Böter för körning på fel fil?

Glesmark
22 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Den här lagen är ju inte direkt någon nyhet, hade inte tidningen gått ut med att polisen gör en satsning för att kontrollera hur lagen följs så undrar jag om denna tråden funnits?

Jag bara rent utav antar att många inte visste om lagen, och kanske tror att det är nån ny lag?

Mervolic Yawn...
22 februari 2015 · 3 151 Inlägg

Cobraa skrev:
Jo, men problemet i stockholm där det är tre filer, är att det ofta är mycket bilar.
Varför tvinga in sig längst till höger och trängas, istället för att ligga kvar i mitten? Är det inte mer logiskt att ha ett omkörningsfält, istället för 2-3 stycken?

Är det mycket trafik så kommer du aldrig få böter för det här. Men grejen är om trafiken flyter på bra och du kör långsammare än vad dom gör i filen till höger om dig, så blockerar du ju alla filerna till höger eftersom man inte får köra om där. Det är då du riskerar att bli bötfälld.

Mest trist är ju när folk på 2-1-vägar kör i vänstra filen, helst 5 km/h under hastighetsbegränsningen också...inte alltför ovanligt att man stöter på såna som inte vill bli omkörda helt enkelt.

Mervolic Yawn...
22 februari 2015 · 3 151 Inlägg

Glesmark skrev:
Den här lagen är ju inte direkt någon nyhet, hade inte tidningen gått ut med att polisen gör en satsning för att kontrollera hur lagen följs så undrar jag om denna tråden funnits?

Jag bara rent utav antar att många inte visste om lagen, och kanske tror att det är nån ny lag?

Är medveten om att det inte är någon ny lag, men känns som att polisen inte har satsat på att ta fast folk som bryter den i samma skala förut som nu. Jag tycker det är bra att dom satsar på att få bort det här beteendet, jag irriterar mig rätt bra på det i alla fall.

Glesmark
22 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Mervolic skrev:

Glesmark skrev:
Den här lagen är ju inte direkt någon nyhet, hade inte tidningen gått ut med att polisen gör en satsning för att kontrollera hur lagen följs så undrar jag om denna tråden funnits?

Jag bara rent utav antar att många inte visste om lagen, och kanske tror att det är nån ny lag?

Är medveten om att det inte är någon ny lag, men känns som att polisen inte har satsat på att ta fast folk som bryter den i samma skala förut som nu. Jag tycker det är bra att dom satsar på att få bort det här beteendet, jag irriterar mig rätt bra på det i alla fall.

Efter typ en miljon mil i trafiken så har jag kanske vant mig?
Men det finns så mycket annat att störa sig på, saker som är mer betydelsefulla, folk som gör omkörningar i skymda kurvor, krön osv och riskerar krocka med mötanden, fortkörningar vid skolor och tätbebyggda områden med mycket barn i omlopp, då framstår problemet med vilken fil man ligger i som ganska patetiskt och mindre värt att lägga resurser på?

Barnfamiljer som låter sina småbarn kissa i busken på rastplatser begår ju ett brott genom att urinera på offentlig plats inför allmän beskådan, straffbart!
Behöver vi ha poliser som kontrollerar detta?
Njae, personligen känner jag lite likadant inför det med vilken fil man kör i, det finns större problem i trafiken att ta hand om.


Skaffa en lugnande ljudbok att ha när du kör, kanske fungerar för dig. big_smile

AX3L
22 februari 2015 · 398 Inlägg

Mervolic skrev:
Word up. Det är trist att trafikanter i Sverige är så egoistiska och bara tänker på att dom själva ska ta sig fram.

Alla andra bara tänker på sig själva! Det är BARA jag som tänker på mig!

baltis
22 februari 2015 · 1 948 Inlägg

Körning på knökfull 8-filig autobahn med frifart - det borde ingå i uppkörningen big_smile
Ligger man å såsar i en snabbare fil där då är man död (bokstavligen dessvärre)

Så vad jag vill säga; HEJA POLISEN! Ut och jaga alla idioter som inte fattar att man ska blinka när man ska ut ur rondeller också... och ja dom som åker högerfil på rondell även när dom ska till vänster...

Glesmark
22 februari 2015 · 1 938 Inlägg

baltis skrev:
Körning på knökfull 8-filig autobahn med frifart - det borde ingå i uppkörningen big_smile
Ligger man å såsar i en snabbare fil där då är man död (bokstavligen dessvärre)

Så vad jag vill säga; HEJA POLISEN! Ut och jaga alla idioter som inte fattar att man ska blinka när man ska ut ur rondeller också... och ja dom som åker högerfil på rondell även när dom ska till vänster...

Dom där brukar jag bestraffa på plats genom att inte låta dom knö sig när deras fil automatiskt slutligen leder ut ur rondellen. big_smile

baltis
22 februari 2015 · 1 948 Inlägg

Glesmark skrev:

baltis skrev:
Körning på knökfull 8-filig autobahn med frifart - det borde ingå i uppkörningen big_smile
Ligger man å såsar i en snabbare fil där då är man död (bokstavligen dessvärre)

Så vad jag vill säga; HEJA POLISEN! Ut och jaga alla idioter som inte fattar att man ska blinka när man ska ut ur rondeller också... och ja dom som åker högerfil på rondell även när dom ska till vänster...

Dom där brukar jag bestraffa på plats genom att inte låta dom knö sig när deras fil automatiskt slutligen leder ut ur rondellen. big_smile

Tyvär e det ju typ bara 1/20 rondeller som är konstruerade så (att högerfilen inte går "längre än rakt fram").

Efter idioter som inte blinkar att dom ska ut (så man måste stanna i onödan) så kommer helt klart skaran "OJ det kommer en lastbil! Jag stannar mitt i rondellen, han kanske inte ser mig!!!" big_smile

Saknar inte livet på vägarna wink

Mervolic Yawn...
22 februari 2015 · 3 151 Inlägg

Glesmark skrev:

Mervolic skrev:

Glesmark skrev:
Den här lagen är ju inte direkt någon nyhet, hade inte tidningen gått ut med att polisen gör en satsning för att kontrollera hur lagen följs så undrar jag om denna tråden funnits?

Jag bara rent utav antar att många inte visste om lagen, och kanske tror att det är nån ny lag?

Är medveten om att det inte är någon ny lag, men känns som att polisen inte har satsat på att ta fast folk som bryter den i samma skala förut som nu. Jag tycker det är bra att dom satsar på att få bort det här beteendet, jag irriterar mig rätt bra på det i alla fall.

Efter typ en miljon mil i trafiken så har jag kanske vant mig?
Men det finns så mycket annat att störa sig på, saker som är mer betydelsefulla, folk som gör omkörningar i skymda kurvor, krön osv och riskerar krocka med mötanden, fortkörningar vid skolor och tätbebyggda områden med mycket barn i omlopp, då framstår problemet med vilken fil man ligger i som ganska patetiskt och mindre värt att lägga resurser på?

Barnfamiljer som låter sina småbarn kissa i busken på rastplatser begår ju ett brott genom att urinera på offentlig plats inför allmän beskådan, straffbart!
Behöver vi ha poliser som kontrollerar detta?
Njae, personligen känner jag lite likadant inför det med vilken fil man kör i, det finns större problem i trafiken att ta hand om.


Skaffa en lugnande ljudbok att ha när du kör, kanske fungerar för dig. big_smile

Håller med om det du säger, att det finns viktigare problem att åtgärda, men om konstapeln nu inte har något bättre för sig så kan han väl stoppa dom som kör i fel fil också. Vem vet, kanske får dom fast någon efterlyst person på så vis...

Haha, ljudböcker är nog inget för mig men får nog lära mig att andas ut och in i lugn takt eller nåt. wink

AX3L skrev:

Mervolic skrev:
Word up. Det är trist att trafikanter i Sverige är så egoistiska och bara tänker på att dom själva ska ta sig fram.

Alla andra bara tänker på sig själva! Det är BARA jag som tänker på mig!

Haha!

MickeEng
22 februari 2015 · 480 Inlägg

Glesmark skrev:

baltis skrev:
Körning på knökfull 8-filig autobahn med frifart - det borde ingå i uppkörningen big_smile
Ligger man å såsar i en snabbare fil där då är man död (bokstavligen dessvärre)

Så vad jag vill säga; HEJA POLISEN! Ut och jaga alla idioter som inte fattar att man ska blinka när man ska ut ur rondeller också... och ja dom som åker högerfil på rondell även när dom ska till vänster...

Dom där brukar jag bestraffa på plats genom att inte låta dom knö sig när deras fil automatiskt slutligen leder ut ur rondellen. big_smile

Ja och det värsta är skulle man braka in i sidan på en som ligger i högerfilen runt hela rondellen så får man ta på sig det.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
baltis
22 februari 2015 · 1 948 Inlägg

MickeEng skrev:

Glesmark skrev:

baltis skrev:
Körning på knökfull 8-filig autobahn med frifart - det borde ingå i uppkörningen big_smile
Ligger man å såsar i en snabbare fil där då är man död (bokstavligen dessvärre)

Så vad jag vill säga; HEJA POLISEN! Ut och jaga alla idioter som inte fattar att man ska blinka när man ska ut ur rondeller också... och ja dom som åker högerfil på rondell även när dom ska till vänster...

Dom där brukar jag bestraffa på plats genom att inte låta dom knö sig när deras fil automatiskt slutligen leder ut ur rondellen. big_smile

Ja och det värsta är skulle man braka in i sidan på en som ligger i högerfilen runt hela rondellen så får man ta på sig det.

Gasa lite extra innan du svänger då så han tar sidan på din bil istället då big_smilebig_smilebig_smile:big_smile

MickeEng
22 februari 2015 · 480 Inlägg

baltis skrev:

MickeEng skrev:

Glesmark skrev:
Dom där brukar jag bestraffa på plats genom att inte låta dom knö sig när deras fil automatiskt slutligen leder ut ur rondellen. big_smile

Ja och det värsta är skulle man braka in i sidan på en som ligger i högerfilen runt hela rondellen så får man ta på sig det.

Gasa lite extra innan du svänger då så han tar sidan på din bil istället då big_smilebig_smilebig_smile:big_smile

Haha Ja precis big_smile , men kvaddar ju bilen lika f**n sad

Senast redigerat av MickeEng (22 februari 2015)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Glesmark
22 februari 2015 · 1 938 Inlägg

MickeEng skrev:

Glesmark skrev:

baltis skrev:
Körning på knökfull 8-filig autobahn med frifart - det borde ingå i uppkörningen big_smile
Ligger man å såsar i en snabbare fil där då är man död (bokstavligen dessvärre)

Så vad jag vill säga; HEJA POLISEN! Ut och jaga alla idioter som inte fattar att man ska blinka när man ska ut ur rondeller också... och ja dom som åker högerfil på rondell även när dom ska till vänster...

Dom där brukar jag bestraffa på plats genom att inte låta dom knö sig när deras fil automatiskt slutligen leder ut ur rondellen. big_smile

Ja och det värsta är skulle man braka in i sidan på en som ligger i högerfilen runt hela rondellen så får man ta på sig det.

Ja, fast högerfilen brukar ta slut kl 15.00 eller kl 12.00 i normalstora rondeller, och då måste den person i högerfilen ta sig in i vänsterfilen för att komma vidare.
Därför blir det den andre som brakar in i sidan på dig om du ligger i vänsterfilen.

Våga vägra att låta folk knö sig med flit, många gör det systematiskt ibland för att det är kö till vänster, och kör så långt det går i högerfilen för att knö sig.

Jag dundrar för det mesta runt i en lastbil, kör någon in i mig i en rondell så lider varken jag eller företaget av någon ekonomisk eller kroppslig skada.

burnin_rubber
23 februari 2015 · 220 Inlägg

höger filen är till för långsamma och söliga fordon.resterande är för omkörningar.

dags att lagga ned det där jävla cruisandet som den värsta raggarträffen på motorvägarna.

Lowpass
23 februari 2015 · 1 224 Inlägg

Problematiken är att folk håller till mittenfilen när vägen är tom.
Åkte hem igår kväll på E4:an och så ser man ett flertal bilar som bara håller sig till mittenfilen och åker i rad under hastighetsgränsen.
Plötsligt flyger det förbi en riktig fartdåre utan hänsyn till andra i vänsterfil.
Utan att skämta så var han lätt uppe i 160-180km/h. Då trivs jag bättre att jag höll till i högerfilen.
Olyckan kan vara mycket närmre om du håller dig till mitten då där idioten ska passera

i-vtec Do you?
burnin_rubber
23 februari 2015 · 220 Inlägg

som jag alltid sagt..
vänsterfilen är för farter över hastighetsgränsen och utryckningsfordon.

skämtsamt sett alltså...ALDRIG något som jag gjort....

torsen
24 februari 2015 · 7 236 Inlägg

Rubricerade problem/fenomen var det Radio Stockhol som först tog upp. Därefter hakade ViB på med en artikel.

E4/E20 mellan Tokstan och Fjollträsk är väl inte motorväg? Eller?
Då får man väl köra om till höger? Eller?
Själv brukar jag ligga i filen längst till höger och köra om dem som ligger i mittfilen. Rätt eller fel?
När det finns filmarkering ska man väl följa den filens trafikrytm? Eller?

caromania Forummoderator
24 februari 2015 · 9 296 Inlägg

Oroväckande många som inte vet vad som är lagligt eller inte vad gäller omkörning i högerfil och rondellkörning. Lika oroväckande många som inte vet hur just rondeller varierar i både väg- och skyltmarkering. Och då menar jag i tråden, inte i trafiken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Frejo
24 februari 2015 · 4 Inlägg

Titta hur tyskarna kör, även när man håller 200+ i högerfilen på 3 filig autobahn och blir omkörd, visst fan går det också in i högerfilen ifall det är ledigt.
Spelar ingen roll ifall det är 2, 3 eller 4 filer, är det ledigt i höger filen så ska man hålla sig där.

BMW E36 328i "B5244T5" (1996)
-jimmy
24 februari 2015 · 377 Inlägg

Skönt att man bor på landet o åker enfiligt eller grusvägar om dagarna. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang