Volvo 745 -87 Rycker vid körning

Samuel3
27 januari 2015 · 360 Inlägg

Hej jag igen med ny symptom. Tanken är att inte göra denna tråd så lång som den förra.

Bil: Volvo 745 GL -87 B230f

Mil: 37***

Tankmätaren fungerar inte men min uppskattning är att jag har strax under halvtank. Den bakre pumpen som sitter i tanken har fungerat förut, bilen har gått som den ska förut när jag har haft mindre bensin i tanken. Bilen rycker inte mycket, även när bilen står på tomgång går den typ 96% rent. 

Enligt observation från mig så kan jag säga att en tidigare ägare till bilen har bytt tankpumpen. Det låg en sådan pump löst i bakluckan när jag fick hem bilen, och att det ligger en tandpetare vid täcklocket (en sådan används när man monterar tillbaka armaturen i tanken!). Även strömkabeln är skarvad på ett ställe så troligtvis har någon har mätt strömen där!

Jag tog min multimeter och vred den på "V" 20, och mätte där det var skarvat. Ingen ström enligt mätaren, man hör heller inget surr utanför tanken. (Klart det är lite svårt att höra med hål avgassystemet och huvudpumpen arbeta för fullt) Har testat med två relän till pumparna och kollat säkringen flera gånger.

volvo244-83
27 januari 2015 · 134 Inlägg

Jag hade liknande fel på min bil en gång då var det soppa slangen till spridarna som skavit hål, Och en gång gick den ryckigt speciellt om det regnat ut under en 3dagar tills den dig under körning, då var en en säkring som satt mellan batteriet och tändspolen som hade ärgat och att att säkringshållaren börjat gå sönder.

jaka54
28 januari 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ofta är det inte pumpen bak utan själva elanslutningen till pumpen på tanklocket som har ärgat.
Se mina tidigare inlägg om fel på tankmätare  och fel på pumpen.

Samuel3
28 januari 2015 · 360 Inlägg

Nu har jag mätt som man ska göra, fick 13.39 ungefär.

Meaganeowner
29 januari 2015 · 2 250 Inlägg

Ja, ha. Du kom tydligen på att det är viss skillnad mellan ström o spänning.

Att du nu mätt spänning, visar dock inte att det flyter någon ström genom pumpen. Bara att en av förutsättningarna finns.

Fram med fysikboken...

Senast redigerat av Meaganeowner (29 januari 2015)

Samuel3
29 januari 2015 · 360 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ja, ha. Du kom tydligen på att det är viss skillnad mellan ström o spänning.

Att du nu mätt spänning, visar dock inte att det flyter någon ström genom pumpen. Bara att en av förutsättningarna finns.

Fram med fysikboken...

Har jag skrivit att det går ström genom pumpen?? Jag satte plus på strömkabeln och jord mot karrossen. Gjorde säkert fel då men hur ska man annars lära sig. Inte nödvändigt med sarkasm, inte heller lämligt att göra sig lustig på andras bekostnad.

jaka54
30 januari 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Uppfattade jag dig rätt att du har 12V eller mer fram till  reostaten och pumpen som sitter i tanken?
Du vet kanske att på tanklocket sitter reostatens och pumpens sladdar anslutna via en"plastplupp" !?
Kablarna inne i denna "plastplupp" brukar ärga sönder vilket har till följd att pumpen och tankmätarens  reostat inte får spänning. Så mät om du har någon spänning på pumpens poler och på reostatens anslutningar.

Samuel3
30 januari 2015 · 360 Inlägg

Tack för ditt svar! Är det alltså kontakter i plastgrejen? Kan man bara ta bort den alltså och undersöka?

Jag tankade i nyss så jag har mer än halvtank. Problemet är borta!

jaka54
1 februari 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ja! Sladdarna ner till reostat och bränslepump är inplastade inne i "plastpluppen" och en liten jord anslutning sitter undertill på ena sidan av "pluppen".
Det här är en idiotisk lösning av Volvo då fukt kommer in i plasten undertill vilket gör att anslutningarna ärgar sönder.
Ta bort pluppen och löd på kablagets kablar direkt till reostat och pump ...och se till att jordanslutningen  kabel som ska sitta på tanklocket  verkligen sitter fast.
När det gäller fallerande tankmätare så är det ofta de elektrolytkondensatorer (Små svarta burkliknande saker) som sitter på tankmätarens kretskort som behöver bytas ut. Dessa kostar under 5:- på Elfa i Solna.
Jag har bytt på flera 740:or. Endast en gång har jag varit med om att felet varit orsakat av en liten Zenerdiod (tillverkad av glas) på kretskortet som varit sprucken.

Senast redigerat av jaka54 (1 februari 2015)

jaka54
1 februari 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Så här ser kretskortet ut till tankmätare. Det är de två små svarta elektrolytkondingarna som behöver bytas ut.
OBS! Ena kondingen döljs bakom mätaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-9f16f2f967ff57895e3a0908355f86f9.jpg
tankmätarkretskort Volvo 745 -87

Senast redigerat av jaka54 (1 februari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang