Köpråd: Villrådig familjefar söker bil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars 2015 · 17 477 Inlägg

dallev79 skrev:
Ska ta en extra titt på MB. Rent spontant så har designen aldrig tilltalat mig, men med rätt options så kanske. Såg att den nya E-klassen verkligen har störtdykt i värde, dock många som gått långt. Kanske inget att oroa sig för?

Jag har kört MYCKET MB i mitt liv men i dagens läge är de väl kvalitetsmässigt som en Saab... Mycket elfel och sämre än en Alfa... Visst är de billiga! Man får mycket bil för pengarna! Men gissa varför...

Du vill inte ha en Fransk bil men ta och provkör en Citroen C5 kombi, de är bättre än många tror. Jag har sålt Cittra som levebröd. Man kan säkert leta upp en med bensinsnurra och automat för en rimlig penning. Vill du ha en bil som går och sälja efter några år köper du en automatväxlad. Folk är inte idioter längre. De vill ha en sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dallev79
1 mars 2015 · 29 Inlägg

Hobbe75 skrev:
För mig känns det helt galet att byta ut en skaplig E39:a mot en tre år gammal passat som rullat 8500 mil och dessutom lägga kanske 150 tusen mellan. BMW:n är skönare. Visst har kanske Passaten modernare formgivning, men någon lyx bjuder den ju sannerligen inte på. Känns lite som bilarnas mellanmjölk på något vis.

Inte är jag så säker på att det är klockrent om man vill säkra sig mot dyra verkstadsräkningar heller. Maskinskadeförsäkringen gäller hos de flesta bolag upp till 10 tusen mil. Dit är det inte så långt kvar.

Om du ändå kan förlika dig med VAGs produkter. Varför inte slå till på en ny Octavia då istället? I princip samma bil, men helt ny för bara lite mer. Fulla garantier, nya däck, nya slitdelar, inget som behöver göras etc etc.
http://www.bytbil.com/bilar/skoda/octav … A4DABQtA_!

Jag slits med tanken varje dag. Och har hört detta av en o annan e39 puritan. Och visst, kan åka till BMW be dom koppla ur airbag i fram o köpa fyra nya sommardäck o till vintern fyra nya vinterdäck och fortsätta åka billigt. Men det är inte roligt. Jag kan inte förklara det bättre.

Octavia du länkade till är ju inte i närheten av samma bil som Passaten jag syftar på. Den är utesluten. Ska dock kika mer på octavia, med mer utrustning.

Senast redigerat av dallev79 (1 mars 2015)

dallev79
1 mars 2015 · 29 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

dallev79 skrev:
Ska ta en extra titt på MB. Rent spontant så har designen aldrig tilltalat mig, men med rätt options så kanske. Såg att den nya E-klassen verkligen har störtdykt i värde, dock många som gått långt. Kanske inget att oroa sig för?

Jag har kört MYCKET MB i mitt liv men i dagens läge är de väl kvalitetsmässigt som en Saab... Mycket elfel och sämre än en Alfa... Visst är de billiga! Man får mycket bil för pengarna! Men gissa varför...

Du vill inte ha en Fransk bil men ta och provkör en Citroen C5 kombi, de är bättre än många tror. Jag har sålt Cittra som levebröd. Man kan säkert leta upp en med bensinsnurra och automat för en rimlig penning. Vill du ha en bil som går och sälja efter några år köper du en automatväxlad. Folk är inte idioter längre. De vill ha en sådan.

C5 är ett något udda val, ser rätt fin ut med rätt tillval.  Men hur är pålitligheten där? Inget kan bli sämre än VW om man läser på forum.

IceEyes Varningar: För många..
1 mars 2015 · 2 552 Inlägg

saab_sonett skrev:

Hobbe75 skrev:
Jag förstår ditt dilemma. E39:an är en förbaskat fin bil att köra. Körglad, stabil, tyst och med härligt morr i sexorna. Få bilar når idag upp till de egenskaper E39:an hade. Audi tycker jag ligger ljusår efter. Provkörde en fabriksny A6;a som en bekant nyligen köpt. Den bilen väcker inga som helst habegär hos mig. Tror den bullrar mer i kupen än din E39 exempelvis.

Ska du ha något liknande som du äger, men modernare ser jag bara BMW F11 som ett egentligt alternativ, men ska du samtidigt få lite motor i vagnen skulle du behöva minst dubbla din budget. Kan emellertid komma på ett wildcard och det är SAAB 9-5 nya generationen. Den med 2 liters turbomotorn, eller ännu hellre bensinsexan (som bjuder på härligt morr) är sannerligen inga dumma bilar. Kupeutrymmena är närmast slösande, men det som verkligen är kul med den bilen är de förvånansvärt alerta vägegenskaperna. Bilen är direktstyrd och väldigt vaken på vägen. Den känns betydligt mindre och lättare än vad den i själva verket är. Visserligen var ju kombi ett krav, men jag förstår inte riktigt vad det är med barnfamiljer och kombibilar. Känns närmast som det är inskrivet i grundlagen att har man barn, ja då måste man ha en kombi. Själv har jag kommit underfund med att det är endast när barnen är riktigt små, upp till cirka 6-8 månader som kombi är värdefullt pga liggvagnen. Sedan är det ju sittvagn som gäller och då fungerar det i princip med vilken sedan som helst. Då är benutrymmet i fram- och baksäte betydligt viktigare. Speciellt när barnen sitter på sina barnkuddar eller framåtvända bilstolar. De har för korta ben för att nå fram med sina knän till dynans framkant, men för långa för att de inte ska sitta och köra fötterna i ryggstödet framför. Här faller svenskarnas favoritkombi direkt, nämligen Volvo V70. Den bilen är INTE rymlig i baksätet.

Håll dig så långt borta från 9-5:an du kan. Mycket opålitlig bil med en massa elfel som ställer till en hel del obehag. Vägrar starta, bromsbortfall(skitkul när bilen ställer sig på tvären mot vänster när man bromsar) låsen fungerar inte, m.m.. Dessutom finns det inga delar tilll den. kom ihåg, Saab kursade.

Struntprat från början till slut.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
saab_sonett Handledare
1 mars 2015 · 1 481 Inlägg

IceEyes skrev:

saab_sonett skrev:

Hobbe75 skrev:
Jag förstår ditt dilemma. E39:an är en förbaskat fin bil att köra. Körglad, stabil, tyst och med härligt morr i sexorna. Få bilar når idag upp till de egenskaper E39:an hade. Audi tycker jag ligger ljusår efter. Provkörde en fabriksny A6;a som en bekant nyligen köpt. Den bilen väcker inga som helst habegär hos mig. Tror den bullrar mer i kupen än din E39 exempelvis.

Ska du ha något liknande som du äger, men modernare ser jag bara BMW F11 som ett egentligt alternativ, men ska du samtidigt få lite motor i vagnen skulle du behöva minst dubbla din budget. Kan emellertid komma på ett wildcard och det är SAAB 9-5 nya generationen. Den med 2 liters turbomotorn, eller ännu hellre bensinsexan (som bjuder på härligt morr) är sannerligen inga dumma bilar. Kupeutrymmena är närmast slösande, men det som verkligen är kul med den bilen är de förvånansvärt alerta vägegenskaperna. Bilen är direktstyrd och väldigt vaken på vägen. Den känns betydligt mindre och lättare än vad den i själva verket är. Visserligen var ju kombi ett krav, men jag förstår inte riktigt vad det är med barnfamiljer och kombibilar. Känns närmast som det är inskrivet i grundlagen att har man barn, ja då måste man ha en kombi. Själv har jag kommit underfund med att det är endast när barnen är riktigt små, upp till cirka 6-8 månader som kombi är värdefullt pga liggvagnen. Sedan är det ju sittvagn som gäller och då fungerar det i princip med vilken sedan som helst. Då är benutrymmet i fram- och baksäte betydligt viktigare. Speciellt när barnen sitter på sina barnkuddar eller framåtvända bilstolar. De har för korta ben för att nå fram med sina knän till dynans framkant, men för långa för att de inte ska sitta och köra fötterna i ryggstödet framför. Här faller svenskarnas favoritkombi direkt, nämligen Volvo V70. Den bilen är INTE rymlig i baksätet.

Håll dig så långt borta från 9-5:an du kan. Mycket opålitlig bil med en massa elfel som ställer till en hel del obehag. Vägrar starta, bromsbortfall(skitkul när bilen ställer sig på tvären mot vänster när man bromsar) låsen fungerar inte, m.m.. Dessutom finns det inga delar tilll den. kom ihåg, Saab kursade.

Struntprat från början till slut.

Och Du har haft en sådan förstår jag?
(En som kört 7000 mil med en 9-5 2011)

dallev79
1 mars 2015 · 29 Inlägg

Nu tar vi det lugnt. Låt det inte bli "en sån" diskussion. Saab är nog inget jag är intresserad av ändå.

saab_sonett Handledare
1 mars 2015 · 1 481 Inlägg

dallev79 skrev:
Nu tar vi det lugnt. Låt det inte bli "en sån" diskussion. Saab är nog inget jag är intresserad av ändå.

Jag skulle nog satsa på en Passat diesel. TFSI- motorerna har lite dåligt rykte. Blev avrådd att köpa en Audi med 2.0 TFSI.

IceEyes Varningar: För många..
1 mars 2015 · 2 552 Inlägg

saab_sonett skrev:

IceEyes skrev:

saab_sonett skrev:

Håll dig så långt borta från 9-5:an du kan. Mycket opålitlig bil med en massa elfel som ställer till en hel del obehag. Vägrar starta, bromsbortfall(skitkul när bilen ställer sig på tvären mot vänster när man bromsar) låsen fungerar inte, m.m.. Dessutom finns det inga delar tilll den. kom ihåg, Saab kursade.

Struntprat från början till slut.

Och Du har haft en sådan förstår jag?
(En som kört 7000 mil med en 9-5 2011)

Föräldrarna och ett antal bekanta äger/har ägt en 9-5 som i regel har rullat utan nämnvärda bekymmer.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
dallev79
1 mars 2015 · 29 Inlägg

Kör max 1000mil/år. Känns menlöst med diesel. Har oxå läst endel dåligt om 2.0 TFSI. Farsan har en i sin A6 som han ägt sen 2007, köptes fabriksny. Han har aldrig haft ett problem med bilen. Han kör inte mycket han heller, runt 1000mil/år och då avverkas dessa mil med diverse långresor sommartid.

Det var prat om helt ny bil tidigare i tråden. Nya Nissan qashqai eller en mycket lätt begagnad Kia sportage. Visst, inga spännade bilar, ser rätt bra ut visuellt och bra utrustning. Roliga att ratta, nja, men helt nytt. Nytt är nytt, som min far brukar säga.

Senast redigerat av dallev79 (1 mars 2015)

Hobbe75
1 mars 2015 · 17 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

dallev79 skrev:
Ska ta en extra titt på MB. Rent spontant så har designen aldrig tilltalat mig, men med rätt options så kanske. Såg att den nya E-klassen verkligen har störtdykt i värde, dock många som gått långt. Kanske inget att oroa sig för?

Jag har kört MYCKET MB i mitt liv men i dagens läge är de väl kvalitetsmässigt som en Saab... Mycket elfel och sämre än en Alfa... Visst är de billiga! Man får mycket bil för pengarna! Men gissa varför...

Du vill inte ha en Fransk bil men ta och provkör en Citroen C5 kombi, de är bättre än många tror. Jag har sålt Cittra som levebröd. Man kan säkert leta upp en med bensinsnurra och automat för en rimlig penning. Vill du ha en bil som går och sälja efter några år köper du en automatväxlad. Folk är inte idioter längre. De vill ha en sådan.

För mig känns det helt sanslöst hur man kan rata SAAB och Mercedes pga av bristande kvalitet och sedan föreslå en francos...

Elfel i mängder har jag aldrig hört talas om vad gäller SAAB. Det enda jag känner till är att startspärren till det "nyckellösa" tändningslåset krånglade en del på tidiga NG 9-3. Då snackar vi årsmodell 2003-2005 cirka. Alltså inget vi behandlar här. Tjejen ägde tidigare en Peugoet 307 som vi köpte tre år gammal. Här kan vi snacka pissig kvalitet....
Elhissar, centrallås, AC-panel, glappa gångjärn men det som till sist fick oss att ge upp var att värmepaketet började läcka vatten. Jättekul.

Jag föreslog en Octavia till TS eftersom han kunde tänka sig en Passat. Känslan bakom ratten är ju rätt snarlik. Visserligen hade Octavian jag länkade till ingen skinnklädsel och ingen värstingmotor, men uppfattade det inte heller som något absolut krav. Håller man ned extra tillbehören på ett nybilsköp av en Octavia går det att komma ned rätt bra i pris. Trots allt är det ju en viss skillnad på fabriksnytt och en bil som är tre år gammal och rullat 8-9 tusen mil.  Det är ju ofta där de första krämporna börjar komma på många bilar.

saab_sonett Handledare
1 mars 2015 · 1 481 Inlägg

IceEyes skrev:

saab_sonett skrev:

IceEyes skrev:

Struntprat från början till slut.

Och Du har haft en sådan förstår jag?
(En som kört 7000 mil med en 9-5 2011)

Föräldrarna och ett antal bekanta äger/har ägt en 9-5 som i regel har rullat utan nämnvärda bekymmer.

Nya modellen? Alla som vi hade på jobbet strulade ohejdat.

saab_sonett Handledare
1 mars 2015 · 1 481 Inlägg

dallev79 skrev:
Kör max 1000mil/år. Känns menlöst med diesel. Har oxå läst endel dåligt om 2.0 TFSI. Farsan har en i sin A6 som han ägt sen 2007, köptes fabriksny. Han har aldrig haft ett problem med bilen. Han kör inte mycket han heller, runt 1000mil/år och då avverkas dessa mil med diverse långresor sommartid.

Det var prat om helt ny bil tidigare i tråden. Nya Nissan qashqai eller en mycket lätt begagnad Kia sportage. Visst, inga spännade bilar, ser rätt bra ut visuellt och bra utrustning. Roliga att ratta, nja, men helt nytt. Nytt är nytt, som min far brukar säga.

En diesel idag räcker det med 1000 mil/år för att äga. Jag gillar dieseln för att den är mycket råstark, passar bra i en familjebil. Du klarar dig på 0.5 l/mil

(Köpte en 325D E91 efter E39:an)

Senast redigerat av saab_sonett (1 mars 2015)

Hobbe75
1 mars 2015 · 17 Inlägg

saab_sonett skrev:

dallev79 skrev:
Kör max 1000mil/år. Känns menlöst med diesel. Har oxå läst endel dåligt om 2.0 TFSI. Farsan har en i sin A6 som han ägt sen 2007, köptes fabriksny. Han har aldrig haft ett problem med bilen. Han kör inte mycket han heller, runt 1000mil/år och då avverkas dessa mil med diverse långresor sommartid.

Det var prat om helt ny bil tidigare i tråden. Nya Nissan qashqai eller en mycket lätt begagnad Kia sportage. Visst, inga spännade bilar, ser rätt bra ut visuellt och bra utrustning. Roliga att ratta, nja, men helt nytt. Nytt är nytt, som min far brukar säga.

En diesel idag räcker det med 1000 mil/år för att äga. Jag gillar dieseln för att den är mycket råstark, passar bra i en familjebil. Du klarar dig på 0.5 l/mil

(Köpte en 325D E91 efter E39:an)

Årsskatten är väl rätt brutal på en sådan jämfört med en bensinare?`
Sedan är det väl inte alla som uppskattar lastbilskänslan som en dieselmotor alltid ger. Det kan man aldrig komma ifrån. Helt fel motor i en BMW tycker jag, i vart fall om man är van vid de högvarviga bensinsexorna.

Personligen skulle jag aldrig köpa en diesel i annat än en lastbil.

saab_sonett Handledare
1 mars 2015 · 1 481 Inlägg

Hobbe75 skrev:

saab_sonett skrev:

dallev79 skrev:
Kör max 1000mil/år. Känns menlöst med diesel. Har oxå läst endel dåligt om 2.0 TFSI. Farsan har en i sin A6 som han ägt sen 2007, köptes fabriksny. Han har aldrig haft ett problem med bilen. Han kör inte mycket han heller, runt 1000mil/år och då avverkas dessa mil med diverse långresor sommartid.

Det var prat om helt ny bil tidigare i tråden. Nya Nissan qashqai eller en mycket lätt begagnad Kia sportage. Visst, inga spännade bilar, ser rätt bra ut visuellt och bra utrustning. Roliga att ratta, nja, men helt nytt. Nytt är nytt, som min far brukar säga.

En diesel idag räcker det med 1000 mil/år för att äga. Jag gillar dieseln för att den är mycket råstark, passar bra i en familjebil. Du klarar dig på 0.5 l/mil

(Köpte en 325D E91 efter E39:an)

Årsskatten är väl rätt brutal på en sådan jämfört med en bensinare?`
Sedan är det väl inte alla som uppskattar lastbilskänslan som en dieselmotor alltid ger. Det kan man aldrig komma ifrån. Helt fel motor i en BMW tycker jag, i vart fall om man är van vid de högvarviga bensinsexorna.

Personligen skulle jag aldrig köpa en diesel i annat än en lastbil.

Nja. 4200:- på 325d mot 2700:- på 320i. En Passat TDI ligger på ca 2300:-
Jag har en 120D som pendlarbil. Den är betydligt piggare än 320i:n
325:an är en dröm att köra. Har automat och det bara suger iväg när man gasar. 400Nm känns.
Väljer Diesel alla dagar.

Hobbe75
1 mars 2015 · 17 Inlägg

saab_sonett skrev:

Hobbe75 skrev:

saab_sonett skrev:

En diesel idag räcker det med 1000 mil/år för att äga. Jag gillar dieseln för att den är mycket råstark, passar bra i en familjebil. Du klarar dig på 0.5 l/mil

(Köpte en 325D E91 efter E39:an)

Årsskatten är väl rätt brutal på en sådan jämfört med en bensinare?`
Sedan är det väl inte alla som uppskattar lastbilskänslan som en dieselmotor alltid ger. Det kan man aldrig komma ifrån. Helt fel motor i en BMW tycker jag, i vart fall om man är van vid de högvarviga bensinsexorna.

Personligen skulle jag aldrig köpa en diesel i annat än en lastbil.

Nja. 4200:- på 325d mot 2700:- på 320i. En Passat TDI ligger på ca 2300:-
Jag har en 120D som pendlarbil. Den är betydligt piggare än 320i:n
325:an är en dröm att köra. Har automat och det bara suger iväg när man gasar. 400Nm känns.
Väljer Diesel alla dagar.

De större bensinmotoralternativen i BMW har alla mellan 400-500 nm, men dessutom ett ansenligt stall av hästkrafter, som man blir utan om man väljer diesel.

Jag fattar inte varför alla dieselförespråkare som talar sig så varma för dieselns höga vridmoment alltid jämför med bensinsugmotorer på max 2 liters cylindervolym...

En BMW 535 i ger 400 nm och 306 kusar. En BMW 550i ger 490 nm och 367 kusar.  T.o.m. en gammal hederlig SAAB 2,3 litersturbo ger 350 nm vid 1900 varv och uppåt och därtill 250-260 kusar. Med Hirschutförande eller valfri uppgradering från BSR, Maptun eller Nordic pratar vi över 400 nm från bensinfyran.

zemet
1 mars 2015 · 4 038 Inlägg

Slänger in ett wildcard som du kan rata direkt eller fundera närmare på.
Porsche cayenne, börjar bli riktigt billiga nu och du får mycket bil för pengarna.

9000 mil för 135k

http://www.blocket.se/goteborg/Porsche_ … 15&w=3

Service, drift, skatt och försäkring kommer självklart bli dyrare än en v70 men du får ju en mycket roligare bil för pengarna:)

En cayenne turbo rymms också inom din budget om du vill ha ännu mera kraft:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
saab_sonett Handledare
1 mars 2015 · 1 481 Inlägg

Hobbe75 skrev:

saab_sonett skrev:

Hobbe75 skrev:

Årsskatten är väl rätt brutal på en sådan jämfört med en bensinare?`
Sedan är det väl inte alla som uppskattar lastbilskänslan som en dieselmotor alltid ger. Det kan man aldrig komma ifrån. Helt fel motor i en BMW tycker jag, i vart fall om man är van vid de högvarviga bensinsexorna.

Personligen skulle jag aldrig köpa en diesel i annat än en lastbil.

Nja. 4200:- på 325d mot 2700:- på 320i. En Passat TDI ligger på ca 2300:-
Jag har en 120D som pendlarbil. Den är betydligt piggare än 320i:n
325:an är en dröm att köra. Har automat och det bara suger iväg när man gasar. 400Nm känns.
Väljer Diesel alla dagar.

De större bensinmotoralternativen i BMW har alla mellan 400-500 nm, men dessutom ett ansenligt stall av hästkrafter, som man blir utan om man väljer diesel.

Jag fattar inte varför alla dieselförespråkare som talar sig så varma för dieselns höga vridmoment alltid jämför med bensinsugmotorer på max 2 liters cylindervolym...

En BMW 535 i ger 400 nm och 306 kusar. En BMW 550i ger 490 nm och 367 kusar.  T.o.m. en gammal hederlig SAAB 2,3 litersturbo ger 350 nm vid 1900 varv och uppåt och därtill 250-260 kusar. Med Hirschutförande eller valfri uppgradering från BSR, Maptun eller Nordic pratar vi över 400 nm från bensinfyran.

Min BMW 540 hade 4,4l volym och gav 440Nm Den var marginellt snabbare än 325d:n

En diesel behöver du inte trimma för att få högt vridmoment. Sedan klarar den sig på 0,5l/mil
Hälften av vad 540:n ville ha.
Vi pratar dessutom familjebil nu, inte någon söndertrimmad 18-årsbil.

En Passat med 177hk TDI är mitt val i TS läge.

Hobbe75
1 mars 2015 · 17 Inlägg

saab_sonett skrev:
[Vi pratar dessutom familjebil nu, inte någon söndertrimmad 18-årsbil.

En Passat med 177hk TDI är mitt val i TS läge.

Vem har pratat om "söndertrimmad 18-årsbil?"

Personligen anser jag inte att en Aero eller Hirsch SAAB är mer 18-årsbil än en BMW Alpina eller Mercedes AMG.

Jag kan aldrig få det till körglädje med en bil som ger ett mycket högt vridmoment mellan 1500 varv till 3000 varv per minut för att sedan snubbla på öronen vid 3500-4000 varv så man närmast tror att man kört in i en vägg. Då säger dieselnissarna att man måste växla. Jag som trodde att vitsen med ett högt vrid var att man skulle SLIPPA växla stup i kvarten. Jag har kommit till insikten att en trevlig motorkaraktär handlar om BÅDE hästkrafter och vridmoment vid lågt varv. Inte antingen eller. Högvarviga bensinare, ofta sådana utan turbo, ger i regel dåligt vrid på låga varv även om de kan vara oerhört pigga på högvarv. Tex äldre tiders lite mindre bmw-sexor, Honda osv hittar vi här. Å andra sidan känns det närmast ännu mera oangenämnt att köra bottenstarka motorer som har noll och ingen karaktär när varvräknarnålen klättrar. Jag kan aldrig komma ifrån lastbilskänslan både till karaktär och ljudupplevelse. Som ren körupplevelse måste du väl ändå hålla din gamla 540i som det roligare valet jämfört med 325d?????

Jag provkörde nyligen en sådan här:
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A6_ … 11&w=3

Tror det är svårt att hitta en tråkigare bil för de pengarna. Motorn betedde sig precis som jag skrev ovan. Körglädje lika med noll.

Jag gillar betydligt mer motorkaraktären i en gammal BMW 525 E39. Den har ju lite nerv, även om den är betydligt svagare på låga varv. När nålen klättrar däremot blir det ju roligare. Där Audin kör in i väggen strax före 4000 varv, ja där vaknar ju BMW:n till på allvar.  Ljudet från motorn vinner ju dessutom den gamla BMWn med 10-0...

Som ni märker är jag långt ifrån något dieselfan.

saab_sonett Handledare
1 mars 2015 · 1 481 Inlägg

Nu kommer vi från ämnet lite, men jag måste ändå svara dig. Du gillar 525:an. Ok Jag har en 320 6:a med 170hk. Den vaknar till vid 4500rpm sedan drar den bra till 6500 där varvstoppen slår till. Min 120d drar bra från 1500rpm till 4500rpm. Det ger ett betydligt större varvtalsområde.  Den är också betydligt vassare där. Omkörning görs på fyran, 70-150 går utan att växla.  Ett alldeles utmärkt motoralternativ för en familjebil. Sedan behöver man inte tanka så ofta...

Hobbe75
1 mars 2015 · 17 Inlägg

saab_sonett skrev:
Nu kommer vi från ämnet lite, men jag måste ändå svara dig. Du gillar 525:an. Ok Jag har en 320 6:a med 170hk. Den vaknar till vid 4500rpm sedan drar den bra till 6500 där varvstoppen slår till. Min 120d drar bra från 1500rpm till 4500rpm. Det ger ett betydligt större varvtalsområde.  Den är också betydligt vassare där. Omkörning görs på fyran, 70-150 går utan att växla.  Ett alldeles utmärkt motoralternativ för en familjebil. Sedan behöver man inte tanka så ofta...

Stämmer säkert att det fungerar bra för de flesta för familjekörning, men så värst kul är det ju inte. 2,2 literssexan i gamla 320 är tunn på låga varv, inget snack om den saken, men motorn har i vart fall karaktär. Varvar man den lite däremot blir man ju belönad. Tittar man däremot på 3-literssexan får man ett acceptabelt och rätt högt vrid även på låga varv OCH en duktig effektkick ända upp till en bit över 6000 varv. Det tycker jag är kul även i en familjebil. Jag vill inte ha antingen eller, utan både och. Men du har rätt, nu är vi en bit från ämnet...

Sen får väl alla göra som de vill i slutändan. Det är ett fritt land, men trots allt är ju detta ett forum där man ska kunna diskutera saker. Diskussion är kul big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang