Gratis mjukvara för felkodsläsare obd2

ChrisO
27 februari 2015 · 447 Inlägg

tjenare igen. har en obd2kabel nu och tänkte kolla om det finns några felkoder. misstänker attläsaren är någon kinapryl av elm327 nämligen. då det inte står ngt märke men ser exakt likadan ut. kan ni rekommendera nått bra program då medföljande krånglar väldigt mycket. eller så är det fel på handhavaren haha. tänkte felsöka min volvo v70 2.5t -99 nämligen. sen undrar jag om alla obd2läsare passa alla bilmärken eller är det speciella till olika modeller?

Senast redigerat av ChrisO (27 februari 2015)

Rensvinf
27 februari 2015 · 528 Inlägg

Lägg först lite tid på att söka efter ifall din volvo kan kommunicera med den läsaren. Det är ju runt 98-99 som det började komma obd2, och det är långt ifrån alla bilar från den tiden som fungerar ihop med elm327.  Kör du blåtands-versionen eller med kabel? Jag hade blåtandsversionen och den var lite bökig att koppla ihop med mobilen. Det tog oftast en hel del försök. Men hur som,  min elm327 fungerade ihop med min bmw z3 från 98, men inte med min volvo v70 från 98. Om jag minns rätt. 
En annan sak du ska tänka på, är att elm327 inte kan läsa av precis alla felkoder. De flesta gratisprogram som finns tillgängliga läser bara av felkoder kring avgasrening och dylikt. Vill minnas att det är just det som är poängen med standarden obd2. Jag kunde med hjälp av min elm327 läsa ut att en släktings opel hade misständningar och efter byte av tändkasett så försvann problemet.  Så visst, vi hade hjälp av den. på sätt och vis.  Misständningarna visste vi ju iofs om..

ChrisO
27 februari 2015 · 447 Inlägg

okey. kan inte ta reda på det tyvärr, då jag har lånat den av en kompis som är en nonameläsare. den jag använde rär med kabel. för jag tror det är någon givare till turbon eller nått som har med det att göra iaf. då turboladdet kommer sen slutar och kommer tillbaka sen igen. så man bör läsa på först om läsaren klarar av just min bil då?

Mack Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 26 133 Inlägg

ChrisO skrev:
okey. kan inte ta reda på det tyvärr, då jag har lånat den av en kompis som är en nonameläsare. den jag använde rär med kabel. för jag tror det är någon givare till turbon eller nått som har med det att göra iaf. då turboladdet kommer sen slutar och kommer tillbaka sen igen. så man bör läsa på först om läsaren klarar av just min bil då?

Annars så är det ju typiska att det är magnetventilen som blivit dålig..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
zzr94092
27 februari 2015 · 4 383 Inlägg

precis,,magnetventilen...inte säkert att den ger nån felcode,min gjorde inte det med en PPC.

ChrisO
27 februari 2015 · 447 Inlägg

okey. har fått fler tips på den ventilen nämligen. vet vart den sitter nu. men vad kan en sån kosta tror ni? vad heter den på engelska? tänkte om man kan hitta en sån på ebay beroende på pris i sverige

Senast redigerat av ChrisO (27 februari 2015)

Volvoz84 "Ijenkligen"
27 februari 2015 · 786 Inlägg

Torque pro till android finns gratis på pira..ba., fungerar äckligt bra smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
zzr94092
27 februari 2015 · 4 383 Inlägg

kostar under 500.- på Volvo,finns ingen andledning att  köpa på ebay

Mickeymouse
27 februari 2015 · 337 Inlägg

Finns en massa program för android Torque lite(gratis), Torque Pro (18:-), ELM327 (hex prog för obd2)

Obd-diag, Modiag om du kör med PC...

Jag tycker ELM327 med blåtand och Torque Pro fungerar klockrent har använt detta på flera bilar aldrig problem.

Kör du ELM327 med hex prog. så kan du komma åt mera än bara motorkoderna som du gör med Torque..

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Raggarn84
7 februari 2016 · 387 Inlägg

Tips på något program som man kan använda till elm327 usb så man kan radera felkoder?
Det programmet som följde med elm327 gick inte att radera..

Jag testade att koppla in den i en Volvo V50 -05 och den fann bilens serienr m.m. men när jag trycker att den ska radera felkoder så kommer det bara upp att det inte är tillgängligt på demo (följde bara med ett demo program)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang