Vinande ljud efter kamremsbyte v50 T5

Euroman
27 januari 2015 · 493 Inlägg

Hej,

Har fått ett vinande ljud efter kamremsbytet, Det låter inget på tomgång utan bara om man gasar till 1500rpm och uppåt (avtystnar vid 4500 pga motorn). Ljudet låter lite som en turbo eller kompressor.

Det som blev bytt var kamrem, multirem, ac rem + spännare.

Verkstaden sa att vattenpumpen inte glappade, Men kan det vara lagret i vattenpumpen ändå?

Kan tillägga att jag inte haft ljudet förut.

Bilen är en v50 T5 2005 med 16000mil på mätaren.

Tack på förhand

Mvh
Martin

Mack Forum- och sitemoderator
27 januari 2015 · 26 113 Inlägg

Varför bytte du inte pumpen på samma gång?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Euroman
27 januari 2015 · 493 Inlägg

Mack skrev:
Varför bytte du inte pumpen på samma gång?

Dem sa att dem skulle byta den om det behövdes. Haft den inne för efter koll och dem hittar inget fel på den andra gången heller.

Men något är verkligen fel för den skall inte låta så. Så det lutar kanske åt pumpen ändå ljudet verkar komma mer åt bakre hållet (närmare torpedväggen)

Mack Forum- och sitemoderator
27 januari 2015 · 26 113 Inlägg

Euroman skrev:

Mack skrev:
Varför bytte du inte pumpen på samma gång?

Dem sa att dem skulle byta den om det behövdes. Haft den inne för efter koll och dem hittar inget fel på den andra gången heller.

Men något är verkligen fel för den skall inte låta så. Så det lutar kanske åt pumpen ändå ljudet verkar komma mer åt bakre hållet (närmare torpedväggen)

"Den andra gången"?
Hade du alltså samma vattenpump förra gången du bytte kamrem också?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
xXSammy
27 januari 2015 · 6 566 Inlägg

Vattenpumparna brukar klara sig rätt bra på Volvo 5orna.

Tystnar det om du drar upp oljestickan? smile

Kan ju även vara att kamremmen är för hårt/felaktigt spänd.

De/Dem
Euroman
27 januari 2015 · 493 Inlägg

Mack skrev:

Euroman skrev:

Mack skrev:
Varför bytte du inte pumpen på samma gång?

Dem sa att dem skulle byta den om det behövdes. Haft den inne för efter koll och dem hittar inget fel på den andra gången heller.

Men något är verkligen fel för den skall inte låta så. Så det lutar kanske åt pumpen ändå ljudet verkar komma mer åt bakre hållet (närmare torpedväggen)

"Den andra gången"?
Hade du alltså samma vattenpump förra gången du bytte kamrem också?

Nej, har bytt kamrem 1 gång för 1 vecka sedan men fick ett konstigt ljud, Så lämnade in bilden idag för att dem skulle kolla så verkligen allt såg "ok" ut. smile

Euroman
27 januari 2015 · 493 Inlägg

Malheus skrev:
Vattenpumparna brukar klara sig rätt bra på Volvo 5orna.

Tystnar det om du drar upp oljestickan? smile

Kan ju även vara att kamremmen är för hårt/felaktigt spänd.

Har inte provat dra upp oljestickan faktiskt smile dock låter den inte på tomgång men det kanske inte spelar roll?

xXSammy
27 januari 2015 · 6 566 Inlägg

Prova, vanligt att de börjar tjuta när vevhusventilationen täppts.

De/Dem
Euroman
27 januari 2015 · 493 Inlägg

Malheus skrev:
Prova, vanligt att de börjar tjuta när vevhusventilationen täppts.

Har nu vart ute en sväng och blir ingen skillnad så ljudet måste vara ifrån rem sidan någonstans, låter från den sidan med och inget ifrån växelåds sidan. hmm, måste helt enkelt vara pumpen eller för hårt spänd rem.

xXSammy
27 januari 2015 · 6 566 Inlägg

När blev kamremmen bytt? Hade den varit felaktigt spänd så hade det låtit direkt.

De/Dem
Euroman
27 januari 2015 · 493 Inlägg

Malheus skrev:
När blev kamremmen bytt? Hade den varit felaktigt spänd så hade det låtit direkt.

Den blev bytt för 1 vecka sedan och har hört ljudet sedan dess, var inne idag och dem kollade kamrem + bytte multiremmen och spännare till den men samma ljud finns kvar hmm

xXSammy
27 januari 2015 · 6 566 Inlägg

Då är det lika bra att lämna in bilen igen och be dem kontrollera kamrems spänningen.

Kan vara så att den som utförde jobbet spände medsols, har jag själv råkat göra på en bil och då skrek det om remmen. smile Vanligast ska kamremsspännaren spännas motsols.

De/Dem
zzr94092
27 januari 2015 · 4 378 Inlägg

det är kamremmen som är för "hårt"spänd,ett vanligt fel "förr i tiden" när det var man,spännare,,,,,,

Euroman
27 januari 2015 · 493 Inlägg

Malheus skrev:
Då är det lika bra att lämna in bilen igen och be dem kontrollera kamrems spänningen.

Kan vara så att den som utförde jobbet spände medsols, har jag själv råkat göra på en bil och då skrek det om remmen. smile Vanligast ska kamremsspännaren spännas motsols.

zzr94092 skrev:
det är kamremmen som är för "hårt"spänd,ett vanligt fel "förr i tiden" när det var man,spännare,,,,,,

Det verkar som att ni vet vad ni snackar om tongue aja skall jag ändå dit får dem byta pumpen med! så är jag säker på att inget finns kvar som kan orsaka ras! smile

Tackar för all hjälp!

xXSammy
27 januari 2015 · 6 566 Inlägg

Ett förslag jag hade erbjudit (Ifall jag var verkmästare) är att du står för vattenpumpen och verkstaden för jobbet.
Hade vattenpumpen varit dålig (Vilket händer sällan samma dag som kamremsbytet) så hade den ju låtit innan kamremsbytet.

De/Dem
Euroman
27 januari 2015 · 493 Inlägg

Malheus skrev:
Ett förslag jag hade erbjudit (Ifall jag var verkmästare) är att du står för vattenpumpen och verkstaden för jobbet.
Hade vattenpumpen varit dålig (Vilket händer sällan samma dag som kamremsbytet) så hade den ju låtit innan kamremsbytet.

Jo det är jag helt enig med smile

så troligen sitter felet i just kamremmen att den är för hårt spänd:)

Euroman
12 februari 2015 · 493 Inlägg

Vattenpump, multirem och ac rem är bytta ihop med spännare.

Vattenpumpen var dålig i lagren och hade börjat läcka lite.

Dock finns ljudet fortfarande där. Har läst runt lite om att det kan vara fabriksfel på kamremmen.

Så frågan är, Någon som vet hur bred/tjock en original rem skall vara? Så jag kan mäta den jag har för att se om det är 1mm fel eller liknande,

Läste en som hade liknande fel på en s40 då var remmen 0,6mm för smal och det orsakade ett dåligt ljud. Bytte remmen och ljudet var borta.

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang