Audi A4 1.8 TSQ -99 hög tomgång

b5quattro
1 mars 2015 · 65 Inlägg

Hej har problem med tomgången på min a4. Startar och går hur fint som helst men tomgången pendlar mellan 1400-1500 när den kommit upp i arbetstemp. När den är kall så ligger tomgången jämt på 800rpm. Har bytt 2st uttorkade vacumslangar utan resultat. Någon som vet vad det kan vara? Den har gått 23k mil men är väldigt välskött.

it_mutt Avstängd
1 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Hög tomgång kan orsakas av en kass tempgivare. Enkelt och relativt billigt att byta (sitter i bakkant av motorn, mot torpedväggen) och kostar väl några hundringar på Mekonomen. Kan givetvis vara annat, men, det är inte ovanligt att tempgivaren ger upp så utan utlästa felkoder kan det vara en bra sak att börja med.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
b5quattro
1 mars 2015 · 65 Inlägg

Okej får byta den,det sitter väl ingen tomgångsmotor på a4an antar jag?

b5quattro
9 mars 2015 · 65 Inlägg

Har läst ut felkoder men ej fått fram något fel. dumpventilen var defekt och tjuvade luft så den är bytt. Även slangen till vehusventilationen var helt slut (var av på 3 ställen) så den är bytt. Å problemet kvarstår! tomgången kryper fortfarande upp till 1300-1400rpm när bilen kommit upp i 90 grader. Jävligt konstigt att den ligger perfekt när bilen är kall. Tempgivaren till lufttempen är bytt utan resultat. Funderar om det är lmm eller gasspjället som är dåligt.

it_mutt Avstängd
10 mars 2015 · 10 388 Inlägg

b5quattro skrev:
Har läst ut felkoder men ej fått fram något fel. dumpventilen var defekt och tjuvade luft så den är bytt. Även slangen till vehusventilationen var helt slut (var av på 3 ställen) så den är bytt. Å problemet kvarstår! tomgången kryper fortfarande upp till 1300-1400rpm när bilen kommit upp i 90 grader. Jävligt konstigt att den ligger perfekt när bilen är kall. Tempgivaren till lufttempen är bytt utan resultat. Funderar om det är lmm eller gasspjället som är dåligt.

Och tempgivaren till "motorn" (dvs som känner av kylvätsketempen) som jag föreslog?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
b5quattro
12 mars 2015 · 65 Inlägg

den är bytt köpte en ny original å satte dit! Blir tokig snart

b5quattro
12 mars 2015 · 65 Inlägg

har rengjort gasspjället på insidan å det blev lite bättre ,tomgången ligger bara på 1200rpm nu. vet att tomgångsmotorn är inbyggd i gastpjället och jag antar att den sitter under plastlocket på gaspjället som sitter med torx skruvar. tänkte plocka isär allting där och spraya rent med brake clean . är de en dum ide?

b5quattro
12 mars 2015 · 65 Inlägg

om jag klämmer åt slangen som går från insuget till t-kopplet till vevhusventilationen så sjunker tomgången till 900-1000 ska det vara så eller tjuvar den luft någonstans i vevhusventilationen då? å vad händer om man skulle klämma åt slangen? antar att den sitter där av en anledning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang