Köpa en s40 t4-455hk med RASAD MOTOR????

MasterCar
30 januari 2015 · 390 Inlägg

Tjena, nu är det så att jag är ute efter en "sleeper" bil och jag tror att jag har hittat den. Dock är motorn rasad!! Bilen finna här på garaget.org men ägs numera av en annan person. Skulle vara snäll om ni kunde läsa igenom annonsen, enligt ägaren så är 3 saker trasiga/saknas och gör bilen därför i ett icke körbart skick. Jag vill veta om priset ör rimligt om det är endast dessa felen, sen om någon annat som kamaxlarna kan vara trasiga trots att ägaren säger att de klarat sig. Behöver all nödvändig information, allt uppskattas. Ska jag Slå till?????

http://m.blocket.se/ostergotland/Volvo_ … 439319.htm


Mvh

Senast redigerat av MasterCar (30 januari 2015)

nixon89 klabbarpan
30 januari 2015 · 3 041 Inlägg

Jag hade aldrig köpt en trimmad bil med blåst motor på det viset. Visst där är mycket godis att plocka, men är ändå inte värd besväret i mina ögon. Kommer skena iväg i pengar att göra vid den igen. Därav ägaren säljer den.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
MasterCar
30 januari 2015 · 390 Inlägg

Ja, verkligen mkt godis att hämta.Vad är det du tänker på som orsak till att det kan skena iväg?

Meaganeowner
30 januari 2015 · 2 250 Inlägg

Allt är väl avhängigt av det slutliga priset.

MasterCar
30 januari 2015 · 390 Inlägg

Visst är det så Meaganeowner. Vad skulle du ge för den?

Mew
30 januari 2015 · 2 151 Inlägg

Jag skulle rekommendera att du köper en annan körklar bil, om du inte är sugen på en total motorrenovering.

SportPilot Ubåtsingenjör
30 januari 2015 · 7 210 Inlägg

Det som kan ha hänt är att den blivit varm och toppen är krokig, eller att kamremen kuggat och du har ventilsallad. Kammarna har troligen klarat sig

Att sätta pris på en bil som den är jätte svårt då det som sagt finns mycket att plocka, men närmare 15 än 20 skulle jag säga

Senast redigerat av CHEEVA (30 januari 2015)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
JBeam
30 januari 2015 · 201 Inlägg

Hade köpt den för 20k även utan motorn. Läs vad som följer med... 20.000:- är ingenting, köp.

rudarmy
30 januari 2015 · 354 Inlägg

är ju svårt å få bra betalt på beg i motorväg, ska den göras körbar med 400hk igen så räkna med massa deg, tid och kunskap. 
gissar att även turbon är körd..

allt godis i karossen å nirat är ju en bra start som sleeper!!
Där är värdet tycker jag.

Motormässigt är ju inget wow direkt, visst bra å ha delar, men hur är skicket...?

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
rudarmy
30 januari 2015 · 354 Inlägg

MasterCar skrev:
Tjena, nu är det så att jag är ute efter en "sleeper" bil och jag tror att jag har hittat den. Dock är motorn rasad!! Bilen finna här på garaget.org men ägs numera av en annan person. Skulle vara snäll om ni kunde läsa igenom annonsen, enligt ägaren så är 3 saker trasiga/saknas och gör bilen därför i ett icke körbart skick. Jag vill veta om priset ör rimligt om det är endast dessa felen, sen om någon annat som kamaxlarna kan vara trasiga trots att ägaren säger att de klarat sig. Behöver all nödvändig information, allt uppskattas. Ska jag Slå till?????

http://m.blocket.se/ostergotland/Volvo_ … 439319.htm


Mvh

Motorn har spikat,har sett detta på andra bilar här har du ett exempel:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … a6cd8b869e

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
caromania Forummoderator
30 januari 2015 · 9 296 Inlägg

Har du 20k och ett garage?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rudarmy
30 januari 2015 · 354 Inlägg

caromania skrev:
Har du 20k och ett garage?

Har du 50k och ett garage är nog närmare sanningen..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
caromania Forummoderator
31 januari 2015 · 9 296 Inlägg

rudarmy skrev:

caromania skrev:
Har du 20k och ett garage?

Har du 50k och ett garage är nog närmare sanningen..

Nä. 20k räcker. Jag sa inget om att få skräpet att rulla ur garaget. Kan bli en fin soffa det där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Glesmark
31 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Har du ringt och kollat att bilen finns kvar? 20 000 kr är ett fynd.

Denna bilen är i det närmaste färdig och har säkerligen kostat runt 150 000 kr att bygga, tycker du fortfarande att 20 är dyrt?

En begagnad 1.9 motor betingar inte många tusenlappar, flytta över dom inre delarna så är den nya motorn i det närmaste klar. Kan du inte skruva själv så är en trimmad 450hk bil kanske inte riktigt rätt för dig.

Bara delarna nedan betingar 70 000 kr eller mer + att bilen är väl värd ca 20 000-25 000 kr om man skulle köpa en fungerande i original.

Verdistakar
slipade kamaxlar
forge wastegate
quaife diffbroms
Nira i3
Nira EGT
D2 coilovers
Brembo 4kolvsok med skivor och carbotech belägg
Sachs race tryckplatta+racelamell.
Turbon
Mappning

rudarmy
31 januari 2015 · 354 Inlägg

Glesmark skrev:
Har du ringt och kollat att bilen finns kvar? 20 000 kr är ett fynd.

Denna bilen är i det närmaste färdig och har säkerligen kostat runt 150 000 kr att bygga, tycker du fortfarande att 20 är dyrt?

En begagnad 1.9 motor betingar inte många tusenlappar, flytta över dom inre delarna så är den nya motorn i det närmaste klar. Kan du inte skruva själv så är en trimmad 450hk bil kanske inte riktigt rätt för dig.

Bara delarna nedan betingar 70 000 kr eller mer + att bilen är väl värd ca 20 000-25 000 kr om man skulle köpa en fungerande i original.

Verdistakar
slipade kamaxlar
forge wastegate
quaife diffbroms
Nira i3
Nira EGT
D2 coilovers
Brembo 4kolvsok med skivor och carbotech belägg
Sachs race tryckplatta+racelamell.
Turbon
Mappning

Då är det ju bara å köpa, sen säljer du den i delar å gör dig 50k..
Nä några 70k får du inte om den säljes i delar..
Stapla gärna upp säljvärdet, så får vi se..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Glesmark
1 februari 2015 · 1 938 Inlägg

rudarmy skrev:

Glesmark skrev:
Har du ringt och kollat att bilen finns kvar? 20 000 kr är ett fynd.

Denna bilen är i det närmaste färdig och har säkerligen kostat runt 150 000 kr att bygga, tycker du fortfarande att 20 är dyrt?

En begagnad 1.9 motor betingar inte många tusenlappar, flytta över dom inre delarna så är den nya motorn i det närmaste klar. Kan du inte skruva själv så är en trimmad 450hk bil kanske inte riktigt rätt för dig.

Bara delarna nedan betingar 70 000 kr eller mer + att bilen är väl värd ca 20 000-25 000 kr om man skulle köpa en fungerande i original.

Verdistakar 9000
slipade kamaxlar 2500?
forge wastegate 2000
quaife diffbroms 9000+montering
Nira i3 12 000
Nira EGT 2500
D2 coilovers 11 000
Brembo 4kolvsok med skivor och carbotech belägg, begagnade ok och skivor men ny belägg så KANSKE ~6000kr?
Sachs race tryckplatta+racelamell. ~6000 kr
Turbo ~7500
Mappning ~6000 kr

Då är det ju bara å köpa, sen säljer du den i delar å gör dig 50k..
Nä några 70k får du inte om den säljes i delar..
Stapla gärna upp säljvärdet, så får vi se..

Dåligt formulerat ser jag i efterhand, men jag menade naturligtvis delarnas nypris.
Oki, skrev in lite nuffror som jag anser att pryttlarna kostar nya, 74500 fick jag det till, går säkert att hitta både billigare och dyrare, men på ett snitt vad prylarna kostar.
Sen sitter det mer delar, och framförallt en helvetes massa tid och arbete nerlagt.

Den som någon gång byggt en bil vet vad det kostar och behöver inte frågesätta om bilen är värd 20 000 kr.
Den är ett ruskigt prisvärt utgångsobjekt om man skall bygga på en s40.

rudarmy
1 februari 2015 · 354 Inlägg

Glesmark skrev:

rudarmy skrev:

Glesmark skrev:
Har du ringt och kollat att bilen finns kvar? 20 000 kr är ett fynd.

Denna bilen är i det närmaste färdig och har säkerligen kostat runt 150 000 kr att bygga, tycker du fortfarande att 20 är dyrt?

En begagnad 1.9 motor betingar inte många tusenlappar, flytta över dom inre delarna så är den nya motorn i det närmaste klar. Kan du inte skruva själv så är en trimmad 450hk bil kanske inte riktigt rätt för dig.

Bara delarna nedan betingar 70 000 kr eller mer + att bilen är väl värd ca 20 000-25 000 kr om man skulle köpa en fungerande i original.

Verdistakar 9000
slipade kamaxlar 2500?
forge wastegate 2000
quaife diffbroms 9000+montering
Nira i3 12 000
Nira EGT 2500
D2 coilovers 11 000
Brembo 4kolvsok med skivor och carbotech belägg, begagnade ok och skivor men ny belägg så KANSKE ~6000kr?
Sachs race tryckplatta+racelamell. ~6000 kr
Turbo ~7500
Mappning ~6000 kr

Då är det ju bara å köpa, sen säljer du den i delar å gör dig 50k..
Nä några 70k får du inte om den säljes i delar..
Stapla gärna upp säljvärdet, så får vi se..

Dåligt formulerat ser jag i efterhand, men jag menade naturligtvis delarnas nypris.
Oki, skrev in lite nuffror som jag anser att pryttlarna kostar nya, 74500 fick jag det till, går säkert att hitta både billigare och dyrare, men på ett snitt vad prylarna kostar.
Sen sitter det mer delar, och framförallt en helvetes massa tid och arbete nerlagt.

Den som någon gång byggt en bil vet vad det kostar och behöver inte frågesätta om bilen är värd 20 000 kr.
Den är ett ruskigt prisvärt utgångsobjekt om man skall bygga på en s40.

Ts fråga va ju:
"Jag vill veta om priset ör rimligt om det är endast dessa felen, sen om någon annat som kamaxlarna kan vara trasiga trots att ägaren säger att de klarat sig."

Och där är svaret motorrenovering krävs, å tro inte att det räcker med en kolv, bränslepump och ett block bara

Sen kan man ju köpa en t4 motor för 2k å mappa med original turbo, nja...

Sen att det finns grejer för 75k är ju gött, nä sälj delar å tjäna lite istället

Som projekt en kanonstart såklart:)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
JBeam
1 februari 2015 · 201 Inlägg

rudarmy skrev:

Glesmark skrev:

rudarmy skrev:

Då är det ju bara å köpa, sen säljer du den i delar å gör dig 50k..
Nä några 70k får du inte om den säljes i delar..
Stapla gärna upp säljvärdet, så får vi se..

Dåligt formulerat ser jag i efterhand, men jag menade naturligtvis delarnas nypris.
Oki, skrev in lite nuffror som jag anser att pryttlarna kostar nya, 74500 fick jag det till, går säkert att hitta både billigare och dyrare, men på ett snitt vad prylarna kostar.
Sen sitter det mer delar, och framförallt en helvetes massa tid och arbete nerlagt.

Den som någon gång byggt en bil vet vad det kostar och behöver inte frågesätta om bilen är värd 20 000 kr.
Den är ett ruskigt prisvärt utgångsobjekt om man skall bygga på en s40.

Ts fråga va ju:
"Jag vill veta om priset ör rimligt om det är endast dessa felen, sen om någon annat som kamaxlarna kan vara trasiga trots att ägaren säger att de klarat sig."

Och där är svaret motorrenovering krävs, å tro inte att det räcker med en kolv, bränslepump och ett block bara

Sen kan man ju köpa en t4 motor för 2k å mappa med original turbo, nja...

Sen att det finns grejer för 75k är ju gött, nä sälj delar å tjäna lite istället

Som projekt en kanonstart såklart:)

Du kan ju inte referera till TS fråga och sen inte svara på den själv? Vadå motorrenovering krävs, vad har det med hans fråga att göra ? Det är väl självklart eftersom motorn är gången.. Han ville veta om bilen är värd det trots rasad motor och svaret är ja självklart ja.. Hur man än gör går det inte att gå minus på den bilen.

Sen kan ingen säga något om hur mycket som behöver göras med motorn i fråga eftersom ingen här har öppnat den. Visst kan man gissa sig till, men räkna med att den är helt körd så är bilen fortfarande värd betydligt mer än 20.000:-

Vill TS ha en färdig sleeper är det självfallet en dum ide att köpa denna bilen..
Vill han bygga, renovera eller lägga i en standard T4 är det ett klockrent köp.

ascona-tic
1 februari 2015 · 1 496 Inlägg

Om Ts kan skruva är det ett kap om man ska lämna iväg så låt bli.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
sik
1 februari 2015 · 1 072 Inlägg

Tycker frågan öht är väldigt konstig.
En bil för 20k som faktiskt ser fräsch ut på bild innehållande upgr för många tusenlappar.

Ett typiskt svenskt fenomen man ska köpa billigt, gärna snuskigt billigt och gärna pengar i hand för man ens möter upp säljaren. Man byter gärna in sin egna bil, helst ska den värderas mycket högre än motsvarande bilar på marknaden för den är just DIN och UNIK.

Men för att ge svar till trådskaparen.
Nytt block behövs, nya packningar block/topp
Man byter vatten/oljepump för du vill inte riva motorn igen för att nått liknande inte håller måtten.
Ny kolv / alt kolvar vägning, mätning och bearbetning av block. Kontroll av stakar.
Ny bränslepump.
Kanske rent av ny lamell och koppling


De springer iväg i pengar, men börja räkna på vad sakerna kostar som sitter på så är de försumbara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang