Transportstyrelsen ta körkortet?

Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

Men körde ej under återkallelse tiden. Fick tillbaka körkortstillståndet och åkte då på en olovlig. Men har idag körkortet. Men vad händer ??

Hamilton
16 maj 2015 · 8 864 Inlägg

Zodiaq skrev:
Men körde ej under återkallelse tiden. Fick tillbaka körkortstillståndet och åkte då på en olovlig. Men har idag körkortet. Men vad händer ??

Vad som händer är det ju ingen som vet, du får helt enkelt vänta och se.

Fotograf på tierpidag.se
Jungmar
16 maj 2015 · 847 Inlägg

Har du prövotid när de återkallar körkortet kommer du få göra om proven innan du får tillbaka körkortet.

Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

Jungmar skrev:
Har du prövotid när de återkallar körkortet kommer du få göra om proven innan du får tillbaka körkortet.

Och det är du säker på? Då jag ej hade prövotid när olovliga begicks. Borde inte ha något med mitt nya körkort att göra. Den olovliga är ju en rättssak. Och efter det har jag ju tagit körkort ?

Joakim-S Hobby Fotograf
16 maj 2015 · 650 Inlägg

Jag åkte fast för olovlig körning i September 2008. I December 2008 tog jag mitt körkort för första gången. I Mars 2009 så fick jag ett brev om att jag var tvungen att lämna tillbaka mitt körkort för händelsen i September 2008. Fick 9 månader spärrtid. 9 månader senare fick jag tillbaka mitt körkort av den anledningen att jag inte har gjort nått brott under tiden jag hade min prövotid, dvs från December 2008. Med andra ord, ja om du begick ett brott innan du tog dit körkort så kommer du få tillbaka det.

MG e-HS (2021)
Seth
16 maj 2015 · 3 354 Inlägg

Zodiaq skrev:

Jungmar skrev:
Har du prövotid när de återkallar körkortet kommer du få göra om proven innan du får tillbaka körkortet.

Och det är du säker på? Då jag ej hade prövotid när olovliga begicks. Borde inte ha något med mitt nya körkort att göra. Den olovliga är ju en rättssak. Och efter det har jag ju tagit körkort ?

hade tiden för "prövotiden" gått ut när du körde olovligt? alltså körde du olovligt inom 2 år från när du tog körkortet först? Medtanke på att prövotiden utgår ifrån det första Körkortet man tog.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Hamilton
16 maj 2015 · 8 864 Inlägg

Seth skrev:

Zodiaq skrev:

Jungmar skrev:
Har du prövotid när de återkallar körkortet kommer du få göra om proven innan du får tillbaka körkortet.

Och det är du säker på? Då jag ej hade prövotid när olovliga begicks. Borde inte ha något med mitt nya körkort att göra. Den olovliga är ju en rättssak. Och efter det har jag ju tagit körkort ?

hade tiden för "prövotiden" gått ut när du körde olovligt? alltså körde du olovligt inom 2 år från när du tog körkortet först? Medtanke på att prövotiden utgår ifrån det första Körkortet man tog.

Enligt 3 kap 18 § körkortslagen gäller en prövotid av två år från dagen för godkänt förarprov
Det tolkar jag som att det är det senaste körkorten och inte det första som gäller.

Fotograf på tierpidag.se
666_Beast
16 maj 2015 · 1 863 Inlägg

Med risk att trampa på någons tå, men vissa verkar inte mogna nog att ha körkort.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2015 · 13 674 Inlägg

Hamilton skrev:

Seth skrev:

Zodiaq skrev:

Och det är du säker på? Då jag ej hade prövotid när olovliga begicks. Borde inte ha något med mitt nya körkort att göra. Den olovliga är ju en rättssak. Och efter det har jag ju tagit körkort ?

hade tiden för "prövotiden" gått ut när du körde olovligt? alltså körde du olovligt inom 2 år från när du tog körkortet först? Medtanke på att prövotiden utgår ifrån det första Körkortet man tog.

Enligt 3 kap 18 § körkortslagen gäller en prövotid av två år från dagen för godkänt förarprov
Det tolkar jag som att det är det senaste körkorten och inte det första som gäller.

är väll det som är själva grejen att dom inte kan använda det gamla brottet för att ta körkortet helt. eftersom man inte hade behörigheten utan man får en spärrtid på körkortet och sen får man det åter.

läst ett antal gånger om detta.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Joakim-S Hobby Fotograf
16 maj 2015 · 650 Inlägg

666_Beast skrev:
Med risk att trampa på någons tå, men vissa verkar inte mogna nog att ha körkort.

Och det måste ju vara därför Transportstyrelsen återkallar körkort då dom inte är lämpliga till att ha körkort..

MG e-HS (2021)
Seth
16 maj 2015 · 3 354 Inlägg

Hamilton skrev:

Seth skrev:

Zodiaq skrev:
Och det är du säker på? Då jag ej hade prövotid när olovliga begicks. Borde inte ha något med mitt nya körkort att göra. Den olovliga är ju en rättssak. Och efter det har jag ju tagit körkort ?

hade tiden för "prövotiden" gått ut när du körde olovligt? alltså körde du olovligt inom 2 år från när du tog körkortet först? Medtanke på att prövotiden utgår ifrån det första Körkortet man tog.

Enligt 3 kap 18 § körkortslagen gäller en prövotid av två år från dagen för godkänt förarprov
Det tolkar jag som att det är det senaste körkorten och inte det första som gäller.

tolkar samma, hade bara tanken om "2 smällar under prövotiden" typ i frågan

22 a § För ett körkort som lämnas ut efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet.Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, skall prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotid för det äldre körkortet.
   Prövotid enligt första stycket gäller även när ett körkort har utfärdats efter ett beslut om utbyte av ett utländskt körkort. Prövotiden skall dock endast omfatta den tid som kan återstå av en tvåårsperiod räknat från den tidpunkt då det ursprungliga körkortet utfärdades. Körkortshavaren skall själv visa när det ursprungliga körkortet utfärdades.
  Har ett körkort för vilket prövotid löper återkallats och utfärdas därefter ett nytt körkort utan förarprov enligt 43 eller 44 §, gäller för det utlämnade körkortet en prövotid motsvarande den som återstod vid återkallelsen. Förordning (1996:321).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770722.htm

Senast redigerat av Seth (16 maj 2015)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Zodiaq
16 maj 2015 · 20 Inlägg

666_Beast skrev:
Med risk att trampa på någons tå, men vissa verkar inte mogna nog att ha körkort.

Nä hade haft körkorten längre. Och prövotiden hade gått ut. Åkte sedan fast och ett gammalt brott låg till grund att dem tog det då jag hade begått ett brott under prövotiden. Men svar nej dem tog det när prövotiden gått ut över 10 mån

Senast redigerat av Zodiaq (16 maj 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 maj 2015 · 17 380 Inlägg

Zodiaq skrev:

666_Beast skrev:
Med risk att trampa på någons tå, men vissa verkar inte mogna nog att ha körkort.

Nä hade haft körkorten längre. Och prövotiden hade gått ut. Åkte sedan fast och ett gammalt brott låg till grund att dem tog det då jag hade begått ett brott under prövotiden. Men svar nej dem tog det när prövotiden gått ut över 10 mån

"Länge"? Med tanke på ditt missbruk av ordet "Dem" skulle jag misstänka att du är en yngre förmåga? Då brukar inte lagens långa arm bli så givmild direkt. Men ring och hör! Då får du raka svar, får vi hoppas...

Tycker ditt Nick var lite kul:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zodiac_Killer

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Zodiaq
17 maj 2015 · 20 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Zodiaq skrev:

666_Beast skrev:
Med risk att trampa på någons tå, men vissa verkar inte mogna nog att ha körkort.

Nä hade haft körkorten längre. Och prövotiden hade gått ut. Åkte sedan fast och ett gammalt brott låg till grund att dem tog det då jag hade begått ett brott under prövotiden. Men svar nej dem tog det när prövotiden gått ut över 10 mån

"Länge"? Med tanke på ditt missbruk av ordet "Dem" skulle jag misstänka att du är en yngre förmåga? Då brukar inte lagens långa arm bli så givmild direkt. Men ring och hör! Då får du raka svar, får vi hoppas...

Tycker ditt Nick var lite kul:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zodiac_Killer

Nä är 41 men varför ska dem döma olika i olika åldrar..ja snart blir jag en Zodiaq mot myndigheter..orkar ej redogöra för allt. Men det jag blev dömd till har varken med trafik droger eller alkohol och körkort att göra..men en gammal buse får aldrig chansen att resa sig när dem ingripit från första gången...😡😡😡

Senast redigerat av Zodiaq (17 maj 2015)

Zodiaq
19 maj 2015 · 20 Inlägg

Pratat med transportstyrelsen om jag fälls för olovlig körning får man tillbaka det utan uppkörning efter spärrtiden. Men det sjuka är att det är ej jag som gjort den olovliga. Men som sagt är kallad på förhör bara om det. Känns som dem försöker sätta åt mig. Vad händer om man uteblir ? Dem säger sig ha bild på detta !

it_mutt Avstängd
19 maj 2015 · 10 388 Inlägg

Det kan förenas med vite (det ska stå på kallelsen isf). Annars kan Farbror Blå (inte popbandet) komma och hämtar dig (under förutsättning att du finns inom...10 mil (har jag för mig) från där förhöret ska hållas).

Att utebli från förhör är ju knappast något som kommer göra dig "mer populär". OM du inte har gjort det, har du ju uppenbarligen inget att oroa dig för. Finns det bildbevis (och det de facto är du på bilden) så är det bara att sluta förtränga saker och ting.

- - Edit - -

Finner det dock, rent personligen, lite smått roande att du anser att polisen seriöst lägger energi på att "sätta dit dig" för olovlig körning. Detta då det är ett brott som i absolut värsta tänkbara fall resulterar i 6 månader i buren (maxstraff för grov olovlig körning; Lag 1951:649 - om straff för vissa trafikbrott). Detta må möjligen vara fallet om du bor på en "liten ort" där "Polisman Bengtsson" varit polis hela sitt liv och fullkomligt avskyr dig då du legat med hans fru, dotter, syster och mamma.

Senast redigerat av it_mutt (19 maj 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 maj 2015 · 17 380 Inlägg

Zodiaq skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Zodiaq skrev:

Nä hade haft körkorten längre. Och prövotiden hade gått ut. Åkte sedan fast och ett gammalt brott låg till grund att dem tog det då jag hade begått ett brott under prövotiden. Men svar nej dem tog det när prövotiden gått ut över 10 mån

"Länge"? Med tanke på ditt missbruk av ordet "Dem" skulle jag misstänka att du är en yngre förmåga? Då brukar inte lagens långa arm bli så givmild direkt. Men ring och hör! Då får du raka svar, får vi hoppas...

Tycker ditt Nick var lite kul:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zodiac_Killer

Nä är 41 men varför ska dem döma olika i olika åldrar..ja snart blir jag en Zodiaq mot myndigheter..orkar ej redogöra för allt. Men det jag blev dömd till har varken med trafik droger eller alkohol och körkort att göra..men en gammal buse får aldrig chansen att resa sig när dem ingripit från första gången...😡😡😡

Aha! Har du lite "på kontot" sedan tidigare? Men det ska inte inverka på denna förseelse. Det brister lite i objektiva bedömandet ibland tror jag.

När jag blåste om en civilpolis en gång kom de upp till mig på jobbet senare och sa till mig att "ta det lite lugnare" i fortsättningen. 2011 blev jag stoppad då jag tagit "fel" bil hemma. Den var avställd. Fick en tillsägelse om detta och fick köra raka vägen hem. Polisen kanske är lite snällare här på landet..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Zodiaq
19 maj 2015 · 20 Inlägg

it_mutt skrev:
Det kan förenas med vite (det ska stå på kallelsen isf). Annars kan Farbror Blå (inte popbandet) komma och hämtar dig (under förutsättning att du finns inom...10 mil (har jag för mig) från där förhöret ska hållas).

Att utebli från förhör är ju knappast något som kommer göra dig "mer populär". OM du inte har gjort det, har du ju uppenbarligen inget att oroa dig för. Finns det bildbevis (och det de facto är du på bilden) så är det bara att sluta förtränga saker och ting.

- - Edit - -

Finner det dock, rent personligen, lite smått roande att du anser att polisen seriöst lägger energi på att "sätta dit dig" för olovlig körning. Detta då det är ett brott som i absolut värsta tänkbara fall resulterar i 6 månader i buren (maxstraff för grov olovlig körning; Lag 1951:649 - om straff för vissa trafikbrott). Detta må möjligen vara fallet om du bor på en "liten ort" där "Polisman Bengtsson" varit polis hela sitt liv och fullkomligt avskyr dig då du legat med hans fru, dotter, syster och mamma.

Fängelse skrämmer mig inte. Är mera rädd för hur lång spärrtiden är. Blir ju av med jobbet igen. Så klart det är jag. Fast i en fartkamera. Men här ej fått se bilden än ! Och detta va 3 månader sedan. Det va korkat köra ja. Men det var en engångs företeelse. Körde dottern hem då vi bor långt ifrån. Och missade kameran då jag tittade mer i telefon efter ett sms !!

Zodiaq
19 maj 2015 · 20 Inlägg

Och det står ej vite på kallelsen

it_mutt Avstängd
19 maj 2015 · 10 388 Inlägg

Zodiaq skrev:

it_mutt skrev:
Det kan förenas med vite (det ska stå på kallelsen isf). Annars kan Farbror Blå (inte popbandet) komma och hämtar dig (under förutsättning att du finns inom...10 mil (har jag för mig) från där förhöret ska hållas).

Att utebli från förhör är ju knappast något som kommer göra dig "mer populär". OM du inte har gjort det, har du ju uppenbarligen inget att oroa dig för. Finns det bildbevis (och det de facto är du på bilden) så är det bara att sluta förtränga saker och ting.

- - Edit - -

Finner det dock, rent personligen, lite smått roande att du anser att polisen seriöst lägger energi på att "sätta dit dig" för olovlig körning. Detta då det är ett brott som i absolut värsta tänkbara fall resulterar i 6 månader i buren (maxstraff för grov olovlig körning; Lag 1951:649 - om straff för vissa trafikbrott). Detta må möjligen vara fallet om du bor på en "liten ort" där "Polisman Bengtsson" varit polis hela sitt liv och fullkomligt avskyr dig då du legat med hans fru, dotter, syster och mamma.

Fängelse skrämmer mig inte. Är mera rädd för hur lång spärrtiden är. Blir ju av med jobbet igen. Så klart det är jag. Fast i en fartkamera. Men här ej fått se bilden än ! Och detta va 3 månader sedan. Det va korkat köra ja. Men det var en engångs företeelse. Körde dottern hem då vi bor långt ifrån. Och missade kameran då jag tittade mer i telefon efter ett sms !!

Ta ditt straff. Nyss var det ju;

Zodiaq skrev:
... Men det sjuka är att det är ej jag som gjort den olovliga. Men som sagt är kallad på förhör bara om det. Känns som dem försöker sätta åt mig. ...

Du körde alltså inte bara olovligt, utan satt dessutom och fipplade med telefonen? Låter ansvarsfullt så det heter duga för någon som passerat 40.

Högst personligen ser jag då ingen förlust om du försvinner från våra vägar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang