Caddy 1,9 TDI dålig motorgång

Bumba
25 februari 2015 · 44 Inlägg

Hej!

Jag har en:
VW Caddy 1,9 TDI År: 2002 Motorkod: ALH.
Jag har gjort:
-Bytt kamremssats,
-Drivremssats
-Installerat motorvärmare & kupévärmar uttag.
-Bytt bränslefilter och backventil

Efter att ha installerat allt detta efter konstens alla regler så startade inte bilen.
Luftade då systemet ordentligt genom alla fyra spridare.
Efter luftningen så startar bilen och har perfekt motorgång. Jag låter den gå på tomgång i 10 min då jag varvar upp den lite lätt då och då, kör sen en testrunda på 500 meter. Men efter 250 meter så börjar motorn pluttra, rycka, gå ojämt och inte varva ut, samt att det ryker kraftigt bakom den.

Innan renoveringen så körde jag 500 problemfria mil.
Efter renoveringen så gick motorn kanonfint de första 10 min på tomgång samt de första 250 metrarna.

Vad kan felet vara?

Riktigt tacksam för hjälp! Finns bilder om det behövs!

Bumba
26 februari 2015 · 44 Inlägg

Är jag för otydlig eller ingen som har någon aning?

L_R
27 februari 2015 · 184 Inlägg

vilken färg på röken?

ställde du pumpen med klocka vid kamremsbyte?

Bumba
27 februari 2015 · 44 Inlägg

Nej det gjorde jag inte. Låste den med en bult så det inte skulle röra sig.

Måste man ställa in insprutningspumpen genom mekanisk uppklockning eller kan man göra det med VAGs diagnosprogram? Alltså så det sker automatiskt när man är uppkopplad med bilen?

Senast redigerat av Bumba (27 februari 2015)

Bumba
27 februari 2015 · 44 Inlägg

Om jag skaffar en felkodsläsare: http://www.tradera.com/item/343640/2266 … or-audi-vw

Och köper VAG-COM eller VCDS, kan jag då ställa in insprutningspumpen med hjälp av min laptop?

L_R
27 februari 2015 · 184 Inlägg

Men släppte du pumpdrevet och kamdrevet så det kunde flyta fritt?

Bumba
28 februari 2015 · 44 Inlägg

Inte när jag spände remmen, nej! sad

L_R
28 februari 2015 · 184 Inlägg

Vad är det för färg på röken?

Bumba
28 februari 2015 · 44 Inlägg

Tjock vit till ljusblå.

Bumba
4 mars 2015 · 44 Inlägg

Hej!

Nu till helgen kommer jag att göra följande försök för att få i ordning på bilen.
-Byta bult och drev till vevaxeln.
-Spänna remmen på rätt sätt (enligt manual).
-Ställa in insprutningspumpen med hjälp av VCDS eller VAG-COM.

Då är mina frågor:
-Hur många moment + varv ska man dra bulten till vevaxeln? Samt vart och hur ska man ha ett mothåll? Har fått höra att man ska hålla emot på svänghjulet. Men hur? Guide?
-Har ni någon guide eller instruktioner för hur man ska ställa in insprutningspumpen?

Alla tips är välkomna!

Bumba
9 mars 2015 · 44 Inlägg

[LÖSNING]

Har nu fått bilen att gå och tänkte därför bidra med mina erfarenheter.

Bil: VW Caddy
Årsmodell: 2002
Motor: 1,9 TDI ALH

-Bilen har ingen dieselpump i tanken, utan dieseln pumpas fram enbart av insprutningspumpen i motorrummet.

-Mellan bränslefiltret och insprutningspumpen så sitter det en inmatningsslang och en returslang. Inmatningslangen brukar vara genomskinlig. Här kan du se om den pumpen drar luft (du ser alltså luftbubblor i den genomskinliga slangen). I mitt fall så ser man små små luftbubblor men bilen går ändå som en klocka, varför? Min slutsats är att det inte gör något om det blir några luftbubblor/luftfickor i den slangen. Bilen funkar fint ändå. Är man ändå orolig att luft i systemet är en orsak till att bilen inte går, så bör man byta ut inmatningsslangen och returslangen till två hela slangar, alltså inga skarvar mellan pump och filter.

-När du byter kamremmen så ska du låsa och ställa in på fyra olika ställen:
1. På vevaxeldrevet så finns tre "pluttar" i rad instansade på kuggarnas profil. Det finns också en upphöjd knopp på drevet. Knoppen ska peka "snett ned vänster"/"tjugo i". Och då ska den vänstra av de tre "pluttarna" peka rakt upp.
2. Nu när vevaxeln är inställd så kan du ta bort gummipluggen till höger om cylinderhuset. När du har tagit bort gummipluggen så ser du svänghjulet. Svänghjulet har ett "ristat" streck som ska ligga i linje med en spets strax ovanför svänghjulet.
3. Ta bort topplocket, servopumpen och den högra kamaxelbygeln. I högra änden av kamaxeln har du ett spår, du ska låsa kamaxeln med något lämpligt i detta spår.
4. Inpsrutningspumpens drev sitter med tre inställningsskruvar och en skruv i mitten. När allt ovan är inställt så ska du kunna se i ett av inställningsspåren att du kan putta in ett 6mm borr för att låsa insprutningspumpen.
VIKTIGT! Hålet du ska putta in 6mm borret i ska vara snett ovanför mittenskruven. Var noga här, för till vänster om det hålet du ska putta in 6mm borret i finns en ficka som som borret passar i, borret ska inte in i fickan. Kollar du med en spegel/inspektionskamera så ser man tydligt vart man ska sätta borret, och det är i ett runt borrat hål! smile

Nu har du låst och ställt in allt.
När du monterar kamremmen och sen spänner upp den, så ska inte kamaxeldrevet sitta fast och de tre inställningskruvarna till insprutningsdrevet ska också vara lösa. Men kamaxeln ska vara låst och 6mm borret skall sitta i vid uppspänning. Kontrollera hela tiden att det ristade strecket på svänghjulet ligger i linje med pilen!

Jag bytte även vevaxeldrevet och skruven till detta. Det sägs att det är stor påfrestning på detta drevet när det sitter servo, AC och den stora motorn. Vilket det gör på min bil.
Men skruven som håller vevaxeldrevet är en engångsskruv och måste bytas ut när man demonterar vevaxeldrevet.
Här måste du ha ett specialverktyg eller fräsa en ring som passar och låser vevaxeldrevet när du ska demontera och montera vevaxeldrevet. Man ska hålla emot på drevet och INGEN annan stans!
Bulten kan man lossa och dra åt med en vanlig 12-kants hylsa. Bulten ska dras med 120Nm + 90 grader.
(Skicka PM för ritning på specialverktyget)

Här är två guider jag har följt som säkert kompletterar mina dåliga förklaringar! smile
http://www.tdiclub.com/articles/pdf/a4timingbelt.pdf
http://dcsforum.se/dieselsnack/download/file.php?id=731

Tack för alla som svarat och ville hjälpa! Hoppas mina erfarenheter hjälper någon annan framöver! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang