Transportstyrelsen ta körkortet?

it_mutt Avstängd
8 februari 2015 · 10 388 Inlägg

AX3L skrev:
Jo i nåt slags ideal värld fungerar det ju så, och normalt sett har man  såpass lång sikt att man ser bilen som kommer fort och helt enkelt väntar med att köra ut så det är inget problem. I det här fallet (en verklig korsning jag kör i några ggr per vecka) ska jag svänga vänster och då korsa vägen så att säga. Samtidigt som jag kör ut tittar jag åt höger, och ser jag då en bil och den kör i 50 hinner han inte fram till mig förrän jag är uppe i 50 själv. Kör vederbörande i 80-90 har jag alltså kört ut utan att se en bil, men hinner inte accelerera upp innan denne kör in i mig om han inte bromsar. Stanna mitt i vägen och släppa förbi denne är ju ingen bra idé, och att inte svänga vänster där bara för att någon eventuellt kör för fort känns inte heller som en hållbar lösning.

Vid farthindren är det lagligt sett mer tydligt, man måste inte sakta ner över farthinder om man inte vill. Jag kollade upp det när man körde crossmoped back in the days, för den kunde lätt köra 30-40 över de flesta farthindren utan problem. Vid omkörnings-scenariet är det lite mer oklart. Man kan mista kortet om man kör om i eller strax innan korsning eller övergångsställe, så min gissning är att den som kör om ändå automatiskt blir vållande. Du har visserligen väjningsplikt mot alla på vägen, men den som  kör om har ju milt uttryckt väjningsplikt för mötande trafik.

Ja delat ansvar ligger nog nära till hands i båda fallen. Utvecklingen med dashcams är dock intressant eftersom den ger en möjlighet att bevisa sånt här på ett sätt man aldrig kunnat tidigare.

Det är -fullt- tillåtet att köra om vid korsning så länge de anslutande vägarna har väjningsplikt och inget du blir av med körkortet för. Som du säger, du har väjningsplikt mot alla på den korsande vägen som du har väjningsplikt mot, även om någon kör om.


Trafikförordning (1998:1276)

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.



Övergångsställen får man köra om på vid vissa specifika undantag, men nej, generellt inte.

Senast redigerat av it_mutt (8 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AX3L
9 februari 2015 · 398 Inlägg

it_mutt skrev:

AX3L skrev:
Jo i nåt slags ideal värld fungerar det ju så, och normalt sett har man  såpass lång sikt att man ser bilen som kommer fort och helt enkelt väntar med att köra ut så det är inget problem. I det här fallet (en verklig korsning jag kör i några ggr per vecka) ska jag svänga vänster och då korsa vägen så att säga. Samtidigt som jag kör ut tittar jag åt höger, och ser jag då en bil och den kör i 50 hinner han inte fram till mig förrän jag är uppe i 50 själv. Kör vederbörande i 80-90 har jag alltså kört ut utan att se en bil, men hinner inte accelerera upp innan denne kör in i mig om han inte bromsar. Stanna mitt i vägen och släppa förbi denne är ju ingen bra idé, och att inte svänga vänster där bara för att någon eventuellt kör för fort känns inte heller som en hållbar lösning.

Vid farthindren är det lagligt sett mer tydligt, man måste inte sakta ner över farthinder om man inte vill. Jag kollade upp det när man körde crossmoped back in the days, för den kunde lätt köra 30-40 över de flesta farthindren utan problem. Vid omkörnings-scenariet är det lite mer oklart. Man kan mista kortet om man kör om i eller strax innan korsning eller övergångsställe, så min gissning är att den som kör om ändå automatiskt blir vållande. Du har visserligen väjningsplikt mot alla på vägen, men den som  kör om har ju milt uttryckt väjningsplikt för mötande trafik.

Ja delat ansvar ligger nog nära till hands i båda fallen. Utvecklingen med dashcams är dock intressant eftersom den ger en möjlighet att bevisa sånt här på ett sätt man aldrig kunnat tidigare.

Det är -fullt- tillåtet att köra om vid korsning så länge de anslutande vägarna har väjningsplikt och inget du blir av med körkortet för. Som du säger, du har väjningsplikt mot alla på den korsande vägen som du har väjningsplikt mot, även om någon kör om.


Trafikförordning (1998:1276)

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.



Övergångsställen får man köra om på vid vissa specifika undantag, men nej, generellt inte.

Det var som tusan! Jag har faktiskt reagerat på att det inte är heldraget precis innan en korsning, men trodde regeln om inga omkörningar i korsningar stod över.

it_mutt Avstängd
9 februari 2015 · 10 388 Inlägg

AX3L skrev:

it_mutt skrev:

AX3L skrev:
Jo i nåt slags ideal värld fungerar det ju så, och normalt sett har man  såpass lång sikt att man ser bilen som kommer fort och helt enkelt väntar med att köra ut så det är inget problem. I det här fallet (en verklig korsning jag kör i några ggr per vecka) ska jag svänga vänster och då korsa vägen så att säga. Samtidigt som jag kör ut tittar jag åt höger, och ser jag då en bil och den kör i 50 hinner han inte fram till mig förrän jag är uppe i 50 själv. Kör vederbörande i 80-90 har jag alltså kört ut utan att se en bil, men hinner inte accelerera upp innan denne kör in i mig om han inte bromsar. Stanna mitt i vägen och släppa förbi denne är ju ingen bra idé, och att inte svänga vänster där bara för att någon eventuellt kör för fort känns inte heller som en hållbar lösning.

Vid farthindren är det lagligt sett mer tydligt, man måste inte sakta ner över farthinder om man inte vill. Jag kollade upp det när man körde crossmoped back in the days, för den kunde lätt köra 30-40 över de flesta farthindren utan problem. Vid omkörnings-scenariet är det lite mer oklart. Man kan mista kortet om man kör om i eller strax innan korsning eller övergångsställe, så min gissning är att den som kör om ändå automatiskt blir vållande. Du har visserligen väjningsplikt mot alla på vägen, men den som  kör om har ju milt uttryckt väjningsplikt för mötande trafik.

Ja delat ansvar ligger nog nära till hands i båda fallen. Utvecklingen med dashcams är dock intressant eftersom den ger en möjlighet att bevisa sånt här på ett sätt man aldrig kunnat tidigare.

Det är -fullt- tillåtet att köra om vid korsning så länge de anslutande vägarna har väjningsplikt och inget du blir av med körkortet för. Som du säger, du har väjningsplikt mot alla på den korsande vägen som du har väjningsplikt mot, även om någon kör om.


Trafikförordning (1998:1276)

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.



Övergångsställen får man köra om på vid vissa specifika undantag, men nej, generellt inte.

Det var som tusan! Jag har faktiskt reagerat på att det inte är heldraget precis innan en korsning, men trodde regeln om inga omkörningar i korsningar stod över.

Kan väl dock, högst personligen, tycka att köra om vid/i korsningar är väldigt onödigt, just för att de flesta nog inte förväntar sig att (som i mitt exempel tidigare) någon ska köra om just där. Så för min del kunde det gott varit förbud mot det "helt och hållet".

Så med andra ord, har man stop/väjningsplikt, "borde" man helt enkelt vänta tills det är "fritt" på båda hållen. Vilka underbara köer det skulle innebära... tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

Åkte fast för en rödljuskörning  och hade prövotid. Fick en spärr på 6 månader. Åkte fast för olovlig körning. Men lyckade ta om körkortet. Är ej straffad för olovliga körningen än. Då det var en hastighetskamera och jag har ej inställt mig på förhör..om jag åker fast måste jag ta om körkortet. Jag hade ju ingen prövotid eller körkort när jag begick olovliga ? Eller ska man bara hålla sig undan. Och hoppas på att dem har en dålig bild..låg ju bara 10 km över på en 50 väg

Senast redigerat av Zodiaq (16 maj 2015)

FLindgren
16 maj 2015 · 5 089 Inlägg

Zodiaq skrev:
Åkte fast för en rödljuskörning  och hade prövotid. Fick en spärr på 6 månader. Åkte fast för olovlig körning. Men lyckade ta om körkortet. Är ej straffad för olovliga körningen än. Då det var en hastighetskamera och jag har ej inställt mig på förhör..om jag åker fast måste jag ta om körkortet. Jag hade ju ingen prövotid eller körkort när jag begick olovliga ? Eller ska man bara hålla sig undan. Och hoppas på att dem har en dålig bil..låg ju bara 10 km över på en 50 väg

Va? Hur många gånger har du tagit körkortet och hur många gånger har du åkt dit för saker?
Och vilka är "dem" som ska ha en dålig bil?
Och vad har transportstyrelsen med att "ta körkortet" med texten att göra?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

2 gånger har jag tagit körkortet. Nu va frågan inte om jag skall ha det. Rödljuskörningen va på en moped över ett övergångsställe tomt kl 21 på kvällen. Men om dem tar det måste jag ta om det????Eller är det prövotiden som avgör. Hade ju ej hunnit ta körkortet när en kamera fotade mig då jag körde bilen där jag bor på landet endast 2 km för att testa. Detta va idiotiskt ja! Men lär aldrig göra om det

Senast redigerat av Zodiaq (16 maj 2015)

Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

Och du Burnin rubber har ju själv åkt dit för olovlig och lyckades ta om det ? Fick du tillbaka det utan att köra upp igen !
Och självklart kommer ju transportstyrelsen få nyss om detta om jag blir fälld!

Senast redigerat av Zodiaq (16 maj 2015)

Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

burnin_rubber skrev:
Nu vet jag inte hur det blir i ditt fal men dom tar säkert tillbaka ditt kort igen i 2 månader och sedan får du tillbaka det igen.

Själv råkade jag ut för en liknande sak.
Blev av med mitt KK för fortkörning,åkte fast för Grov olovlig körning i samband med ett olycksfall.
Saken var den att jag hann att ta om körkortet inna domen för grov olovlig var klar.
Så jag hade KK i 3 månader innan beslut kom att lämna in KK igen för den olovliga körningen jag drog på mig.
Efter ytterligare 1 månad fick jag tillbaka mitt KK igen trots prövotid.

Så räkna med att få lämna in lappen igen men jag tror inte du behöver ta om det igen.

Fick du tillbaka det fast du hade prövotid ?

Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

FLindgren skrev:

Zodiaq skrev:
Åkte fast för en rödljuskörning  och hade prövotid. Fick en spärr på 6 månader. Åkte fast för olovlig körning. Men lyckade ta om körkortet. Är ej straffad för olovliga körningen än. Då det var en hastighetskamera och jag har ej inställt mig på förhör..om jag åker fast måste jag ta om körkortet. Jag hade ju ingen prövotid eller körkort när jag begick olovliga ? Eller ska man bara hålla sig undan. Och hoppas på att dem har en dålig bil..låg ju bara 10 km över på en 50 väg

Va? Hur många gånger har du tagit körkortet och hur många gånger har du åkt dit för saker?
Och vilka är "dem" som ska ha en dålig bil?
Och vad har transportstyrelsen med att "ta körkortet" med texten att göra?

2 gånger och blir jag fälld så får ju transportstyrelsen veta detta

FLindgren
16 maj 2015 · 5 089 Inlägg

Ja och din fråga är?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

FLindgren skrev:
Ja och din fråga är?

Tror ni man får tillbaka körkortet utan att köra upp. Igen, olovliga skedde då jag ej hade körkort. Alltså ingen prövotid då! om dem ingriper nu ?

Senast redigerat av Zodiaq (16 maj 2015)

Muttley
16 maj 2015 ·

Zodiaq skrev:

FLindgren skrev:
Ja och din fråga är?

Tror ni man får tillbaka körkortet utan att köra upp. Igen, olovliga skedde då jag ej hade körkort. Alltså ingen prövotid då! om dem ingriper nu ?

Ring och fråga.   De är där du får bäst svar.

Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

Va ute efter andras erfarenheter vad som hänt dem !!

JFfoto
16 maj 2015 ·

Det är väl det som prövotiden är till för? att man inte får kortet tillbaka utan man måste köra upp igen.

Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

Ja
Men hade ej körkort  då ju ???

Hamilton
16 maj 2015 · 8 864 Inlägg

Zodiaq skrev:
Åkte fast för en rödljuskörning  och hade prövotid. Fick en spärr på 6 månader. Åkte fast för olovlig körning. Men lyckade ta om körkortet. Är ej straffad för olovliga körningen än. Då det var en hastighetskamera och jag har ej inställt mig på förhör..om jag åker fast måste jag ta om körkortet. Jag hade ju ingen prövotid eller körkort när jag begick olovliga ? Eller ska man bara hålla sig undan. Och hoppas på att dem har en dålig bild..låg ju bara 10 km över på en 50 väg

Det är väll rätt uppenbart att du i ditt fall måste ta om körkortet om transportstyrelsen beslutar sig för att återkalla ditt körkort.

Fotograf på tierpidag.se
Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

Hamilton skrev:

Zodiaq skrev:
Åkte fast för en rödljuskörning  och hade prövotid. Fick en spärr på 6 månader. Åkte fast för olovlig körning. Men lyckade ta om körkortet. Är ej straffad för olovliga körningen än. Då det var en hastighetskamera och jag har ej inställt mig på förhör..om jag åker fast måste jag ta om körkortet. Jag hade ju ingen prövotid eller körkort när jag begick olovliga ? Eller ska man bara hålla sig undan. Och hoppas på att dem har en dålig bild..låg ju bara 10 km över på en 50 väg

Det är väll rätt uppenbart att du i ditt fall måste ta om körkortet om transportstyrelsen beslutar sig för att återkalla ditt körkort.

Är det ? Gå till sid 1 kolla vad andra skrev

Seth
16 maj 2015 · 3 354 Inlägg

Zodiaq skrev:

Hamilton skrev:

Zodiaq skrev:
Åkte fast för en rödljuskörning  och hade prövotid. Fick en spärr på 6 månader. Åkte fast för olovlig körning. Men lyckade ta om körkortet. Är ej straffad för olovliga körningen än. Då det var en hastighetskamera och jag har ej inställt mig på förhör..om jag åker fast måste jag ta om körkortet. Jag hade ju ingen prövotid eller körkort när jag begick olovliga ? Eller ska man bara hålla sig undan. Och hoppas på att dem har en dålig bild..låg ju bara 10 km över på en 50 väg

Det är väll rätt uppenbart att du i ditt fall måste ta om körkortet om transportstyrelsen beslutar sig för att återkalla ditt körkort.

Är det ? Gå till sid 1 kolla vad andra skrev

så du menar att ditt körkort blev indraget och sedan tog du om det? så i dagsläget kan man säga att du har Körkort?,
Och medans du var av med körkortet så körde du olovligt?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

Seth skrev:

Zodiaq skrev:

Hamilton skrev:

Det är väll rätt uppenbart att du i ditt fall måste ta om körkortet om transportstyrelsen beslutar sig för att återkalla ditt körkort.

Är det ? Gå till sid 1 kolla vad andra skrev

så du menar att ditt körkort blev indraget och sedan tog du om det? så i dagsläget kan man säga att du har Körkort?,
Och medans du var av med körkortet så körde du olovligt?

Ja exakt så

Seth
16 maj 2015 · 3 354 Inlägg

EDIT:

http://trafikjuristen.se/korkortingripa … lelse6.htm

När det gäller olovlig körning under återkallelsetid för t.ex. en fortkörning, ses det ofta som ett trots mot beslutet.

Är den först beslutade återkallelsetiden av det något längre slaget, t.ex. fem månader, innebär en ny återkallelse för en (1) olovlig körning att man närmar sig gränsen (mer än 12 månaders återkallelsetid) för när man måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") för att få tillbaka körkortet. Det blir effekten eftersom, om Transportstyrelsen får kännedom om den olovliga körningen under tiden den första återkallelsen löper, myndigheten fattar ett nytt beslut där man lägger samman den tidigare återkallelsetiden med tiden för den olovliga körningen.

(Samma "hopslagningseffekt" kan förekomma även i fall då man återfått körkortet efter den första återkallelsen, om Transportstyrelsen dessförinnan inte, t.ex. på grund av att det bakomliggande straffrättsliga avgörandet i första ärendet inte är klart, hunnit fatta ett slutligt beslut.) Mer om det och förklarande exempel finns på Trafikjuristens sida om "Körkortsfakta" under rubriken handläggningsrutiner.

Senast redigerat av Seth (16 maj 2015)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang