Ingen komp på en sylinder kom plötsligt

kagabacken
1 februari 2015 · 1 Inlägg

saab 9.3 2003 25000 mil bilen börgade gå på 3 sylindrar märks vid tomgång, vibrerar.vid kompprov visade o tryck på en sylinder dom andra 12kg lite olja på stiftet inget vatten i oljan tar lite olja.är det kolvringar eller toppackningen
eller någon ventil som fastnat.

Wheel_Spin
1 februari 2015 · 245 Inlägg

Kan nog bero på en hel del, men tändningen påväg till just den cylindern kanske felar? Då det kom helt plötsligt. Tändspole/Tändkablar/Tändstift/Tändfördelare eller bränslegången fram till cylindern/saker som har med den att göra som t.ex. spridare och luftmassemätare. Kanske även kamaxelgivaren. Svårt att säga, så felkodsavläsning är att rekommendera. smile

nixon89 klabbarpan
1 februari 2015 · 3 041 Inlägg

Osäker nu, men hade inte saabarna problem med brända ventiler på dessa motorerna? Inte helt ovanligt att en flisa försvinner med komplösehet som fenomen hmm prova häll i en tesked olja och gör nytt kompprov

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
andreas1
1 februari 2015 · 1 020 Inlägg

Kan vara kolvring bränt hål i en kolv eller ventil.
Som nixon 89 skrev skicka ner lite olja o gör nytt komptest.
Visar den komp då är kolringarna kassa, visar den 0 är det att lyfta toppen o kolla ventiler o kolvar.
Saab hade problem med ringar som koksa fast, löses med wd40 metoden.
Även med hål i kolvar packningar så det kan ju vara vad som..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang