Har varit runt till traktens alla bilskrotar men ingen har tändmoduler kvar. Alla BMW 316i är är pressade och förstörda. Så nu blir valet en ny modul till tändningen. Stift och tändkablar är redan bytta.
Min BMW 316i saknar gnista på 4:ans cylinder. Vinken av modulerna brukar strula mest?
Var åter på bilskroten och de hade fått in en 4-cylindrig BMW. Skruvade loss tändspolen med darrande händer. Bjöd 300 kr men han var stenhård. Till sist gav jag honom 500 spänn svart och jag fick en veckas garanti på spolen. Har nu kört ett par mil och bilen tänder på alla fyra cylindrarna. Men motorn blev så het att motortätningen släppte i topp packningen.
Micoway skrev: Var åter på bilskroten och de hade fått in en 4-cylindrig BMW. Skruvade loss tändspolen med darrande händer. Bjöd 300 kr men blatten var stenhård. Till sist gav jag honom 500 spänn svart och jag fick en veckas garanti på spolen. Har nu kört ett par mil och bilen tänder på alla fyra cylindrarna. Men motorn blev så het att motortätningen släppte i topp packningen.
Det tog 3 dagar att lossa det fastbrända tändstiftet. Sprutade rostlösande olja på stiftet och skruvade stiftet fram och tillbaka ett kvarts varv 50 gånger. Efter två dar gick stiftet att lossa ganska normalt trots att det satt lättmetall i nedersta gängan. Smetade på lite kopparpasta och skruvade dit det nya fina stiftet.
Lossade även ventilkåpan och drog toppbultarna till 8 kg/m (80 Nm) men tyvärr var en bult trasig i kanten. Skall du byta toppackning på BMW så är det nog säkrast att köpa nya toppbultar och en hylsa som heter Torx E12.