Volvo duett b20 bränsleproblem

Hampus_janson
21 februari 2015 · 81 Inlägg

Tjena!

Min b20 motor börjat krångla, det började igårkväll med att bilen dog precis som ett soppatorskstopp. Men jag hade nyligen tankat så de va inte det direkta problemet.

Jag har tidigare haft problem med att tanklocket suger tätt och då skapar ett återsug eller vakuum i tanken. Testade att lätta på tanklocket.

Efter att ha stått efter vägkanten en stund hoppa han igång som vanligt. Körde vidare och kom väl ett par hundra meter sen dog han igen. Denna gången hade jag kört utan tätt-tanklock så det är inte problemet.

Någonting gör så att soppan plötligt tar slut efter några minuters körning. Sen om man låter han stå några minuter kan man köra några minuter igen..

Skumt problem, någon som vart med om liknande eller vet vad problemet kan vara?
bilen har nyligen stått still i garaget ett par veckor om de kan spela nån roll.

jaka54
21 februari 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Kolla först de elementära grejerna.
Får motorn soppa?
Blir det gnista?

Du har ju en mekanisk bränslepump på B20:an ... ta bort slangen och se om soppan sprutar ut när du vrider om tändningsnyckeln. Då vet du att soppa åtminstone kommer fram till förgasaren.

Hampus_janson
23 februari 2015 · 81 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla först de elementära grejerna.
Får motorn soppa?
Blir det gnista?

Du har ju en mekanisk bränslepump på B20:an ... ta bort slangen och se om soppan sprutar ut när du vrider om tändningsnyckeln. Då vet du att soppa åtminstone kommer fram till förgasaren.

Ja det kommer sopp fram till förgasaren. Gjorde ett litet test på soppan och det var ganska mycket vatten i bränslet. Tror och hoppas det är problemet.

EDIT: Gnistan är bra den med. startar och går.

Senast redigerat av gurkmakaroner (23 februari 2015)

Samuel3
23 februari 2015 · 360 Inlägg

Kallgarage? Kondens i tanken? En idé jag har är att hälla en speciell tillsats i tanken som binder fukt som även förhindrar kondensbildning och korrosion. Jag har sånt hemma, kommer inte på vad det heter. Risken då är kanske att den blir hemskt svårstartad när vattnet kommer i samlad trupp i rören men å andra sidan borde den går bra efter det.

jaka54
23 februari 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Funkar motorn?

Hampus_janson
3 mars 2015 · 81 Inlägg

Samuel3 skrev:
Kallgarage? Kondens i tanken? En idé jag har är att hälla en speciell tillsats i tanken som binder fukt som även förhindrar kondensbildning och korrosion. Jag har sånt hemma, kommer inte på vad det heter. Risken då är kanske att den blir hemskt svårstartad när vattnet kommer i samlad trupp i rören men å andra sidan borde den går bra efter det.

Tror du syftar på k-sprit?
Köpte en sådan och blandade i rätt dos ner i tanken. Samma problem kvarstod men det kan vara som du säger att den går lite knepigt på den k-spritblandade bensinen.



Tömde tank och bränsleledningar häromdan, Hittade en del vatten, en hög grus och en halv takpanna i tanken. Fyller på ny vattenfri bensin när jag hänger upp allt igen så får i se om problemet är löst.

jaka54 skrev:
Ja, den startar och går några minuter och sedan dör den på samma sätt som ett bensinstopp.

Samuel3
3 mars 2015 · 360 Inlägg

gurkmakaroner skrev:

Samuel3 skrev:
Kallgarage? Kondens i tanken? En idé jag har är att hälla en speciell tillsats i tanken som binder fukt som även förhindrar kondensbildning och korrosion. Jag har sånt hemma, kommer inte på vad det heter. Risken då är kanske att den blir hemskt svårstartad när vattnet kommer i samlad trupp i rören men å andra sidan borde den går bra efter det.

Tror du syftar på k-sprit?
Köpte en sådan och blandade i rätt dos ner i tanken. Samma problem kvarstod men det kan vara som du säger att den går lite knepigt på den k-spritblandade bensinen.



Tömde tank och bränsleledningar häromdan, Hittade en del vatten, en hög grus och en halv takpanna i tanken. Fyller på ny vattenfri bensin när jag hänger upp allt igen så får i se om problemet är löst.

Det låter bra! K-sprit heter det ja...

fadret
3 mars 2015 · 1 125 Inlägg

E85 är bra också,billigare variant av k-sprit

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang