Hjälp mej med vad som är fel med mitt slutsteg

DavidH
22 februari 2015 · 104 Inlägg

Hej. Jag köpte ett beggagnat 4 kanals slutsteg av en med bra betyg på tradera för 300 kr, skulle prova så det fungerade bra idag och har dragit plus och lågnivå ordentligt och kopplat in och drog jordsladd lite tillfälligt till en skruv som sitter i sidan på baggaget, slutsteget gick igång och jag provade koppla in ena hatthylle högtalaren (Jvc 6.5 som kom med bilen), det kom ljud men det lät inte bra (jag tycker inte dom låter särskillt bra med bara huvudenheten heller, väldigt lågt ljud då, typ lägre än originalhögtalarna brukar låta på andra likadana bilar jag haft och eftermarknadsgrejer brukar låte mycket mer med bara huvudenheten).

Jag testade att ställa in gain på slutsteget och mixtra lite framme på stereon men blev inte als nöjd, tog ut en annan 6.5 jag hadde i förra bilen som jag vet låter bra, höll kablarna mot 6.5an och det kom lite ljud, tappade kontakten och tänkte skruva fast kablarna ordentligt i den men då plötsligt hadde steget lagt av och jag fick inte igång det mer, det var ganska varmt men inte jätte varmt och jag hadde ju bara kört en 6.5 på rätt låg volym om än med dålig jord.

Jag har väntat tills det blivit ordentligt kallt och jag har kollat att alla sladdar sitter bra, dock så märkte jag att slutsteget inte har någon säkring, skruvade upp det och inte heller där fanns nån säkring, inget såg bränt eller skadat ut. Tog loss jordsladden och den sprakar fortfarande när man nuddar jordade ställen, det gör det väll inte om typ en säkring skulle gått som nu inte ens finns.

Jag har lyckats koppla in några slutsteg i andra bilar jag haft och få det att funka, dock har dom haft säkring på steget med, men jag är inte särskillt kunnig så uppskattar om nån kan hjälpa mej med vad som kan va fel och om det finns nått att göra.

obs jag har ingen multimeter men jag kan skaffa om det behövs.

GuggeKarlberg
22 februari 2015 · 508 Inlägg

Mycket text att hänga med i ^^ men finns det alltså inget uttag för en säkring på steget? Prova även att jorda på ett annat ställe vart det är bra kontakt, om inte så slipa upp en jordpunkt.

Tänk även på att ha en säkring på pluskabeln så nära batteriet som möjligt om du inte har det.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
DavidH
22 februari 2015 · 104 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:
Mycket text att hänga med i ^^ men finns det alltså inget uttag för en säkring på steget? Prova även att jorda på ett annat ställe vart det är bra kontakt, om inte så slipa upp en jordpunkt.

Tänk även på att ha en säkring på pluskabeln så nära batteriet som möjligt om du inte har det.

Jo jag vet men inte så lönt att bara fråga vad som är fel utan att beskriva vad som hänt smile

Jo jag kan ju prova det men förut så gick det ju på den ev dåliga jorden och sen får slutsteget inte minsta kontakt där eller på någon annan dålig jord jag håller den mot men det sprakar på sladden, så jag är lite tveksam att det skulla plötsligt va därför den inte går igång alls längre (förutom ifall att slutsteget redan pajat av att jobba med dålig jord)  men annars är jag helt med på att det bör göras.

Jag har säkring på plusskabeln vid batteriet ja smile

GuggeKarlberg
22 februari 2015 · 508 Inlägg

DavidH skrev:

GuggeKarlberg skrev:
Mycket text att hänga med i ^^ men finns det alltså inget uttag för en säkring på steget? Prova även att jorda på ett annat ställe vart det är bra kontakt, om inte så slipa upp en jordpunkt.

Tänk även på att ha en säkring på pluskabeln så nära batteriet som möjligt om du inte har det.

Jo jag vet men inte så lönt att bara fråga vad som är fel utan att beskriva vad som hänt smile

Jo jag kan ju prova det men förut så gick det ju på den ev dåliga jorden och sen får slutsteget inte minsta kontakt där eller på någon annan dålig jord jag håller den mot men det sprakar på sladden, så jag är lite tveksam att det skulla plötsligt va därför den inte går igång alls längre (förutom ifall att slutsteget redan pajat av att jobba med dålig jord)  men annars är jag helt med på att det bör göras.

Jag har säkring på plusskabeln vid batteriet ja smile

Det skadar ju hur som helst inte att prova slipa upp jordpunkten eventuellt byta plats på den, koppla ur batteriet medans du ändrar i kablarna så slipper du att det sprakar när du jordar med batteriet i. För övrigt är så är ju jordfel inte helt ovanligt att skapa en massa problem wink

Senast redigerat av GuggeKarlberg (22 februari 2015)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Mattias_Vejdeland
22 februari 2015 · 329 Inlägg

du har med all säkerhet bränt signaljorden i stereon pga kass jord till slutsteget..

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
DavidH
2 mars 2015 · 104 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:

DavidH skrev:

GuggeKarlberg skrev:
Mycket text att hänga med i ^^ men finns det alltså inget uttag för en säkring på steget? Prova även att jorda på ett annat ställe vart det är bra kontakt, om inte så slipa upp en jordpunkt.

Tänk även på att ha en säkring på pluskabeln så nära batteriet som möjligt om du inte har det.

Jo jag vet men inte så lönt att bara fråga vad som är fel utan att beskriva vad som hänt smile

Jo jag kan ju prova det men förut så gick det ju på den ev dåliga jorden och sen får slutsteget inte minsta kontakt där eller på någon annan dålig jord jag håller den mot men det sprakar på sladden, så jag är lite tveksam att det skulla plötsligt va därför den inte går igång alls längre (förutom ifall att slutsteget redan pajat av att jobba med dålig jord)  men annars är jag helt med på att det bör göras.

Jag har säkring på plusskabeln vid batteriet ja smile

Det skadar ju hur som helst inte att prova slipa upp jordpunkten eventuellt byta plats på den, koppla ur batteriet medans du ändrar i kablarna så slipper du att det sprakar när du jordar med batteriet i. För övrigt är så är ju jordfel inte helt ovanligt att skapa en massa problem wink

Tack. Jo nån dag senare så testade jag om slutsteget gick igång igen och det lös en aning om det så jag har nu slipat upp och jordat vid bälteshållarna och slutsteget lös lite svagt och svajande nu med men inte som det gjorde innan problemet uppstog. Jag har nu även skaffat en multimeter för att kontrolera att den får bra jord men den multimetern verkar trasig fast den är ny, jag kan mäta volt men inte ohm, det står bara en 1a oavsett vart man sätter mättpinnarna förutom om man korsar pinnarna med varrandra då blir det massa siffror men dom stannar aldrig inte ens om man lägger dom stilla mot varran på ett bord. Så fortsättning följer på det om det går att lösa eller om det blir ett nytt steg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang