Byta chassinummer från en skrotig bil till en duglig bil,

BMWFanatic
11 februari 2015 · 16 Inlägg

Hej!

Har nu två stycken Volvo 740. Den ena är en blå 740 turbo glt 1989 och den andra en vit 740 gle 1988.
Jag undrar nu om man kan ta skyltarna och chassinumret  från den blåa och sätta på den vita utan att man blir anmäld för urkundsförfalskning? Jag menar, jag äger båda bilarna och dom är ju nästan identiska så det borde inte varit ngt problem. Sökt o sökt på alla forum om hjälp men ingen har ju samma fråga som mig, hjälp!!!

Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
spillolja
11 februari 2015 · 4 025 Inlägg

Det är inte tillåtet att göra det
den stösta risken är att bilbesiktningen upptäcker det och det blir tvärnit, blåvit blir tillkallad
man kan dock utan vidare flytta över skruvade delar tex. dörrar, skärmar och andra yttre detaljer etc.

man får byta ut mindre partier vid tex. krockskada
inte så hårt reglerat i sverige men destå hårdare utomlands
man man i vissa fall köpa en ny kaross med rätt chassienummer instansat
men det ska dokumenteras

bäst är att skicka en fråga till http://www.transportstyrelsen.se/  http://trafikjuristen.se/
eller söka efter relvevant dokument

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
BMWFanatic
11 februari 2015 · 16 Inlägg

Hmm jobbigt läge då... Antar att man får reg besiktiga den vita med turbo. Men har för mig att man måste byta bromsar och sånt då kanske! Aja tack för svar! Har redan ringt transportstyrelsen men hon där fattade inte alls vad jag menade xD

Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
spillolja
11 februari 2015 · 4 025 Inlägg

Det bästa sättet att fråga är via e-post

Det är bättre och mer trubbelfritt att sätta den vita GLE:n i trafik än att försöka flytta över Vin-numret

är den blåa Turbon väldigt taskig ?

Senast redigerat av spillolja (11 februari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
BMWFanatic
13 februari 2015 · 16 Inlägg

Ja tycker också det blir bättre och sätta allt i den vita bilen men enklast blir väll att regleras den med turbo och ABS system som jag vill ha översatt från den blåa😊

Den blåa turbon är riktigt taskig i karossen... Inte en enda bula osv men underredet är totalrostat, inte i balkar men det är hål överallt annars:( två stora hål i torpedplåten, förar och passagerar golvet existerar inte, i skuffen på båda sidor fing absolut ingen plåt kvar och så är de massa hål i reservbaljan... Riktigt ovårdad bil tyvärr!!! 18 ÄGARE MED MIG yikes

Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
spillolja
14 februari 2015 · 4 025 Inlägg

Finns 2 alternativ

1. sälj den som den är komplett
2. slakta den på delar som är specifika för turbomodellen och packa ned i bananlådor
men även annat bra och ha  till den vita, destruera den tomma karossen enligt konstens alla regler

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
volvoqq Lastbilsmekaniker
14 februari 2015 · 5 138 Inlägg

Jag bytte inga bromsar när jag byggde en 740 turbo bara slänge i motorn och åkte och regga. OBS motorn måste vara orginal inget ändrat.

Senast redigerat av volvoqq (14 februari 2015)

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 februari 2015 · 10 427 Inlägg

volvoqq skrev:
Jag bytte inga bromsar när jag byggde en 740 turbo bara slänge i motorn och åkte och regga. OBS motorn måste vara orginal inget ändrat.

Volvo har något krav på användning av vissa stötdämpare (finns artikelnummer någonstans) om man vill registrera en sugis med turbomotor. Vet dock inte hur hårt detta är vid registreringsbesiktningen wink

volvoqq Lastbilsmekaniker
14 februari 2015 · 5 138 Inlägg

steifan skrev:

volvoqq skrev:
Jag bytte inga bromsar när jag byggde en 740 turbo bara slänge i motorn och åkte och regga. OBS motorn måste vara orginal inget ändrat.

Volvo har något krav på användning av vissa stötdämpare (finns artikelnummer någonstans) om man vill registrera en sugis med turbomotor. Vet dock inte hur hårt detta är vid registreringsbesiktningen wink

Borde vara rätt stötdämpare redan på turbon så borde bara vara att flytta över dom.

BMWFanatic
28 februari 2015 · 16 Inlägg

Har valt att ta över varenda bra del från den gröna och sätta dit på den vita!
Den gröna är nu en helt tom kaross smile

Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang