Köpråd: Husbil med 8.3L Cumminsdiesel med Allison 6-vxl automat. 2003.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2015 · 17 379 Inlägg

Hur är drivlinan? 330Hk kopplat till en 6-petad automat. Lite udda men nån kanske vet...Bilen i sig är ok. Motorn ska driva fram knappt 18 ton husbil... 4700 mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rensvinf
26 februari 2015 · 528 Inlägg

Vad är det för märke?  De som du vill ha svar från vet säkert, men vi som inte vet..  kanske är nyfikna? smile

Glesmark
27 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Kan inte bidra med något, men det känns nästan som vi pratar husbuss med dom vikterna?
Kolla upp vad det är för växellåda och sök runt lite på den på Google, känns som du skulle få mängder av träffar i Staterna.
Jag tycker du skall ta den på en provkörning och se vad förbrukningen landar på och den allmänna körkänslan, känns som den kan få jobba tungt vid minsta lutning åt fel håll med en evigt växlande automatlåda till följd.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 17 379 Inlägg

Hittat en -01:a i tyskland nu. Bara gått lite mer.

http://suchen.mobile.de/wohnwagen-inser … amp;noec=1

Joo.... man kan nog kalla det buss... 12 meter lång. Lustigt nog får jag köra den på mitt B-kort trots att den har samma mått som en normal större turistbuss.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
27 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Har för mig att det har något med att göra om man haft sitt körkort innan 1997 eller något sådant där, jag minns inte riktigt.
Info om motorn och lådan saknar jag erfarenheter av, men nuffror på papper finns det gott om...
Här har du nog lite om motorn tror jag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cummins_C_Series_engine
1,559 N·m @ 1300 rpm, 330 hk @ 2500rpm.

Står att det sitter en Allison-låda i:
Gissar på någon av dessa, snarare dom 2 första än den sista (?)
3000mh (max 450hk 1695nm)
3200mh (max 450hk 1695nm)
4000mh 4000MH (max 650hk 2644nm)

Källa:
http://www.allisontransmission.com/en-g … -motorhome

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 17 379 Inlägg

Glesmark skrev:
Har för mig att det har något med att göra om man haft sitt körkort innan 1997 eller något sådant där, jag minns inte riktigt.
Info om motorn och lådan saknar jag erfarenheter av, men nuffror på papper finns det gott om...
Här har du nog lite om motorn tror jag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cummins_C_Series_engine
1,559 N·m @ 1300 rpm, 330 hk @ 2500rpm.

Står att det sitter en Allison-låda i:
Gissar på någon av dessa, snarare dom 2 första än den sista (?)
3000mh (max 450hk 1695nm)
3200mh (max 450hk 1695nm)
4000mh 4000MH (max 650hk 2644nm)

Källa:
http://www.allisontransmission.com/en-g … -motorhome

Man tackar. Det var mig en lågvarvig rackare! Synd att man inte kan åka en rimlig sträcka för att provköra bara. Som du påpekar kan det ju vara ett evigt växlande... Tror inte det är en raket. Enligt säljaren gurglar den i sig 2 l/mil i 100 km/h. Pratat med honom men inte pratat om lådans uppförande. Har importetat 2 husbilar från Tyskland innan. Så det känns bra.

Jo, tog man B-kort innan 7/1996 så får man köra hur stora husbilar som helst. Sjuk grej. Den vi har nu som står och övervintrar på utsidan väger in på 3850 kilo så lite skillnad blir det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
27 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Lågvarvigt beror på vad du jämför med. Det står även att totalvikten är 18000 kg, jag kan bara gissa att tjänstevikten är något lägre.
2 liter milen är helt OK för en sådan farkost, det är nog snarare snålt än törstigt när det gäller runt 18 ton med automatlåda och 330hk motor i 100 km/h. Lastbilar jag kört med liknande hk och vikt har dragit mer i 90km/h.

Efter att ha tittat på lite bilderna så inser jag att jag kört 3 lastbilar med Allison-lådor.
Den första var en distributionsbil som jag hade dom första 0-2000 milen utan ett enda problem, gick mycket mjukt och behagligt och var aldrig inne på verkstad under dessa milen.

Dom andra två jag kört har varit sopbilar med 280hk i stadstrafik, dom fick gå riktigt j*vla hårt, jag tyckte synd om dom bilarna om jag skall vara ärlig, men det var ett riktigt skitföretag och personalen behandlade bilar och annat som dom själva blev behandlade.
Bilarna kördes under oljenivån i både motor och växellådor, dom som folk fyllde på olja i vet jag inte ens om dom fick rätt olja på rätt ställe. Någon fick motorolja i hydrauliken har jag för mig, fyfan va vi garvade åt det i efterhand.
Vi pratar mätarställning på ~5000 hårda mil i stadsmiljö för tillfället då jag var där.
Det var ofta "dragrace" vid rödljus, parkeringsbroms i, full spetta på gasen tills motorn inte orkar varva mer och lossa parkeringsbromsen.
Ibland hände detta med 24-26 ton, då var bilen "överfull" för att folk ville spara tid och sluta tidigare.
Detta hände minst några gånger om dagen. Till slut havererade den ena bilens växellådan.

Mitt intryck är att det är slitstarka saker.

Senast redigerat av Glesmark (27 februari 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 17 379 Inlägg

Glesmark skrev:
Lågvarvigt beror på vad du jämför med. Det står även att totalvikten är 18000 kg, jag kan bara gissa att tjänstevikten är något lägre.
2 liter milen är helt OK för en sådan farkost, det är nog snarare snålt än törstigt när det gäller runt 18 ton med automatlåda och 330hk motor i 100 km/h. Lastbilar jag kört med liknande hk och vikt har dragit mer i 90km/h.

Efter att ha tittat på lite bilderna så inser jag att jag kört 3 lastbilar med Allison-lådor.
Den första var en distributionsbil som jag hade dom första 0-2000 milen utan ett enda problem, gick mycket mjukt och behagligt och var aldrig inne på verkstad under dessa milen.

Dom andra två jag kört har varit sopbilar med 280hk i stadstrafik, dom fick gå riktigt j*vla hårt, jag tyckte synd om dom bilarna om jag skall vara ärlig, men det var ett riktigt skitföretag och personalen behandlade bilar och annat som dom själva blev behandlade.
Bilarna kördes under oljenivån i både motor och växellådor, dom som folk fyllde på olja i vet jag inte ens om dom fick rätt olja på rätt ställe. Någon fick motorolja i hydrauliken har jag för mig, fyfan va vi garvade åt det i efterhand.
Vi pratar mätarställning på ~5000 hårda mil i stadsmiljö för tillfället då jag var där.
Det var ofta "dragrace" vid rödljus, parkeringsbroms i, full spetta på gasen tills motorn inte orkar varva mer och lossa parkeringsbromsen.
Ibland hände detta med 24-26 ton, då var bilen "överfull" för att folk ville spara tid och sluta tidigare.
Detta hände minst några gånger om dagen. Till slut havererade den ena bilens växellådan.

Mitt intryck är att det är slitstarka saker.

Jo, det är klart, men kraften kommer ju tidigt om man jämför med mindre motorer som jag är van vid. Annars låter det ju bra! Den står knappt 80 mil från mig. Inte speciellt långt alltså. (Potsdam, SW om Berlin) En sån kort bit klämmer man ju lätt på en dag bilvägen. Givetvis ska bussen lastas ner duktigt med sprit på hemvägen. Tidigare har vi gjort så och då klarar man sig lätt ett år!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 17 379 Inlägg

Nu har det seglat upp ett nytt bekymmer.... Mitt B-kort är inte giltligt utanför Svergie. (Tidigare åk har varit max 3.5t Innan avfärd)Jag får alltså inte köra detta as till Svenska Gränsen. Med tanke på att det är en stor släde kunde det vara roligt att Köra ner i Europa någon gång. Men då krävs C eller D-kort. Hmm? SKa ringa Transportstyrelsen på måndag. Saker kan ha ändrats men inte så troligt enligt källan.

Källa: http://www.husvagnochcamping.se/artikla … -utomlands

Tjejen får inte köra den alls men hon är nog inte sugen heller... Tycker ju Alfan är stor...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
28 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Nu har det seglat upp ett nytt bekymmer.... Mitt B-kort är inte giltligt utanför Svergie. (Tidigare åk har varit max 3.5t Innan avfärd)Jag får alltså inte köra detta as till Svenska Gränsen. Med tanke på att det är en stor släde kunde det vara roligt att Köra ner i Europa någon gång. Men då krävs C eller D-kort. Hmm? SKa ringa Transportstyrelsen på måndag. Saker kan ha ändrats men inte så troligt enligt källan.

Källa: http://www.husvagnochcamping.se/artikla … -utomlands

Tjejen får inte köra den alls men hon är nog inte sugen heller... Tycker ju Alfan är stor...

Okej, så enkelt förklarat. I Sverige är husbilar registrerade under "Personbil klass 2" enbart för att få köras med B-behörighet, men bara av dom som tagit körkortet innan 1996, övriga behöver C eller D?
Komiskt att Svenska myndigheter är för trångsynta för att lösa problemet med att knappa in dom där nuffrorna på körkortet.

Personligt tycke säger att det borde ha satts en gräns för framförande av husbilar på B-behörighet vid ~6 ton, men att över det måste alla ha C-kort.
Undra om teorin skiljer sig från idag, alltså att teoriprovet innan 1996 har frågor gällande tunga behörigheter.
Annars är det ju, om man skall se till det faktiska, ren diskriminering att förbjuda folk att köra tunga fordon på b-behörighet efter 1996.

18 ton är tungt, stort och otympligt för någon som aldrig kört något sådant innan, det första misstaget personen gör när den framför ett sådant fordon kan enkelt bli det enda misstaget den personen gör.

Jag vet inte, men vet du hur en husbuss på 18 ton, i Sverige registrerad som personbil, bedöms när du kommer till Norge och skall betala broavgift?
Jag har kört till Oslo med min privatbil och jag vill minnas att det kostar runt 20lappen att ta sig över, men att när jag skall över i jobbet med lastbil så kostar det desto mer.

I Tyskland är det förbjudet att köra runt med tunga fordon på autobahn på röda dagar, inkluderar det husbussar registrerade på B-behörighet eller går dom enbart på vikt med det?

I Schweiz vet jag att det kostar r*v att köra på motorvägen med lastbil, jag hade ett kort man fick köpa där för att få köra där.

Frankrike har jag blivit beskonad från, men man har hört om sjuka regler där, något som drabbar husbilar tro.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang