Felkod 1-2-1 även med fungerande LMM 740, hur ska jag göra?

Sonnback
21 februari 2015 · 502 Inlägg

Hej, jag har en volvo 740 GL -89 som jag ställde av i höstas, har aldrig varit några som helst problem med den förns jag för en vecka sedan startade upp den och lät den gå på tomgång och bli varm. Då var den igång ca 5 minuter innan den började att bluddra och sedan dog, jag antar att det var soppa torsk då soppa mätaren inte fungerar. Därefter så startade den igång men dog strax efter, efter lite om och men så böt jag LMM och då fungerar den, men den går lite svajigt och tjockt, på tomgång så kan den pendla mellan 1000 varv till 400varv och den är ganska orkeslös vid gaspådrag. Jag får ut felkod 1-2-1 ur uttag två vilket tyder på att den får dålig eller ingen signal mellan LMM. Jag har kollat på kablar och gått med startgas och sett om det läcker någonstans. Jag har provat att nollställa diagnosdosan och får upp 1-2-1 på en gång igen, samt att lambdalampan lyser. LMM som jag böt till har inte samma nummer, men båda är ifrån boch och den "nya" kommer ifrån en -87a medans bilen är en -89.


Jag har slut på ideer och vad kan det mer vara än någon kabel eller LMM som ger dessa felkoder?
Mvh Jonas

Mew
21 februari 2015 · 2 152 Inlägg

Sonnback skrev:
Hej, jag har en volvo 740 GL -89 som jag ställde av i höstas, har aldrig varit några som helst problem med den förns jag för en vecka sedan startade upp den och lät den gå på tomgång och bli varm. Då var den igång ca 5 minuter innan den började att bluddra och sedan dog, jag antar att det var soppa torsk då soppa mätaren inte fungerar. Därefter så startade den igång men dog strax efter, efter lite om och men så böt jag LMM och då fungerar den, men den går lite svajigt och tjockt, på tomgång så kan den pendla mellan 1000 varv till 400varv och den är ganska orkeslös vid gaspådrag. Jag får ut felkod 1-2-1 ur uttag två vilket tyder på att den får dålig eller ingen signal mellan LMM. Jag har kollat på kablar och gått med startgas och sett om det läcker någonstans. Jag har provat att nollställa diagnosdosan och får upp 1-2-1 på en gång igen, samt att lambdalampan lyser. LMM som jag böt till har inte samma nummer, men båda är ifrån boch och den "nya" kommer ifrån en -87a medans bilen är en -89.


Jag har slut på ideer och vad kan det mer vara än någon kabel eller LMM som ger dessa felkoder?
Mvh Jonas

Testa byta till en ny med samma nummer som den som satt där original. Låna t ex en från en kompis bil.

Senast redigerat av Mew (21 februari 2015)

Mew
21 februari 2015 · 2 152 Inlägg

Sonnback skrev:
Kan det vara det som är problemet? Vad är det som skiljer olika LMM? 😊

Kalibreringen är olika i olika LMM. Därför ska man alltid gå efter numret. tongue

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Du ska ha en som slutar på 016 och du har satt dit en som slutar på 007. Eller? Isf funkar det ej

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Aronson
21 februari 2015 · 912 Inlägg

Det är 2 olika LMM 87:an har LH jetronic 2,2 medans 89:an Har LH-jetronic 2 ,4 byt till rätt.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Djo
22 februari 2015 · 10 157 Inlägg

Dumt göra en ny tråd har en 244 LH 2,4 insprutningen. felkod 121 har jag med. det hela började för ca två veckor sedan med att lambda lampan började lysa (inte haft tid kolla något ordentligt för än nu)

Sitter en ny lmm med rätt nummer sedan 1-2 månader så rykte kontakten då dog bilen nästan så den fungerar.

Har ett nästan obetydligt avgasläkage vid flänsen mellan grenrör avgasrör. (dock läckt mycket mer därifrån förr utan felkod.

Min undran är då denna kan det vara lambdan som är trasig och sätter felkod på lmm ?

Kommer försöka kom till och dra åt vid flänsen och se om det blir något bättre med det lilla läckage som är där.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Sonnback
22 februari 2015 · 502 Inlägg

Jag provade att nyta till en LMM med rätt nummer och då fungerade den jätte bra, tog för givet att LMM på 87 skulle fungera, men tack som fan för alla svar big_smile

Djo, prova att laga det läckaget, jag hade en 940 som gick jäkligt tjockt och lambda lampan börja lysa osv osv, felet på den var att avgasröret läckte precis vid vakaxelböjen, innan jag hittade det felet så skulle jag aldrig kuna gissa på att ett läckande avgasrör kunde få hela bilen att tvär dö... Lambdan får fel värden och matar på för mycket soppa, så var det i mitt fall iallafall smile sen om du får 1-2-1 så är det singnalfel till LMM så kan väl knappast tänka mig att det är så mycket mer än LMM eller kablarna kring LMM som kan ge felkod 1-2-1, men rätta mig gärna om jag har fel big_smile

Djo
23 februari 2015 · 10 157 Inlägg

Sonnback skrev:
Jag provade att nyta till en LMM med rätt nummer och då fungerade den jätte bra, tog för givet att LMM på 87 skulle fungera, men tack som fan för alla svar big_smile

Djo, prova att laga det läckaget, jag hade en 940 som gick jäkligt tjockt och lambda lampan börja lysa osv osv, felet på den var att avgasröret läckte precis vid vakaxelböjen, innan jag hittade det felet så skulle jag aldrig kuna gissa på att ett läckande avgasrör kunde få hela bilen att tvär dö... Lambdan får fel värden och matar på för mycket soppa, så var det i mitt fall iallafall smile sen om du får 1-2-1 så är det singnalfel till LMM så kan väl knappast tänka mig att det är så mycket mer än LMM eller kablarna kring LMM som kan ge felkod 1-2-1, men rätta mig gärna om jag har fel big_smile

Jo jag drog åt det idag gick dra lite till men inte hunnit kollat om det slutat läcka.

Jadu en behöver ju inte vara fel på den delen som felkoden säger ett fel kan ge följdfel som gör att det spökar och har sig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang