Problem xenonlampa audi A5

wetese
27 februari 2015 · 655 Inlägg

Problem med ljuset på audin, först slutade halv/helljus fungera på vänster lykta, så beställde nya xenonlampor, och bytte på båda sidor , funkade som det skulle, efter en dag slutade vänster lampa lysa igen, vad kan felet vara, nån som vart med om liknande? Tack för svar,


Audi A5 tfsi - 08

TomBjorklund VAGIS Car Club
27 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Ballasten som är på väg att ge sig om det bara är en lampa(som dessutom är bytt) som slocknar.
Kolla art.nr och köp en beggad på eBay, (600-900kr), ny kostar runt 3500-4000kr

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
wetese
27 februari 2015 · 655 Inlägg

Det är ju en ballast på lampan redan

wetese
27 februari 2015 · 655 Inlägg

Ds3 lampor

MammDiin
27 februari 2015 · 2 019 Inlägg

wetese skrev:
Ds3 lampor

Det är tändaren som är på lampan själva ballasten sitter troligen monterad utanpå eller inuti strålkastaren.

Peter_5565
28 februari 2015 · 326 Inlägg

MammDiin skrev:
Det är tändaren som är på lampan själva ballasten sitter troligen monterad utanpå eller inuti strålkastaren.

Aha, tack för det. Jag har nämligen undrat vet det är i den där klumpen. Tänkte såga sönder min trasiga D1S för att kolla vad som är inuti. Har inte lyckats googla fram vad det är, men med ditt inlägg hittade jag direkt att du har alldeles rätt.

Hittade också att skillnaden mellan D3S och D1S är drivspänningen. Så det är inte så att det sitter fel ballast i TS bil? Om det sitter en ballast avsedd för D1S och man sätter i en D3S-lampa så går den nog sönder ganska snabbt.

Senast redigerat av Peter_5565 (28 februari 2015)

MammDiin
28 februari 2015 · 2 019 Inlägg

Peter_5565 skrev:

MammDiin skrev:
Det är tändaren som är på lampan själva ballasten sitter troligen monterad utanpå eller inuti strålkastaren.

Aha, tack för det. Jag har nämligen undrat vet det är i den där klumpen. Tänkte såga sönder min trasiga D1S för att kolla vad som är inuti. Har inte lyckats googla fram vad det är, men med ditt inlägg hittade jag direkt att du har alldeles rätt.

Hittade också att skillnaden mellan D3S och D1S är drivspänningen. Så det är inte så att det sitter fel ballast i TS bil? Om det sitter en ballast avsedd för D1S och man sätter i en D3S-lampa så går den nog sönder ganska snabbt.

Varje dag lär man sig något nytt smile
D3S och D4S innehåller heller inget kvicksilver vilket D1S och D2S gör.
Vet inte vilken ballast som är i TS bil, men enligt vad jag hittat på nätet så borde det vara Mitsubishi Electrics D3/D4 ballast.
Dessutom borde kontakten från en D1 ballast inte passa i en D3 lampa och tvärtom.

wetese
1 mars 2015 · 655 Inlägg

Så ballasten har alltså gett sig, nån som vet vilken jag ska ha ?? är en audi A5-08 1.8 tfsi.

MammDiin
1 mars 2015 · 2 019 Inlägg

wetese skrev:
Så ballasten har alltså gett sig, nån som vet vilken jag ska ha ?? är en audi A5-08 1.8 tfsi.

Skulle säga att säkrast är att skruva bort det som behövs för att se vilken ballast du har.

L_R
1 mars 2015 · 184 Inlägg

Kolla så du inte har spänningsfall till ballasten. Varit med om det på några audi, (dock inte a5)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang