Diesel motor som tappat ca 30% av effekten

dundee
25 februari 2015 · 10 Inlägg

Hej

Jag har en husbil byggd på en Ford Transit -97 med 2,5 tdi motor på 101 hk som jag och en god vän som är bilmekaniker bytte kamrem dieselfilter luftfilter på i fredags. när vi sen provkörde i lördags var som jag upplever det 30 % av effekten borta. Den accelererar jätteslött och toppar ca 85 km/h. Innan vi servade var det lätt att ligga och marscha 100-110 km/h.

Vi kollar alla slangar och när vi inte hittar något fel meckar vi ner i igen för att kolla kamremmen eftersom vi tänker att vi måste fått det fel även om vi inte trodde det. När vi sen ställer motorn i rätt läge så är det bara att sätta i alla tre låsningarna/sprintarna som håller motorn på plats. så kamremmen satt rätt. vi meckar ihop bilen, och kollar upp noga vid bränsle filter mm men det såg rätt ut. Jag har provat att lufta alla spridarna och haft väck tanken för att se så där inte är alger, men den är ren. Har provat redlines dieselsystem rengörare men inget fel där.
Har testat vakuum genom att lossa slangar och känna mot typ läppen och vakuum är där. Provade att sätta en ny slang på Map-sensorn och sen mäta och suga i slangen och då minskar strömmen i signalkabeln, och där är 5 v in.


Jag har letat efter uttag till felsökningsdator men hittar inget. Borde inte det finnas på en -97a??

Ska nämna också att det är när man kör som det märks. när man står stilla med bilen på tomgång eller om man frikopplar när man kör och typ gasar så går motorn hur bra som helst. varvar upp normalt och man kan höra ett svagt vinande från Turbon. Motorn går hela tiden rent och fint och ryker inte, hostar inte eller liknande. den startar också jättelätt..

Känner jag kollat allt, finns det någon som har bra nya förslag på något jag missat???

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2015 · 17 345 Inlägg

Ni har inte kommit när ngn kontakt som exempelvis LMM? Får inte bilen signal från denna brukar den uppföra sig som din.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dundee
25 februari 2015 · 10 Inlägg

Ok... Nu vet jag inte vad LMM kontakt är, Var brukar den sitta?? och vad är den till??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2015 · 17 345 Inlägg

dundee skrev:
Ok... Nu vet jag inte vad LMM kontakt är, Var brukar den sitta?? och vad är den till??

LuftMasseMätare. Den som mäter luften som sugs in i motorn. Går den sönder eller att anslutningar trilskas går motorn i Felsäkert läge, även kallat "Limp home", dvs linka hem...

Bilen stryper då effekten på turbon kraftigt och ställer in motorn på säkra inställningar. Då går den ofta klockrent men har ingen ork... Kolla det alltså.

LMM sitter mellan luftfilter och motorns insug. En plasthållare med en plastklump på som det är en kontakt ansluten till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zleepy Trucker
25 februari 2015 · 1 391 Inlägg

dundee skrev:
Ok... Nu vet jag inte vad LMM kontakt är, Var brukar den sitta?? och vad är den till??

Luftmassemätare, dvs den som mäter ingående luft.. smile

Senast redigerat av zleepy (25 februari 2015)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
dundee
25 februari 2015 · 10 Inlägg

Kollade upp pch tydligen sitter det ingen LMM när det sitter MAP sensor .?..

Det som kan nämnas också är att när man kör bilen och accelererar så mkt som går arbetar inte motorn upp i varv på ett jämt sett. Den tar i lite ojämt så man hör, svårt att förklara men typ: tar i- tar i lite mindre- tar i- tar i lite mindre- tar i- tar i lite mindre. Men även när den tar i händer det inte så mkt.. det bara låter så. Varje period varar kanske par 3 sekunder..

Senast redigerat av dundee (25 februari 2015)

Ulf_W bilder.ulfw.se
25 februari 2015 · 1 103 Inlägg

Är avtappningen i botten på dieselfiltret åtdragen ordentligt?

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2015 · 17 345 Inlägg

dundee skrev:
Kollade upp pch tydligen sitter det ingen LMM när det sitter MAP sensor .?..

Va? Lmm borde finnas!!! Var fick du höra detta ifrån?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dundee
25 februari 2015 · 10 Inlägg

Japp var ute och kollade och det sitter hårt som man skruvar ett oljefilter ungefär.

dundee
25 februari 2015 · 10 Inlägg

Det var min gode vän som är mekaniker:)  tydligen sitter inte det ibland när det finns mapsensor.. han tittade också efter en luftmassemätare. Men han säger det finns olika system..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2015 · 17 345 Inlägg

dundee skrev:
Det var min gode vän som är mekaniker:)  tydligen sitter inte det ibland när det finns mapsensor.. han tittade också efter en luftmassemätare. Men han säger det finns olika system..

Det går över min kunskap. Men något måste mäta luften som går in i motorn. Kanske är MAP en form av detta. Vet inte. Förvirrad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zleepy Trucker
25 februari 2015 · 1 391 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

dundee skrev:
Det var min gode vän som är mekaniker:)  tydligen sitter inte det ibland när det finns mapsensor.. han tittade också efter en luftmassemätare. Men han säger det finns olika system..

Det går över min kunskap. Men något måste mäta luften som går in i motorn. Kanske är MAP en form av detta. Vet inte. Förvirrad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/MAP-sensor

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
dundee
27 februari 2015 · 10 Inlägg

Är det någon som vet hur man kan se om en egr ventil funkar? Jag har skruvat väck den och när jag blåser och suger i slanghålet känns det som luften läcker igenom, ska det göra det? Går det mäta upp en egr på något vis?

mb_pucken
27 februari 2015 · 5 082 Inlägg

Dåligt inställd dieselpump kan ge slö motor. Låter den lika som innan bytet utav kamrem? (om dieselinsprutningspumpen drivs av remmen)  Knackar mer eller mindre?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
dundee
27 februari 2015 · 10 Inlägg

Den låter lika som tidigare!

Tumbleweed
27 februari 2015 · 1 711 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

dundee skrev:
Det var min gode vän som är mekaniker:)  tydligen sitter inte det ibland när det finns mapsensor.. han tittade också efter en luftmassemätare. Men han säger det finns olika system..

Det går över min kunskap. Men något måste mäta luften som går in i motorn. Kanske är MAP en form av detta. Vet inte. Förvirrad.

diesel motorer mäter bara tryck o temperaturen, ingen massa.
Dock så finns map sensor oftast..

Jag misstänker oxå en felkod har tillkommit, och som skrivits innan "limp home" är aktiverat.

Felkod kan lätt uppstå om man har kopplat av o på en kontakt med ström på och eller om en givare har gått o dött..

Är det en commonrail eller vanlig mekanisk pump?

Mvh Christian

dundee
27 februari 2015 · 10 Inlägg

det är en elpump.. det konstiga är att jag hittar inget uttag för för undersökning av koder.. hur tar man bort limpmode?

Jag har tagit bort egrventilen men när jag suger i den så blir det nästan inget motstånd. Borde det inte bli det. Men konstigt är att inte motorlampan har lyst Om det nu blivit felkoder.

dundee
28 februari 2015 · 10 Inlägg

det är en elpump.. det konstiga är att jag hittar inget uttag för för undersökning av koder.. hur tar man bort limpmode?

Jag har tagit bort egrventilen men när jag suger i den så blir det nästan inget motstånd. Borde det inte bli det. Men konstigt är att inte motorlampan har lyst Om det nu blivit felkoder.

Tumbleweed
28 februari 2015 · 1 711 Inlägg

Vet du hur turbotrycket regleras, så att den fyller sin funktion?
Kanske turbon inte kan bygga upp laddtryck, då går ju motorn fortfarande "fint" men slöö..

Egr, kan du ordna en bild på den?
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang