Böter för körning på fel fil?

AX3L
24 februari 2015 · 398 Inlägg

torsen skrev:
Rubricerade problem/fenomen var det Radio Stockhol som först tog upp. Därefter hakade ViB på med en artikel.

E4/E20 mellan Tokstan och Fjollträsk är väl inte motorväg? Eller?
Då får man väl köra om till höger? Eller?
Själv brukar jag ligga i filen längst till höger och köra om dem som ligger i mittfilen. Rätt eller fel?
När det finns filmarkering ska man väl följa den filens trafikrytm? Eller?

Väldigt väldigt fel. Motorväg eller inte spelar ingen roll, du får endast köra om till höger om det är lägre hastighet än 70 på vägen. Är det över 70 får du aldrig köra om till höger, undantaget tät köbildning eller om den du kör om tydligt visar att den ska svänga (tror jag det är). Hur som, är det 70+ får du inte köra om på höger. Anledningen är helt enkelt att du alltid ska kunna byta till höger fil, och de enda som kan vara där är folk du kört om. Märkligt nog ger det bara 1kkr i böter. Indraget kort tycker jag är det enda rätta.

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
24 februari 2015 · 329 Inlägg

AX3L skrev:

torsen skrev:
Rubricerade problem/fenomen var det Radio Stockhol som först tog upp. Därefter hakade ViB på med en artikel.

E4/E20 mellan Tokstan och Fjollträsk är väl inte motorväg? Eller?
Då får man väl köra om till höger? Eller?
Själv brukar jag ligga i filen längst till höger och köra om dem som ligger i mittfilen. Rätt eller fel?
När det finns filmarkering ska man väl följa den filens trafikrytm? Eller?

Väldigt väldigt fel. Motorväg eller inte spelar ingen roll, du får endast köra om till höger om det är lägre hastighet än 70 på vägen. Är det över 70 får du aldrig köra om till höger, undantaget tät köbildning eller om den du kör om tydligt visar att den ska svänga (tror jag det är). Hur som, är det 70+ får du inte köra om på höger. Anledningen är helt enkelt att du alltid ska kunna byta till höger fil, och de enda som kan vara där är folk du kört om. Märkligt nog ger det bara 1kkr i böter. Indraget kort tycker jag är det enda rätta.

Helt rätt! Alla vägar under 70 är tillåtna för omkörning på höger sida eller på motorväg om det är köbildning som sagt. Jobbigt att behöva byta fil i rusningstrafik om man blir "tvungen" att köra om en bil på höger sida=D

Indraget körkort är väl att ta i om det sker första gången men vid andra tillfället så har föraren ändå fått en varning och bot innan så då kan jag tänka mig att man ser över om denne behöver ha kvar körkortet eftersom han/hon inte verkar kunna trafikreglerna=)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
AX3L
24 februari 2015 · 398 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

AX3L skrev:

torsen skrev:
Rubricerade problem/fenomen var det Radio Stockhol som först tog upp. Därefter hakade ViB på med en artikel.

E4/E20 mellan Tokstan och Fjollträsk är väl inte motorväg? Eller?
Då får man väl köra om till höger? Eller?
Själv brukar jag ligga i filen längst till höger och köra om dem som ligger i mittfilen. Rätt eller fel?
När det finns filmarkering ska man väl följa den filens trafikrytm? Eller?

Väldigt väldigt fel. Motorväg eller inte spelar ingen roll, du får endast köra om till höger om det är lägre hastighet än 70 på vägen. Är det över 70 får du aldrig köra om till höger, undantaget tät köbildning eller om den du kör om tydligt visar att den ska svänga (tror jag det är). Hur som, är det 70+ får du inte köra om på höger. Anledningen är helt enkelt att du alltid ska kunna byta till höger fil, och de enda som kan vara där är folk du kört om. Märkligt nog ger det bara 1kkr i böter. Indraget kort tycker jag är det enda rätta.

Helt rätt! Alla vägar under 70 är tillåtna för omkörning på höger sida eller på motorväg om det är köbildning som sagt. Jobbigt att behöva byta fil i rusningstrafik om man blir "tvungen" att köra om en bil på höger sida=D

Indraget körkort är väl att ta i om det sker första gången men vid andra tillfället så har föraren ändå fått en varning och bot innan så då kan jag tänka mig att man ser över om denne behöver ha kvar körkortet eftersom han/hon inte verkar kunna trafikreglerna=)

Värt att notera är att på under 70 får du inte ligga och köra slalom, så någon omkörning är det egentligen inte utan snarare att filen du åker i går fortare än den till vänster. Dvs, ligger du i vänsterfilen får du i princip inte byta till höger, köra om och sedan återvända till vänster igen utan ska välja en och hålla dig där.

Det beror väl på situationen såklart, men i princip tycker jag det är allvarligt. Jag och många med mig räknar inte med att någon ska köra om fort där, utan att den ska vara fri om jag inte kört om någon. Sen är det ju stor skillnad om det är relativt tät trafik och höger råkar glida om eller om någon kör om i 150+ (har hänt mig).

torsen
25 februari 2015 · 7 234 Inlägg

Borde kanske har skrivits, men jag menade i högtrafik morgon och kväll.
Det är ju så förnämligt att så gott som alla som ansluter till E4/E20 på morgonen väljer att direkt knö sig in i mittfilen, speciellt Salempåfarten.
Sällan hastigheten överstiger 70 km/t i morgonrusningen.
smile

granadadr
25 februari 2015 · 7 287 Inlägg

torsen skrev:
Borde kanske har skrivits, men jag menade i högtrafik morgon och kväll.
Det är ju så förnämligt att så gott som alla som ansluter till E4/E20 på morgonen väljer att direkt knö sig in i mittfilen, speciellt Salempåfarten.
Sällan hastigheten överstiger 70 km/t i morgonrusningen.
smile

skulle vilja påstå att den ALDRIG gör det wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
25 februari 2015 · 329 Inlägg

AX3L skrev:

Erdem-1612 skrev:

AX3L skrev:

Väldigt väldigt fel. Motorväg eller inte spelar ingen roll, du får endast köra om till höger om det är lägre hastighet än 70 på vägen. Är det över 70 får du aldrig köra om till höger, undantaget tät köbildning eller om den du kör om tydligt visar att den ska svänga (tror jag det är). Hur som, är det 70+ får du inte köra om på höger. Anledningen är helt enkelt att du alltid ska kunna byta till höger fil, och de enda som kan vara där är folk du kört om. Märkligt nog ger det bara 1kkr i böter. Indraget kort tycker jag är det enda rätta.

Helt rätt! Alla vägar under 70 är tillåtna för omkörning på höger sida eller på motorväg om det är köbildning som sagt. Jobbigt att behöva byta fil i rusningstrafik om man blir "tvungen" att köra om en bil på höger sida=D

Indraget körkort är väl att ta i om det sker första gången men vid andra tillfället så har föraren ändå fått en varning och bot innan så då kan jag tänka mig att man ser över om denne behöver ha kvar körkortet eftersom han/hon inte verkar kunna trafikreglerna=)

Värt att notera är att på under 70 får du inte ligga och köra slalom, så någon omkörning är det egentligen inte utan snarare att filen du åker i går fortare än den till vänster. Dvs, ligger du i vänsterfilen får du i princip inte byta till höger, köra om och sedan återvända till vänster igen utan ska välja en och hålla dig där.

Det beror väl på situationen såklart, men i princip tycker jag det är allvarligt. Jag och många med mig räknar inte med att någon ska köra om fort där, utan att den ska vara fri om jag inte kört om någon. Sen är det ju stor skillnad om det är relativt tät trafik och höger råkar glida om eller om någon kör om i 150+ (har hänt mig).

Även om högra filen går fortare än den vänstra på 70 väg räknas det som omkörning. Omkörning är inte bara att man ligger bakom och sen byter fil och till sist in i samma fil man var på innan. Men medveten är jag om att man absolut inte får köra slalom i trafiken. Sjukt stor fara!

Haha jag har blivit omkörd i 150+ även jag med och då är det på båda sidorna. Inte vid samma tillfälle dock=)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
caromania Forummoderator
25 februari 2015 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Borde kanske har skrivits, men jag menade i högtrafik morgon och kväll.
Det är ju så förnämligt att så gott som alla som ansluter till E4/E20 på morgonen väljer att direkt knö sig in i mittfilen, speciellt Salempåfarten.
Sällan hastigheten överstiger 70 km/t i morgonrusningen.
smile

Men det handlar om vad det står på skylten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
25 februari 2015 · 7 234 Inlägg

Så ni duktiga menar alltså att i den kompakta, långsamma och ryckiga morgontrafiken på E4/E20 från Tokstan till Fjollträsk ska man inte följa trafikrytmen om man ligger i filen längst till höger.
Med andra ord menar ni att det inte är tillåtet att följa bilarna framför i samma fil, den längst till höger, när de alla kör om mittfilen, som alltid är den med mest trafik och kortaste avståndet mellan bilarna.

OK, jag tänker ändå "ligga kvar" i filen längst till höger, på den 3-filiga vägen.
Inte mest för att den går fortast, utanför att i den är trafiken minst stressad och det är behagligaste avståndet mellan bilarna.

Sen får ni tycka vad ni vill.lol
Började pendla på 80-talet.
Då var det endast 2-filigt.
Någon som minns "puckelpisten" förbi Bredäng/parallellt med "bilgatan".
Numera bilgator på ömse sidor.

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
25 februari 2015 · 329 Inlägg

torsen skrev:
Så ni duktiga menar alltså att i den kompakta, långsamma och ryckiga morgontrafiken på E4/E20 från Tokstan till Fjollträsk ska man inte följa trafikrytmen om man ligger i filen längst till höger.
Med andra ord menar ni att det inte är tillåtet att följa bilarna framför i samma fil, den längst till höger, när de alla kör om mittfilen, som alltid är den med mest trafik och kortaste avståndet mellan bilarna.

OK, jag tänker ändå "ligga kvar" i filen längst till höger, på den 3-filiga vägen.
Inte mest för att den går fortast, utanför att i den är trafiken minst stressad och det är behagligaste avståndet mellan bilarna.

Sen får ni tycka vad ni vill.lol
Började pendla på 80-talet.
Då var det endast 2-filigt.
Någon som minns "puckelpisten" förbi Bredäng/parallellt med "bilgatan".
Numera bilgator på ömse sidor.

Det framkommer ju att man ska följa trafikrytmen. Det som gäller är att är det så gott som tomt på vägarna ska man AALLTID hålla sig till höger. Det får inte ske att det är massa bilar i mittenronden men inget till höger

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Mervolic Yawn...
28 februari 2015 · 3 151 Inlägg

Haha, själv har jag på en 100-väg (jag låg strax över hundra) blivit omkörd på höger sida. Värt att notera var att det var mitträcke och enfiligt i körriktningen. Han som körde om mig använde en parkeringsficka. Han susade förbi i kanske 150-160 km/h. Kunde ha gått rätt illa där.

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
28 februari 2015 · 329 Inlägg

Mervolic skrev:
Haha, själv har jag på en 100-väg (jag låg strax över hundra) blivit omkörd på höger sida. Värt att notera var att det var mitträcke och enfiligt i körriktningen. Han som körde om mig använde en parkeringsficka. Han susade förbi i kanske 150-160 km/h. Kunde ha gått rätt illa där.

Den som gjorde det är en åsna och ingen förare över huvudtaget!!!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
caromania Forummoderator
28 februari 2015 · 9 296 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

Mervolic skrev:
Haha, själv har jag på en 100-väg (jag låg strax över hundra) blivit omkörd på höger sida. Värt att notera var att det var mitträcke och enfiligt i körriktningen. Han som körde om mig använde en parkeringsficka. Han susade förbi i kanske 150-160 km/h. Kunde ha gått rätt illa där.

Den som gjorde det är en åsna och ingen förare över huvudtaget!!!

Hur många fler än jag tror att personen finns på gorg?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
28 februari 2015 · 26 136 Inlägg

Mervolic skrev:
Haha, själv har jag på en 100-väg (jag låg strax över hundra) blivit omkörd på höger sida. Värt att notera var att det var mitträcke och enfiligt i körriktningen. Han som körde om mig använde en parkeringsficka. Han susade förbi i kanske 150-160 km/h. Kunde ha gått rätt illa där.

Hm..kan det ha varit mellan Östersund och Ås tro?
Har gjort detta själv faktiskt, om än i lugnare hastighet och mellan Östersund och Torvalla - på E14 - men då var det en långsamtgående traktor med vägskrapa jag körde om..plus mitt i natten.

Varsågod och skjut mig för att jag gjorde "fel"..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mervolic Yawn...
28 februari 2015 · 3 151 Inlägg

Erdem-1612 skrev:
Den som gjorde det är en åsna och ingen förare över huvudtaget!!!

caromania skrev:
Hur många fler än jag tror att personen finns på gorg?

Det är sant, finns dock gott om idioter i trafiken. smile



Mack skrev:
Hm..kan det ha varit mellan Östersund och Ås tro?
Har gjort detta själv faktiskt, om än i lugnare hastighet och mellan Östersund och Torvalla - på E14 - men då var det en långsamtgående traktor med vägskrapa jag körde om..plus mitt i natten.

Varsågod och skjut mig för att jag gjorde "fel"..

Näru, jag körde varken vägskrapa eller mellan Östersund och Ås. Det jag var med om utspelade sig utanför Sollefteå.

AX3L
28 februari 2015 · 398 Inlägg

Värt att notera är att rekommendationen för utryckningsfordon och då även stora ambulanser är att köra om på vänster sida på enkelfiligt om den framför håller så nära höger som det är möjligt och "verkar veta vad han sysslar med". Det är bredare än man tror. Sen vad lagen säger om man gör det med en  traktor låter jag vara osagt. Men givetvis måste man få köra om något som är i vägen, och en traktor är ju i sammanhanget praktiskt taget stillastående smile

torsen
4 mars 2015 · 7 234 Inlägg

"MITTFILSMAFFIAN" har slagit till igen.
Enl radio sthlm svåra köproblem på E4/E20 från Tokstan mot Fjollträsk den här morgonen - igen.
Polisövervakningen har upphört.
Såvitt jag känner till ingen bötfälld för körning i "snabbfilen" = den längst till höger(där jag kör).cool

Cobraa
4 mars 2015 · 47 Inlägg

torsen skrev:
"MITTFILSMAFFIAN" har slagit till igen.
Enl radio sthlm svåra köproblem på E4/E20 från Tokstan mot Fjollträsk den här morgonen - igen.
Polisövervakningen har upphört.
Såvitt jag känner till ingen bötfälld för körning i "snabbfilen" = den längst till höger(där jag kör).cool

Du gillar verkligen att skriva Tokstan och fjollträsk...
Vart bor du? På en åker?

Lowpass
4 mars 2015 · 1 224 Inlägg

Cobraa skrev:

torsen skrev:
"MITTFILSMAFFIAN" har slagit till igen.
Enl radio sthlm svåra köproblem på E4/E20 från Tokstan mot Fjollträsk den här morgonen - igen.
Polisövervakningen har upphört.
Såvitt jag känner till ingen bötfälld för körning i "snabbfilen" = den längst till höger(där jag kör).cool

Du gillar verkligen att skriva Tokstan och fjollträsk...
Vart bor du? På en åker?

Hahaha lol

i-vtec Do you?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang