Bilen går jättekonstigt, något fel med bakaxeln??

wraax
19 februari 2015 · 109 Inlägg

Bilen är en 940 årsmodell -91

Tjenare, jo för ett tag sedan så gick den bakre delen av min kardan av, den som går in i bakaxeln. Kardan hade skruvat sig och gått av, såg helt sjukt ut, slutade med att jag fick ringa några polare och krypa under bilfan på plats och skruva dän kardanen från bakaxeln för vi testade att bocksera när kardan satt kvar men den snurrar ju när bilen rör på sig så den slog ju mot golvet på bilen. Ville inte riskera att något skulle gå sönder så tog bort den. Iallafall, här om dagen nu så köpte jag en ny kardan som jag sedan monterade, sedan när jag skulle ut och testköra bilen så beter den sig jättekonstigt, när jag backar så hör jag hur det knakar och slår, inte riktigt säker ifall ljudet kommer från bakaxeln eller växellådan :s, känns också som bilen jobbar sig framåt genom att gunga, sedan har jag en backe där jag bor och när jag åkte upp för den kändes det som att den jobbade sig upp för backen med halva kopplingen nere, alltså det gick riktigt segt, ibland driver han bra men då smäller det och knakar det istället, sen när han går konstigt då typ juckar han sig fram... Så himla svårt att förklara för har aldrig varit med om detta innan...

Så nu behöver jag verkligen hjälp, kom med så mycket tankar som ni kan!

tack!!

Senast redigerat av wraax (19 februari 2015)

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
NIzmO Ollikkala Racing
22 februari 2015 · 1 724 Inlägg

Låter ju som att bakaxeln fått stryk, prova att hissa upp bakdelen på bilen och titta noga på hur kardanen för sig in i bakaxeln medan nån snurrar på hjulen så kanske man ser att det vobblar eller liknande.

- Time Attack -
Maxen Teknisk
22 februari 2015 · 328 Inlägg

Hur mår stödlagret?

Det kan också ge upphov till knakande ljud och vibrationer.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
jonas 740
22 februari 2015 · 429 Inlägg

Har du inte funderat på varför kardanen gick av??

Är troligast att det har hänt något i bakaxlen så den låste sig och då vred sig kardanen och gick av.
Byt bakaxel eller renovera den som sitter på

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
qazse
22 februari 2015 · 178 Inlägg

eftersom du inte nämner något om att den var konstig under bogseringen och ni borde ha känt om det var ett glapp i bakaxeln när ni skruvade bort kardan borde felet ligga i lådan eller så har ni monterat den nya kardan fel.

eftersom din bild visar en epa/a-traktor gissar jag att det är en sån du har och då är det stor risk att någon av lådorna har givit upp, men börja ändå med det lättaste och kolla montering av kardan.
enkel beskrivning-->http://forumbilder.se/images/d629200984419b5de.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang