Skippa sista ljuddämparen på en Golf mk4 V6 4motion?

jooohaan
25 februari 2015 · 32 Inlägg

Tjena!

Haft min mk4 i snart ett år och är väldigt nöjd. Speciellt nu till våren då coilsen åker på! big_smile

Men nu till frågan, skulle vara gött med liite skönare ljud. Fått svar innan att man ska satsa på ett system så som Supersprint, Ferrita eller Simons osv. Men är det inte lite overkill att köpa hela systemet för att få grövre ljud? Simons ligger på 5400 :- till v6:an medans Ferrita och Supersprint blir uppåt 8000:-.

Skulle det inte gå att demontera den bakre ljuddämparen och ersätta med rakt rör och sen nån DTM-slutdämpare?

Inte hittat mycket till bilder på orginalavgassystemet men detta har jag hittat:

http://00626e1.netsolhost.com/formoshun/full_exhaust_eyestem1.jpg

Tror ni det är svetsat  i den sista delen eller går det att ta isär? Någon som har kikat under en 4-motion förut? Inte tillgång till det nu pga att den står i förvar smile

// Johan

Lowpass
25 februari 2015 · 1 224 Inlägg

På min väns bil kapade vi rakt av efter Y-röret.
Byggde sedan med 2,75 om jag minns rätt rakt bakåt.
Sedan satte vi en liten dämpare i slutet.
Blev bra!

i-vtec Do you?
jooohaan
25 februari 2015 · 32 Inlägg

Lowpass skrev:
På min väns bil kapade vi rakt av efter Y-röret.
Byggde sedan med 2,75 om jag minns rätt rakt bakåt.
Sedan satte vi en liten dämpare i slutet.
Blev bra!

Okej! Det var alltså också en v6:a? Blev det nåt mysigt ljud? smile

Lowpass
25 februari 2015 · 1 224 Inlägg

Det blev riktigt bra, sedan var det ett öppet filter på det.
Lät inte överdrivet mycket måste jag säga. Men vid max gaspådrag vrålade det ordentligt smile

i-vtec Do you?
jooohaan
25 februari 2015 · 32 Inlägg

Lowpass skrev:
Det blev riktigt bra, sedan var det ett öppet filter på det.
Lät inte överdrivet mycket måste jag säga. Men vid max gaspådrag vrålade det ordentligt smile

Härligt det var precis det jag ville höra, tackar! smile

Lowpass
25 februari 2015 · 1 224 Inlägg

Om jag skulle använda den för pendling eller brukis så skulle jag nog välja att behålla mittendämparen tror jag dock smile

i-vtec Do you?
jooohaan
25 februari 2015 · 32 Inlägg

Lowpass skrev:
Om jag skulle använda den för pendling eller brukis så skulle jag nog välja att behålla mittendämparen tror jag dock smile

Självklart är det så. Den används inte som pendling, dock kör jag hyffsat mycket med den men för nöjes skull, inte långa sträckor smile

Lowpass
25 februari 2015 · 1 224 Inlägg

Säger jag som kör helt raka rör, men aja big_smile

i-vtec Do you?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang