega?
Välservad förmodar jag.

Putteliten
2 februari 2015 · 9 077 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
+

Cabriol skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_5_Hybrid_58273016.htm?ca=12&w=2

Vad tror du Evildan, något att ha?

Hahaha, det där är kollegans gamla firmabil. Den har gått som företagsbil i 2 omgångar vad jag vet. Det är ca 4 år sen vi hade den hos oss då innan den gick till en bilhandlare uppe i Sthlm trakten.

Fungerade bra när den nyttjades av din kollega?
Välservad förmodar jag.

Jovars det gjorden den allt, och servad enligt boken på auktoriserad Toyota verkstad.

Evildan
2 februari 2015 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
+
Hahaha, det där är kollegans gamla firmabil. Den har gått som företagsbil i 2 omgångar vad jag vet. Det är ca 4 år sen vi hade den hos oss då innan den gick till en bilhandlare uppe i Sthlm trakten.

Fungerade bra när den nyttjades av din kollega?
Välservad förmodar jag.

Jovars det gjorden den allt, och servad enligt boken på auktoriserad Toyota verkstad.

Inget dåligt köp alltså?

Min genII hade även den ett förflutet via företag, först inom showbiz och sedan som telekominstallatörsutrustningsfraktare åt en kompis kompis.

Putteliten
2 februari 2015 · 9 077 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Fungerade bra när den nyttjades av din kollega?
Välservad förmodar jag.

Jovars det gjorden den allt, och servad enligt boken på auktoriserad Toyota verkstad.

Inget dåligt köp alltså?

Min genII hade även den ett förflutet via företag, först inom showbiz och sedan som telekominstallatörsutrustningsfraktare åt en kompis kompis.

De tror ja inte, det är ju Toyota.
Har sagt det förr. Toyota är förbannat tråkiga bilar, men dom går bra, är billiga att serva och går sällan sönder.

Cabriol
3 februari 2015 · 7 Inlägg

Borde man vara orolig om han som säljer den säger att den alltid har varit privatägd? Då har man svårt att tro på ett ord han säger efter det

SportPilot Ubåtsingenjör
3 februari 2015 · 7 229 Inlägg

Evildan skrev:
Putteliten täckte genast upp med det vanligaste, nämligen bromsar.
Dessa har en tendens att kärva bak då dom används för lite precis som på alla bilar, men lite mindre på Prius och HSD överhuvudtaget då elmotorn sköter retardationen i första skedet vid mjuk inbromsning.
Bromsoken går inte sönder utan dom kärvar bara lite, 345kr tar Toyota för att smörja upp dom vid service.

Annars är repiga stötfångare fram och bak vanligt då bilen har en aerodynamisk utformning som det krävs viss tillvänjning för att bemästra hur lång den är.
Gen II som du tittar på är att föredra från modellår 2006 då lyktor, baklampor, stereo, pekskärmen och lite annat uppdaterades, dom äldre är absolut inte ett dåligt köp, faceliften är bara lite bättre. wink
TAXI använder gärna Prius, dom rullar långt och tillförlitligt och 20000mil är inget du behöver vara känna oro för.
Hybridbatteriet håller, det har bytts ett fåtal, några pga misskötsel med byte av kylvätska i systemet och något har faktiskt gått sönder, dock kostar det mindre än att byta dieselpump på en jämngammal bil.

Fråga gärna mer, jag vågar påstå att jag har rätt bra koll på Priusar.
I min blogg finns en sammanställning av ett år med den genII jag ägde tidigare.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

vad kostar det att byta en dieselpump ? min erfarenhet säger någonstans mellan 1500-5000

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Putteliten
3 februari 2015 · 9 077 Inlägg

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:
Putteliten täckte genast upp med det vanligaste, nämligen bromsar.
Dessa har en tendens att kärva bak då dom används för lite precis som på alla bilar, men lite mindre på Prius och HSD överhuvudtaget då elmotorn sköter retardationen i första skedet vid mjuk inbromsning.
Bromsoken går inte sönder utan dom kärvar bara lite, 345kr tar Toyota för att smörja upp dom vid service.

Annars är repiga stötfångare fram och bak vanligt då bilen har en aerodynamisk utformning som det krävs viss tillvänjning för att bemästra hur lång den är.
Gen II som du tittar på är att föredra från modellår 2006 då lyktor, baklampor, stereo, pekskärmen och lite annat uppdaterades, dom äldre är absolut inte ett dåligt köp, faceliften är bara lite bättre. wink
TAXI använder gärna Prius, dom rullar långt och tillförlitligt och 20000mil är inget du behöver vara känna oro för.
Hybridbatteriet håller, det har bytts ett fåtal, några pga misskötsel med byte av kylvätska i systemet och något har faktiskt gått sönder, dock kostar det mindre än att byta dieselpump på en jämngammal bil.

Fråga gärna mer, jag vågar påstå att jag har rätt bra koll på Priusar.
I min blogg finns en sammanställning av ett år med den genII jag ägde tidigare.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

vad kostar det att byta en dieselpump ? min erfarenhet säger någonstans mellan 1500-5000

Då Priusen har en bensinmotor så lär dieselpumpen inte vara något att bekymra sig över! wink

Evildan
3 februari 2015 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:
Putteliten täckte genast upp med det vanligaste, nämligen bromsar.
Dessa har en tendens att kärva bak då dom används för lite precis som på alla bilar, men lite mindre på Prius och HSD överhuvudtaget då elmotorn sköter retardationen i första skedet vid mjuk inbromsning.
Bromsoken går inte sönder utan dom kärvar bara lite, 345kr tar Toyota för att smörja upp dom vid service.

Annars är repiga stötfångare fram och bak vanligt då bilen har en aerodynamisk utformning som det krävs viss tillvänjning för att bemästra hur lång den är.
Gen II som du tittar på är att föredra från modellår 2006 då lyktor, baklampor, stereo, pekskärmen och lite annat uppdaterades, dom äldre är absolut inte ett dåligt köp, faceliften är bara lite bättre. wink
TAXI använder gärna Prius, dom rullar långt och tillförlitligt och 20000mil är inget du behöver vara känna oro för.
Hybridbatteriet håller, det har bytts ett fåtal, några pga misskötsel med byte av kylvätska i systemet och något har faktiskt gått sönder, dock kostar det mindre än att byta dieselpump på en jämngammal bil.

Fråga gärna mer, jag vågar påstå att jag har rätt bra koll på Priusar.
I min blogg finns en sammanställning av ett år med den genII jag ägde tidigare.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

vad kostar det att byta en dieselpump ? min erfarenhet säger någonstans mellan 1500-5000

Då har vi väldigt olika uppgifter.
15274kr vill exempelvis Mekonomen ha betalt för en dieselpump till en V70N D5.
9418kr till en E46 330d, då är det en renoverad utbytespump.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 86437004sv

På dessa priser tillkommer givetvis arbete.

Evildan
3 februari 2015 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

Jovars det gjorden den allt, och servad enligt boken på auktoriserad Toyota verkstad.

Inget dåligt köp alltså?

Min genII hade även den ett förflutet via företag, först inom showbiz och sedan som telekominstallatörsutrustningsfraktare åt en kompis kompis.

De tror ja inte, det är ju Toyota.
Har sagt det förr. Toyota är förbannat tråkiga bilar, men dom går bra, är billiga att serva och går sällan sönder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-5594cc47909aca60932167a5b3d24189.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-eb024abf2e1ae0d71d6dd1288c3ffa42.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-ab03ae8b46650b0806bb91f96b240bff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-832dd67a6390fa27b11a87379329f3c2.jpg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=58897

Jo visst är det tråkiga bilar, kanske för någon som tycker att en firmabil som exempelvis en Golf VII är en spännande och rolig bil att köra. wink

SportPilot Ubåtsingenjör
3 februari 2015 · 7 229 Inlägg

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:
Putteliten täckte genast upp med det vanligaste, nämligen bromsar.
Dessa har en tendens att kärva bak då dom används för lite precis som på alla bilar, men lite mindre på Prius och HSD överhuvudtaget då elmotorn sköter retardationen i första skedet vid mjuk inbromsning.
Bromsoken går inte sönder utan dom kärvar bara lite, 345kr tar Toyota för att smörja upp dom vid service.

Annars är repiga stötfångare fram och bak vanligt då bilen har en aerodynamisk utformning som det krävs viss tillvänjning för att bemästra hur lång den är.
Gen II som du tittar på är att föredra från modellår 2006 då lyktor, baklampor, stereo, pekskärmen och lite annat uppdaterades, dom äldre är absolut inte ett dåligt köp, faceliften är bara lite bättre. wink
TAXI använder gärna Prius, dom rullar långt och tillförlitligt och 20000mil är inget du behöver vara känna oro för.
Hybridbatteriet håller, det har bytts ett fåtal, några pga misskötsel med byte av kylvätska i systemet och något har faktiskt gått sönder, dock kostar det mindre än att byta dieselpump på en jämngammal bil.

Fråga gärna mer, jag vågar påstå att jag har rätt bra koll på Priusar.
I min blogg finns en sammanställning av ett år med den genII jag ägde tidigare.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

vad kostar det att byta en dieselpump ? min erfarenhet säger någonstans mellan 1500-5000

Då har vi väldigt olika uppgifter.
15274kr vill exempelvis Mekonomen ha betalt för en dieselpump till en V70N D5.
9418kr till en E46 330d, då är det en renoverad utbytespump.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 86437004sv

På dessa priser tillkommer givetvis arbete.

det var förbannat dyrt, betalade 3500 sist arbetet är relativt enkelt att utföra själv... tvivlar på att det är enkelt att byta batteri i en prius gissar på att det krävs en hög specialverktyg och säkert en massa dyr mjukvara för att reseta bilen igen

Senast redigerat av CHEEVA (3 februari 2015)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang