För ett tag sedan tändes motorlampan på min V40 2.0L 2001. Jag kopplade då in felkodsläsaren och fick felkod på bakre och främre lamdasond (kommer inte ihåg vad felkoden hette). Jag drog slutsatsen att det var hål i avgassystemet och demonterade då främre delen. Hittade dock inte hålet och efter en del laborerande med vatten och annat visade sig att det inte var något hål Monterade tillbaka allt igen med avgaspasta på alla skarvar. Nollställde systemet men efter att ha kört ca 3.5 km tändes motorlampan igen och fick då felkod p0138 och p0141. Jag bestämde mig för att byta bakre lambda efter jag läst lite på olika forum.
Åkte till Biltema och köpte mig en ny bakre lambdasond. Monterad med rätt kabellängd och nollade systemet. Efter bara ca 5 mins körning tändes motorlampan igen och nu får jag felkod P0141.
Har en 9:a i slutet av reg numret så idag var det dags för besiktning. Nollade systemet innan jag körde in genom besiktningsporten och kom igenom med blanka papper! Dock tändes motorlampan igen efter ca 500m från besiktningen.
Så min fråga är, vad kan felet vara? Den gick igenom besiktningen med följande värde:
CO 0,0 CO 25000 0,0 Lambda 1,00 HC 002
Behöver egentligen inte bry mig men stör mig ändå på lampjävlen och mina idéer börja ta slut
Någon som har erfarenhet, tankar eller funderingar kring detta så är jag öppen för tips och tricks!
Kommer inte riktigt ihåg hur dessa motorer ser ut exakt längre men det skulle kunna vara läckage insugs-sidan. Detta får ju bilen att gå magert. I vissa extrema situationer skulle det kunna resultera i brända ventiler eller kolvar. Fast du använder väl inte bilen och kör gasen i botten jämt. Biltema i all ära men Volvo originaldelar brukar löna sig i längden har jag lärt mig. Gäller ju alla bilmärken.