Köpråd ang Nissan Qashqai 07-08

audi-A_4
9 februari 2015 · 74 Inlägg

Hejsan

Jag har kollat runt lite på Nissan Qashqai bilar och skulle vilja höra era åsikter om 07-08 års modellen. Vad är de vanligaste felen, ska man satsa på en bensinare eller diesel modellen, är de dyra och äga?

Jag har en passat i dagsläget och kommer att sälja skiten då jag har haft väldigt mycket huvudvärk med dess elektronik och då vill jag köpa antingen en audi A4-A6 eller en Qashqai. Har en budget på 100-130 och vill ha en bil som inte har åkt över 10 000 mil.

Hälsningar
K

Nummela
9 februari 2015 · 230 Inlägg

Enda erfarenheten jag har av qashqai är att de är tråkiga att köra... Jag personligen kom inte alls överens med sätena.

When the clutch drops, the bullshit stops!
AliMohammadya Jaguar XKR Arden
9 februari 2015 · 31 Inlägg

satsa på något annat istället en granne till mig köpte en Qashqai + 2, mycket plastig bil, dålig isolerad, ostabil på vägen, sätena va absolut inte sköna, fick ont i ryggen efter 2 timmars körning.. tycker den att den är lite törstig (Bensin)

*** Mycket stolt Jaguar ägare ***
:cool:
Rquired Allmänt envis
12 februari 2015 · 12 512 Inlägg

Nissan bygger enligt mig bra bilar och försäljningssiffrorna antyder att Qashqai är ett vettigt val, jag kan hålla med om att Nissan har sämre nivå på interiören och mer vägljud än många konkurrenter men skillnaden är inte stor. Vantrivs man i en Qashqai har man förmodligen högre krav än genomsnittet och då tror jag inte att man nöjer sig med någon av konkurrenterna heller utan får sikta mot t.ex Audi som spelar i en annan liga.

Jag har aldrig upplevt en Qashqai som instabil utan tycker tvärt om att bilen har ett spänstigt chassi och tryggt beteende men det är inte förarens bil, modellen har för övrigt fått mycket god kritik för sitt uppförande i tester. Dieselmotorerna är inte roliga utan stämmer in väl på många av fördomarna kring motortypen, bensinmotorerna är egentligen inte dumma alls men det går och hävda att karaktären inte passar i en stadsjeep. De kräver högre varv för att vakna och i en liten lätt bil hade de nog varit roliga men i en SUV med tillbakalutad karaktär är inte alla nöjda med att behöva pressa motorn för att få ut måttliga 140Hk.

Det finns ett fiffigt system för fyrhjulsdrift som tillval, ett okej system men poängen ligger i att det går att koppla ur så att du har fyrhjulsdriftens fördelar när du behöver dem men sparar en hel bränsle på att koppla ur det i alla lägen det inte behövs. Framhjulsdrift fungerar men hör det inte till att en stadsjeep driver på alla fyra?

Med din budget borde du för övrigt kunna hitta en klart nyare bil än 2007-2008, jag förstår om du inte vill utnyttja hela din budget men betala inte någon större summa extra för en låg mätarställning. Jag tror inte att det lönar sig, få mil på mätaren indikerar ofta mycket korta sträckor körda och en bil som levt på det viset kan vid 10.000mil vara betydligt mer sliten än en bil körd längre sträckor med 25.000mil på mätaren. Du kan hitta QQ för en bra bit under 100' och jag hade lagt vikten på bilens skick istället för 8, 10 eller 15.000mil på mätaren men det är min uppfattning.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
granadadr
12 februari 2015 · 7 261 Inlägg

DÅLIG värme,, speciellt i dieseln,, jag körde en sån en helg,, och ringde min vän som hyr ut bilar,,  han sa att alla Qashquai har dålig värme,, och att han påpekat detta,, och numer aldrig köper in dem pga värmeproblemen

audi-A_4
13 februari 2015 · 74 Inlägg

Rquired skrev:
Nissan bygger enligt mig bra bilar och försäljningssiffrorna antyder att Qashqai är ett vettigt val, jag kan hålla med om att Nissan har sämre nivå på interiören och mer vägljud än många konkurrenter men skillnaden är inte stor. Vantrivs man i en Qashqai har man förmodligen högre krav än genomsnittet och då tror jag inte att man nöjer sig med någon av konkurrenterna heller utan får sikta mot t.ex Audi som spelar i en annan liga.

Jag har aldrig upplevt en Qashqai som instabil utan tycker tvärt om att bilen har ett spänstigt chassi och tryggt beteende men det är inte förarens bil, modellen har för övrigt fått mycket god kritik för sitt uppförande i tester. Dieselmotorerna är inte roliga utan stämmer in väl på många av fördomarna kring motortypen, bensinmotorerna är egentligen inte dumma alls men det går och hävda att karaktären inte passar i en stadsjeep. De kräver högre varv för att vakna och i en liten lätt bil hade de nog varit roliga men i en SUV med tillbakalutad karaktär är inte alla nöjda med att behöva pressa motorn för att få ut måttliga 140Hk.

Det finns ett fiffigt system för fyrhjulsdrift som tillval, ett okej system men poängen ligger i att det går att koppla ur så att du har fyrhjulsdriftens fördelar när du behöver dem men sparar en hel bränsle på att koppla ur det i alla lägen det inte behövs. Framhjulsdrift fungerar men hör det inte till att en stadsjeep driver på alla fyra?

Med din budget borde du för övrigt kunna hitta en klart nyare bil än 2007-2008, jag förstår om du inte vill utnyttja hela din budget men betala inte någon större summa extra för en låg mätarställning. Jag tror inte att det lönar sig, få mil på mätaren indikerar ofta mycket korta sträckor körda och en bil som levt på det viset kan vid 10.000mil vara betydligt mer sliten än en bil körd längre sträckor med 25.000mil på mätaren. Du kan hitta QQ för en bra bit under 100' och jag hade lagt vikten på bilens skick istället för 8, 10 eller 15.000mil på mätaren men det är min uppfattning.

Lycka till med köpet!

Tack, jag har frågat många mekaniker och många har sagt bara bra grejer om QQ. Jag har en passat 06 just nu så den standarden jag är van vid är inte så hög direkt.

Angående priset så är det så att jag vill ha en automat bil, så jävla trött på manuella bilar och då får man betala lite mer tyvärr.

Vad skulle du rekommendera för andra bildar i den prisklassen? Har kollat lite på andra bilar också, främst på CIVIC, audi a4-6. Det viktigaste för mig är att det är en automat.

audi-A_4
13 februari 2015 · 74 Inlägg

granadadr skrev:
DÅLIG värme,, speciellt i dieseln,, jag körde en sån en helg,, och ringde min vän som hyr ut bilar,,  han sa att alla Qashquai har dålig värme,, och att han påpekat detta,, och numer aldrig köper in dem pga värmeproblemen

Jaha det var något som jag aldrig har hört men tack för tipset, ska kika extra mycket på värmen nästa gång jag provkör en. Inget jag brukar kolla upp.

328cabbish
14 februari 2015 · 827 Inlägg

Jag har en 2.0 bensin 2011
Manuell, super nöjd med bilen för den prisklassen

N-tech paket med navi panorama tak och backkamera

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
Rquired Allmänt envis
16 februari 2015 · 12 512 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:
Nissan bygger enligt mig bra bilar och försäljningssiffrorna antyder att Qashqai är ett vettigt val, jag kan hålla med om att Nissan har sämre nivå på interiören och mer vägljud än många konkurrenter men skillnaden är inte stor. Vantrivs man i en Qashqai har man förmodligen högre krav än genomsnittet och då tror jag inte att man nöjer sig med någon av konkurrenterna heller utan får sikta mot t.ex Audi som spelar i en annan liga.

Jag har aldrig upplevt en Qashqai som instabil utan tycker tvärt om att bilen har ett spänstigt chassi och tryggt beteende men det är inte förarens bil, modellen har för övrigt fått mycket god kritik för sitt uppförande i tester. Dieselmotorerna är inte roliga utan stämmer in väl på många av fördomarna kring motortypen, bensinmotorerna är egentligen inte dumma alls men det går och hävda att karaktären inte passar i en stadsjeep. De kräver högre varv för att vakna och i en liten lätt bil hade de nog varit roliga men i en SUV med tillbakalutad karaktär är inte alla nöjda med att behöva pressa motorn för att få ut måttliga 140Hk.

Det finns ett fiffigt system för fyrhjulsdrift som tillval, ett okej system men poängen ligger i att det går att koppla ur så att du har fyrhjulsdriftens fördelar när du behöver dem men sparar en hel bränsle på att koppla ur det i alla lägen det inte behövs. Framhjulsdrift fungerar men hör det inte till att en stadsjeep driver på alla fyra?

Med din budget borde du för övrigt kunna hitta en klart nyare bil än 2007-2008, jag förstår om du inte vill utnyttja hela din budget men betala inte någon större summa extra för en låg mätarställning. Jag tror inte att det lönar sig, få mil på mätaren indikerar ofta mycket korta sträckor körda och en bil som levt på det viset kan vid 10.000mil vara betydligt mer sliten än en bil körd längre sträckor med 25.000mil på mätaren. Du kan hitta QQ för en bra bit under 100' och jag hade lagt vikten på bilens skick istället för 8, 10 eller 15.000mil på mätaren men det är min uppfattning.

Lycka till med köpet!

Tack, jag har frågat många mekaniker och många har sagt bara bra grejer om QQ. Jag har en passat 06 just nu så den standarden jag är van vid är inte så hög direkt.

Angående priset så är det så att jag vill ha en automat bil, så jävla trött på manuella bilar och då får man betala lite mer tyvärr.

Vad skulle du rekommendera för andra bildar i den prisklassen? Har kollat lite på andra bilar också, främst på CIVIC, audi a4-6. Det viktigaste för mig är att det är en automat.

Jag har kört Passat först av årsmodell 2006 och senare en 2010 i jobbet och visst förekom lite problem men det verkande ändå som en vettig modell, jag har full förståelse för att du vill ha något att lita på men Audi kommer från samma koncern det bör du känna till om du inte litar på din Volkswagen. Men vem vet du har kanske fått något av ett måndagsexemplar till Passat och har turen att byta den mot en suverän Audi?

Jag förstår suget efter en automatlåda men tänk på att det finns olika varianter och Nissan använder en steglös variant (CVT) på somliga av sina modeller vilket är både bekvämt och lättkört, med rätt motor. Problemet är att lådan enkelt förklarat söker sig till de varvtal där kraften finns och håller motorn där, vilket är trevligt på en motor som är stark i botten men blir gärna bullrigt och törstigt i kombination med en varvvillig liten bensinfyra som hos QQ. Jag kommer inte ihåg men kanske var det den stora dieseln som hade en vanlig sexstegad automatlåda, om diesel är ett alternativ?

När det gäller andra modeller får du gärna nämna några krav eller önskemål du har, de modeller du nämner är i sin tur fyra olika typer av bilar sett till storlek och egenskaper så jag har lite svårt att se vad du söker?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
audi-A_4
22 februari 2015 · 74 Inlägg

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:
Nissan bygger enligt mig bra bilar och försäljningssiffrorna antyder att Qashqai är ett vettigt val, jag kan hålla med om att Nissan har sämre nivå på interiören och mer vägljud än många konkurrenter men skillnaden är inte stor. Vantrivs man i en Qashqai har man förmodligen högre krav än genomsnittet och då tror jag inte att man nöjer sig med någon av konkurrenterna heller utan får sikta mot t.ex Audi som spelar i en annan liga.

Jag har aldrig upplevt en Qashqai som instabil utan tycker tvärt om att bilen har ett spänstigt chassi och tryggt beteende men det är inte förarens bil, modellen har för övrigt fått mycket god kritik för sitt uppförande i tester. Dieselmotorerna är inte roliga utan stämmer in väl på många av fördomarna kring motortypen, bensinmotorerna är egentligen inte dumma alls men det går och hävda att karaktären inte passar i en stadsjeep. De kräver högre varv för att vakna och i en liten lätt bil hade de nog varit roliga men i en SUV med tillbakalutad karaktär är inte alla nöjda med att behöva pressa motorn för att få ut måttliga 140Hk.

Det finns ett fiffigt system för fyrhjulsdrift som tillval, ett okej system men poängen ligger i att det går att koppla ur så att du har fyrhjulsdriftens fördelar när du behöver dem men sparar en hel bränsle på att koppla ur det i alla lägen det inte behövs. Framhjulsdrift fungerar men hör det inte till att en stadsjeep driver på alla fyra?

Med din budget borde du för övrigt kunna hitta en klart nyare bil än 2007-2008, jag förstår om du inte vill utnyttja hela din budget men betala inte någon större summa extra för en låg mätarställning. Jag tror inte att det lönar sig, få mil på mätaren indikerar ofta mycket korta sträckor körda och en bil som levt på det viset kan vid 10.000mil vara betydligt mer sliten än en bil körd längre sträckor med 25.000mil på mätaren. Du kan hitta QQ för en bra bit under 100' och jag hade lagt vikten på bilens skick istället för 8, 10 eller 15.000mil på mätaren men det är min uppfattning.

Lycka till med köpet!

Tack, jag har frågat många mekaniker och många har sagt bara bra grejer om QQ. Jag har en passat 06 just nu så den standarden jag är van vid är inte så hög direkt.

Angående priset så är det så att jag vill ha en automat bil, så jävla trött på manuella bilar och då får man betala lite mer tyvärr.

Vad skulle du rekommendera för andra bildar i den prisklassen? Har kollat lite på andra bilar också, främst på CIVIC, audi a4-6. Det viktigaste för mig är att det är en automat.

Jag har kört Passat först av årsmodell 2006 och senare en 2010 i jobbet och visst förekom lite problem men det verkande ändå som en vettig modell, jag har full förståelse för att du vill ha något att lita på men Audi kommer från samma koncern det bör du känna till om du inte litar på din Volkswagen. Men vem vet du har kanske fått något av ett måndagsexemplar till Passat och har turen att byta den mot en suverän Audi?

Jag förstår suget efter en automatlåda men tänk på att det finns olika varianter och Nissan använder en steglös variant (CVT) på somliga av sina modeller vilket är både bekvämt och lättkört, med rätt motor. Problemet är att lådan enkelt förklarat söker sig till de varvtal där kraften finns och håller motorn där, vilket är trevligt på en motor som är stark i botten men blir gärna bullrigt och törstigt i kombination med en varvvillig liten bensinfyra som hos QQ. Jag kommer inte ihåg men kanske var det den stora dieseln som hade en vanlig sexstegad automatlåda, om diesel är ett alternativ?

När det gäller andra modeller får du gärna nämna några krav eller önskemål du har, de modeller du nämner är i sin tur fyra olika typer av bilar sett till storlek och egenskaper så jag har lite svårt att se vad du söker?

Ja tack för tipset, har varit och kollat på en QQ 1.6 bensinare -13 för 150 K men känns som om man ska ha en 2,0. Har du någon som helst koll på om 1,6an kanske blir trött snabbare med åren?
Ja diesel kan vara ett alternativ, det enda jag är låst på att det ska vara en automat. Kanske kommer att få äta upp min envishet men är så jävla trött på manuella bilar att jag får ångest av att sätta mig i bilen.


När det kommer till bilvalet så är jag inte särskild inställd på exakt vilken typ av bil jag vill ha men jag vill helst ha en pålitlig bil som inte behöver lämnas in till verkstad för mer än bara service. Jag har 100 K i budget men kan tänka mig lägga ut upp till 150.

Buub
22 februari 2015 · 1 Inlägg

Hej! Jag håller också på att kika på QQer i olika utförande med ungefär motsvarande budget och speckrav som du har. Efter att ha provkört en 1,6 bensinare häromdagen så kände jag att den var lite väl klen, det hände inte så mycket när man tryckte på gasen och när den väl svarade så trodde jag nästan motorn skulle flyga ur huven smile.

Har nu fastnat för en 2,0 från 2011, något törstigare men man känner iaf någon form av körglädje...

Om du kan leva med att köra manuellt så kan du hitta många prisvärde lite "nyare" QQer för runt 120-150k.
Lycka till med biljakten!

audi-A_4
22 februari 2015 · 74 Inlägg

Buub skrev:
Hej! Jag håller också på att kika på QQer i olika utförande med ungefär motsvarande budget och speckrav som du har. Efter att ha provkört en 1,6 bensinare häromdagen så kände jag att den var lite väl klen, det hände inte så mycket när man tryckte på gasen och när den väl svarade så trodde jag nästan motorn skulle flyga ur huven smile.

Har nu fastnat för en 2,0 från 2011, något törstigare men man känner iaf någon form av körglädje...

Om du kan leva med att köra manuellt så kan du hitta många prisvärde lite "nyare" QQer för runt 120-150k.
Lycka till med biljakten!

Jag har fastnat för 2010 årsmodellen och framåt, jag känner likadant för 1,6 liters motorn och lär sikta på en 2,0 diesel varianten främst men bensinare går lika bra.
Har bara hört bra saker om QQ så jag önskar dig detsamma.

Rquired Allmänt envis
25 februari 2015 · 12 512 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Tack, jag har frågat många mekaniker och många har sagt bara bra grejer om QQ. Jag har en passat 06 just nu så den standarden jag är van vid är inte så hög direkt.

Angående priset så är det så att jag vill ha en automat bil, så jävla trött på manuella bilar och då får man betala lite mer tyvärr.

Vad skulle du rekommendera för andra bildar i den prisklassen? Har kollat lite på andra bilar också, främst på CIVIC, audi a4-6. Det viktigaste för mig är att det är en automat.

Jag har kört Passat först av årsmodell 2006 och senare en 2010 i jobbet och visst förekom lite problem men det verkande ändå som en vettig modell, jag har full förståelse för att du vill ha något att lita på men Audi kommer från samma koncern det bör du känna till om du inte litar på din Volkswagen. Men vem vet du har kanske fått något av ett måndagsexemplar till Passat och har turen att byta den mot en suverän Audi?

Jag förstår suget efter en automatlåda men tänk på att det finns olika varianter och Nissan använder en steglös variant (CVT) på somliga av sina modeller vilket är både bekvämt och lättkört, med rätt motor. Problemet är att lådan enkelt förklarat söker sig till de varvtal där kraften finns och håller motorn där, vilket är trevligt på en motor som är stark i botten men blir gärna bullrigt och törstigt i kombination med en varvvillig liten bensinfyra som hos QQ. Jag kommer inte ihåg men kanske var det den stora dieseln som hade en vanlig sexstegad automatlåda, om diesel är ett alternativ?

När det gäller andra modeller får du gärna nämna några krav eller önskemål du har, de modeller du nämner är i sin tur fyra olika typer av bilar sett till storlek och egenskaper så jag har lite svårt att se vad du söker?

Ja tack för tipset, har varit och kollat på en QQ 1.6 bensinare -13 för 150 K men känns som om man ska ha en 2,0. Har du någon som helst koll på om 1,6an kanske blir trött snabbare med åren?
Ja diesel kan vara ett alternativ, det enda jag är låst på att det ska vara en automat. Kanske kommer att få äta upp min envishet men är så jävla trött på manuella bilar att jag får ångest av att sätta mig i bilen.


När det kommer till bilvalet så är jag inte särskild inställd på exakt vilken typ av bil jag vill ha men jag vill helst ha en pålitlig bil som inte behöver lämnas in till verkstad för mer än bara service. Jag har 100 K i budget men kan tänka mig lägga ut upp till 150.

Jag tror inte att motorn är något problem en liten motor innebär inte nödvändigtvis en kortare livslängd, det är mycket annat som påverkar och Nissans HR (1.6) eller MR (2.0) motorer är bra motorer. Ett tips som förlänger livslängden på valfri motor är att inte följa allt för långa serviceintervaller, runt 1500mil mellan bytena är mer lämpligt framför allt om bilen går en del korta sträckor.

Du verkar ha fastnat för QQ som stämmer överens med dina krav och ryms inom din budget, pröva vart den vägen tar dig genom att försöka hitta en automatväxlad bensin respektive dieseldriven är mitt tips.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
audi-A_4
25 februari 2015 · 74 Inlägg

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

Jag har kört Passat först av årsmodell 2006 och senare en 2010 i jobbet och visst förekom lite problem men det verkande ändå som en vettig modell, jag har full förståelse för att du vill ha något att lita på men Audi kommer från samma koncern det bör du känna till om du inte litar på din Volkswagen. Men vem vet du har kanske fått något av ett måndagsexemplar till Passat och har turen att byta den mot en suverän Audi?

Jag förstår suget efter en automatlåda men tänk på att det finns olika varianter och Nissan använder en steglös variant (CVT) på somliga av sina modeller vilket är både bekvämt och lättkört, med rätt motor. Problemet är att lådan enkelt förklarat söker sig till de varvtal där kraften finns och håller motorn där, vilket är trevligt på en motor som är stark i botten men blir gärna bullrigt och törstigt i kombination med en varvvillig liten bensinfyra som hos QQ. Jag kommer inte ihåg men kanske var det den stora dieseln som hade en vanlig sexstegad automatlåda, om diesel är ett alternativ?

När det gäller andra modeller får du gärna nämna några krav eller önskemål du har, de modeller du nämner är i sin tur fyra olika typer av bilar sett till storlek och egenskaper så jag har lite svårt att se vad du söker?

Ja tack för tipset, har varit och kollat på en QQ 1.6 bensinare -13 för 150 K men känns som om man ska ha en 2,0. Har du någon som helst koll på om 1,6an kanske blir trött snabbare med åren?
Ja diesel kan vara ett alternativ, det enda jag är låst på att det ska vara en automat. Kanske kommer att få äta upp min envishet men är så jävla trött på manuella bilar att jag får ångest av att sätta mig i bilen.


När det kommer till bilvalet så är jag inte särskild inställd på exakt vilken typ av bil jag vill ha men jag vill helst ha en pålitlig bil som inte behöver lämnas in till verkstad för mer än bara service. Jag har 100 K i budget men kan tänka mig lägga ut upp till 150.

Jag tror inte att motorn är något problem en liten motor innebär inte nödvändigtvis en kortare livslängd, det är mycket annat som påverkar och Nissans HR (1.6) eller MR (2.0) motorer är bra motorer. Ett tips som förlänger livslängden på valfri motor är att inte följa allt för långa serviceintervaller, runt 1500mil mellan bytena är mer lämpligt framför allt om bilen går en del korta sträckor.

Du verkar ha fastnat för QQ som stämmer överens med dina krav och ryms inom din budget, pröva vart den vägen tar dig genom att försöka hitta en automatväxlad bensin respektive dieseldriven är mitt tips.

Jag har har en vän som vill sälja en QQ 1,6 -13 som har rullat 2 000 mil för 150 k. Den har allt man kan önska i en QQ förutom skinnsäten som jag inte är särskilt förtjust i.

Passaten jag har just nu är en 1,6a och den känns ganska seg på motorvägen och jag pendlar Gävle-Sthlm varannan vecka så det blir en del motorvägskörning och långa sträckor. Jag vill inte ge 150 K för en bil som kanske tar stryk av långkörningar.

Mew
25 februari 2015 · 2 151 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Ja tack för tipset, har varit och kollat på en QQ 1.6 bensinare -13 för 150 K men känns som om man ska ha en 2,0. Har du någon som helst koll på om 1,6an kanske blir trött snabbare med åren?
Ja diesel kan vara ett alternativ, det enda jag är låst på att det ska vara en automat. Kanske kommer att få äta upp min envishet men är så jävla trött på manuella bilar att jag får ångest av att sätta mig i bilen.


När det kommer till bilvalet så är jag inte särskild inställd på exakt vilken typ av bil jag vill ha men jag vill helst ha en pålitlig bil som inte behöver lämnas in till verkstad för mer än bara service. Jag har 100 K i budget men kan tänka mig lägga ut upp till 150.

Jag tror inte att motorn är något problem en liten motor innebär inte nödvändigtvis en kortare livslängd, det är mycket annat som påverkar och Nissans HR (1.6) eller MR (2.0) motorer är bra motorer. Ett tips som förlänger livslängden på valfri motor är att inte följa allt för långa serviceintervaller, runt 1500mil mellan bytena är mer lämpligt framför allt om bilen går en del korta sträckor.

Du verkar ha fastnat för QQ som stämmer överens med dina krav och ryms inom din budget, pröva vart den vägen tar dig genom att försöka hitta en automatväxlad bensin respektive dieseldriven är mitt tips.

Jag har har en vän som vill sälja en QQ 1,6 -13 som har rullat 2 000 mil för 150 k. Den har allt man kan önska i en QQ förutom skinnsäten som jag inte är särskilt förtjust i.

Passaten jag har just nu är en 1,6a och den känns ganska seg på motorvägen och jag pendlar Gävle-Sthlm varannan vecka så det blir en del motorvägskörning och långa sträckor. Jag vill inte ge 150 K för en bil som kanske tar stryk av långkörningar.

Tar stryk gör ingen så pass ny bil, däremot kan det vara mer eller mindre bekvämt för föraren (allt ifrån bullernivå till väghållning). 1.6an lär inte må sämre av att köras i motorvägshastighet, men det kan ju vara skönt (och praktiskt) att ha lite kräm kvar för omkörningar. smile

audi-A_4
25 februari 2015 · 74 Inlägg

Mew skrev:

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

Jag tror inte att motorn är något problem en liten motor innebär inte nödvändigtvis en kortare livslängd, det är mycket annat som påverkar och Nissans HR (1.6) eller MR (2.0) motorer är bra motorer. Ett tips som förlänger livslängden på valfri motor är att inte följa allt för långa serviceintervaller, runt 1500mil mellan bytena är mer lämpligt framför allt om bilen går en del korta sträckor.

Du verkar ha fastnat för QQ som stämmer överens med dina krav och ryms inom din budget, pröva vart den vägen tar dig genom att försöka hitta en automatväxlad bensin respektive dieseldriven är mitt tips.

Jag har har en vän som vill sälja en QQ 1,6 -13 som har rullat 2 000 mil för 150 k. Den har allt man kan önska i en QQ förutom skinnsäten som jag inte är särskilt förtjust i.

Passaten jag har just nu är en 1,6a och den känns ganska seg på motorvägen och jag pendlar Gävle-Sthlm varannan vecka så det blir en del motorvägskörning och långa sträckor. Jag vill inte ge 150 K för en bil som kanske tar stryk av långkörningar.

Tar stryk gör ingen så pass ny bil, däremot kan det vara mer eller mindre bekvämt för föraren (allt ifrån bullernivå till väghållning). 1.6an lär inte må sämre av att köras i motorvägshastighet, men det kan ju vara skönt (och praktiskt) att ha lite kräm kvar för omkörningar. smile

Köper det du säger men jag vill köpa en bil som jag kan ha några år framåt iallafall och vill slippa verkstadsbesöken allt för ofta.

Rquired Allmänt envis
26 februari 2015 · 12 512 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:
Ja tack för tipset, har varit och kollat på en QQ 1.6 bensinare -13 för 150 K men känns som om man ska ha en 2,0. Har du någon som helst koll på om 1,6an kanske blir trött snabbare med åren?
Ja diesel kan vara ett alternativ, det enda jag är låst på att det ska vara en automat. Kanske kommer att få äta upp min envishet men är så jävla trött på manuella bilar att jag får ångest av att sätta mig i bilen.


När det kommer till bilvalet så är jag inte särskild inställd på exakt vilken typ av bil jag vill ha men jag vill helst ha en pålitlig bil som inte behöver lämnas in till verkstad för mer än bara service. Jag har 100 K i budget men kan tänka mig lägga ut upp till 150.

Jag tror inte att motorn är något problem en liten motor innebär inte nödvändigtvis en kortare livslängd, det är mycket annat som påverkar och Nissans HR (1.6) eller MR (2.0) motorer är bra motorer. Ett tips som förlänger livslängden på valfri motor är att inte följa allt för långa serviceintervaller, runt 1500mil mellan bytena är mer lämpligt framför allt om bilen går en del korta sträckor.

Du verkar ha fastnat för QQ som stämmer överens med dina krav och ryms inom din budget, pröva vart den vägen tar dig genom att försöka hitta en automatväxlad bensin respektive dieseldriven är mitt tips.

Jag har har en vän som vill sälja en QQ 1,6 -13 som har rullat 2 000 mil för 150 k. Den har allt man kan önska i en QQ förutom skinnsäten som jag inte är särskilt förtjust i.

Passaten jag har just nu är en 1,6a och den känns ganska seg på motorvägen och jag pendlar Gävle-Sthlm varannan vecka så det blir en del motorvägskörning och långa sträckor. Jag vill inte ge 150 K för en bil som kanske tar stryk av långkörningar.

Är det en Tekna med navigation, trådlösa nycklar, backkamera och glastak med mera? Eftersom paketen var rimligt prissatta är många bilar välutrustade och det är den versionen jag personligen hade önskat, sedan antar jag att bilen är automatväxlad med tanke på dina tankar kring att växla själv?

En modern motor tar inte stryk av att rulla längre sträckor tvärt om är det korta sträckor och långa serviceintervaller som knäcker dem så var inte orolig för motorstyrkan, du behöver långt från 117Hk för att hålla en QQ rullandes i konstant motorvägsfart. Bilen har även en fördel i den steglösa automatlådan som inte har några fasta växlar utan väljer utväxling efter behov, i teorin kan den sänka varvtalet (och därmed buller och förbrukning) en bra bit under vad en manuell håller på högsta växeln i samma fart. Vid behov i t.ex en uppförsbacke sänker den utväxlingen och låter motorn öka till ett läge där mer kraft finns.

Men i praktiken kanske en liten sugmotor inte orkar med lägre varv i högre farter samtidigt som en ökning av farten kräver krafttag på högre varv vilket kan upplevas som besvärande, det är en fråga om hur man upplever det och mitt tips är att du ber din vän om en provtur.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
audi-A_4
26 februari 2015 · 74 Inlägg

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

Jag tror inte att motorn är något problem en liten motor innebär inte nödvändigtvis en kortare livslängd, det är mycket annat som påverkar och Nissans HR (1.6) eller MR (2.0) motorer är bra motorer. Ett tips som förlänger livslängden på valfri motor är att inte följa allt för långa serviceintervaller, runt 1500mil mellan bytena är mer lämpligt framför allt om bilen går en del korta sträckor.

Du verkar ha fastnat för QQ som stämmer överens med dina krav och ryms inom din budget, pröva vart den vägen tar dig genom att försöka hitta en automatväxlad bensin respektive dieseldriven är mitt tips.

Jag har har en vän som vill sälja en QQ 1,6 -13 som har rullat 2 000 mil för 150 k. Den har allt man kan önska i en QQ förutom skinnsäten som jag inte är särskilt förtjust i.

Passaten jag har just nu är en 1,6a och den känns ganska seg på motorvägen och jag pendlar Gävle-Sthlm varannan vecka så det blir en del motorvägskörning och långa sträckor. Jag vill inte ge 150 K för en bil som kanske tar stryk av långkörningar.

Är det en Tekna med navigation, trådlösa nycklar, backkamera och glastak med mera? Eftersom paketen var rimligt prissatta är många bilar välutrustade och det är den versionen jag personligen hade önskat, sedan antar jag att bilen är automatväxlad med tanke på dina tankar kring att växla själv?

En modern motor tar inte stryk av att rulla längre sträckor tvärt om är det korta sträckor och långa serviceintervaller som knäcker dem så var inte orolig för motorstyrkan, du behöver långt från 117Hk för att hålla en QQ rullandes i konstant motorvägsfart. Bilen har även en fördel i den steglösa automatlådan som inte har några fasta växlar utan väljer utväxling efter behov, i teorin kan den sänka varvtalet (och därmed buller och förbrukning) en bra bit under vad en manuell håller på högsta växeln i samma fart. Vid behov i t.ex en uppförsbacke sänker den utväxlingen och låter motorn öka till ett läge där mer kraft finns.

Men i praktiken kanske en liten sugmotor inte orkar med lägre varv i högre farter samtidigt som en ökning av farten kräver krafttag på högre varv vilket kan upplevas som besvärande, det är en fråga om hur man upplever det och mitt tips är att du ber din vän om en provtur.

Jag vet inte om det är en tekna men vet att den har navigation, backkamera, glastak och självklart är den automat. Tycker du att 150 K är ett bra pris för en sån bil? Den billigaste jag hittade på blocket med samma funktioner låg på 179 K hos bilförsäljare.
Jag ska ta den på en provtur nästa vecka när jag är hemma i sthlm och ska försöka tänka på det du har sagt. Jag e inte den som vill blåsa på motorvägen, lägger mig i 120 med farthållaren och tar en tupplur tongue

Rquired Allmänt envis
28 februari 2015 · 12 512 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Jag har har en vän som vill sälja en QQ 1,6 -13 som har rullat 2 000 mil för 150 k. Den har allt man kan önska i en QQ förutom skinnsäten som jag inte är särskilt förtjust i.

Passaten jag har just nu är en 1,6a och den känns ganska seg på motorvägen och jag pendlar Gävle-Sthlm varannan vecka så det blir en del motorvägskörning och långa sträckor. Jag vill inte ge 150 K för en bil som kanske tar stryk av långkörningar.

Är det en Tekna med navigation, trådlösa nycklar, backkamera och glastak med mera? Eftersom paketen var rimligt prissatta är många bilar välutrustade och det är den versionen jag personligen hade önskat, sedan antar jag att bilen är automatväxlad med tanke på dina tankar kring att växla själv?

En modern motor tar inte stryk av att rulla längre sträckor tvärt om är det korta sträckor och långa serviceintervaller som knäcker dem så var inte orolig för motorstyrkan, du behöver långt från 117Hk för att hålla en QQ rullandes i konstant motorvägsfart. Bilen har även en fördel i den steglösa automatlådan som inte har några fasta växlar utan väljer utväxling efter behov, i teorin kan den sänka varvtalet (och därmed buller och förbrukning) en bra bit under vad en manuell håller på högsta växeln i samma fart. Vid behov i t.ex en uppförsbacke sänker den utväxlingen och låter motorn öka till ett läge där mer kraft finns.

Men i praktiken kanske en liten sugmotor inte orkar med lägre varv i högre farter samtidigt som en ökning av farten kräver krafttag på högre varv vilket kan upplevas som besvärande, det är en fråga om hur man upplever det och mitt tips är att du ber din vän om en provtur.

Jag vet inte om det är en tekna men vet att den har navigation, backkamera, glastak och självklart är den automat. Tycker du att 150 K är ett bra pris för en sån bil? Den billigaste jag hittade på blocket med samma funktioner låg på 179 K hos bilförsäljare.
Jag ska ta den på en provtur nästa vecka när jag är hemma i sthlm och ska försöka tänka på det du har sagt. Jag e inte den som vill blåsa på motorvägen, lägger mig i 120 med farthållaren och tar en tupplur tongue

Okej det du beskriver kan följa med både en Acenta och en Tekna om jag kommer ihåg rätt, det spelar ingen större roll för den har allt man kan önska sig som du skriver. Det är eventuellt de trådlösa nycklarna i så fall, jag tror att de följer med i Tekna-paketet endast och det är ett trevligt tillbehör för oss som hatar att gräva i fickan efter en bångstyrig nyckelknippa.

Priset verkar bra men det finns inte så många 1.6 automat att jämföra med och din väns bil konkurrerar med bilar som har en större motor och 4WD men kanske lite högre mätarställning och några år mer på nacken, provkör din bekants bil men försök även att hitta alternativen för en provtur innan du bestämmer dig är mitt tips.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
28 februari 2015 ·

Qashqai Xtronic som dom döpt CVT-lådan till är programmerad att vid hård acceleration ge en känsla av att den i själva verket växlar med fasta växlar.

När den körs "som folk" är den dock steglös. CVT passar inte riktigt för alla personer och sätt att köra bil på, jag är dock löjligt nöjd med lådtypen då den alltid låter motorn gå på fördelaktigast möjliga varvtal efter situationen samt du har alltid all kraft tillgänglig när så önskas utan en traditionell automats korta tidsfördröjning vid exempelvis kickdown.

Jag instämmer med Rquired, bra bil åk och provkör. .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang