Vilken av dessa bilar?

satsumas
20 februari 2015 · 56 Inlägg

Hejsan, snart dags att införskaffa sig en bil men jag kan inte bestämma mig!
Bilarna ja fastnat på är volvo 850, s70, bmw e36 å nissan 200sx s13:) Rätt vanliga förstabilar mao.
Nån slutkörd traktor (740) tänker ja inte köpa.
Min uppfattning: Volvo femmorna verkar vara bra och pålitliga bilar, t5:an har ju en del å bjuda på under huven (för att vara en volvo), nackdelar är rost och framhjulsdrift.
Bmw är snygga motorstarka bilar, men känns som många är slutkörda och i dåligt skick. Vet ej mycket om bmw.
200:an är snygga bilar som passar mig då ja gillar japanskt men känns som de allra flesta är sönderkörda då det är gasglada ungdomar som ägt dom innan. Vevlagerras är ingenting ja kommer ha råd att fixa i början precis.

Hjälp mig med mitt val å ös på med för å nackdelar för varje bil smile

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Zzoink
20 februari 2015 · 1 229 Inlägg

varför inte satsa på någon 940 turbo istället?

*lättmekade
*börjar bli billiga
*billiga reservdelar
*driver bak
*ingen vetenskap att få ut någorlunda effekt
*relativt billiga i försäkring och skatt om man jämför med dom andra bilarna du räknar upp

satsumas
20 februari 2015 · 56 Inlägg

Som sagt, ingen traktor hehe. Nä men ja vill ha något annat än just 740 å 940. Tycker de är skittråkigt på bilträffar osv när man bara ser två olika bilmodeller, volvo 740 och volvo 940. Trött på dem helt enkelt. Annars är de bra bilar så sett smile

Senast redigerat av satsumas (20 februari 2015)

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
SportPilot Ubåtsingenjör
20 februari 2015 · 7 230 Inlägg

Jag hade letat med ljus och lyckta efter en fräsch 325 eller 525 smile e34 525 börjar gå upp i pris nu igen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Richtenb
20 februari 2015 · 1 365 Inlägg

+1 och lättmekat är en stor fördel. 200SX  känns som en trisslott med ungefär samma odds att det är en nitlott

CHEEVA skrev:
Jag hade letat med ljus och lyckta efter en fräsch 325 eller 525 smile e34 525 börjar gå upp i pris nu igen

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
satsumas
21 februari 2015 · 56 Inlägg

Okey det va det ja misstänkte om 200:an, synd då ja gillar dom bilarna. Ska nog försöka satsa på en fin bmw istället.
Är de tillräckligt lättmekade för en ung hobbymekaniker eller är de svåra? Hur mycket skiljer försäkring å reservdelar jämfört med typ en 850?

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
21 februari 2015 · 1 128 Inlägg

satsumas skrev:
Hejsan, snart dags att införskaffa sig en bil men jag kan inte bestämma mig!
Bilarna ja fastnat på är volvo 850, s70, bmw e36 å nissan 200sx s13:) Rätt vanliga förstabilar mao.
Nån slutkörd traktor (740) tänker ja inte köpa.
Min uppfattning: Volvo femmorna verkar vara bra och pålitliga bilar, t5:an har ju en del å bjuda på under huven (för att vara en volvo), nackdelar är rost och framhjulsdrift.
Bmw är snygga motorstarka bilar, men känns som många är slutkörda och i dåligt skick. Vet ej mycket om bmw.
200:an är snygga bilar som passar mig då ja gillar japanskt men känns som de allra flesta är sönderkörda då det är gasglada ungdomar som ägt dom innan. Vevlagerras är ingenting ja kommer ha råd att fixa i början precis.

Hjälp mig med mitt val å ös på med för å nackdelar för varje bil smile

Måste bara fråga varifrån du fått för dig att S70 rostar? S70 har bland det bästa rostskyddet i Volvos historia. 850 har ett OK rostskydd också men den största svagheten för 850 är framskärmarna som gärna rostar friskt.

Ett annat ställe där rosten brukar gilla att hälsa på är vid "hundbenen" (i framkant på bakre skärmarna), detta gäller även S70. I övrigt är det mycket driftsäkra och rostfria bilar med en grymt trevlig motor.

Men gillar du bakhjulsdrift mer så kanske inte en 850 eller S70 är rätta valet. wink

"Hundbenen"
http://robban.gefleradio.se/bilder/t5r/t5r_008.jpg

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (21 februari 2015)

Nöjeskör närproducerat
satsumas
21 februari 2015 · 56 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

satsumas skrev:
Hejsan, snart dags att införskaffa sig en bil men jag kan inte bestämma mig!
Bilarna ja fastnat på är volvo 850, s70, bmw e36 å nissan 200sx s13:) Rätt vanliga förstabilar mao.
Nån slutkörd traktor (740) tänker ja inte köpa.
Min uppfattning: Volvo femmorna verkar vara bra och pålitliga bilar, t5:an har ju en del å bjuda på under huven (för att vara en volvo), nackdelar är rost och framhjulsdrift.
Bmw är snygga motorstarka bilar, men känns som många är slutkörda och i dåligt skick. Vet ej mycket om bmw.
200:an är snygga bilar som passar mig då ja gillar japanskt men känns som de allra flesta är sönderkörda då det är gasglada ungdomar som ägt dom innan. Vevlagerras är ingenting ja kommer ha råd att fixa i början precis.

Hjälp mig med mitt val å ös på med för å nackdelar för varje bil smile

Måste bara fråga varifrån du fått för dig att S70 rostar? S70 har bland det bästa rostskyddet i Volvos historia. 850 har ett OK rostskydd också men den största svagheten för 850 är framskärmarna som gärna rostar friskt.

Ett annat ställe där rosten brukar gilla att hälsa på är vid "hundbenen" (i framkant på bakre skärmarna), detta gäller även S70. I övrigt är det mycket driftsäkra och rostfria bilar med en grymt trevlig motor.

Men gillar du bakhjulsdrift mer så kanske inte en 850 eller S70 är rätta valet. wink

"Hundbenen"
http://robban.gefleradio.se/bilder/t5r/t5r_008.jpg

Det va främst 850 ja syftade på med rosten. Tycker var varannan blocket annons visar bilder på rostiga bakluckor å skärmar m.m men det är ju såklart väldigt olika från bil till bil. Bakhjulsdrift är absolut inget krav, volvo femmorna verkar vara riktigt trevliga bilar.
Har som sagt väldigt svårt att bestämma mig! Gillar alla fyra lika mycke haha.
Tack för infon om dom där hundbenen! Det ska ja tänka på vid eventuellt köp smile

Senast redigerat av satsumas (21 februari 2015)

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
21 februari 2015 · 1 128 Inlägg

Framskärmarna är väldigt vanligt att dom rostar på 850 som sagt, självklart kan även bakluckorna rosta. Men när jag tittar runt på blocket på 850is så kan jag inte riktigt hålla med om att var och varannan är så rostiga. Tycker att de flesta ser väldigt rostfria ut och i bra skick med tanke på åldern. Men visst finns det enstaka exemplar som är rätt rostiga men då är de nog mycket misskötta också.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (21 februari 2015)

Nöjeskör närproducerat
Mew
21 februari 2015 · 2 160 Inlägg

satsumas skrev:
Som sagt, ingen traktor hehe. Nä men ja vill ha något annat än just 740 å 940. Tycker de är skittråkigt på bilträffar osv när man bara ser två olika bilmodeller, volvo 740 och volvo 940. Trött på dem helt enkelt. Annars är de bra bilar så sett smile

Anledningen till att just 740/940 är så vanliga är för att de är bakhjulsdrivna, medan 850 och allt framåt är framhjulsdrivet.

Jag skulle rekommendera en äldre BMW, komforten är på en helt annan nivå än hos gamla Volvos. S70 har liknande komfort (men förutom stolarna, där S70s är bekvämare, är BMW fortfarande snäppet bättre i mitt tycke). Väghållningen är också på en annan nivå. Dessutom är alla äldre BMW bakhjulsdrivna, om det nu spelar någon roll i dina ögon.

E34/E39 5-serie är vad jag har erfarenhet av, och de är som sagt riktigt bekväma, men de är stora och drar soppa därefter, räkna med 1l/milen. De 6-cylindriga motorerna är stabila och driftsäkra. Satsa på en av de mindre 6-cyl motorerna för försäkringens skull, min E39 523 kostar nästan exakt lika mycket både i bensin, skatt och försäkring som 940:in jag har, några hundringar dyrare i försäkring bara.

Vill du ha något mindre (och något snålare) kan en 3-serie eventuellt passa dig.

Senast redigerat av Mew (21 februari 2015)

SportPilot Ubåtsingenjör
21 februari 2015 · 7 230 Inlägg

satsumas skrev:
Okey det va det ja misstänkte om 200:an, synd då ja gillar dom bilarna. Ska nog försöka satsa på en fin bmw istället.
Är de tillräckligt lättmekade för en ung hobbymekaniker eller är de svåra? Hur mycket skiljer försäkring å reservdelar jämfört med typ en 850?

det är minst sagt lätt meckat smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
22 februari 2015 · 6 570 Inlägg
De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
22 februari 2015 · 7 230 Inlägg

Malheus skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Nissan_Bluebird_1_8_SGX_Ny_Kamrem_service_5_5_54855377.htm?ca=1_8&w=3

Bästa.

grymt fint skick, men det kanske är bättre om en entusiast köper den och bevarar den ?
Istället för en 18åring med färskt körkort som vill ut och sladda

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
22 februari 2015 · 6 570 Inlägg

FWD du. wink Men visst går allt om man vill..

De/Dem
xXSammy
22 februari 2015 · 6 570 Inlägg

satsumas skrev:
Okey det va det ja misstänkte om 200:an, synd då ja gillar dom bilarna. Ska nog försöka satsa på en fin bmw istället.
Är de tillräckligt lättmekade för en ung hobbymekaniker eller är de svåra? Hur mycket skiljer försäkring å reservdelar jämfört med typ en 850?

Vi vänder på frågan, ska du köpa en bil som är enkel att skruva i eftersom du förväntar dig att den ska gå sönder? smile Kolla på andra märken då..hah.

Alfa har inte det bästa ryktet i hela världen men de har ju funkat för mig, de största som har gått sönder på min nuvarande var en lambdasond och lite oxid i en kontakt, tog 10min att fixa. Annars har det inte hänt något under de 1100 mil jag ägt den.

Viktigare att kolla är skicket och ägarkostnaderna, vissa bilar går mer sönder än andra. Oavsett märke.

De/Dem
qazse
22 februari 2015 · 178 Inlägg

nissan 200sx ligger runt 30kkr och för dom pengarna får du ju en mitsubishi med 4wd och turbo från ön på andra sidan plasket (fraktad och laglig i sverige) men då får du ju tyvärr sitta på fel sida och köra (kan även vara bra eftersom det underlättar om du tar extrajobb som reklamutdelare)

mitsu är lättskruvade och det finns mycket delar som som passar från andra modeller

satsumas
22 februari 2015 · 56 Inlägg

qazse skrev:
nissan 200sx ligger runt 30kkr och för dom pengarna får du ju en mitsubishi med 4wd och turbo från ön på andra sidan plasket (fraktad och laglig i sverige) men då får du ju tyvärr sitta på fel sida och köra (kan även vara bra eftersom det underlättar om du tar extrajobb som reklamutdelare)

mitsu är lättskruvade och det finns mycket delar som som passar från andra modeller

Det var inget dumt förslag då ja som sagt diggar japanskt smile Är det gamla evos du syftar på eller? Högerstyrt räknar jag med, vänjer mig nog rätt snabbt.
En polare va å tittade på en evo 3:a för något år sen å det var tydligen en riktig rosthög haha, men som sagt, olika från bil till bil.

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
qazse
22 februari 2015 · 178 Inlägg

satsumas skrev:

qazse skrev:
nissan 200sx ligger runt 30kkr och för dom pengarna får du ju en mitsubishi med 4wd och turbo från ön på andra sidan plasket (fraktad och laglig i sverige) men då får du ju tyvärr sitta på fel sida och köra (kan även vara bra eftersom det underlättar om du tar extrajobb som reklamutdelare)

mitsu är lättskruvade och det finns mycket delar som som passar från andra modeller

Det var inget dumt förslag då ja som sagt diggar japanskt smile Är det gamla evos du syftar på eller? Högerstyrt räknar jag med, vänjer mig nog rätt snabbt.
En polare va å tittade på en evo 3:a för något år sen å det var tydligen en riktig rosthög haha, men som sagt, olika från bil till bil.

faktiskt inte, var mer inne på lancer gsr tongue
lite klenare motor (200hp istället för 280) men utan problem med crankwalk och sen ser dom ut som en vanlig lancer (fast folk brukar hänga på evodelar = evo light) man kan få vänta ett tag eftersom dom börjar bli lite ovanliga, men ibland kommer det ut billiga och fina.
småfix som är såld (pris ex) http://cars.donedeal.ie/cars-for-sale/g … 1?offset=2
fin som finns kvar http://cars.donedeal.ie/cars-for-sale/9 … 5?offset=7


eller om du vill ha en s13 men vill slippa problem med vevlager så har du ju 240sx, samma kaross men med en typ odödlig motor (ka24e/de från kingcab)
finns en i uppsala för 16kkr http://www.blocket.se/uppsala/Nissan_24 … =1&w=3
tyvärr får du inte det tuffa turbopyset, men istället får du en riktigt trevlig och lättkörd effektkurva

och om du skulle få för dig att slänga dit en turbo så har dom ingenting mot det tongue

Senast redigerat av qazse (22 februari 2015)

Richtenb
25 februari 2015 · 1 365 Inlägg

Hade du haft en 156:a från 98 så hade jag varit överraskad om du hunnit ut från verkstaden innan den gick sönder igen. Men jag håller med dig, man kan få en problembil oavsett märke. Men man kan ju höja oddsen genom att inte köpa modeller som är kända för att ha mycket problem... Exempelvis Alfa 156 från sent 90 tal

Malheus skrev:

satsumas skrev:
Okey det va det ja misstänkte om 200:an, synd då ja gillar dom bilarna. Ska nog försöka satsa på en fin bmw istället.
Är de tillräckligt lättmekade för en ung hobbymekaniker eller är de svåra? Hur mycket skiljer försäkring å reservdelar jämfört med typ en 850?

Vi vänder på frågan, ska du köpa en bil som är enkel att skruva i eftersom du förväntar dig att den ska gå sönder? smile Kolla på andra märken då..hah.

Alfa har inte det bästa ryktet i hela världen men de har ju funkat för mig, de största som har gått sönder på min nuvarande var en lambdasond och lite oxid i en kontakt, tog 10min att fixa. Annars har det inte hänt något under de 1100 mil jag ägt den.

Viktigare att kolla är skicket och ägarkostnaderna, vissa bilar går mer sönder än andra. Oavsett märke.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
satsumas
1 mars 2015 · 56 Inlägg

Är fortfarande väldigt inne på bmw, e36an då asså. Hur mycket skiljer försäkringen på 320/323/325?

Senast redigerat av satsumas (2 mars 2015)

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang