Lacka vinge själv

iceman89
26 februari 2015 · 158 Inlägg

Hej,

Jag står i valet o kvalet om jag ska köpa mig en vinge till min 9-5 kombi. För att det ska kunna vara försvarbart så måste jag nog försöka lacka den själv.

Vingen kommer att köpas beggad och kommer antagligen vara i fel färg. Så här hade jag tänkt göra:

-slippa ner med 1200 papper (våt)
-plastprimer på sprayburk
-sprayfärg i bilens färg
-klarlack "ett par" lager

Vad tror ni, kommer det funka? Förstår att jag inte kommer kunna får perfekt finnish.
Hur är det med Biltemas produkter, såg att Biltema har plastprimer, bättringsfärg och klarlack.

Tack

zzr94092
26 februari 2015 · 4 388 Inlägg

är den lackad när du får spoilern,så behövs ingen plastprimer...slipa med 800 våt,,

it_mutt Avstängd
26 februari 2015 · 10 388 Inlägg

iceman89 skrev:
Hej,

Jag står i valet o kvalet om jag ska köpa mig en vinge till min 9-5 kombi. För att det ska kunna vara försvarbart så måste jag nog försöka lacka den själv.

Vingen kommer att köpas beggad och kommer antagligen vara i fel färg. Så här hade jag tänkt göra:

-slippa ner med 1200 papper (våt)
-plastprimer på sprayburk
-sprayfärg i bilens färg
-klarlack "ett par" lager

Vad tror ni, kommer det funka? Förstår att jag inte kommer kunna får perfekt finnish.
Hur är det med Biltemas produkter, såg att Biltema har plastprimer, bättringsfärg och klarlack.

Tack

Biltemas bättringsfärg är som mycket annat med Biltema; varierande. Ena gången kan nyansen stämma jättebra, gången efter stämmer det inte alls.

I just detta fall hade jag nog valt att gå till en "riktig" firma och fått färgen tillblandad och upptappad på sprayburk. Lite dyrare än Biltema, men ett mer säkert kort.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
26 februari 2015 · 5 087 Inlägg

Köp en blandad färg på sprayburk av en lackerare eller färghandlare . Dom brukar inte vara så dyra och mycket enklare att lacka med än biltemas blask färger. Desutom så täcker den betydligt bättre och håller bättre då det är riktig lack smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Maxen Teknisk
26 februari 2015 · 328 Inlägg

iceman89 skrev:
Hej,

Jag står i valet o kvalet om jag ska köpa mig en vinge till min 9-5 kombi. För att det ska kunna vara försvarbart så måste jag nog försöka lacka den själv.

Vingen kommer att köpas beggad och kommer antagligen vara i fel färg. Så här hade jag tänkt göra:

-slippa ner med 1200 papper (våt)
-plastprimer på sprayburk
-sprayfärg i bilens färg
-klarlack "ett par" lager

Vad tror ni, kommer det funka? Förstår att jag inte kommer kunna får perfekt finnish.
Hur är det med Biltemas produkter, såg att Biltema har plastprimer, bättringsfärg och klarlack.

Tack

Biltemas kulörer stämmer aldrig riktigt bra. Om de nån gång gör det har man riktig tur. Anledningen till detta är att man slår upp sin färgkod i en pärm i butiken och blir sedan hänvisad till en sprayburk med ett särskilt artikelnummer. Detta artikelnummer återfinns på många platser i pärmen på en mängd olika färgkoder och bilmärken.

Kontentan av det hela är att kulörerna är i närheten, men inte exakt.

Förmodligen kommer någon nu att skriva att "min kulör var då väldigt nära", men då anser jag att i såna fall har man tur helt enkelt.

Att sprayburkarna dessutom innehåller mestadels thinner och täcker dåligt är ju inte heller nåt vidare.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
iceman89
27 februari 2015 · 158 Inlägg

tack för svar!

har en vinge på G, som är i fel färg. Om jag slipar ner behövs inte plastprimer då? Har fått för mig att det alltid är bra för att färgen ska fästa. Är Biltemas plastprimer nåt att ha eller är typ hagmans bättre?

Några tips om var jag köper färg i Stockholm?

Biltemas färg blir det då inte smile

it_mutt Avstängd
27 februari 2015 · 10 388 Inlägg

iceman89 skrev:
tack för svar!

har en vinge på G, som är i fel färg. Om jag slipar ner behövs inte plastprimer då? Har fått för mig att det alltid är bra för att färgen ska fästa. Är Biltemas plastprimer nåt att ha eller är typ hagmans bättre?

Några tips om var jag köper färg i Stockholm?

Biltemas färg blir det då inte smile

Hagmans är bättre, men det speglar sig (som vanligt) i priset. Har använt Biltemas plastprimer ett par gånger och det har fungerat bra (som det ska helt enkelt). Å andra sidan, det har Hagmans också alltid gjort.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
iceman89
27 februari 2015 · 158 Inlägg

OK! men om den som Jula säljer är ok så skiljer det bara 20kr mot Biltema.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … er-629115/
Så om Hagmans är att föredra så känns inte 20kr som någon stor förlust wink

it_mutt Avstängd
27 februari 2015 · 10 388 Inlägg

iceman89 skrev:
OK! men om den som Jula säljer är ok så skiljer det bara 20kr mot Biltema.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … er-629115/
Så om Hagmans är att föredra så känns inte 20kr som någon stor förlust wink

Personligen har jag då inte haft några problem med Biltemas variant. Men visst, det kanske "känns bättre" med Hagmans (som man nog ofrånkomligen får se som lite mer "status" än Biltema). Men för 20:- är det ju inte mycket att bråka om smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
iceman89
27 februari 2015 · 158 Inlägg

Då får det nog bli Hagmans och Biltema i andra hand.

Hur är det med klarlack, Biltema eller Hagmans? Samma prisskillnad där så man kanske ska gå på Hagmans.

it_mutt Avstängd
27 februari 2015 · 10 388 Inlägg

iceman89 skrev:
Då får det nog bli Hagmans och Biltema i andra hand.

Hur är det med klarlack, Biltema eller Hagmans? Samma prisskillnad där så man kanske ska gå på Hagmans.

Skiljer det inte mer mellan, så hade jag valt Hagmans (lackar inte själv utan lämnar det till min bror som är lackerare så jag har ingen erfarenhet av något av alternativen).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Maxen Teknisk
27 februari 2015 · 328 Inlägg

Man bör i allmänhet undvika att blanda fabrikat. Det kan mycket väl fungera, men det vore inte väl inte så roligt om lacken reste sig pga att klarlacken reagerar med tidigare färglager?

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
iceman89
27 februari 2015 · 158 Inlägg

Då får det blir Hagmans, hur är det Hagmans o sprayfärg? Typ Multona kanske?

Maxen Teknisk
27 februari 2015 · 328 Inlägg

Skulle jag själv lacka en vinge (vilket jag dessutom gjort) hade valet varit enkelt:

* Jag skulle ha åkt till en lackfirma som kan bryta min kulör korrekt och pressa egna sprayburkar med färgen.

* Sedan hade jag valt en 2-komponents klarlack till det. Finns också på sprayburk med en tryckampull i botten som aktiveras med en knapp för att blanda i härdaren i klarlacken.

Då kan man, om man är duktig, få en hållbar lackering som nästan är lika bra som proffslackering. Dessutom håller den för polering.

Dessa två sprayburkar (1st kulör + 1st klarlack) borde hamna prismässigt runt 400-600 kr beroende på var du handlar. Eventuell grundfärg, filler och slipmaterial tillkommer givetvis utöver detta.

______________________________________________________________________________

Hoppas att detta ger lite mer kött på benen över prisbilden. Det kanske går att prata med en lackerare där du bor om han kan ta på sig att spruta bas och klarlack åt dig för en femhundring, om du gör allt förarbete med rengöring och slipning själv? Det kostar ju inget att fråga.

Sedan handlar det alltid om vilka krav man har och vad man är beredd att betala. Du kan t ex få till en glittrig och fin silverfärg på vingen för 80 spänn med rallyfälgsfärg från macken också, så valet är ditt. tongue

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
iceman89
27 februari 2015 · 158 Inlägg

Ok tack för svar.

Jag har dåligt med kontakter när det lackerare men jag får väl kanske ringa runt i Sthlm-området o höra om det finns något intresse, jag har ju inte direkt bråttom och då kanske det finns nån möjlighet att dom har samma färg inbokad och ta det samtidigt.

Det sista är nog inget alternativ men jag förstår å andra sidan att jag inte kommer kunna få det perfekt om jag gör det själv smile

iceman89
27 februari 2015 · 158 Inlägg

Det är 2k färg man helst ska lägga på?

iceman89
3 mars 2015 · 158 Inlägg

Var i kontakt med en lackeringsfirma och fick till svar att dom blandar inte 2k lack utan allt är vattenbaserat, endast klarlacken är 2k. Betyder det då att färgen är 1k och sen lägger man 2k klarlack ovanpå?

Maxen Teknisk
3 mars 2015 · 328 Inlägg

iceman89 skrev:
Var i kontakt med en lackeringsfirma och fick till svar att dom blandar inte 2k lack utan allt är vattenbaserat, endast klarlacken är 2k. Betyder det då att färgen är 1k och sen lägger man 2k klarlack ovanpå?

Kort svar: Ja!

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
iceman89
3 mars 2015 · 158 Inlägg

ok smile om man då skulle gå ex Hagmans produkter så det här då var en (bra) idè?
Plastprimer - Multona färg - SprayMax 2K Klarlack

Maxen Teknisk
3 mars 2015 · 328 Inlägg

iceman89 skrev:
ok smile om man då skulle gå ex Hagmans produkter så det här då var en (bra) idè?
Plastprimer - Multona färg - SprayMax 2K Klarlack

Om den kombinationen fungerar vet jag inte själv, men det bör din återförsäljare kunna svara på.

Som tidigare sagts så behöver du inte plastprimer om du inte slipar igenom den gamla färgen ner till plasten. Skulle nog även rekommendera att du använde någon form av grundfärg om inte vingen har en snarlik färg redan.

Det är exempelvis väldigt svårt att måla om en svart vinge med vit färg utan att grunda först.

Slutligen tycker jag att det är klokt att använda en 2k-klarlack då den är mer hållbar.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang