Köpråd: Villrådig familjefar söker bil

dallev79
28 februari 2015 · 29 Inlägg

Ok, såhär ligger det till. Har idag en BMW E39 525iT m-paket. Det är en 2001 med snart 20000mil på mätaren. Inköptes när första barnet kom till världen för fyra år sedan. Skapligt fräsch för sin ålder, det finns finare E39 och det finns mycket mycket mycket sämre. Skulle inte vilja klassa den i "mint condition", men den är OK. Den var inte riktigt i klass med den standard jag kräver i form av skick när jag köpte den, som ni förstår så har inte jag varit första ägaren på den. Men inredningen är fin, hel och egentligen finns det inte mycket att anmärka på. Det har hunnit komma rost på dom sedvanliga ställena. Inget alarmerande eller som syns vid första anblick, men jag vet. Maskinellt fungerar den fint. Jag har byt en del slitdelar på den så som dämpare, diverse bussningar osv. Bytt olja årligen, bytt olja i växellåda etc. Men ja den börjar helt klart kännas till åren kommen och ja det dyker upp nån liten grej som börjar strula och ja...den är gammal med 20000mil. Snart börjar det säkert trilla in kostsamma reparationer. Sen är man sugen på något annat, lite nyare, lite fräschare, lite modernare, lite mer lull lull. Ja ni förstår säkert. Är trött på att meka o greja själv, jag är inte den typen. Kan sträcka mig till att köpa reservdelar från tyskland, för att sen lämna in på verkstad så får dom göra jobbet.

Nu har vi hunnit få ett till barn och jag vi vill verkligen ha en bil med nyckelavstängning av airbag. Det är så otroligt smidigt. Behöver inte gå in på djupare förklaringar kring detta. Våra krav är följande.

*Avstängning airbag
*Större än E39 (är trött på trånga bilar där man måste vika in sig, 3-serie, c-klass, a4 o liknande går bort)
*Kombi
*Dragkrok
*Nyare än E39
*Manuell eller automat, spelar ingen roll
*Vi kör max 1000mil/år, bränsleförbrukning är inte prio, men inget helt galet.Det ska va humana kostnader
*Budget helst max kring 150000kr, men vi kan sträcka oss till 170000kr om det är något vi verkligen fastnar för

Det var dom absoluta kraven. Ni som kört E39 vet vilken vagn det är. Lånar fars A6 2007 ibland och visst fin bil, men E39 är skönare att köra, den ber om att få köras och sen så är den tyst o behaglig i kupen. Ta mig fan inte många bilar som är det.

Diesel/bensin? Kollar främst bensin, med tanke på vara körvanor. Jag cyklar till jobbet, tanten åker kollektivt. Vi avverkar de flesta av de 1000milen sommartid.

I stort sätt alla japs/koreaner går bort. Trista motorer, tråkig inredning, helt döda att köra. Enbart senaste Mazda 6 eller CX-5 lockar, men dom kostar för mycket.

Volvo fixar jag inte. Har kört V70N en gång för länge sen o det var som att ratta ett slagskepp. Otäckt, kändes som jag aldrig hade kontroll över bilen. Nya V70II har jag bara provsuttit, och spontant tänkte jag "fan vilket trångt baksäte, är detta verkligen en bil i storklassen. Typ A6, 5-serie ?".

Ford med titanium X paket. Snygg, men den inredningen är inte fin. Växelspaken ser bokstavligen talat ut som en krycka.

Audi A6. Mmmm, har hittat några so skulle kunna fungera. Kikat främst på 2.0 tfsi, men känns som jag får mer för pengarna med nästa bil.

Nämligen VW Passat. Den verkar dock behäftad med problem i största allmänhet. R-line paket säger jag bara. Snyggt. Den faceliftade 2011-2013, ännu finare och sam sagt mycket "lull lull" för pengarna. Skinn, navi, bluetooth etc.

Skoda. Tyvärr. Har inget med märket att göra, men fula som stryk. Senaste Octavia RS är riktigt fin dock och även den faceliftade Superb, men då hamnar vi 220000+kr.

Franska bilar överlag är inget jag fastnat för.

Drömmen vore en BMW E61. Rak sexa, kan nöja mig med 525i, allra helst 530i. Skulle en 523i med precis rätt utrustning dyka upp, så kanske. M-paket och skinn. Nuff said. Problem med E61 är att de flesta saknar nyckelavstängning av airbag, då detta var extra tillval. Och ja den har sina egna problem, så som kabelstammen, kompressorn till nivåregleringen. N52 motorn verkar ha problem med extremt tickande ventiler och N53 motorn har problem med högtryckspump, spridare, nox-sensor bara för att nämna några saker. Ett annat problem är om man mot all förmodan hittar en fin E61 så priset i F11 trakter. Förvisso 520d då med 12000+ mil, men ändå.

Det lilla extra guldkanten på vardagen. Vill ha en bil med lite resurser, vill jag komma om, så vill jag att det ska hända något när jag trycker på pedalen. Med sagt söker jag inte ett monster. Men typ 1,7CDRI eller 1.6FSI eller 1.4TSI o liknande är ointressant. Så som många andra sugfyror utan överladdning.

Jag har kört fast.

Ett tillägg:

Vi/jag ser det som en klar BONUS om bilen i fråga kostar 100000-120000kr, men kan sträcka oss till 150000-170000kr. Vår tanke är att det känns rätt onödigt att lägga 200000kr+ för en bil som vi ändå bara rattar max 1000mil/år.

Senast redigerat av dallev79 (1 mars 2015)

Cupra_
28 februari 2015 ·

Det enda jag kan tipsa om är egentligen något du inte vill ha, en V70III.
Jag är sjukt nöjd med min faktiskt.
Självklart så är inte volvo lika körglada som bmw, men det är ju inte meningen heller.

För de pengarna får du en bensin eller diesel, runt 2011 med ganska få mil och hygglig utrustning.
Den är säker, man åker bekvämt vid långfärd och jag har aldrig haft några problem med min, trots snart 17000 mil, bara vanliga servicear och något bromsbyte.

Jag hade en 325 E91 förrut, och bmw/volvo är ju som att jämföra en skinnsoffa på hjul med en gokart rent körglädjesmässigt i mina ögon..
Men med handen på hjärtat så saknar jag varken bmws konstruktion (när man skulle mecka själv) eller bakhjulsdriften.
Hade man haft obegränsat med pengar så hade ju en M5 touring suttit fint, men annars gillar jag volvon.

Tycker du den känns trång i baksätet så går ju skoda octavia bort, annars en prisvärd bil. Och passaten är ju tyvärr inte mycket större heller. Helt ok bil dock så länge du håller dig undan DSG7-lådan.

Är du en sån som alltid lämnar in bilen så råder jag dig egentligen att välja bort både bmw och audi om du tänker serva på märkesverkstad då det iaf här är riktigt dyrt.

Volkswagens verkstäder är billigare men istället skitdåliga tongue
Om ägandekostnader spelar stor roll så är det nog skoda eller volvo som gäller av dina alternativ. 2,0t i A6 är varken rolig eller snål för den delen heller, stor tung bil och relativt liten motor. Då är de 3,2 som gäller om du vill ha lite krut ibland.

phiiim
28 februari 2015 · 116 Inlägg

Om du inte hittar en e61 med denna funktion, lämna in bilen och få det eftermonterat verkade kosta ca 11k 2010 efter lite snabb googling. Ring BMW och hör vad det kostar idag.

BMW 135i (2008)
BMW 116i (2015)
BMW 325 (2005)
dallev79
28 februari 2015 · 29 Inlägg

Med e39:n har det varit så att jag köpt delar och olja Tyskland och sedan lämnat in på mekonomen. Säger bara till att olja o delar som ska bytas finns i bagaget o det har fungerat bra. Mekar helst inte själv då jag inte har någon bra plats att vistas på. Kan sträcka mig att fixa smågrejer så som byta skivor o bromsbelägg, smörja ok. Men byta dämpare, bussningar och stag, nej det får va. Har två små kids oxå, så har liksom inte tid att stå o gräva en hel dag i en bil.

Angående a6 3.2 och egentligen alla deras bensin v6:r, har inte dom jätteproblem med kedjesträckaren på dessa.

dallev79
28 februari 2015 · 29 Inlägg

phiiim skrev:
Om du inte hittar en e61 med denna funktion, lämna in bilen och få det eftermonterat verkade kosta ca 11k 2010 efter lite snabb googling. Ring BMW och hör vad det kostar idag.

Vet att det kostar kring 10000kr,har redan kollat.  Men köper jag en bil för 170000kr då vill inte jag lägga till 10000kr ytterliggare för en sådan funktion. Det ska finnas där redan.

Cupra_
28 februari 2015 ·

dallev79 skrev:
Angående a6 3.2 och egentligen alla deras bensin v6:r, har inte dom jätteproblem med kedjesträckaren på dessa.

Det ska jag låta vara osagt, men en bekant hade en sån som han verkligen körde skiten ur och han hade aldrig några problem med den, dock lämnade han den alltid på auktoriserad verkstad och de fick fixa allt de ville. Han köpte den när den gått 2000 mil och sålde den vid 13000 mil.

Trevlig bil men kändes som att ratta slagskepp tyckte jag tongue

Hobbe75
28 februari 2015 · 17 Inlägg

Jag förstår ditt dilemma. E39:an är en förbaskat fin bil att köra. Körglad, stabil, tyst och med härligt morr i sexorna. Få bilar når idag upp till de egenskaper E39:an hade. Audi tycker jag ligger ljusår efter. Provkörde en fabriksny A6;a som en bekant nyligen köpt. Den bilen väcker inga som helst habegär hos mig. Tror den bullrar mer i kupen än din E39 exempelvis.

Ska du ha något liknande som du äger, men modernare ser jag bara BMW F11 som ett egentligt alternativ, men ska du samtidigt få lite motor i vagnen skulle du behöva minst dubbla din budget. Kan emellertid komma på ett wildcard och det är SAAB 9-5 nya generationen. Den med 2 liters turbomotorn, eller ännu hellre bensinsexan (som bjuder på härligt morr) är sannerligen inga dumma bilar. Kupeutrymmena är närmast slösande, men det som verkligen är kul med den bilen är de förvånansvärt alerta vägegenskaperna. Bilen är direktstyrd och väldigt vaken på vägen. Den känns betydligt mindre och lättare än vad den i själva verket är. Visserligen var ju kombi ett krav, men jag förstår inte riktigt vad det är med barnfamiljer och kombibilar. Känns närmast som det är inskrivet i grundlagen att har man barn, ja då måste man ha en kombi. Själv har jag kommit underfund med att det är endast när barnen är riktigt små, upp till cirka 6-8 månader som kombi är värdefullt pga liggvagnen. Sedan är det ju sittvagn som gäller och då fungerar det i princip med vilken sedan som helst. Då är benutrymmet i fram- och baksäte betydligt viktigare. Speciellt när barnen sitter på sina barnkuddar eller framåtvända bilstolar. De har för korta ben för att nå fram med sina knän till dynans framkant, men för långa för att de inte ska sitta och köra fötterna i ryggstödet framför. Här faller svenskarnas favoritkombi direkt, nämligen Volvo V70. Den bilen är INTE rymlig i baksätet.

dallev79
1 mars 2015 · 29 Inlägg

Som sagt, ni som har erfarenheter av e39 vet vilka krav man har i bagaget. Angående kombi vs sedan, kombi är jävligt smidigt. Utrymmet finns där när man väl behöver det.


Ett tillägg till diskussionen:

Vi/jag ser det som en klar BONUS om bilen i fråga kostar 100000-120000kr, men kan sträcka oss till 150000-170000kr. Vår tanke är att det känns rätt onödigt att lägga 200000kr+ för en bil som vi ändå bara rattar max 1000mil/år.

Senast redigerat av dallev79 (1 mars 2015)

dawwe ...has left the building...
1 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Jag ÄR en äkta BMW-fantast men trots det slår jag ett slag för MB E-klass. Ordentligt stora bilar, kanske inte lika roliga att köra som motsvarande BMW men...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dallev79
1 mars 2015 · 29 Inlägg

Ska ta en extra titt på MB. Rent spontant så har designen aldrig tilltalat mig, men med rätt options så kanske. Såg att den nya E-klassen verkligen har störtdykt i värde, dock många som gått långt. Kanske inget att oroa sig för?

dawwe ...has left the building...
1 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Vet inte hur de är med milen, samt vilka åkommor "nya E-klassen" kan tänkas lida av. Annars så ligger ju F11 en liten aning lägre i pris, MEN det är en klart mindre bil, E-klass är riktigt stor inuti.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dallev79
1 mars 2015 · 29 Inlägg

Kan inte riktigt släppa VW Passat. Ska länka direkt till bilen i fråga http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ … AM3KoAFC0!

Har redan talat med säljaren. Skickas med vinterdäck. Serviceboken är klanderfri.

Den erbjuder allt det jag önskar. Nu råkar det vara DSG på den, vilket typ 9,9 av 10 VW har nuförtiden.
Är dom verkligen så hemska som  man läser om på forumen världen över?

Ska tillägga att säljaren klantigt/ärligt nog upplyste mig om att han trodde att den bilen kommer stå där ett tag, då de flesta nuförtiden vill ha snåldiesel och inte överladdat bensinare.

Senast redigerat av dallev79 (1 mars 2015)

dawwe ...has left the building...
1 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Finns väl två olika versioner av DSG, en som håller o en annan som har en förmåga att haverera lite oftare, vilket kan bli dyrt, men med endast 8500 mil på mätaren så täcker i regel helförsäkring en sådan händelse då gränsen går (ofta) vid 10000 mil, hos vissa bolag högre än så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dallev79
1 mars 2015 · 29 Inlägg

I denna bil är det DSG6 aka DQ250, alltså den med våtlamell och den som är mindre skadedrabbad. Har tänkt mig använda LF som försäkringsbolag och dom har maskinskada upp till 8år eller 12000mil.

Bra eller anus? Sen har vi ju det här med kedjespännaren.

Cupra_
1 mars 2015 ·

dallev79 skrev:
I denna bil är det DSG6 aka DQ250, alltså den med våtlamell och den som är mindre skadedrabbad. Har tänkt mig använda LF som försäkringsbolag och dom har maskinskada upp till 8år eller 12000mil.

Bra eller anus? Sen har vi ju det här med kedjespännaren.

Vi har bara bilar från vag på jobbet (30-40st). DSG7 byter vi på löpande band, jag är inne på min 4:e på 16000 mil.. Men DSG6 tror jag aldrig vi har behövt byta så det lirar nog smile

Ang. kedjespännaren kan jag bara minnas att den rasat på två av våra bilar. Det var 2st Skoda Fabia 1,2Tsi som hade gått runt 3000mil när det hände..

En del värd att kolla upp på den bilen du länkade till är en del som kallas "Camfollower". Jag vet att de gjorde om 2,0T något år och att den ska vara bättre nu. Det ser ut som en liten hink som sitter bakom bränslepumpen. En relativt billig del (4-600) men som kan orsaka stora skador om den fallerar. Eventuellt är det bara fram till 2009-2010 som den var så, men minns inte helt säkert. Jag ska riva min pump i sommar och kolla den tänkte jag.

Senast redigerat av Deception (1 mars 2015)

dallev79
1 mars 2015 · 29 Inlägg

Har läst lite om "camfollowern", vet dock inte hur det ser ut på 2.0tsi från 2011 o framåt. Den fick kedja istället för rem då så mycket vet jag.

Angående objektet i fråga.  Vad tros rimligt slutpris vara? Slår man på Bilpriser.se så hamnar på runt 160000kr. Har fått ner den till 170000 med vinterhjul. Eller 175000 med 2år extra garanti från svensk bilgaranti AB. Dom har jag dock inte hört mycket gott om så vette fan hurpass värd den garantin är? Allt detta förhandlades på telefon. Tycker nog fortfarande att den är i överkant med tanke på att det finns flera Diesel med motsvarande utrustning till liknande pris. Och detta är ju en "kall" överladdad bensin turbo.

Senast redigerat av dallev79 (1 mars 2015)

mr_green
1 mars 2015 · 847 Inlägg

Skitnöjd med Passat. Bra lastutrymme. Sköna o åka o köra. Dsg6 har jag oxå hört att man ska satsa på. Eller manuell som jag.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2015 · 17 478 Inlägg

dallev79 skrev:
Har läst lite om "camfollowern", vet dock inte hur det ser ut på 2.0tsi från 2011 o framåt. Den fick kedja istället för rem då så mycket vet jag.

Angående objektet i fråga.  Vad tros rimligt slutpris vara? Slår man på Bilpriser.se så hamnar på runt 160000kr. Har fått ner den till 170000 med vinterhjul. Eller 175000 med 2år extra garanti från svensk bilgaranti AB. Dom har jag dock inte hört mycket gott om så vette fan hurpass värd den garantin är? Allt detta förhandlades på telefon. Tycker nog fortfarande att den är i överkant med tanke på att det finns flera Diesel med motsvarande utrustning till liknande pris. Och detta är ju en "kall" överladdad bensin turbo.

Den Passat du länkade till var väldigt fin... Gör så här: Åk till bilhandlaren och stirra denna in i ögonen och säg att "Du får 155'000:- så skriver vi papper direkt" Jag har jobbat som bilhandlare och sånt är lockande...

Då har du dessutom "tjänat" 15 lappar när nu lådan skulle krångla efter garantitiden...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hobbe75
1 mars 2015 · 17 Inlägg

För mig känns det helt galet att byta ut en skaplig E39:a mot en tre år gammal passat som rullat 8500 mil och dessutom lägga kanske 150 tusen mellan. BMW:n är skönare. Visst har kanske Passaten modernare formgivning, men någon lyx bjuder den ju sannerligen inte på. Känns lite som bilarnas mellanmjölk på något vis.

Inte är jag så säker på att det är klockrent om man vill säkra sig mot dyra verkstadsräkningar heller. Maskinskadeförsäkringen gäller hos de flesta bolag upp till 10 tusen mil. Dit är det inte så långt kvar.

Om du ändå kan förlika dig med VAGs produkter. Varför inte slå till på en ny Octavia då istället? I princip samma bil, men helt ny för bara lite mer. Fulla garantier, nya däck, nya slitdelar, inget som behöver göras etc etc.
http://www.bytbil.com/bilar/skoda/octav … A4DABQtA_!

saab_sonett Handledare
1 mars 2015 · 1 481 Inlägg

Hobbe75 skrev:
Jag förstår ditt dilemma. E39:an är en förbaskat fin bil att köra. Körglad, stabil, tyst och med härligt morr i sexorna. Få bilar når idag upp till de egenskaper E39:an hade. Audi tycker jag ligger ljusår efter. Provkörde en fabriksny A6;a som en bekant nyligen köpt. Den bilen väcker inga som helst habegär hos mig. Tror den bullrar mer i kupen än din E39 exempelvis.

Ska du ha något liknande som du äger, men modernare ser jag bara BMW F11 som ett egentligt alternativ, men ska du samtidigt få lite motor i vagnen skulle du behöva minst dubbla din budget. Kan emellertid komma på ett wildcard och det är SAAB 9-5 nya generationen. Den med 2 liters turbomotorn, eller ännu hellre bensinsexan (som bjuder på härligt morr) är sannerligen inga dumma bilar. Kupeutrymmena är närmast slösande, men det som verkligen är kul med den bilen är de förvånansvärt alerta vägegenskaperna. Bilen är direktstyrd och väldigt vaken på vägen. Den känns betydligt mindre och lättare än vad den i själva verket är. Visserligen var ju kombi ett krav, men jag förstår inte riktigt vad det är med barnfamiljer och kombibilar. Känns närmast som det är inskrivet i grundlagen att har man barn, ja då måste man ha en kombi. Själv har jag kommit underfund med att det är endast när barnen är riktigt små, upp till cirka 6-8 månader som kombi är värdefullt pga liggvagnen. Sedan är det ju sittvagn som gäller och då fungerar det i princip med vilken sedan som helst. Då är benutrymmet i fram- och baksäte betydligt viktigare. Speciellt när barnen sitter på sina barnkuddar eller framåtvända bilstolar. De har för korta ben för att nå fram med sina knän till dynans framkant, men för långa för att de inte ska sitta och köra fötterna i ryggstödet framför. Här faller svenskarnas favoritkombi direkt, nämligen Volvo V70. Den bilen är INTE rymlig i baksätet.

Håll dig så långt borta från 9-5:an du kan. Mycket opålitlig bil med en massa elfel som ställer till en hel del obehag. Vägrar starta, bromsbortfall(skitkul när bilen ställer sig på tvären mot vänster när man bromsar) låsen fungerar inte, m.m.. Dessutom finns det inga delar tilll den. kom ihåg, Saab kursade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang