Saab 9-3 - 99

DanneBRE
28 januari 2015 · 7 Inlägg

Hej! har en Saab 9-3-99 som har gått 27000 mil, började med att jag tyckte bilen var lite trögstartad men tänkte inte mer på det... batteriet är nytt enligt förra  ägaren, ser bra ut också vad jag kan se..


Men har märkt att bilen blir mer och mer trögstartad nu, nästan som om batteriet skulle vara urladdat, den ger typ samma ljud men hoppar igång ändå. Tar cirka 3 sekunder när jag har vridit nyckeln för att bilen ska starta.


Båda kall & varm motor.

Senast redigerat av DanneBRE (28 januari 2015)

JklJ Sir
28 januari 2015 · 105 Inlägg

Står i manualen att det kan ta upp till 90 sekunder innan den startar, utan att det behöver vara något problem, tror inte det är någon större greja att bry sig om, har ungefär samma delay, 2-3 sekunder. Kolla med voltmätare och sedan ta en titt på generatorn, kolla också hur många Ampere ditt batteri är och jämför vad original ska ha.

BMW 320 e36 "Graythunder" (1994)
BMW 325i "Silver Fox" (2002)
BMW 318is "Dammframkallaren" (1992)
DanneBRE
28 januari 2015 · 7 Inlägg

JklJ skrev:
Står i manualen att det kan ta upp till 90 sekunder innan den startar, utan att det behöver vara något problem, tror inte det är någon större greja att bry sig om, har ungefär samma delay, 2-3 sekunder. Kolla med voltmätare och sedan ta en titt på generatorn, kolla också hur många Ampere ditt batteri är och jämför vad original ska ha.

EDIT: hittade manualen,

http://imgur.com/gCf4KHG

Så jag ska ha 60 ampere? tror jag har ett batteri som är 80 ampere, är det bra/dåligt?

Senast redigerat av DanneBRE (28 januari 2015)

JklJ Sir
28 januari 2015 · 105 Inlägg

60 låter rätt jo, inte säker på detta med man tycker ju att det kanske borde nöta på generatorn ifall du har så stort batteri i. angående problemet så kan du ju kolla om jorden sitter vettigt på generatorn/motorn och att det är lagom rent där, annars kolla tändstiften

DanneBRE
28 januari 2015 · 7 Inlägg

JklJ skrev:
60 låter rätt jo, inte säker på detta med man tycker ju att det kanske borde nöta på generatorn ifall du har så stort batteri i. angående problemet så kan du ju kolla om jorden sitter vettigt på generatorn/motorn och att det är lagom rent där, annars kolla tändstiften

skall kolla!

mr_z28
28 januari 2015 · 47 Inlägg

Ett vanligt fel på Saab är tändlägesgivare/vevaxelgivare eller bränslepumpen när dom är svåra att starta.

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang