BMW v10 sång

henke1973
1 mars 2015 · 121 Inlägg

Vill ha fram mer skönsång ur v10. Har just nu annat system från kattarna o kn insats filter, men kollar lite på öppna filter finns ju många o välja på sad men sen finns ju risken att luft mängdsmätaren tar stryk med, har även kollat på kolfiber motorkåpa insug.  nån som har erfarenhet av öppna filter på sugmotor ?  Sen undrar jag ang chip eller motoroptimering av denna bil va för effekt kan man plocka ur vill ej ha turbo eller kompressor.  Finns det nåt ställe i jkpg län som sysslar med o trimma dessa bilar.

Volvo 242 (1975)
Volvo 242L (1975)
BMW m5 E60 (2005)
dawwe ...has left the building...
1 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Öppna filter kan du skippa är min åsikt, om du inte vill riskera lägre effekt och/eller LMM-problem. Ser att du redan i idag har SuperSprint från "kattarna" o bakåt, med borttagen "mittendämpare" så redan idag bör ditt system låta rätt högt då jag antar att du har Race-varianten av SuperSprint systemet. Att byta "katt"och/eller "grenrör" kommer inte ge markant annat/högre ljud i fallet med E60 då de är bra redan från fabrik (sitter tex extraktor-rör original), dessutom rätt dyrköpt effektökning. Om man kör SuperSprint hela vägen inkl "kattar" o mappar sedan kan man få uppåt 550 kusar, men det kostar...Ännu högre ljud bord du kunna få om du tar slutdämparna eller byter de till nån variant med minimal/ingen dämpning? Om du byter till kolfiber-insug (dvs HELA luftboxen som sitter ovanpå motorn inkl "tillbehör") så får du ett annat mer hörbart insugsljud, men även det kostar en hel del gissar jag...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
henke1973
1 mars 2015 · 121 Inlägg

Ok tack för svar ev blir det kolfiber insug kåpa såg smidermann har såna på lager nån som har köpt kolfiber kåpan av dom så man vet finish på kolfibern?  Nån annan firma kanske har med eller beställa direkt från utland istället. Ja öppna filter blir det inte fortsätter med kn insatts då. Kanske mappa den nu med det som finns på få lite mer än 507 hk smile men om jag ska mappa om den då måste ja ha nytt sprut då vilka mappar m5 e60 ?

Volvo 242L (1975)
BMW m5 E60 (2005)
Volvo 242 (1975)
dawwe ...has left the building...
1 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Det är typ en sån här jag tänker på... Står att det är en "alpha N" produkt vilket betyder (väl?) att det är tänkt att man skall köra utan LMM, vet ej om original-styrsystem klarar det? Jag tror man kan mappa original-sprutet utan större bekymmer, men vem som kan göra det, o göra det bra är en annan fråga...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
henke1973
1 mars 2015 · 121 Inlägg

Mm en sån kåpa tänker ja med på tror smidermann ska ha typ 27000kr eller nåt för den. Ok bra om det går o mappa med original styrsystem. Har sett chip med men vet inte om det går o lita på effektuppgifter dom får.

BMW m5 E60 (2005)
Volvo 242 (1975)
Volvo 242L (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang