Golf V -04 hög co.

spillolja
7 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Jag har haft en sån kärra  en 04:a

skillnaden i gång och förbrukning mellan 95 och 98 oktan är enorm
även mellan 98 och 99 oktan är det en tydlig skillnad

99 oktan med en skvätt E85 för en 50-lapp är fina grejer big_smile

99 oktan har försvunnit från svenska marknaden sad

läs även denna tråd i skodaklubbens forum:
http://www.skodaklubben.com/forum/detal … ForumID=17

Senast redigerat av spillolja (7 augusti 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Twoodblue Snygg
7 augusti 2015 · 113 Inlägg

tack för infon, men jag behöver veta om man måste tanka 98 enligt anvisningarna på bensinlocket och instruktionsboken, eller om man kan välja 98/95.  För i så fall har inte återförsäljaren informerat mig om att man bör tanka 98 för att nox-sensorn inte ska paja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

Twoodblue skrev:
så den är godkänd för 95 då?   vw borås hävdade att det står att den ska tankas med 98 i instruktionsboken.
Men jag har svårt att tolka boken,

Jag tolkar det som att den ska ha 98. Men i undantagsfall kan den köras på 95 oktan. Undvik korta sträckor, dra gärna på ordentligt ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Highway_Outlaw
7 augusti 2015 · 198 Inlägg

Rekommendationen är 98 oktan.
Men om detta inte finns så kan man köra på 95 oktan men undvika hög belastning på motorn.
Och tanka med 98 så fort som möjligt.

Men jag har svårt att se att sensorn skulle "dö" pga. att man kör på 95 oktan.

Vad fick du för garantier på bilen när du köpte den?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Rekommendationen är 98 oktan.
Men om detta inte finns så kan man köra på 95 oktan men undvika hög belastning på motorn.
Och tanka med 98 så fort som möjligt.

Men jag har svårt att se att sensorn skulle "dö" pga. att man kör på 95 oktan.

Vad fick du för garantier på bilen när du köpte den?

Precis! 95 om inget annat finnes. Jag tror dock att korta körningar dödar sensorn. Jämför med Mitsubishis GDi-snurra. En högre andel luft tas in under lugn körning. En NOx-golf hade jag tankat 98 på och kört rätt hårt med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
7 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Shell och statoil säljer 98oktan som heter 98+

möjligen har den några 10 delar högre oktan än den vanliga 98

kan vara värt att testa på just denna spis
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Twoodblue Snygg
7 augusti 2015 · 113 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Rekommendationen är 98 oktan.
Men om detta inte finns så kan man köra på 95 oktan men undvika hög belastning på motorn.
Och tanka med 98 så fort som möjligt.

Men jag har svårt att se att sensorn skulle "dö" pga. att man kör på 95 oktan.

Vad fick du för garantier på bilen när du köpte den?

Är många mekaniker som hävdar att den slås ut pga 95 okt, och att vw dessutom gav 8000 mil /5år garanti på den då det var fel på den ofta (nya bilar).
Hade väl ingen garanti, men vill reklamera då jag anser de inte ger rätt info vid köp. Men eftersom det hade gått 6 månader efter köpet, så måste jag bevisa att de har gjort fel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

Twoodblue skrev:

Highway_Outlaw skrev:
Rekommendationen är 98 oktan.
Men om detta inte finns så kan man köra på 95 oktan men undvika hög belastning på motorn.
Och tanka med 98 så fort som möjligt.

Men jag har svårt att se att sensorn skulle "dö" pga. att man kör på 95 oktan.

Vad fick du för garantier på bilen när du köpte den?

Är många mekaniker som hävdar att den slås ut pga 95 okt, och att vw dessutom gav 8000 mil /5år garanti på den då det var fel på den ofta (nya bilar).
Hade väl ingen garanti, men vill reklamera då jag anser de inte ger rätt info vid köp. Men eftersom det hade gått 6 månader efter köpet, så måste jag bevisa att de har gjort fel.

Beror på vad du gett för den. Fick du en varudeklaration med bilen vid köp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Highway_Outlaw
7 augusti 2015 · 198 Inlägg

Twoodblue skrev:

Highway_Outlaw skrev:
Rekommendationen är 98 oktan.
Men om detta inte finns så kan man köra på 95 oktan men undvika hög belastning på motorn.
Och tanka med 98 så fort som möjligt.

Men jag har svårt att se att sensorn skulle "dö" pga. att man kör på 95 oktan.

Vad fick du för garantier på bilen när du köpte den?

Är många mekaniker som hävdar att den slås ut pga 95 okt, och att vw dessutom gav 8000 mil /5år garanti på den då det var fel på den ofta (nya bilar).
Hade väl ingen garanti, men vill reklamera då jag anser de inte ger rätt info vid köp. Men eftersom det hade gått 6 månader efter köpet, så måste jag bevisa att de har gjort fel.

Men jag förstår inte vad dom har gjort fel?

Det står i tanklocket att rekommendationen är 98 oktan.

Har du valt att köra på 95 oktan så kan det inte bli deras fel.

Senast redigerat av Highway_Outlaw (7 augusti 2015)

Twoodblue Snygg
7 augusti 2015 · 113 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:

Twoodblue skrev:

Highway_Outlaw skrev:
Rekommendationen är 98 oktan.
Men om detta inte finns så kan man köra på 95 oktan men undvika hög belastning på motorn.
Och tanka med 98 så fort som möjligt.

Men jag har svårt att se att sensorn skulle "dö" pga. att man kör på 95 oktan.

Vad fick du för garantier på bilen när du köpte den?

Är många mekaniker som hävdar att den slås ut pga 95 okt, och att vw dessutom gav 8000 mil /5år garanti på den då det var fel på den ofta (nya bilar).
Hade väl ingen garanti, men vill reklamera då jag anser de inte ger rätt info vid köp. Men eftersom det hade gått 6 månader efter köpet, så måste jag bevisa att de har gjort fel.

Men jag förstår inte vad dom har gjort fel?

Det står i tanklocket att rekommendationen är 98 oktan.

Har du valt att köra på 95 oktan så kan det inte bli deras fel.

Jo men det står ju även 95 i parantes.

Highway_Outlaw
7 augusti 2015 · 198 Inlägg

Som jag skrev innan, rekommendationen är 98 med det går tillfälligt med 95.

Jag tror inte att sensorn har gått sönder pga. 95 oktan.

Men allt handlar om vad för garanti du har fått på bilen.

Senast redigerat av Highway_Outlaw (7 augusti 2015)

Twoodblue Snygg
20 augusti 2015 · 113 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Twoodblue skrev:

Highway_Outlaw skrev:
Rekommendationen är 98 oktan.
Men om detta inte finns så kan man köra på 95 oktan men undvika hög belastning på motorn.
Och tanka med 98 så fort som möjligt.

Men jag har svårt att se att sensorn skulle "dö" pga. att man kör på 95 oktan.

Vad fick du för garantier på bilen när du köpte den?

Är många mekaniker som hävdar att den slås ut pga 95 okt, och att vw dessutom gav 8000 mil /5år garanti på den då det var fel på den ofta (nya bilar).
Hade väl ingen garanti, men vill reklamera då jag anser de inte ger rätt info vid köp. Men eftersom det hade gått 6 månader efter köpet, så måste jag bevisa att de har gjort fel.

Beror på vad du gett för den. Fick du en varudeklaration med bilen vid köp?

fick ingen =/

Twoodblue Snygg
20 augusti 2015 · 113 Inlägg

Hade den jäv*a delen inte varit så dyr, och jag arbetslös med ersättning på 7500kr/månad, så hade det väl inte varit något...
Är bara så tråkigt att köpa sin första bil och att vw borås inte informerar om att korta sträckor och ev oktan 95 kan paja sensorn. De ska ju ändå vara en vw återförsäljare, de borde veta om vanliga standardfel.

spillolja
20 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Vad är det som tyder på att det är fel på Nox-sensorn ?

vad är bilen köpt ?

privat ?  bilhandlare märkes eller fristående ?

sök bevismaterial:

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … noxsensorn
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=16527

Senast redigerat av spillolja (20 augusti 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Twoodblue Snygg
20 augusti 2015 · 113 Inlägg

Felkoden tyder på det, men även personer som jag rådfrågat säger att det är bakre lambdan.

Bilen är köpt på toveks bil i Borås. En stor privat bilhandlare.

Tror du att dessa bevisen fungerar?

Har mailat fler vw, men ingen säger något om oktanen, men någon har sagt om korta sträckor kan göra skada.

spillolja
20 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

En timmeslång rådgivning hos advokat för ca 1700:- inkl moms kan hjälpa er att komma en bit på vägen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Twoodblue Snygg
20 augusti 2015 · 113 Inlägg

spillolja skrev:
En timmeslång rådgivning hos advokat för ca 1700:- inkl moms kan hjälpa er att komma en bit på vägen

Ja, hade jag haft råd så. smile

Ska försöka få lite svar från människor som jobbar med vw. Om det är ett vanligt fel, för då hänvisar jag infon till toveks och går vidare till arn i så fall.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

spillolja skrev:
En timmeslång rådgivning hos advokat för ca 1700:- inkl moms kan hjälpa er att komma en bit på vägen

Hjälper nog inte:
http://www.vibilagare.se/reportage/kamr … vice-15162

De verkar inte ens vara MRF-anslutna! TS rekommenderas att köra på 98 oktan. Så länge han/hon vill behålla bilen. Varva gärna livet ut ur den ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Twoodblue Snygg
28 december 2016 · 113 Inlägg

Hej hopp.

Bilen började hacka när jag skulle köra för ca 1 månad till jobbet.
Ställde den hemma och felsökte när jag kom hem. Var då en tändspole som spöka och sen gick den ok igen när den var bytt smile

DOCK, så fick jag felkod på nox-sensorn igen efter några mil.  Fy f*n va arg jag blir på att skiten har bara hållt i ca 1 år!  Är ju så vanligt fel att de borde tillverka något bättre.
Ni som kan lite mer om bilar än jag, varför tror ni den paja i samma veva som tändspolen la av?

/Tony

spillolja
29 december 2016 · 4 014 Inlägg

Om tändspolarna är sedan bilen tillverkades, så är dom andra på G, köp nya :
http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/ … 57400.html

hur lyder felkoden ?

går det möjligen att fixa på garantin ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang