Liten Kortslutning hel/halvljus volvo 740 - 88

Ludwigk
31 januari 2015 · 200 Inlägg

Hejsan!

Äger en Volvo 745 -88 som alltid går och inge strul alls. För ett tag sen bytte jag ut Biltemas lampor på 50/60w till   Philips 90/100w i halvljus respektive helljus. När jag ställde mig framför garageporten märkte jag att ena lampan lös svagare än den andra. Väl inne i garaget så såg jag att kontaktsockeln som går till hel/halvljuset var bränd och väldigt varm. Tog voltmätaren och mätte men inget tyder på några fel!?

Vad kan det vara att kontakten brändes såsom  på bilden? Kan det bero på att Watt antalet var för högt jämfört med original? Phillips lampor har jag kört i 2 veckor men idag blev det annorlunda. Ingen säkring gick heller.

Tacksam för alla svar jag får! smile

Edit: Kablarna på bilden är lite modifierade för att usa fronten ska passa med dess helljus. Men under vintern är den vanliga svenska H4 reflektorer, därav annorlunda kontaktsockel.

Senast redigerat av Ludwigk (31 januari 2015)

Ludwigk
31 januari 2015 · 200 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155386/155386-ac9dc0f91ab7edac0c37f1f41b96ac64.jpg

Putteliten
31 januari 2015 · 9 068 Inlägg

Om du ska använda 90/100w lampor så måste du ha relä Med grövre kablar. Så du använder orginalkablarna som styrström till reläet.

Ludwigk
31 januari 2015 · 200 Inlägg

Okej, är det enda orsaken till kabelbranden så får jag sluta använda de högre watt antalet. Är ingen märkvärdig skillnad med tänker inte rodda om för det. Får väl byta till original. Om jag ska vara ärlig visste jag inte att det var högre watt antal. Trodde de var snarlika varandra hmm

uhlin
31 januari 2015 · 2 831 Inlägg

Ludwigk skrev:
Hejsan!

Äger en Volvo 745 -88 som alltid går och inge strul alls. För ett tag sen bytte jag ut Biltemas lampor på 50/60w till   Philips 90/100w i halvljus respektive helljus. När jag ställde mig framför garageporten märkte jag att ena lampan lös svagare än den andra. Väl inne i garaget så såg jag att kontaktsockeln som går till hel/halvljuset var bränd och väldigt varm. Tog voltmätaren och mätte men inget tyder på några fel!?

Vad kan det vara att kontakten brändes såsom  på bilden? Kan det bero på att Watt antalet var för högt jämfört med original? Phillips lampor har jag kört i 2 veckor men idag blev det annorlunda. Ingen säkring gick heller.

Tacksam för alla svar jag får! smile

Edit: Kablarna på bilden är lite modifierade för att usa fronten ska passa med dess helljus. Men under vintern är den vanliga svenska H4 reflektorer, därav annorlunda kontaktsockel.

Ja, du måste sätta ett relä till de lamporna som Putteliten skrev.

Men tänk lite på oss som möter dig med, inget kul att möta nåt sånt ljus. Dessutom olagligt, men det visste du nog och tar böterna som en man om du får några. wink

Putteliten
31 januari 2015 · 9 068 Inlägg

Ludwigk skrev:
Okej, är det enda orsaken till kabelbranden så får jag sluta använda de högre watt antalet. Är ingen märkvärdig skillnad med tänker inte rodda om för det. Får väl byta till original. Om jag ska vara ärlig visste jag inte att det var högre watt antal. Trodde de var snarlika varandra hmm

Yepp! Kablarna är för tunna för den effekten, då blir dom varma och smälter likaså kontaktstyckena. Sånahär saker orsakar kabelbränder i både bilar och hus. Som uhlin säger så är det heller inte lagligt med den höga effekten på lamporna.
Skaffa extraljus istället.

Ludwigk
31 januari 2015 · 200 Inlägg

Hejsan! För det första så visste jag inte att det finns olika typer av watt i hel/halvljus. Trodde nämligen att det var standard eftersom de kommer från Mekonomen och de sa inget om det. Philips är ett bra märke, Att det var högre watt  hade jag ingen aning om. Visste jag det så skulle jag givetvis inte använda dem. Att det är förbjudet med 100w i extraljus det vet jag redan. Får väl se till att kolla det för då byter jag allt till gammalt original neutral.

På sommaren blir det USA front med xenon. Där bländar dem inte eftersom det är andra reflektorer, har redan undersökt det noga wink. Synd att ljusbilden är såå himla dålig annars. Skulle kunn använda xenon i de gamla original men de bländar tyvärr hmm

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Har använt 90/100w i flera bilar nu. Givetvis med ny eldragning via separata reläer. Har man bara ordning på höjdinställningen så blir det inte bländande. Har för vana att alltid göra denna modifiering på äldre bilar då originalelen har såpass högt spänningsfall. Men att bara stoppa i dessa lampor utan övriga åtgärder ger inte speciellt bättre ljus. Bara brända kablar
På min senaste Van hade jag alla 4 framlampor inkopplade med både hel och halvljus. Blev riktigt bra ljus(360w). Inga protestblinkningar och sbp var nöjda sålänge 2par halvljus var urkopplade även med 90/100w

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Ludwigk skrev:
Hejsan! För det första så visste jag inte att det finns olika typer av watt i hel/halvljus. Trodde nämligen att det var standard eftersom de kommer från Mekonomen och de sa inget om det. Philips är ett bra märke, Att det var högre watt  hade jag ingen aning om. Visste jag det så skulle jag givetvis inte använda dem. Att det är förbjudet med 100w i extraljus det vet jag redan. Får väl se till att kolla det för då byter jag allt till gammalt original neutral.

På sommaren blir det USA front med xenon. Där bländar dem inte eftersom det är andra reflektorer, har redan undersökt det noga wink. Synd att ljusbilden är såå himla dålig annars. Skulle kunn använda xenon i de gamla original men de bländar tyvärr hmm

Va? Olagligt med 100w i extraljus? Vad menar du med dålig ljusbild i usa lamporna? Seldbeam har ju skum ljusbild men riktiga insatser med utbytbar glödlampa har riktig Europa ljusbild. Seldbeam får man inte åka runt med här

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Putteliten
31 januari 2015 · 9 068 Inlägg

DiwraZ skrev:

Ludwigk skrev:
Hejsan! För det första så visste jag inte att det finns olika typer av watt i hel/halvljus. Trodde nämligen att det var standard eftersom de kommer från Mekonomen och de sa inget om det. Philips är ett bra märke, Att det var högre watt  hade jag ingen aning om. Visste jag det så skulle jag givetvis inte använda dem. Att det är förbjudet med 100w i extraljus det vet jag redan. Får väl se till att kolla det för då byter jag allt till gammalt original neutral.

På sommaren blir det USA front med xenon. Där bländar dem inte eftersom det är andra reflektorer, har redan undersökt det noga wink. Synd att ljusbilden är såå himla dålig annars. Skulle kunn använda xenon i de gamla original men de bländar tyvärr hmm

Va? Olagligt med 100w i extraljus? Vad menar du med dålig ljusbild i usa lamporna? Seldbeam har ju skum ljusbild men riktiga insatser med utbytbar glödlampa har riktig Europa ljusbild. Seldbeam får man inte åka runt med här

Inga problem att köra sealed beam här i Sverige, nästan varenda orginalrenoverare av jänkebilar kör det.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Putteliten skrev:

DiwraZ skrev:

Ludwigk skrev:
Hejsan! För det första så visste jag inte att det finns olika typer av watt i hel/halvljus. Trodde nämligen att det var standard eftersom de kommer från Mekonomen och de sa inget om det. Philips är ett bra märke, Att det var högre watt  hade jag ingen aning om. Visste jag det så skulle jag givetvis inte använda dem. Att det är förbjudet med 100w i extraljus det vet jag redan. Får väl se till att kolla det för då byter jag allt till gammalt original neutral.

På sommaren blir det USA front med xenon. Där bländar dem inte eftersom det är andra reflektorer, har redan undersökt det noga wink. Synd att ljusbilden är såå himla dålig annars. Skulle kunn använda xenon i de gamla original men de bländar tyvärr hmm

Va? Olagligt med 100w i extraljus? Vad menar du med dålig ljusbild i usa lamporna? Seldbeam har ju skum ljusbild men riktiga insatser med utbytbar glödlampa har riktig Europa ljusbild. Seldbeam får man inte åka runt med här

Inga problem att köra sealed beam här i Sverige, nästan varenda orginalrenoverare av jänkebilar kör det.

Ja det kan stämma att en bil som är utrustad med det från början får "dispens". Men en hottad 740 GL som är såld i Europa får du inte använda dessa lyktor på.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ludwigk
1 februari 2015 · 200 Inlägg

Använder inte sealed beams eftersom jag vill ha utbytbara glödlampor. Jag kör med ett märke som heter Autopal, ett mer kvalitetsmärke utöver de andra som görs. har varit grymt nöjd och tyker itne dessa bländar. Utan xenon i usa front är som att köra med två ficklampor fastklistrade på grillen, ingen ljusbild alls hmm. Får tacka Xenon för det hjälper! tongue

japp det är enligt lagen förbjudet att ha 100w i extraljusen sen 2004 har jag för mig. Det gäller alltså 55w i samtliga, men vem kör med det idag roll.

Ludwigk
1 februari 2015 · 200 Inlägg

Får tillägga att köra xenon i en gammal 740 är något jag föredrar. Bättre ljusbild utan att modifiera till extra reläer eftersom xenon inte kräver samma spänning som halogen big_smile.

De brända kablarna kom som en överraskning. Får vara lite noggrannare att kolla watt antalet när jag köper ny lampor en dag wink

Senast redigerat av Ludwigk (1 februari 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Ludwigk skrev:
Använder inte sealed beams eftersom jag vill ha utbytbara glödlampor. Jag kör med ett märke som heter Autopal, ett mer kvalitetsmärke utöver de andra som görs. har varit grymt nöjd och tyker itne dessa bländar. Utan xenon i usa front är som att köra med två ficklampor fastklistrade på grillen, ingen ljusbild alls hmm. Får tacka Xenon för det hjälper! tongue

japp det är enligt lagen förbjudet att ha 100w i extraljusen sen 2004 har jag för mig. Det gäller alltså 55w i samtliga, men vem kör med det idag roll.

Källa på det påståendet tack...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Ludwigk skrev:
Får tillägga att köra xenon i en gammal 740 är något jag föredrar. Bättre ljusbild utan att modifiera till extra reläer eftersom xenon inte kräver samma spänning som halogen big_smile

Xenon är snyggt men att snacka om bra ljusbild med räfflade glas avsett för halogen är att fara med osanning. Det lyser utav helvete men inte med ett jämt sken där det ska.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ludwigk
1 februari 2015 · 200 Inlägg

Hittar tyvärr inte källan, men SBP kan lagen och dem har jag frågat, de hävdar att det är olagligt. Samt att parkeringsljus i dessa extraljus är olagligt smile. Ren fakta från besiktningsgubbarna. Åk dit och hör med dem om du inte tror mig.

Ludwigk
1 februari 2015 · 200 Inlägg

Ja xenon är snyggt men det förbättrade ljusbilden ofantligt mycket på en Usa front. Skulle aldrig åka utan efter att ha provat. Sen att ljuset inte är koncentrerat håller jag med dig om. Men mina vänner som var testförare har åkt emot mig som mötande trafik och har då inte märkt något bländande ljus roll. Finns flera sorters Sealed beams

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Ludwigk skrev:
Hittar tyvärr inte källan, men SBP kan lagen och dem har jag frågat, de hävdar att det är olagligt. Samt att parkeringsljus i dessa extraljus är olagligt smile. Ren fakta från besiktningsgubbarna. Åk dit och hör med dem om du inte tror mig.

Vad en enskilld besiktningstekniker svammlar om ger jag inte 5 öre för. Pljus är olagligt men wattantalet är jag skeptisk till tills jag får det svart på vitt. Ska man hårddra det så är alla extraljus olagliga att montera på alla bilar som är helbilsgodkännda. Alla från 98? Även vissa tidigare såsom 940 97. Men det bråkar ingen om.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Ludwigk skrev:
Ja xenon är snyggt men det förbättrade ljusbilden ofantligt mycket på en Usa front. Skulle aldrig åka utan efter att ha provat. Sen att ljuset inte är koncentrerat håller jag med dig om. Men mina vänner som var testförare har åkt emot mig som mötande trafik och har då inte märkt något bländande ljus roll. Finns flera sorters Sealed beams

Nej det försämrar ljusbilden. Då får mer/längre ljus men en dålig diffus ljusbild med xenon i en strålkastare som ej är avsedd för detta

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ludwigk
1 februari 2015 · 200 Inlägg

Kan tillägga att flera oberoende besiktningsgubbar säger samma sak, men har läst det någonstans.
Det andra du säger om att det är olagligt att montera extraljus hade jag ingen aning om, där lärde jag mig något nytt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang