Saab 9-5 -99, byta stereo eller köpa aux adapter?

Zoubiey
13 februari 2015 · 17 Inlägg

Tjenna. Har nyligen köpt en Saab 9-5 -99 och den saknar ju då AUX. Då tänkte jag kunde vända mig hit för lite tips och tankar kring det hela.

Just nu har jag en Alpine CDE-178BT och två Vifa TG9FD-10-04 kvar från den gamla bilen. Hade först tänkt sälja stereon för att köpa en AUX adapter, men märkte nu vid demontering att den stödjer rattknappar (om jag inte fattade helt fel från manualen) och då blev jag lite tveksam på vad jag ska göra.

Sitter med ett AS2 system just nu och spelar riktigt mysigt för att vara original, hade dock tänkt byta ut 3,5" i fronten till mina Vifa som jag då har lyckats komma fram till att det inte ska vara några problem (förutom att fästa dom, får fixa en egen liten adapterplatta). Men vid byte av stereo så låter det som att det kan bli lite små problem då det är inbyggt slutsteg i bilen och allt är special balanserat, stämmer det?

TL;DR
Sälja och köpa AUX adapter eller byta ut original och skaffa RDS adapter (om det nu behövs)?


Mvh
Jocke

Senast redigerat av Zoubiey (13 februari 2015)

Demmpa
13 februari 2015 · 329 Inlägg

jag skulle slänga i 178bt'n om jag vore dig, mitt AS2 system suger till skillnad från ljud bilen jag har,
jag ska köpa ny stereo så fort ekonomin sätter igång:)

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Zoubiey
13 februari 2015 · 17 Inlägg

Demmpa skrev:
jag skulle slänga i 178bt'n om jag vore dig, mitt AS2 system suger till skillnad från ljud bilen jag har,
jag ska köpa ny stereo så fort ekonomin sätter igång:)

Har suttit i min Saab 900 -88 och hade inge speciellt ljud alls i den så har som inget att jämföra med. Allt jag har har kunna jämföra med är oftast original system och då spelar AS2 riktigt bra!

Hur fungerar det med rattknappar och hur blir det med balanseringen? Kanske inte är någon större skillnad.


EDIT: Som nödlösning för AUX så kör jag med en Belkin FM-sändare från Clas Ohlson. Den brusar då som alla andra FM-sändare vid högre volym, funderar på att lämna tillbaka den och köpa en FM-modulator på Biltema för en lite bättre lösning tills pengarna kommer. Hur är en sån jämfört med FM-sändare och behövs antenn adapter för AS2?

Senast redigerat av Zoubiey (14 februari 2015)

Zoubiey
17 februari 2015 · 17 Inlägg

Gjorde det enkelt och kontakta BRL och frågade om vad exakt skulle behövas för att behålla rattknapparna med min Alpine 178BT stereo och detta var deras svar.

Hej,

Är det så att du har MK1? I sådana fall så krävs det http://www.brl.se/sv/artiklar/autoleads … -saab.html + en adapter som är specifik för Alpine, precis likt denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/rattstyrning-saab.html. Det är alltså kostnaden för att få till det med rattstyrningen i bilen. har du inte haft stereon inkopplad i saaben tidigare så behöver du även http://www.brl.se/sv/artiklar/saab-9-5- … l-iso.html för att interna slutsteget ska starta och alla högtalare ska spela.

Med vänliga hälsningar
Christopher Pålerud

BRL Electronics | www.brl.se

Rattadaptern var dock för en JVC stereo och om jag inte har helt fel så är det Autoleads PCP9-ALP som jag skulle behöva, rätta mig gärna om jag fel på den biten.

Priset för att kunna byta stereo (exkl. stereons pris) är på 2200:- och bara att köpa en SaabAUX går på 1400:-, så är lite kluven just nu, men ska tänka på det tills man har fått in lite mer pengar i kassan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang