Audi a4 2001 1.8T turbon laddar inte.

smurfen32
1 mars 2015 · 311 Inlägg

Har nyligen köpt en 1.8turbo.
Har hela tiden kört normalt utan kraftiga gaspådrag och då går den som den ska,men idag så låg jag i tvåan och stampade gasen och till min förvåning hände inget speciellt.
Kan ju tycka att turbon ska sparka in där men icke.
Den drar inte olja och ryker inget.
Har gått 22000 mil
Har haft ett par saabar innan och dom har varit rätt bra tryck i men i audin hände inget.
Han nyligen bytt vevhusventilation och ventilkåpspackningen på den då jag hade ett litet oljelukt innan.
Någon som vet vad felet kan vara?? För den ska väl knappast uppföra sig sämre än en sugmotor
Tacksam för  alla svar.
Mvh micke

Senast redigerat av smurfen32 (1 mars 2015)

Fekzen
1 mars 2015 · 181 Inlägg

Dessa system brukar ge rätt bra info via felkoderna så tipset är att läsa av felkoder och se. Om det är 150 hk varianten du har så har du högst troligt ME7 som kom 99. Om det är TQs 180 hk varianten så har du kanske det äldre systemet och då går det inte att se lika mycket.

Du borde provtrycka systemet med en garagekompressor, kan mycket väl vara läckage någonstans och då orkar den inte bygga tryck.

Med vänlig hälsning//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
smurfen32
1 mars 2015 · 311 Inlägg

Fekzen skrev:
Dessa system brukar ge rätt bra info via felkoderna så tipset är att läsa av felkoder och se. Om det är 150 hk varianten du har så har du högst troligt ME7 som kom 99. Om det är TQs 180 hk varianten så har du kanske det äldre systemet och då går det inte att se lika mycket.

Du borde provtrycka systemet med en garagekompressor, kan mycket väl vara läckage någonstans och då orkar den inte bygga tryck.

Med vänlig hälsning//A

Okej ja det är 150 hk jag har.
Är själv inte så jätteduktig på bilar men har en bekant som har verkstad så han får väl koppla upp sin dator och kolla felkoderna.
Men turbon borde väl vara hel annars hade den väl rykit som ett åskmoln??
Men den ska väl röra sig hyfsat eller??
Hade en 9-3 2.0t och den rörde sig riktigt bra jämfört med denna och den hade lika många hästkrafter ju.

Fekzen
1 mars 2015 · 181 Inlägg

Högst troligt är det ju läckage någonstans. Du har ca 107 hk på 0 bar så är ganska stor skillnad om den laddar eller inte, det märker man direkt. Men man brukar få felkoder när det är läckage pga att laddtrycket avviker från en referensmapp i styrsystemet. Så är värt att kolla felkoder iaf.

Med vänlig hälsning//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang