Köpråd: Passat Variant 2.0 tsi dsg 2011-2012

dallev79
28 februari 2015 · 29 Inlägg

Har under en längre tid kollat på ny familjebil och har kommit fram till Passat, då den ger mest för pengarna helt enkelt. Men har lite funderingar. Har främst kollat på 2011-2012. Vi kör max 1000mil/år i nuläget, därför har jag främst tittat på bensin.

Den som jag är mest sugen på är en 2.0 tsi 211hk med DSG. Hur är servicekostnaderna på den?

Jag läst mängder om havererade kedjespännare, främst på amerikanska forum dock. Ska tydligen finnas ett uppgraderat servicekit på den, men frågan är om det är något som byts oavsett eller om det byts först vid konstaterat haveri? Hur orolig bör jag vara?

Hur är det med rost o galvblåsor på 2011-2012?

Bilen jag är intresserad av är tillverkad 2011-09, och har gått 8800mil. Fullservad på aukt. verkstad, med andra ord longlife. Men den har gjort många mil på kort tid, i snitt 3000/mil. Så den har varit mestadels varm, om det gör skillnad. Har själv tänkt byta olja årligen på den oavsett.

Har även för sakens skull tittat på diesel, men servicekostnaderna där var ju inte kul. Dom flesta på blocket har gått runt 10500-12000mil. Då är det dags för den dyra servicen. Och dessutom har maskinskadeförsäkringen gått ut.
Kamrem ska bytas vid 12000 eller 21000mil på TDI? Har sett bud på båda.

O andra sidan kanske det blir lättare att sälja en diesel, sen när det är dags för mig att sälja? Enligt en säljare jag talade med så var 2,0 TSI passat rätt kall på marknaden.

Är allmänt villrådig. All hjälp och tips mottages med tacksamhet.

Evildan
28 februari 2015 ·

Hej och välkommen hit.

För att svara kortfattat på din fråga: Du behöver inte vara orolig för kedjespännarhaveri, din DSG rasar långt innan spännaren. de erfarenheter jag har av DSG oavsett vilken version är väldigt dålig.
Jag avråder å det bestämdaste att köpa en VAG med dubbelkoppling.

http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/


VAG köper Toyotalådor av en anledning. wink

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … nnar-aisin

dallev79
28 februari 2015 · 29 Inlägg

Angående DSG så är det väl mest DSG7 (DQ250),som är drabbad? Och har det väl gjorts förbättringar inför facelift modellen 2011-2013?

På TDI 140/170 och 2.0TSI sitter det DSG6 (DQ200), med våtlamell som ska vara förskonade från fel.

Eller ska man sky DSG som pesten?

Evildan
28 februari 2015 ·

dallev79 skrev:
Angående DSG så är det väl mest DSG7 (DQ250),som är drabbad? Och har det väl gjorts förbättringar inför facelift modellen 2011-2013?

På TDI 140/170 och 2.0TSI sitter det DSG6 (DQ200), med våtlamell som ska vara förskonade från fel.

Eller ska man sky DSG som pesten?

Inom koncernen jag arbetade så var även DQ250 drabbade med betydligt mer problem än de övriga automatväxlade bilarna inte sällan runt 10000-15000mil var det växellådsbyten eller tidskrävande felsökningar med lådor som ibland växlade ryckigt eller hade missljud.
Jag råder att du ska se på dom som pesten, även om det är väldigt sköna lådor att köra när dom emellanåt fungerar som det är tänkt.
Vi har några medlemmar på forumet som aldrig haft problem med sina och kommer säkerligen påstå att det jag skriver är felaktigt, men det är upp till dig att avgöra, inte minst med hjälp av de länkar jag postade eller mer sökning på nätet gällande DSG och problem.

DQ250 är 6vxl, DSG6.
DQ200 är 7vxl, DSG7.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2015 · 17 470 Inlägg

dallev79 skrev:
Angående DSG så är det väl mest DSG7 (DQ250),som är drabbad? Och har det väl gjorts förbättringar inför facelift modellen 2011-2013?

På TDI 140/170 och 2.0TSI sitter det DSG6 (DQ200), med våtlamell som ska vara förskonade från fel.

Eller ska man sky DSG som pesten?

Det ska man göra tills de får ordning på prylarna. Med tanke på det relativt höga effektuttaget som den bil du tittar på har skulle jag springa långt och länge. Lite överdrivet kanske men tror inte att frågan är OM du får dsg-sallad utan den ska ställas NÄR...

Självklart ska du ha automat, vi lever inte på 80-talet. Men DSG, nja....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dallev79
28 februari 2015 · 29 Inlägg

Nu blir jag bedrövad. Ta mig fan omöjligt att köpa bil, allt strular.

Siktet var från början inställt på bensin sexa E61 med fin utrustning, så som m-paket o skinn. Men det faller på att det finns nästan inga som har "isofix-paketet", med nyckelavstägning av airbag. Dessutom verkar dom oxå vara behäftade med problem. Typ kabelstam, högtryckpump, spridare, nox-sensor. Allt jävligt billigt att fixa givetvis.

Det mesta inom VAG verkar vara rena skräpet enligt många.

Japanare eller koreaner har inget som tilltalar mig nämnvärt.

Då återstår Volvo, som inte heller tilltalar mig eller sambon. Dessutom håller inte V70II alls samma kvalite som V70N har jag läst.

Får nog fortsätta åka i min gamla trogna E39.

Senast redigerat av dallev79 (28 februari 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2015 · 17 470 Inlägg

dallev79 skrev:
Nu blir jag bedrövad. Ta mig fan omöjligt att köpa bil, allt strular.

Siktet var från början inställt på bensin sexa E61 med fin utrustning, så som m-paket o skinn. Men det faller på att det finns nästan inga som har "isofix-paketet", med nyckelavstägning av airbag. Dessutom verkar dom oxå vara behäftade med problem. Typ kabelstam, högtryckpump, spridare, nox-sensor. Allt jävligt billigt att fixa givetvis.

Det mesta inom VAG verkar vara rena skräpet enligt många.

Japanare eller koreaner har inget som tilltalar mig nämnvärt.

Då återstår Volvo, som inte heller tilltalar mig eller sambon. Dessutom håller inte V70II alls samma kvalite som V70N har jag läst.

Får nog fortsätta åka i min gamla trogna E39.

Nu ska vi inte deppa! Du har ju inte köpt en DSG-passat! Ta en funderare på vad du/ni vill ha för bil:
- Storlek
- Låda
- Pris
- Mil (fast man ska inte haka upp sig, vissa bilar har dyr service vid olika mil)
- Utrustning
- Körglad eller bekväm? Alla är vi olika...
- Bilar som du INTE vill sätta din fot i...

Gör sedan en tråd om detta så kommer vi att bråka om det! Blir kul!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dallev79
28 februari 2015 · 29 Inlägg

Det får bli det.  För jag har kört fast. Blir att starta en ny tråd med ett långt första inlägg om mina tankegångar.  Men det får bli ikväll.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2015 · 17 470 Inlägg

dallev79 skrev:
Det får bli det.  För jag har kört fast. Blir att starta en ny tråd med ett långt första inlägg om mina tankegångar.  Men det får bli ikväll.

Gör så. Stressa inte. Men Automat, ACC, ESP, Farthållare, tygklädsel är en bra start för ett lyckligt liv :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
28 februari 2015 ·

Mercedes-Benz wink

Inte asiat.
(Som jag annars hade föreslagit, exempelvis en Prius eller om kombi behövs en Avensis alternativt Accord).

E-Klasse är rymlig.

Automatlådorna håller.

Samtliga motoralternativ håller hög klass och har kamkedja.

Bekväma men minst lika snabba runt ett hörn som den stötigare E61.

Inte dyrare att äga än en E61 då både servicekostnader och övriga ägandekostnader följs åt genom motoralternativen och till fördel M-B så har dom alltid haft bättre andrahandsvärde än den bayerska släden.

dallev79
28 februari 2015 · 29 Inlägg
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2015 · 17 470 Inlägg

dallev79 skrev:
Vi fortsätter diskussionen här http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p4177917

Sånt här värmer en moderators hjärta. Ordning på snubben. Följ hans råd och vi sätter punkt för denna tråd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang