Problem byta bromsskivor fram Passat B6

F-Forward
29 januari 2015 · 4 Inlägg

Gav mig på att byta belägg och skivor på min Passat -07 idag, men blir inte klok på om man ska kunna vinkla ut skivan utan att lossa bromsokshållaren? Lyckades inte utan fick loss hållaren efter många om och men på ena sidan, men på andra sidan lyckades jag inte med det heller. Där satt ena bulten som berget och finns inte utrymme att använda förlängare till hylsnyckeln.

Så nu är frågorna:
A) Är jag dum i huvudet som inte kan få ut skivan utan att lossa hållaren?
B) Kommer en ordentlig lufttrycksdriven mutterdragare få loss bulten, eller hur går jag vidare?

Tack,

Tommy

Senast redigerat av F-Forward (30 januari 2015)

baltis
30 januari 2015 · 1 948 Inlägg

Du har alltså tagit bort oket från hållaren och nu måste du även ta bort hållaren? låter hel knasigt...
Gissar på att du missat att du kan ta bort själva oket och sen låta hållaren sitta kvar.

Spraya på ordentligt med 5-56 (eller liknande) och låt verka en halvtimme och sen slå med en hammar på bultarna, sen ska du se att dom lossnar.

Maffia
30 januari 2015 · 383 Inlägg

Lönar sig inte att spruta 5-56 på bultarna eftersom det enda man ser är skallen på bulten. Och nej du kan inte få av skivan utan att ta bort okhållaren.

Glesmark
30 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Du får inte bort skivan utan att ta bort ok-hållaren som Maffia redan skrivit.
Enkelt och lätt är att be en stark kompis att ta lös skruven åt dig.

F-Forward
30 januari 2015 · 4 Inlägg

Tack, skönt att veta att jag inte är dum i huvudet iaf wink
Jag hade bilen på lift och kunde komma åt och hänga i skaftet, men gick inte ändå. I och med att man inte behöver riva något för att komma åt å funderar jag på att åka förbi någon verkstad och be dem lossa och sätta dit bulten igen för en hundring. Borde de kunna tänkas göra va?

baltis
30 januari 2015 · 1 948 Inlägg

Maffia skrev:
Lönar sig inte att spruta 5-56 på bultarna eftersom det enda man ser är skallen på bulten. Och nej du kan inte få av skivan utan att ta bort okhållaren.

så skarven där bulten går in mot matrialet syns inte? smile 5-56, och liknande produkter, kryper. menmen skit i 5-56 och lycka till big_smile

cyberk2
30 januari 2015 · 214 Inlägg

en meter långt skaft och kort hylsa brukar lösa det. Om man inte tar i golvet.. men på en lyft är den risken minimal smile

Catling Old School Ford
30 januari 2015 · 600 Inlägg

baltis skrev:

Maffia skrev:
Lönar sig inte att spruta 5-56 på bultarna eftersom det enda man ser är skallen på bulten. Och nej du kan inte få av skivan utan att ta bort okhållaren.

så skarven där bulten går in mot matrialet syns inte? smile 5-56, och liknande produkter, kryper. menmen skit i 5-56 och lycka till big_smile

Om du tror att din hitte-på spray med namn som 5-56, wd40 , no-name- skit ska hjälpa dig att få loss din skruv. (Ja, skruv heter det , Bultar har inte gängor) så kan jag säga att så är inte fallet.
Är det ovanligt att skivan inte går att demontera utan att ta bort bromsokshållaren?
Nej , ytters få bilar som du kan få av skivan utan att ta av hållaren.

Med värme och ta i lite så kommer skruven att släppa. Drar du åt rätt håll? isåfall så ta i lite extra....

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang