Biltransportsläp laglig färd ?

schirkolle
28 februari 2015 · 6 Inlägg

hej, skall dra en bil på släp ,har kort för tung släp

Bilens tjänstevikt 1210 kg,totalvikt 1300kg
släpets dragvikt=1500kg ,lastvikt 1140kg,olastat 360kg


dragande bilen: tjänstevikt 1520g,totalvikt 1970kg,största släpvagnsvikt 1600kg

är detta lagligt

Hamilton
28 februari 2015 · 8 864 Inlägg

Nej det är det inte, lastvikten är för låg på släpet.

Fotograf på tierpidag.se
schirkolle
28 februari 2015 · 6 Inlägg

får man inte dra av förarens vikt (75kg) på tjänstevikten

Mervolic Yawn...
28 februari 2015 · 3 151 Inlägg

schirkolle skrev:
får man inte dra av förarens vikt (75kg) på tjänstevikten

Det har ingen betydelse. Du får inte lasta mer än 1140 kg på släpet. Bilen du vill lasta på släpet väger för mycket.

granadadr
28 februari 2015 · 7 289 Inlägg

har man BE får man dra bort vikten för förare OCH bränsle,, man räknar den faktiska vikten,, detta har varit uppe mkt förr,,  föressten borde TS veta detta wink
jag fick fram att den fraktande bilen väger 1155,, men jag vet ju endå ej vad dragbilen får dra??
för det är det som bestämmer i detta fallet,, men troligen 1500kg,, så än så länge ser det grönt ut

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
trubbelturbo
28 februari 2015 · 1 460 Inlägg

Mervolic skrev:

schirkolle skrev:
får man inte dra av förarens vikt (75kg) på tjänstevikten

Det har ingen betydelse. Du får inte lasta mer än 1140 kg på släpet. Bilen du vill lasta på släpet väger för mycket.

Men tar man verkligen hänsyn till det när bilen står lastad på släpet? borde den inte då betraktas som vilket gods som helst? Säg att man skulle plocka ur motor och grejer, det låter ju orimligt att man inte skulle få dra den då bara för att det står på pappret att den väger ditten och datten, det finns ju ingen regel som säger att bilen måste vara laglig när den blir bogserad på släp?

granadadr skrev:
har man BE får man dra bort vikten för förare OCH bränsle,, man räknar den faktiska vikten,, detta har varit uppe mkt förr,,  föressten borde TS veta detta wink
jag fick fram att den fraktande bilen väger 1155,, men jag vet ju endå ej vad dragbilen får dra??
för det är det som bestämmer i detta fallet,, men troligen 1500kg,, så än så länge ser det grönt ut

1135 menar du väl?wink dragbilen står ju att den får dra 1600kg, släpets totalvikt är 1500kg, får lastas med 1140kg.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mervolic Yawn...
28 februari 2015 · 3 151 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Men tar man verkligen hänsyn till det när bilen står lastad på släpet? borde den inte då betraktas som vilket gods som helst? Säg att man skulle plocka ur motor och grejer, det låter ju orimligt att man inte skulle få dra den då bara för att det står på pappret att den väger ditten och datten, det finns ju ingen regel som säger att bilen måste vara laglig när den blir bogserad på släp?

Nej, det är den faktiska vikten som räknas. Spelar ingen roll om det är en bil, tjugo kylskåp eller tre tusen hemlösa katter som fraktas. smile Men har man inte tillgång till en våg så kan ju papprets siffror vara bra att utgå ifrån.

sumho
28 februari 2015 · 71 Inlägg

hahahaha fan vilket jobb o väga så många katter  o få dem o sitta stilla

Lasse62
28 februari 2015 · 292 Inlägg

Det är inga problem att dra denna lagligt om du har E på körkortet med denna dragbil.

Det spelar ingen roll om du lastar släpet med blytackor eller med en bil, det som gäller är att lastvikten 1140 kg inte får överskridas.

Sedan är detta inget körkortsproblem om du nu vid en vägning skulle få släpet vägt till 1550 kg t.ex. utan en fråga om överlast.

Vad den transporterade bilens tjänstevikt sägs vara är helt ointressant då det är den verkliga vikten som gäller.

Jag tror att en del av er blandar ihop detta med reglerna för vad man får dra med eller utan E kort, med E kort så gäller släpets bruttovikt medans med B kort totalvikten på släpet styr.

I TS fall är det enbart lastvikten som är intressant och den aktuella bilen med tom tank o utan förare lär knapapst väga mer än ca 1100 kg.

granadadr
28 februari 2015 · 7 289 Inlägg

Lasse62 skrev:
Det är inga problem att dra denna lagligt om du har E på körkortet med denna dragbil.

Det spelar ingen roll om du lastar släpet med blytackor eller med en bil, det som gäller är att lastvikten 1140 kg inte får överskridas.

Sedan är detta inget körkortsproblem om du nu vid en vägning skulle få släpet vägt till 1550 kg t.ex. utan en fråga om överlast.

Vad den transporterade bilens tjänstevikt sägs vara är helt ointressant då det är den verkliga vikten som gäller.

Jag tror att en del av er blandar ihop detta med reglerna för vad man får dra med eller utan E kort, med E kort så gäller släpets bruttovikt medans med B kort totalvikten på släpet styr.

I TS fall är det enbart lastvikten som är intressant och den aktuella bilen med tom tank o utan förare lär knapapst väga mer än ca 1100 kg.

precis,, bra förklarat smile

Aronson
28 februari 2015 · 914 Inlägg

sumho skrev:
hahahaha fan vilket jobb o väga så många katter  o få dem o sitta stilla

Denna kommentaren är den bästa på garaget ikväll.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 februari 2015 · 14 056 Inlägg

schirkolle skrev:
hej, skall dra en bil på släp ,har kort för tung släp

Bilens tjänstevikt 1210 kg,totalvikt 1300kg
släpets dragvikt=1500kg ,lastvikt 1140kg,olastat 360kg


dragande bilen: tjänstevikt 1520g,totalvikt 1970kg,största släpvagnsvikt 1600kg

är detta lagligt

Ladda hem appen släpvagnskalkylator från Transportstyrelsen.
Eller appen körkortkoll

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lasse62
2 mars 2015 · 292 Inlägg

Vettemannen skrev:

schirkolle skrev:
hej, skall dra en bil på släp ,har kort för tung släp

Bilens tjänstevikt 1210 kg,totalvikt 1300kg
släpets dragvikt=1500kg ,lastvikt 1140kg,olastat 360kg


dragande bilen: tjänstevikt 1520g,totalvikt 1970kg,största släpvagnsvikt 1600kg

är detta lagligt

Ladda hem appen släpvagnskalkylator från Transportstyrelsen.
Eller appen körkortkoll

/Benny

Den hjälper inte ett dugg i detta fall :-) eftersom TS har E kort.

Det enda som han behöver hålla koll på är att inte lasta släpet så att bruttovikten inte överstiger 1500 kg, skulle så ske handlar det om överlast och inget annat.

granadadr
2 mars 2015 · 7 289 Inlägg

och upp till 15% överlast tror jag man får åka vidare smile böter tror jag var 1500:-

Hamilton
2 mars 2015 · 8 864 Inlägg

granadadr skrev:
och upp till 15% överlast tror jag man får åka vidare smile böter tror jag var 1500:-

Du får inte åka en meter med överlast!
Det kan även bli fråga om vårdslöshet i trafik.

Senast redigerat av Hamilton (2 mars 2015)

Fotograf på tierpidag.se
Lasse62
2 mars 2015 · 292 Inlägg

Hamilton skrev:

granadadr skrev:
och upp till 15% överlast tror jag man får åka vidare smile böter tror jag var 1500:-

Du får inte åka en meter med överlast!
Det kan även bli fråga om vårdslöshet i trafik.

Har det ändrats nyligen?

20% var det sist jag råkade ut för detta.

Nu är det ju ganska ointressant också eftersom den aktuella lasten knappast leder till att lastvikten överskrids.

Hool
3 mars 2015 · 1 067 Inlägg

Max 1600kg oavsett körkort.  Tjänstevikten på släp + vikt.. 

Skillnaden med BE kontra vanligt B är att B utgår från totalvikt + totalvikt..   BE är tjänstevikt + last.   Men mer än 1600 får inte dragbilen dra oavsett körkort.   Blir för tungt..  ordna en större dragbil.

Överlast är en liten gamble.  Böter är det och det kan vara rät kännbart om man har otur..  Du får även ställa släpet om de är lite griniga..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Mervolic Yawn...
3 mars 2015 · 3 151 Inlägg

Överskrider man bruttovikt med 1-10% är det 1500 kr i böter. Sedan ökar det för varje 10-tal med 500 kr, tills man når >40% då det är 4000 kr. Vid det laget är nog bötesbeloppet ens minsta problem, för då lär man åka på vårdslöshet i trafik också (alternativt grov vårdslöshet i trafik) och då avgörs straffet på andra sätt.

Just släpvagnsvikten har följande bötesbelopp:

1-20%: 2000 kr.
21-30%: 2500 kr.
31-40%: 3000 kr.
41% ->: 4000 kr.

Det är också värt att ha i åtanke att man kan åka på mer än att bara bruttovikt eller släpvagnsvikt överskrids. De kontrollerar även axeltryck, boggitryck och maxlast för fordon/släp. Lastar man på ett sådant sätt att det anses utgöra fara för andra kan man även få böta 1500 kr till. Det är samma bötesbelopp för att ha underlåtit att ha lasten surrad/övertäckt eller att ha medfört den på otillåtet sätt.

Ironiskt nog kan man åka på det sist nämnda (ej surrad/övertäckt last) om man struntar i att sopa snön av bilen på vintern. roll lol

Senast redigerat av Mervolic (3 mars 2015)

Germax
3 mars 2015 · 12 086 Inlägg

schirkolle skrev:
hej, skall dra en bil på släp ,har kort för tung släp

Bilens tjänstevikt 1210 kg,totalvikt 1300kg
släpets dragvikt=1500kg ,lastvikt 1140kg,olastat 360kg


dragande bilen: tjänstevikt 1520g,totalvikt 1970kg,största släpvagnsvikt 1600kg

är detta lagligt

Sedan regeländringen är det ALLTID bruttovikt på det man hänger på kroken som gäller. Har man bara B så får dessutom totalvikten (ej att förväxla med bruttovikt) på bil och släp inte överstiga 3500kg.
Släpets maxlast är en annan faktor att ta hänsyn till, men tjänstevikten på ev last är irrelevant mer än att hinta om vad bilen väger.

Kombinationen du nämner är okej förutsatt att bilen inte är nedtyngd av något utöver original. Man får även dra kombinationen utan BE.

Ps. Vad är det för bil som har en tjänstevikt på 1210kg och en totalvikt på 1300kg? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang