Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 132 388 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
deleva
24 november 2016 · 85 Inlägg

Tryck i ordentligt med fett i alla leder, Det gör väldigt stor skillnad. Palla upp fram, i med fett och så kan du rycka i ena hjulet före och efter fett så kommer det garanterat vara som natt å dag.

-m
24 november 2016 · 172 Inlägg

Går det inte att renovera ett styrstag? Det finns diverse metoder för att bygga upp nedslitet material.

RobbanGBG
25 november 2016 · 294 Inlägg

Nja, finns ett par Tyska och nån Holländsk firma som gör det, verkar hamna kring 3-4 papp med frakt. Inte riktigt OK för min del.

Vet inte av någon Svensk firma som gör sånt (och då helst till rimlig penning), men vore såklart najs om det fanns.

Annars kunde man ju tänka sig att bygga en jigg mot det gamla staget och sen svetsa ihop fyra biltemastyrleder av rätt size med ett stag vet inte vad besiktningsmannen skulle säga men är man inte helt kass med svetsen bör det ju bli minst lika starkt som original.

Men jag har ännu inte gett upp hoppet om mitt eget stag. Har plockat fram fettsprutor och konsistensfett efter visst sökande. Så Ikväll blir det till att spruta!  - Tur att tjejen är så monumentalt ointresserad av mitt bilprojekt, hon hade ju kunnat få helt fel uppfattning om vad som skulle hända ikväll smile

RobbanGBG
26 november 2016 · 294 Inlägg

Men nu har jag helt gett upp hoppet om mitt stag. Det fanns inga fettnipplar på det och det kändes mer än lovligt slappt, gick att vicka på ganska mycket med endast handkraft. Alltså med handen direkt på staget inte via hjulet...

Power-krille
26 november 2016 · 672 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Men nu har jag helt gett upp hoppet om mitt stag. Det fanns inga fettnipplar på det och det kändes mer än lovligt slappt, gick att vicka på ganska mycket med endast handkraft. Alltså med handen direkt på staget inte via hjulet...

En bild kanske? Så man får en uppfattning om hur det ser ut, verkar som att det bara är att bita i det sura äpplet å gneta ihop till grejerna.
Fin-fina bromsar Btw.

"Väx inte upp! det är en fälla"
HG_
26 november 2016 · 2 470 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Nja, finns ett par Tyska och nån Holländsk firma som gör det, verkar hamna kring 3-4 papp med frakt. Inte riktigt OK för min del.

Vet inte av någon Svensk firma som gör sånt (och då helst till rimlig penning), men vore såklart najs om det fanns.

Annars kunde man ju tänka sig att bygga en jigg mot det gamla staget och sen svetsa ihop fyra biltemastyrleder av rätt size med ett stag vet inte vad besiktningsmannen skulle säga men är man inte helt kass med svetsen bör det ju bli minst lika starkt som original.

Men jag har ännu inte gett upp hoppet om mitt eget stag. Har plockat fram fettsprutor och konsistensfett efter visst sökande. Så Ikväll blir det till att spruta!  - Tur att tjejen är så monumentalt ointresserad av mitt bilprojekt, hon hade ju kunnat få helt fel uppfattning om vad som skulle hända ikväll smile

RobbanGBG skrev:
Men nu har jag helt gett upp hoppet om mitt stag. Det fanns inga fettnipplar på det och det kändes mer än lovligt slappt, gick att vicka på ganska mycket med endast handkraft. Alltså med handen direkt på staget inte via hjulet...

För 3-4000:- kan du lika gärna köpa ett nytt styrstag. hmm
Men det är ju klart att får du tag på en styrled som har samma konvinkel som originalet så går det ju att svetsa på en mutter på röret & få på en låsmutter på leden så kan det ju gå att skruva ihop grejerna.
Biltema har ju några stycken som du kan välja mellan.
Har tyvärr ingen koll på vilka bilmodeller som skulle kunna passa.
Alternativet skulle kunna vara denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000027154/
Den kan man skruva direkt på staget.
Biltema har nipplar i sortiment lådor. Så det är bara att borra hål i sidan på godset där leden sitter & skruva fast dom. smile
Jag funderar på om styrstaget hade nipplar i original utförande. hmm
Men det kanske är någon annan som vet?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
27 november 2016 · 294 Inlägg

Ja, nu går jag ner och skruvar loss det jämrans staget så får jag ta en närmare titt på det. Får se hur/var det glappar. Har införskaffat nya damasker, 6mm smörjnipplar samt 6mm gängtapp ifall det ser ut att gå att rädda staget.

HG_
27 november 2016 · 2 470 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Ja, nu går jag ner och skruvar loss det jämrans staget så får jag ta en närmare titt på det. Får se hur/var det glappar. Har införskaffat nya damasker, 6mm smörjnipplar samt 6mm gängtapp ifall det ser ut att gå att rädda staget.

big_smile Uppdatera med lite bilder & info åxå, alltid roligt att se hur det blir. Även om det inte blir som det är tänkt ifrån början. roll

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
7 december 2016 · 2 470 Inlägg

Hur har det gått med styrstaget?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
19 december 2016 · 294 Inlägg

Efter att förgäves försökt ordna till mitt stag hittade jag ett bättre begagnat nere i Tyskland. Resultat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-65a24b29bcbc420c69562fff63335e93.jpg

Nu återstår bara resten smile

HG_
19 december 2016 · 2 470 Inlägg

big_smile Man får gratulera. smile ut & åka järnet nu då. cool

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
19 december 2016 · 294 Inlägg

Mitt stag var för övrigt väldigt glappt i tre av fyra leder så det måste nog till en helrenovering för att det skall bli användbart. Dock bra att ha om man skulle få för sig att ge sig på en sån smile

Medan jag låg under bilen och pillade på framvagnen kände jag att det var nåt slags spel i styrmojängen som drar i styrstagen... Är det så på gamla Kapitäner eller bör man försöka åtgärda det?

HG_
19 december 2016 · 2 470 Inlägg

Jag tror inte att det ska vara något glapp. Inget jag har märkt av på styrsnäckan jag har.
Men går ju förstås att ta reda på.
roll Har för mig att att det ska finnas någon slag av skruv som man kan dra åt.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
19 december 2016 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile Man får gratulera. smile ut & åka järnet nu då. cool

Tackar tackar! Är fortfarande sju grader varmt och snöfritt här så en tur på sommardäcken är ju till och med laglig numera smile

Blir till att justera styreriet lite tightare då samt klura ut varför jag inte får in bränsle i cylindrarna när jag försöker starta bilen ibland...

HG_
19 december 2016 · 2 470 Inlägg

Fungerar bränslepumpen som den ska?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
20 december 2016 · 294 Inlägg

HG_ skrev:
Fungerar bränslepumpen som den ska?

Ja det är väl frågan smile

Lät bilen stå ett bra tag och provade att starta nu på kvällen. Den startade och gick en kort stund, sen dog den. Kändes som att den gick på soppa som redan fanns i förgasaren. Sen provade jag att starta igen, det gick ej. lossade bränsleröret från förgasaren (där fanns lite soppa ... ) så drog jag en genomskinlig fryspåse över röret och fäste med ett gummiband. provade att cranka bilen samtidigt som jag tittade på röret inne i påsen, det var svårt att se men det verkade inte komma något, men sen gick skrället helt plötsligt igång (på någon skvätt som måste funnits inne i förgasaren för röret var ju borta...) och då kom en rejäl dos soppa forsande ur röret och hamnade i påsen.

Vet ej vad detta betyder, kanske har jag ett litet hål i membranet i bränslepumpen? Kanske har jag bara för dåligt tryck i mitt gamla 6V batteri, ett med bättre schvung i kanske skulle trycka upp soppan direkt...

Sen orkade jag inte pyssla med detta mer utan satte tillbaka bränsleledningen och startade upp bilen som nu helt plötsligt gick igång hur lätt som helst. Så körde jag en sväng ner på stan, tittade till Liseberg, körde ett par varv i Korsvägen och brände förbi en 740 raggare i Tingstadstunneln. Det är kul att köra Kapitän smile

Dock verkar jag ha något problem med olja i motorrummet. Det känns som att hela blocket var dränkt i motorolja ända upp till nederkant av ventilkåpan när jag kom tillbaka efter min färd. Vad sjutton kan det bero på?

HG_
20 december 2016 · 2 470 Inlägg

Dax för lite packningsbyte? smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
20 december 2016 · 294 Inlägg

Ja, det är väl möjligt. Hoppas det inte är nån trasig kolvring eller topplockspackning som ligger bakom bara sad hur funkar egentligen vevhusventilationen på en Kapitän? Kan den bli igensatt på något sätt?

HG_
20 december 2016 · 2 470 Inlägg

Se om du kan lokalisera var läckan kan vara, om du inte kan lokalisera så kanske du ska prova med att tvätta av motorn ( om möjligt över & under.) med avfettning & högtryckstvätt.
dra igång motorn, titta om du kan se var läckan kommer.
Kan ju vara så att du måste få upp lite varv på motorn.
Jag har ju aldrig pillat i någon kapitän motor förut så jag kan inte säga så mycket om vevhusventilationen.
Men det är ju klart att det kan vara en bov i dramat. hmm
Kan ju vara toppackningen som gett sig åxå. Kamkåpan?
Men när det är så mycket olja på kort tid så....... kolla runt lite på motorn & titta om du kan lokalisera läckan först.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
25 december 2016 · 294 Inlägg

God jul alla Kapitänälskare! smile

Har inte riktigt haft tid att hänge mig åt bilen på slutet på grund julstök och annat. Men var nere i går och tittade till den och noterade då att en del av "oljan" som sprutat i motorrummet verkar ha torkat till rostbrunt damm... Kanske är det smutsigt kylarvatten som sprutat... Jag fyllde ju faktiskt på en del innan jag åkte ut på min tur senast, kanske blev det lite för mycket...

Dock så har jag något sorts problem med olja (riktig och inte vatten) kring ventilkåpan. Jag kände på bulten närmast där det  låg mest olja, och den kunde jag dra åt ett halvt var med två fingrar på bultskallen. Visst skall man inte tokdra ventilkåpan men detta kan inte vara OK. Tog en 10mm lednyckel och höll med "pennfattning" alltså rakt upp som en skruvmejsel och kunde med två fingrar (utan att ta in) dra åt alla bultar minst ett kvarts varv. Vet ej hur hårt den skall dras eller hur många Nm man utöver med en slapp två fingrars pennfattning... Nu funderar man naturligtvis på om det är bättre att dra åt den "rätt" och  försöka få tid till en motortvätt idag för att se om det löser oljeproblemet. Eller om man istället skall ta väck kåpan och kolla ventilspelen. Jobbiga beslut.

Fick förresten Biltemas kompressionsprovare i julklapp. Får ta och titta om jag har jämn komp framöver smile

Senast redigerat av RobbanGBG (25 december 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang