Saab 9-3 98-02 turbo byte till td04hl 19t

scats91
26 februari 2015 · 13 Inlägg

Hallå på er jag kör en saab 9-3 och har nyligen fått tag i en ny turbo från en aero. Turbon heter td04hl 19T  och jag kan sisådär om det hela men vill endån ha lite info på vad jag måste tänka på att byta när jag ska byta turbon. Bilen är chipad  med Nordic stage 3 kit. Så frågan är vad ska jag byta för att få den o passa och kan jag behålla mitt stage 3 kit i eller måste jag mappa om allt?

Saab 9-3 ver 1 "gröna faran" (2000)
KristianRS5
4 mars 2015 · 79 Inlägg

scats91 skrev:
Hallå på er jag kör en saab 9-3 och har nyligen fått tag i en ny turbo från en aero. Turbon heter td04hl 19T  och jag kan sisådär om det hela men vill endån ha lite info på vad jag måste tänka på att byta när jag ska byta turbon. Bilen är chipad  med Nordic stage 3 kit. Så frågan är vad ska jag byta för att få den o passa och kan jag behålla mitt stage 3 kit i eller måste jag mappa om allt?

Du måste byta spridare ,mappa om, större bränslepump och smidda kolvar, inte helt gratis cool
se vad jag bytte på min: http://www.garaget.org/?car=83481

Echonator Köpingsbo i exil
5 mars 2015 · 507 Inlägg

scats91 skrev:
Hallå på er jag kör en saab 9-3 och har nyligen fått tag i en ny turbo från en aero. Turbon heter td04hl 19T  och jag kan sisådär om det hela men vill endån ha lite info på vad jag måste tänka på att byta när jag ska byta turbon. Bilen är chipad  med Nordic stage 3 kit. Så frågan är vad ska jag byta för att få den o passa och kan jag behålla mitt stage 3 kit i eller måste jag mappa om allt?

Hmm, det är inte en TD04HL-15T du fått tag i?


Är det en 19T så behöver du göra lite olika saker beroende på ambitionsnivå. Minimum är att anpassa mjukvaran för den nya turbon, detta utan effektökning. Vill man däremot även utnyttja 19T till fullo så krävs större spridare och värre koppling.

Sen finns det några "men". Ska du köra på E85 (jävligt mycket roligare) så tillkommer en kraftigare pump, på bensin kommer det gå bra med org. Beroende på vilken motor du har så kommer du behöva byta kolvar (behöver dock inte vara smidda)....informationen om din bil är just nu lite knapphändig.

Oavsett så är en modifiering av mjukvaran nödvändig

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
scats91
5 mars 2015 · 13 Inlägg

Ok tack för informationen 😊 en del att göra då ja men bara skoj tycker jag men är inte säker på e85  och redan mappad  för 98 men får se hur mappningen blir men nu vet jag vad handle listan ska innehålla 😀

Saab 9-3 ver 1 "gröna faran" (2000)
scats91
5 mars 2015 · 13 Inlägg

Nä är hundra på det är en 19t😊

Saab 9-3 ver 1 "gröna faran" (2000)
scats91
5 mars 2015 · 13 Inlägg

Vilka sorts spridare ska jag leta efter och har ni några förslag på vart jag kan få tag i ny mappning eller e det speedparts som gäller?😊

Saab 9-3 ver 1 "gröna faran" (2000)
kwansa Hmm, vet inte?
5 mars 2015 · 1 775 Inlägg

Hör med Nordic uhr så kan de både trolla fram, spridare och mjukvara åt dig.

Dock är det mycke mer som springer iväg, tex så kommer aldrig kopplingen orka med vridet från en 19t...soppa pumpen behövs en kraftigare, IC osv...räkna med 10-15000 till för att få ut något av 19t:n

OM du har t5 motor, så tillkommer eventuellt mapsensor....har du T7 så åker du på kolvbyte.

Senast redigerat av kwansa (5 mars 2015)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Echonator Köpingsbo i exil
5 mars 2015 · 507 Inlägg

kwansa skrev:
Hör med Nordic uhr så kan de både trolla fram, spridare och mjukvara åt dig.

Dock är det mycke mer som springer iväg, tex så kommer aldrig kopplingen orka med vridet från en 19t...soppa pumpen behövs en kraftigare, IC osv...räkna med 10-15000 till för att få ut något av 19t:n

OM du har t5 motor, så tillkommer eventuellt mapsensor....har du T7 så åker du på kolvbyte.

Sen ska man inte glömma förbättringar i chassit... Säg att man plockar ut drygt 350 häst och ett mastodontvrid kring 500 Nm så krävs det en hel del jobb i framvagnen och chassisättningen runt om för att man inte ska ligga på taket efter första fullgasrepan. Jag kör blygsamma 400 Nm i min och trots "powerflex" i hela framvagnen, extra styrväxelklämma och styvare fjädrar så är det bitvis så att man sitter men hjärtat i halsgropen när det bär iväg

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
kwansa Hmm, vet inte?
5 mars 2015 · 1 775 Inlägg

Echonator skrev:

kwansa skrev:
Hör med Nordic uhr så kan de både trolla fram, spridare och mjukvara åt dig.

Dock är det mycke mer som springer iväg, tex så kommer aldrig kopplingen orka med vridet från en 19t...soppa pumpen behövs en kraftigare, IC osv...räkna med 10-15000 till för att få ut något av 19t:n

OM du har t5 motor, så tillkommer eventuellt mapsensor....har du T7 så åker du på kolvbyte.

Sen ska man inte glömma förbättringar i chassit... Säg att man plockar ut drygt 350 häst och ett mastodontvrid kring 500 Nm så krävs det en hel del jobb i framvagnen och chassisättningen runt om för att man inte ska ligga på taket efter första fullgasrepan. Jag kör blygsamma 400 Nm i min och trots "powerflex" i hela framvagnen, extra styrväxelklämma och styvare fjädrar så är det bitvis så att man sitter men hjärtat i halsgropen när det bär iväg

Jag antog att man redan gjort 75% av chassiförbättringarna redan vid steg 3 big_smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang