Volvo S40 DII -12. Skrammel i koppling/växellåda

Tommy_h
28 januari 2015 · 17 Inlägg

God dagens, köpte mig en nästintill ny Volvo S40 DII i somras som endast gått 1600 mil.
Den har nu gått ca 3500 och var nyligen inne på 2000-mila-service, inga konstigheter förutom en liten läcka i vänster drivaxeltätning. Enligt servicemannen så behövde den bytas inom 1 år och var inte så farligt alls.

Något jag däremot uppmärksammat nu efter servicen är att den skramlar väldigt mycket på tomgång något som har ökat successivt.
Ljudet försvinner när jag trycker ner koppling, låter inget när jag kör (kanske för att allt annat överröstar?) och låter inte mycket alls när jag kört i några timmar och den går på tomgång igen.

Enligt tjejen tyckte hon det skakade/brummade lite mer i bilen än sist hon åkte med wink
I övrigt har jag inte märkt något alls i form av bränsleförbrukning, kopplingsslir etc..

Det jag undrar är ju självklart i vanligt ordning:
Felet?
Allvarligt?
Dyrt?

Tack på förhand smile

KolGruvan
28 januari 2015 · 1 450 Inlägg

Tystnar det när du trycker ner kopplingen är det förmodligen urtrampningslagret, det är väl inte speciellt billigt att byta om man inte gör det själv, men ja har också samma problem med min, men har kört ca 2 tusen mil nu och det har inte blivit värre.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Tommy_h
28 januari 2015 · 17 Inlägg

KolGruvan skrev:
Tystnar det när du trycker ner kopplingen är det förmodligen urtrampningslagret, det är väl inte speciellt billigt att byta om man inte gör det själv, men ja har också samma problem med min, men har kört ca 2 tusen mil nu och det har inte blivit värre.

Hur är det möjligt på en så pass ny bil tänker jag då?
Enligt mig själv är jag bra på att köra bil.. och det är ju mest pendlande som görs!

KolGruvan
28 januari 2015 · 1 450 Inlägg

Tommy_h skrev:

KolGruvan skrev:
Tystnar det när du trycker ner kopplingen är det förmodligen urtrampningslagret, det är väl inte speciellt billigt att byta om man inte gör det själv, men ja har också samma problem med min, men har kört ca 2 tusen mil nu och det har inte blivit värre.

Hur är det möjligt på en så pass ny bil tänker jag då?
Enligt mig själv är jag bra på att köra bil.. och det är ju mest pendlande som görs!

Håller med, det är mycket märkligt när den gått så lite, men så som du beskriver felet låter det som urtrampningslagret, det kan mycket väl vara något annat också det kan ja inte svara på men

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
zzr94092
28 januari 2015 · 4 378 Inlägg

Dubbelmassesvänghjulet?  Men du har väl nån typ av garanti,maskinskada? kan den heta så?

Tommy_h
28 januari 2015 · 17 Inlägg

zzr94092 skrev:
Dubbelmassesvänghjulet?  Men du har väl nån typ av garanti,maskinskada? kan den heta så?

Vad är det?
Får kolla i boken imorgon men från vad jag minns när jag köpte den i somras stod det 1 års garanti.. (vilket är ganska lite egentligen?!)
Inget som går på servicegarantin enligt min tafatta kunskap i ämnet?

xXSammy
28 januari 2015 · 6 566 Inlägg

Av beskrivning och tidigare erfarenheter med dessa motorer låter det som svänghjulet har gått sönder.
Är nästan som ett kopplings jobb förutom att kopplingen i sig behöver inte bytas.

Oavsett bilmärke så ser det nästan likadant ut, har garantin gått ut så har den, spelar ingen roll hur lite bilen har gått. Anmäl maskinskada.

Senast redigerat av Malheus (28 januari 2015)

De/Dem
Tommy_h
6 februari 2015 · 17 Inlägg

I syfte att följa upp tråden kan jag ju berätta att jag åkte förbi Bilia på Södermalm, trevlig och något stressad mekaniker lyssnade runt på bilen och de kom fram till att det troligast var urtrampningslagret.

De ville då byta det samt koppling men sa att jag skulle se så mitt försäkringsbolag stod för kalaset!
Ringde Länsförsäkringar som inte alls lät sugna(trots att man betalar 10k om året till dom och det här skulle kosta ca 20k...) och bad mig lämna skadenummer hos mekanikern.

Bilia ringer upp dagen därpå och säger att Volvo tyckte synd om mig när bilen gått så lite och de betalar för hela kalaset istället! Fantastiskt big_smile

Meaganeowner
6 februari 2015 · 2 250 Inlägg

Så sköter man om sitt varumärke. Exemplariskt!

ekelund88
6 februari 2015 · 2 656 Inlägg

Tommy_h skrev:

KolGruvan skrev:
Tystnar det när du trycker ner kopplingen är det förmodligen urtrampningslagret, det är väl inte speciellt billigt att byta om man inte gör det själv, men ja har också samma problem med min, men har kört ca 2 tusen mil nu och det har inte blivit värre.

Hur är det möjligt på en så pass ny bil tänker jag då?
Enligt mig själv är jag bra på att köra bil.. och det är ju mest pendlande som görs!

det är möjligt om man ligger med foten lite på kopplingen hela tiden smile

xXSammy
6 februari 2015 · 6 566 Inlägg

ekelund88 skrev:

Tommy_h skrev:

KolGruvan skrev:
Tystnar det när du trycker ner kopplingen är det förmodligen urtrampningslagret, det är väl inte speciellt billigt att byta om man inte gör det själv, men ja har också samma problem med min, men har kört ca 2 tusen mil nu och det har inte blivit värre.

Hur är det möjligt på en så pass ny bil tänker jag då?
Enligt mig själv är jag bra på att köra bil.. och det är ju mest pendlande som görs!

det är möjligt om man ligger med foten lite på kopplingen hela tiden smile

Motorer med mycket vrid på låga varv ger lätt en ful ovana att man kör oftast på låga varv i uppförsbackar som skapar kraftigare vibrationer i drivlinan. Svänghjulet är gjort för att dämpa vibrationerna, men vissa klarar inte av denna typ av belastning en längre tid.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang