NOS Installation

VictorG
4 februari 2015 · 50 Inlägg

Jag har lite svårt att förstå hur NOS sytemet fungerar med gaspedals läget. Jag vet det finns 2 solenider som styr systemet av eller på. men om man slår på det och inte gasar fortsätter den spruta ju. då borde motorn rusa av sig själv pga nos:en. hur fungerar det med gasreglaget? Detta är då på en bil med förgasare.

simlar
4 februari 2015 · 5 524 Inlägg

Många sätter strömbrytaren så NOSen inte slås på förrän du trycker full gas och sen stängs av när du gasar mindre än fullt.

Här hittar du nog många bra guider på hur man installerar NOS.
https://www.google.se/search?q=how+to+i … ygPOnYGwDw

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
VictorG
4 februari 2015 · 50 Inlägg

men hur fäster man det på vajern? för det måste ju ha något med gasvajern eller spjället att göra då. mekaniskt alltså. men solenoiderna styrs endast av två sladdar.

simlar
4 februari 2015 · 5 524 Inlägg

En strömbrytare på gaspedalen så när pedalen trycks i botten så trycks en återfjädrande strömbrytare in vilket då aktiverar solenoiden och då skickar in gasblandningen i insuget.

En sladd på solenoiden är jord och den andra är plus. Sen styr du antingen jorden eller plussen med den återfjädrande strömbrytaren.

Senast redigerat av simlar (4 februari 2015)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
VictorG
4 februari 2015 · 50 Inlägg

ahh okej. Men om den skulle aktiveras av sig själv. kommer inte motorn rusa då? den skjuter in en blandning tillsammans med tomgångssprutet kommer ju medföra en rusning kanske. och nosblandningen kanske fortsätter bränna på när man släpper gasen för att växla. känns som om den borde styras mer exakt och noga.
sedan inte för att nämna att det pratades om att man måste ändra timingen på kamaxeln när nos:en är igång, lite svårt att göra det on the run mekaniskt manuellt

TomBjorklund VAGIS Car Club
4 februari 2015 · 1 093 Inlägg

VictorG skrev:
ahh okej. Men om den skulle aktiveras av sig själv. kommer inte motorn rusa då? den skjuter in en blandning tillsammans med tomgångssprutet kommer ju medföra en rusning kanske. och nosblandningen kanske fortsätter bränna på när man släpper gasen för att växla. känns som om den borde styras mer exakt och noga.
sedan inte för att nämna att det pratades om att man måste ändra timingen på kamaxeln när nos:en är igång, lite svårt att göra det on the run mekaniskt manuellt

HUR skulle den aktiveras av sig själv om du har en fysisk strömbrytare att bokstavligt talat slå på och av den?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 februari 2015 · 2 252 Inlägg

och motorn kommer inte att börja rusa om du släpper gasen och därmed stänger spjället, den mängden luft som lustgas och tillskotts bränslet vill ha, räcker inte genom tomgångsmotor etc. dvs den kommer bara börja gå fett och dåligt om de skulle strula med strömbrytarna

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
VictorG
5 februari 2015 · 50 Inlägg

Wikstromm skrev:
och motorn kommer inte att börja rusa om du släpper gasen och därmed stänger spjället, den mängden luft som lustgas och tillskotts bränslet vill ha, räcker inte genom tomgångsmotor etc. dvs den kommer bara börja gå fett och dåligt om de skulle strula med strömbrytarna

Men om vi skulle anta att spjället inte skulle stängas, då borde den rusa.
Undrar om man kan ha en potentiometer kopplat till gasen. Full gas = fullt flöde,, 30% gas 30% flöde. osv. Men hur ska man kunna ändra kamaxelns timing när gasen börjar flöda för att man inte ska pajja cylindrarna? Hört att man kan köra en mycket fetare blandning än vad den egentligen ska ha så förstör man inte motorn lika mycket

Senast redigerat av VictorG (5 februari 2015)

TomBjorklund VAGIS Car Club
5 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Men..... Om solonoiden enbart levererar NOS vid full gas, så kommer den att stängas av så fort du släpper av, samt att vanliga luftspjället kommer att slutas som vid vanlig funktion så att även om solonoiden felar och mot alla odds skulle vara öppen så kommer det vara för lite luft.

Alla andra bygger så, varför är din motor så kass att du behöver göra en speciallösning? wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
VictorG
5 februari 2015 · 50 Inlägg

för det kommer vara en gammal fiat motorn på 52 hästar ;D 1 liters motor med förgasare. och inte för att nämna stötstångsmotor. Den kommer ligga på max vad den kommer klara på så liten volym tongue självklart får smidda kolvar och lite anant förstärkas innan man gör något sådant.

TomBjorklund VAGIS Car Club
5 februari 2015 · 1 093 Inlägg

men varför skulle den NYA solonoiden sluta fungera samtidigt som ditt vanliga luftspjäll ger upp? smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
VictorG
5 februari 2015 · 50 Inlägg

Nu snackar vi om en kille med ofta en extrem otur tongue vill bara vara säker. men jag förstod vad du menar, är spjället stängt kommer ingen luft in. förutom tomgångsventilen som är öppen. men borde inte komma så mycket luft från den. Men nu är det ju hur man ska lösa detta utan elektronisk styrning med ecu. kolla hur fet blandningen är osv.

TomBjorklund VAGIS Car Club
5 februari 2015 · 1 093 Inlägg

DET är en helt annan sak ;P bredbandslambda är nog en rätt viktig del

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
viccoA
5 februari 2015 · 3 109 Inlägg

Vad ska du med lustgas på 30% gaspådrag till? Du behöver bara gasen när du vill ha full effekt.

VictorG
6 februari 2015 · 50 Inlägg

Någon av er som vet hur man ska ställa in kamaxeln vid lustgaspådrag. det sägs det ska vridas 4 grader före. eller om man bara ska köra en fetare blandning. så blir det inte så snabb förbränning att den skadar cylindern vid fel läge

GVR4
14 februari 2015 · 94 Inlägg

Låter som du verkligen behöver läsa på om detta. Du måste sluta använda termer som "har hört", "det sägs" osv.
När man tar steget till att montera in lustgas så har man pluggat på hur det egentligen fungerar. Du skall inte åka runt och fisköra på tex 30% gas vid 30% trottel, detta är för att gasen kommer utveckla massor med effekt och kommer slå loss hjulens grepp med hjulspinn som följd. Detta kommer vara direkt förödande då du kommer snabbt accelerera till 100% gas och 100% trottel vilket kommer pumpa ut max effekt på en motor som inte ser nån last, dvs motstånd och det är då det smäller och saker rasar.

Den enda gång du vill ha gasen är vid just 100% trottel för då har även motorn störst chans att komma upp i max VE, dvs suga in så mycket luft den kan. Detta är skitviktigt att det följs så att gasen har en chans att evakueras ur motorn.
Kammarna kommer spela ganska liten roll vid låga effekter under säg 700 whp för gasen skapar sitt eget syre i förbränningsrummet.
Läs på om ämnen som VE (volumetrisk effektivitet), lustgas, flamfronten, osv så kommer du snabbt se fördelarna och även de nackdelar gas medför. smile

Senast redigerat av GVR4 (14 februari 2015)

VictorG
28 februari 2015 · 50 Inlägg

Jag har faktiskt läst på om lustgas och hur själva kemiska förbränning fungerar. så allt om lustgas kan jag. dock inte hur motorvarvet styrs med hjälp av gaspjällen. men förstår vad du menar nu. tongue

torpis Forummoderator
28 februari 2015 · 10 572 Inlägg

Lustgas tillhör det förflutna. Det är väldigt mycket mickel för lite fjång. I väldigt många fall är det billigare och faktiskt enklare att montera ett turboaggregat och vips kan du ha 50% mer effekt HELA tiden på alla gaspådrag istället för bara korta stunder på fullgas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang