Transportstyrelsen ta körkortet?

MarkuzH
4 februari 2015 · 29 Inlägg

Nu ska jag berätta mitt livsöde. Ursäktar redan nu om det kommer bli långt.

Tog studenten i somras (gick transport), började jobba direkt som lastbilschaufför.

Den 26/6-14 var jag inblandad i en olycka där det var mitt fel.

Stopplikt, jag stod stilla men en bil döljde sig i döda vinkeln när jag körde ut.

Min bil blev skrot, tantan som kom ifrån höger klarade sig bra.
Klagade på bröstsmärtor men det var bara bältet som spänt åt.
Båda klarade sig utan skador och det var inte mer med det.
SOS larmade så räddningstjänst, ambulans och polis kom till platsen.
Inga böter osv på plats.


Den 4/10-14
Blev av med körkortet pga en fortkörning. 107 km/h på en 50 väg. (industriområde mitt i natten. EJ streetrace)
Fick 4 månader indraget fast minskat till 3 månader pga behov i jobb.
Eftersom jag hade prövotid fick jag ju ta om det.

20/1-15
Uppkörning osv avklarat och alla körkorten i handen igen.
Började jobba direkt.
Fick prövotid på nytt fram till 20170120

4/2-15
Fick för 1 vecka sedan hem ett brev där jag skulle infinna mig på förhör angående trafikolyckan i somras.
Jag erkände mitt brott och fick 2500:- i böter och ärendet lämnas vidare till transportstyrelsen.

Vad händer nu?
Polisen sa att hon trodde dom kommer ta mitt kort igen.
Känns så jävla illa när man precis tatt det igen så kommer detta j*vla brevet hem.

Fråga på hur mycket ni vill. Har gjort 2 stora misstag i mitt liv, den olyckan och fortkörningen.
Behöver mitt körkort varje dag pga Arbete (lastbilschaufför.)

Mvh Markus

myran Foto/Bilnörd
4 februari 2015 · 1 541 Inlägg

Vad stog det på böteslappen? exakt vad blev du dömd för/erkände att du gjort fel?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
MarkuzH
4 februari 2015 · 29 Inlägg

myran skrev:
Vad stog det på böteslappen? exakt vad blev du dömd för/erkände att du gjort fel?

164A Ej iakttagit stopplikt

erkände att jag inte sätt bilen pga döda vinkeln och att jag "inte" lämnat företräde

myran Foto/Bilnörd
4 februari 2015 · 1 541 Inlägg

MarkuzH skrev:

myran skrev:
Vad stog det på böteslappen? exakt vad blev du dömd för/erkände att du gjort fel?

164A Ej iakttagit stopplikt

erkände att jag inte sätt bilen pga döda vinkeln och att jag "inte" lämnat företräde

Varning - 2 månader Säger straffskalan enligt det jag hittar.. Eftersom du även orsakat en olycka lär det bli max-straffet där om inte hårdare på grund av tidigare fortkörning.

Det där är vilket som bättre än om det stått vårdslöshet/grov vårdslöshet vilket dom borde lätt kunnat fått det till.

Svårt att säga.. gissar tyvärr på indraget igen. Men man vet ju aldrig från du får hem brevet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 februari 2015 · 14 039 Inlägg

MarkuzH skrev:
Nu ska jag berätta mitt livsöde. Ursäktar redan nu om det kommer bli långt.

Tog studenten i somras (gick transport), började jobba direkt som lastbilschaufför.

Den 26/6-14 var jag inblandad i en olycka där det var mitt fel.

Stopplikt, jag stod stilla men en bil döljde sig i döda vinkeln när jag körde ut.

Min bil blev skrot, tantan som kom ifrån höger klarade sig bra.
Klagade på bröstsmärtor men det var bara bältet som spänt åt.
Båda klarade sig utan skador och det var inte mer med det.
SOS larmade så räddningstjänst, ambulans och polis kom till platsen.
Inga böter osv på plats.


Den 4/10-14
Blev av med körkortet pga en fortkörning. 107 km/h på en 50 väg. (industriområde mitt i natten. EJ streetrace)
Fick 4 månader indraget fast minskat till 3 månader pga behov i jobb.
Eftersom jag hade prövotid fick jag ju ta om det.

20/1-15
Uppkörning osv avklarat och alla körkorten i handen igen.
Började jobba direkt.
Fick prövotid på nytt fram till 20170120

4/2-15
Fick för 1 vecka sedan hem ett brev där jag skulle infinna mig på förhör angående trafikolyckan i somras.
Jag erkände mitt brott och fick 2500:- i böter och ärendet lämnas vidare till transportstyrelsen.

Vad händer nu?
Polisen sa att hon trodde dom kommer ta mitt kort igen.
Känns så jävla illa när man precis tatt det igen så kommer detta j*vla brevet hem.

Fråga på hur mycket ni vill. Har gjort 2 stora misstag i mitt liv, den olyckan och fortkörningen.
Behöver mitt körkort varje dag pga Arbete (lastbilschaufför.)

Mvh Markus

Det där med att körde 107 på en 50-sträcka får jag lov att säga att du får fan skylla dig själv, eller hur. Så indraget körkort tycker jag är helt i sin ordning. Men att ta det igen efter olyckan som hände innan fortkörningen tycker jag verkar helt absurt så där tycker jag nog lite synd om dig. Det känns som straff på straffet.

Näe, jag tycker nog att det är fel att ta kortet igen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lasse62
4 februari 2015 · 292 Inlägg

Nu får jag väl skäll från några...

Fortkörningen hade man kunnat få till vårdslöshet, hade det varit dagtid eller så har risken för det varit stor, men det är nog fler än dig som råkat ut för detta, man förväntar sig inte att Polisen står på sådana ställen.

När det gäller det andra så fattar jag det så att du stannat vid stopplikten och sedan kollat åt bägge hållen och sedan kört men haft oturen att en bil gömde sig i döda vinkeln (som Lastbilschaffis vet du säkert att detta sker ibland) det är alltså en olycka + att du inte varit tillräckligt aktsam, vårdslöshet av normalgraden kanske med tillägg vållande till kroppskada eventuellt, nu skrev man tydligen istället brott mot stopplikten vilket man i teorin kan säga att det också var. Men.... med den erfarenhet jag har genom jobbet, kollegor, anställda mm så är det ju såhär, på plats ska man inte erkänna ett dugg om det inte är extremt uppenbart, i samband med förhör begär man försvarare eller fixar sådan själv, t.ex genom arbetsgivaren, finns inga vittnen blir det ju tal om teknisk bevisning, bromsspår o så och beroende på hur motparten framfört sitt fordon kan utgången bli hur som helst.

saab_sonett Handledare
4 februari 2015 · 1 481 Inlägg

Kortet kan nog bli indraget men du behöver inte ta om det. Varför? Det kort du har nu hade du inte i Juni. Tar man ett körkort efter man gjort förseelsen så kan inte myndigheterna åberopa prövotid. Kortet kan dras in men man får tillbaka det igen, såvida det inte dras in över ett år, men det händer väl bara för rattfylleri.

horbybonnen
4 februari 2015 · 1 160 Inlägg

överklaga du har ju stannat för stopp plikt.så dom inte misstolkar det som du bara kört ut utan att stanna för stopp plikten överhuvudtaget.

666_Beast
4 februari 2015 · 1 863 Inlägg

horbybonnen skrev:
överklaga du har ju stannat för stopp plikt.så dom inte misstolkar det som du bara kört ut utan att stanna för stopp plikten överhuvudtaget.

Svårt att  överklaga  nåt man själv erkänt sig skyldig till.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
MarkuzH
4 februari 2015 · 29 Inlägg

Fortkörningen vet jag om att den är idiotisk.

Jag har stått stilla, är vittnen på det med.

Får väll hoppas på det bästa just nu känns det som..

Muttley
4 februari 2015 ·

Jag undrar hur korsningen ser ut när du påpekar död vinkel.  Den brukar oftast vara bakåt och en viss vinkel.  Vid många stopp så ser man ju om man vrider huvudet vänster och höger?

Din fortkörning kommer nog inte hjälpa dig mycket då den var "grov"   

De är nog bara att vänta på ett beslut och hoppas på de bästa.
Och som du säkert känner själv att bete dig bättre i trafiken i framtiden.

burnin_rubber
5 februari 2015 · 220 Inlägg

Nu vet jag inte hur det blir i ditt fal men dom tar säkert tillbaka ditt kort igen i 2 månader och sedan får du tillbaka det igen.

Själv råkade jag ut för en liknande sak.
Blev av med mitt KK för fortkörning,åkte fast för Grov olovlig körning i samband med ett olycksfall.
Saken var den att jag hann att ta om körkortet inna domen för grov olovlig var klar.
Så jag hade KK i 3 månader innan beslut kom att lämna in KK igen för den olovliga körningen jag drog på mig.
Efter ytterligare 1 månad fick jag tillbaka mitt KK igen trots prövotid.

Så räkna med att få lämna in lappen igen men jag tror inte du behöver ta om det igen.

it_mutt Avstängd
5 februari 2015 · 10 388 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag undrar hur korsningen ser ut när du påpekar död vinkel.  Den brukar oftast vara bakåt och en viss vinkel.  Vid många stopp så ser man ju om man vrider huvudet vänster och höger?

Din fortkörning kommer nog inte hjälpa dig mycket då den var "grov"   

De är nog bara att vänta på ett beslut och hoppas på de bästa.
Och som du säkert känner själv att bete dig bättre i trafiken i framtiden.

Funderade också på detta

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 februari 2015 · 14 039 Inlägg

it_mutt skrev:

tkd_rille skrev:
Jag undrar hur korsningen ser ut när du påpekar död vinkel.  Den brukar oftast vara bakåt och en viss vinkel.  Vid många stopp så ser man ju om man vrider huvudet vänster och höger?

Din fortkörning kommer nog inte hjälpa dig mycket då den var "grov"   

De är nog bara att vänta på ett beslut och hoppas på de bästa.
Och som du säkert känner själv att bete dig bättre i trafiken i framtiden.

Funderade också på detta

Det kan ju ha varit en korsning med en vinkel på kanske 45 gr på gatorna och då kanske TS inte såg den som kom från höger. Om det hade varit en korsning som ett plustecken då förstår jag inte döda vinkeln.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
5 februari 2015 ·

Vettemannen skrev:

it_mutt skrev:

tkd_rille skrev:
Jag undrar hur korsningen ser ut när du påpekar död vinkel.  Den brukar oftast vara bakåt och en viss vinkel.  Vid många stopp så ser man ju om man vrider huvudet vänster och höger?

Din fortkörning kommer nog inte hjälpa dig mycket då den var "grov"   

De är nog bara att vänta på ett beslut och hoppas på de bästa.
Och som du säkert känner själv att bete dig bättre i trafiken i framtiden.

Funderade också på detta

Det kan ju ha varit en korsning med en vinkel på kanske 45 gr på gatorna och då kanske TS inte såg den som kom från höger. Om det hade varit en korsning som ett plustecken då förstår jag inte döda vinkeln.

/Benny

Fast, vid stopplikt så står man helt still och vrider på huvudet.  Då kan jag förstå att de vill dra in körkortet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2015 · 13 732 Inlägg

fast lätt gjort att missa en bil om man är lite ouppmärksam.


som polarn åkte rakt ut med sin taxi framför en audi.  han var helt säker på att det var tomt men endå kom bilen.
ganska säker på att han tittade och han var väl medveten om att han hade väjningsplikt.

misstag är sånna och erfarenheten är det som oftast gör skillnanden i slutänden.
men polarn med säkert 10K/mil varje år bommar en sån sak är det knappast konstigt att en med nytaget körkort kan göra misstaget.

blir nog allt mellan 1-3månader utan kort och hoppas för din skull att du slipper ta om körkortet igen. Men samtidigt att du tar lärdom av det så det inte händer igen. Antagligen är det så att du kollar betydligt mycket nogrannare numera och kör saktare oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AX3L
8 februari 2015 · 398 Inlägg

På tal om väjningsplikt i korsningar.. På några ställen där jag brukar köra är det en T-korsning till en 50-väg där ganska många kör betydligt fortare än så, milt uttryckt. Tyvärr är siktlängden begränsad pga toppografin, inga problem om man kör när det är tomt och bilarna kör 50-60, men i 80 blir det svettigt så att säga. Hur ser man på det, vad går före i vållandefrågan så att säga? Är det jag som kör ut som måste lämna företräde oavsett hastighet på mötande eller kan jag i princip utgå från att folk kör lagligt? Jag förstår problemet att bevisa att vederbörande kör för fort, men det brukar ju gå att utreda med bromsspår och skador alt vittnen. Låt säga att jag har en dashcam som visar tydligt att han körde för fort, förändrar det något i sak?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 februari 2015 · 14 039 Inlägg

AX3L skrev:
På tal om väjningsplikt i korsningar.. På några ställen där jag brukar köra är det en T-korsning till en 50-väg där ganska många kör betydligt fortare än så, milt uttryckt. Tyvärr är siktlängden begränsad pga toppografin, inga problem om man kör när det är tomt och bilarna kör 50-60, men i 80 blir det svettigt så att säga. Hur ser man på det, vad går före i vållandefrågan så att säga? Är det jag som kör ut som måste lämna företräde oavsett hastighet på mötande eller kan jag i princip utgå från att folk kör lagligt? Jag förstår problemet att bevisa att vederbörande kör för fort, men det brukar ju gå att utreda med bromsspår och skador alt vittnen. Låt säga att jag har en dashcam som visar tydligt att han körde för fort, förändrar det något i sak?

Får du fram hastigheten på en bil som kommer körande från höger eller vänster med en dashcam? Tror inte det finns sådana.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
8 februari 2015 · 10 388 Inlägg

AX3L skrev:
På tal om väjningsplikt i korsningar.. På några ställen där jag brukar köra är det en T-korsning till en 50-väg där ganska många kör betydligt fortare än så, milt uttryckt. Tyvärr är siktlängden begränsad pga toppografin, inga problem om man kör när det är tomt och bilarna kör 50-60, men i 80 blir det svettigt så att säga. Hur ser man på det, vad går före i vållandefrågan så att säga? Är det jag som kör ut som måste lämna företräde oavsett hastighet på mötande eller kan jag i princip utgå från att folk kör lagligt? Jag förstår problemet att bevisa att vederbörande kör för fort, men det brukar ju gå att utreda med bromsspår och skador alt vittnen. Låt säga att jag har en dashcam som visar tydligt att han körde för fort, förändrar det något i sak?

Smäller det kan mycket väl "fortköraren" åka på vårdslöshet i trafik. Samtidigt har du just väjningsplikt. Du får helt enkelt endast köra vidare om det kan ske utan fara eller hinder för dem som har företräde. Den gasglada personen har fortfarande företräde.

Det är lite som vid farthinder. Där mina föräldrar bor finns det ett gäng "farthinderplatåer" (alltså inte bara en vägbula s.a.s). Här räknar många med att de som kommer på den "stora vägen" (där dessa farthinderplatåer finns) ska sakta ner ordentligt, och kör ut från sidovägarna (där de har väjningsplikt) just för att de tycker att folk bör sakta ner. Till saken hör att dessa farthinder är så fruktansvärt nedkörda, att man inte behöver mer än max sakta ner 5-10km från de 50km/h som gäller. Skulle en olycka inträffa här (vilket bara är en tidsfråga) blir det då den som har väjningsplikt som åker på det, inte den som "inte saktade ner vid farthindret".


Samma sak gäller om någon kör om. Säg att du kommer till en korsning och ska åt höger. Du tittar alltså åt vänster, där kommer ingen, men åt höger kommer två bilar (A & B).

MEN, bil B kör om bil A (båda kommer som sagt från höger) och då befinner sig alltså bil B på "din halva" och ni smäller. Det blir du som åker på det. Du har väjningsplikt mot all trafik på vägen. (Själv ser jag bara det som ofantligt onödigt att köra om precis innan/i en korsning men det är en annan femma).

Vidare så ptja, håller någon 80 på en 50 väg, så BÖR du notera detta.

Men, för att efter mycket om och men besvara din fråga; DU har väjningsplikt oavsett vad. Hur man skulle bedöma det hela låter jag dock vara osagt, det skulle kunna bli frågan om "delat ansvar" s.a.s.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AX3L
8 februari 2015 · 398 Inlägg

Vettemannen skrev:
Får du fram hastigheten på en bil som kommer körande från höger eller vänster med en dashcam? Tror inte det finns sådana.

/Benny

Definitionsfråga. Nej, det står inte bilens hastighet i dashcamen, men det går med ganska hög noggrannhet att räkna ut i efterhand. Det lättaste sättet är att ta bild för bild och se hur långt bilen förflyttat sig relativt något fast objekt/bakgrunden. Eftersom en kameras fps (rutor per sekund) är ganska konstant vet vi hur lång tid förflyttningen tog, och sträcka/tid är som bekant hastighet eller mer korrekt fart. Men det är en parentes, framförallt kan man lätt se om bilen i fråga kör i 50 eller 90.

it_mutt skrev:
Smäller det kan mycket väl "fortköraren" åka på vårdslöshet i trafik. Samtidigt har du just väjningsplikt. Du får helt enkelt endast köra vidare om det kan ske utan fara eller hinder för dem som har företräde. Den gasglada personen har fortfarande företräde.

Det är lite som vid farthinder. Där mina föräldrar bor finns det ett gäng "farthinderplatåer" (alltså inte bara en vägbula s.a.s). Här räknar många med att de som kommer på den "stora vägen" (där dessa farthinderplatåer finns) ska sakta ner ordentligt, och kör ut från sidovägarna (där de har väjningsplikt) just för att de tycker att folk bör sakta ner. Till saken hör att dessa farthinder är så fruktansvärt nedkörda, att man inte behöver mer än max sakta ner 5-10km från de 50km/h som gäller. Skulle en olycka inträffa här (vilket bara är en tidsfråga) blir det då den som har väjningsplikt som åker på det, inte den som "inte saktade ner vid farthindret".


Samma sak gäller om någon kör om. Säg att du kommer till en korsning och ska åt höger. Du tittar alltså åt vänster, där kommer ingen, men åt höger kommer två bilar (A & B).

MEN, bil B kör om bil A (båda kommer som sagt från höger) och då befinner sig alltså bil B på "din halva" och ni smäller. Det blir du som åker på det. Du har väjningsplikt mot all trafik på vägen. (Själv ser jag bara det som ofantligt onödigt att köra om precis innan/i en korsning men det är en annan femma).

Vidare så ptja, håller någon 80 på en 50 väg, så BÖR du notera detta.

Men, för att efter mycket om och men besvara din fråga; DU har väjningsplikt oavsett vad. Hur man skulle bedöma det hela låter jag dock vara osagt, det skulle kunna bli frågan om "delat ansvar" s.a.s.

Jo i nåt slags ideal värld fungerar det ju så, och normalt sett har man  såpass lång sikt att man ser bilen som kommer fort och helt enkelt väntar med att köra ut så det är inget problem. I det här fallet (en verklig korsning jag kör i några ggr per vecka) ska jag svänga vänster och då korsa vägen så att säga. Samtidigt som jag kör ut tittar jag åt höger, och ser jag då en bil och den kör i 50 hinner han inte fram till mig förrän jag är uppe i 50 själv. Kör vederbörande i 80-90 har jag alltså kört ut utan att se en bil, men hinner inte accelerera upp innan denne kör in i mig om han inte bromsar. Stanna mitt i vägen och släppa förbi denne är ju ingen bra idé, och att inte svänga vänster där bara för att någon eventuellt kör för fort känns inte heller som en hållbar lösning.

Vid farthindren är det lagligt sett mer tydligt, man måste inte sakta ner över farthinder om man inte vill. Jag kollade upp det när man körde crossmoped back in the days, för den kunde lätt köra 30-40 över de flesta farthindren utan problem. Vid omkörnings-scenariet är det lite mer oklart. Man kan mista kortet om man kör om i eller strax innan korsning eller övergångsställe, så min gissning är att den som kör om ändå automatiskt blir vållande. Du har visserligen väjningsplikt mot alla på vägen, men den som  kör om har ju milt uttryckt väjningsplikt för mötande trafik.

Ja delat ansvar ligger nog nära till hands i båda fallen. Utvecklingen med dashcams är dock intressant eftersom den ger en möjlighet att bevisa sånt här på ett sätt man aldrig kunnat tidigare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang