Golf IV GTI turbo problem

totte1015
2 mars 2015 · 461 Inlägg

Har låtit min GTI stå mer eller mindre hela vintern nu sedan 1a december, jag har haft den igång&rullandes någon gång per vecka, men nu när jag skulle köra första långkörningen på motorvägar och dylikt har jag upptäckt att turbon inte funkar som den ska...
Jag tror jag hör den på höga varv, runt 4000+, dock bara ytterst dovt och inte alls samma "wow" effekt som jag brukar höra den.
Även det "rycket" som blir när man gasar på och inte har full gas, som tydligen har med turbon och göra, får jag inte heller när jag brassar på nu, vilket oroar mig.

Kompisen jag vad med sa att skiten har sotat igen, behöver bara gå på höga tomvarv någon minut så fixar det sig, men tror inte det var ett sådant lätt problem, testade att varva den runt 4000varv i 30 sekunder eller så...

Vad kan problemet vara tro?
Ska jag lämna in den på en verkstad och göra en felsökning? Går detta på halvförsäkringen?

Senast redigerat av totte1015 (2 mars 2015)

philleHBG
2 mars 2015 · 69 Inlägg

Du kan ju läsa ut felkoderna först och främst

totte1015
2 mars 2015 · 461 Inlägg

Jaha...? Läser jag det på displayen då eller?
Eller köpa hem en dosa för 20k?

zleepy Trucker
2 mars 2015 · 1 391 Inlägg

Du kan köpa hem en ELM327 och använda Torq programvara och läsa ut felkoder via ditt OBDII uttag...
( http://www.ebay.com/itm/OBD2-OBDII-V2-1 … 19d0027c4f )

Du kan ha en sprucken tryckslang, som gör att turbon inte laddar (läckage som inte stänger dumpen när du gasar)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
philleHBG
2 mars 2015 · 69 Inlägg

Eller så låter du någon som har en dator läsa ut felkoderna till dig. Det borde finnas en bilverkstad nära dig och det kostar några hundra i vanliga fall.
ELM327 och Torq fungerar i många fall men finns betydligt bättre och enklare sätt att läsa ut felkoder på, t.ex. din närmsta bilverkstad eller någon med VAG-COM/VCDS. Finns en tråd om VAG-COM/VCDS här på forumet som exempel.

totte1015
2 mars 2015 · 461 Inlägg

zleepy skrev:
Du kan köpa hem en ELM327 och använda Torq programvara och läsa ut felkoder via ditt OBDII uttag...
( http://www.ebay.com/itm/OBD2-OBDII-V2-1 … 19d0027c4f )

Du kan ha en sprucken tryckslang, som gör att turbon inte laddar (läckage som inte stänger dumpen när du gasar)

Jo, ibland så innan detta problem kom så hörde jag dumpventilen när jag släppte gasen, men nu hörde jag den inte alls

Tack för tipsen, hoppas den kan läsa just det felet som tubon har då, skapade en offert på autobutler så får vi se vad som händer

zleepy Trucker
2 mars 2015 · 1 391 Inlägg

Ta en titt under huven och känn på slangar och sånt, sitter nog en liten slang på EGR ventilen som går till insuget eller liknande..
Min sån på passaten 02:a hade gått av halvt, och den har något tygväv runt så hade jag inte känt och dragit lätt i så hade jag inte märkt det, så satte dit en ny och efter det så känner man plötsligt turbokicken, samt man hör med hur den 'dumpar' så säga, bilen är way piggare smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
totte1015
2 mars 2015 · 461 Inlägg

Det var en slang som hade fått ett sprick-brott, dom påpekade det när jag hade aktion på Mechanum, tror det var någon återanvändning av övertrycket som blir i vevhuset, någon slang därifrån (är inte så bra på delar)
Dock så den gången funkade turbon lika bra, bara det att det skulle inte gå igenom besiktning sa Mechanum.

Men iallafall, jag tror inte jag vet vart EGR ventilen/slangen sitter, någon bra bild du kan visa ungefär vart den är?

zleepy Trucker
2 mars 2015 · 1 391 Inlägg

totte1015 skrev:
Det var en slang som hade fått ett sprick-brott, dom påpekade det när jag hade aktion på Mechanum, tror det var någon återanvändning av övertrycket som blir i vevhuset, någon slang därifrån (är inte så bra på delar)
Dock så den gången funkade turbon lika bra, bara det att det skulle inte gå igenom besiktning sa Mechanum.

Men iallafall, jag tror inte jag vet vart EGR ventilen/slangen sitter, någon bra bild du kan visa ungefär vart den är?

Då kan det vara värt och byta den, finns mycket små delar inom vacuum / igensatt vevhusventilation som kan ställa till det..
själv har jag haft problem med en backventil som sitter i ett t-kors mot vevhusventilationen, som orsakat felkod P0171 "system too lean" letade typ överallt utan resultat tills jag fick tips om denna plastiga backventil, och självklart, den var kaputt... en sån ala 106:- fixade så den slutade dra tjuvluft från bilens vacumsystem till vevhusventilationen och därmed går den inte för "magert" på luft längre smile

Vet inte om det är likadant på din, men såhär ser den ut på min passat..
http://www.zleepy.se/egr.jpg

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
totte1015
3 mars 2015 · 461 Inlägg

Har inte tillgång till bilen i sig just nu men ska kolla det så fort jag får den, dock så undrar jag... är 500kr rimligt för diagnos på bilen? aka OBDII koll?
Låter jävligt dyrt för att vara ärlig

zleepy Trucker
3 mars 2015 · 1 391 Inlägg

totte1015 skrev:
Har inte tillgång till bilen i sig just nu men ska kolla det så fort jag får den, dock så undrar jag... är 500kr rimligt för diagnos på bilen? aka OBDII koll?
Låter jävligt dyrt för att vara ärlig

Gör så smile

I mitt tycke så ja det låter dyrt...
fast sen beror det på hur omfattande den är, kan man exakt säga vilket som är problemet, så
kanske det är värt det..

Jag själv läser felkoder med min felkodsläsare och Torq programvara, och då får man upp felkod och typ inom vad..
och den har sparat mig en massa pengar mot att felsöka på verkstad smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
totte1015
3 mars 2015 · 461 Inlägg

Fått in tre offerter nu, en på 500kr, en på 350 och en på freaking 748kr

Men det kan ju inte vara någon större skillnad på dom olika verkstäderna i sig, utan bara arbetskostnaden.

Frågan är dock är det värt att lägga 350kr för BARA en felsökning och få förklarat för sig vad felet är?

Eller är det bättre att när jag får tillbaks bilen, att direkt göra offert på att reparera turbon istället? Så gör dom felsökning&fixar turbon?

philleHBG
3 mars 2015 · 69 Inlägg

Du bor i Göteborg. Har du varit inne på VAG och hört vad dom ska ha för att koppla in datorn och läsa ut felkoderna till dig?
Har du kollat igenom listan med personer som har VAG-COM/VCDS? Borde finnas någon i närheten av dig. 500 kronor är ett ganska normalt pris hos många verkstäder när du frågar om en prisuppgift men ibland så är dom sjyssta och gör det gratis eller till ett lägre pris. Vissa bilar kan vara jobbiga att läsa ut en felkod på, vissa gör det gratis om dom har lite att göra en dag eller vad som helst.
Torq kan inte läsa av alla felkoder ibland och fungerar bara på vissa bilar. Inte alltför bra program om du frågar mig. Någon med VAG-COM/VCDS eller en VAG-verkstad kan däremot garanterat läsa ut dina felkoder.

Troligtvis så är det fel på någon slang någonstans, men har du inget tryck så får du en felkod på detta. Kan ju vara en spricka i IC också där trycket försvinner. Att turbon skulle lägga av bara sådär låter inte rimligt.

Om det är värt att få felkoderna utlästa eller inte kan bara du svara på. Tycker du det är mer värt att lägga pengar på saker som kanske är felet så visst, absolut. Det som är bra med om du får felkoderna utlästa är ju att du har något att gå efter. Men du kan iaf först och främst kolla efter trasiga/avhoppade tryckslangar. Det är rätt lätt att kolla som en början. Inte helt ovanligt att GTI-bilarna är sönderskruvade precis

valle22 Smidd i rostigt stål
3 mars 2015 · 933 Inlägg

totte1015 skrev:
Fått in tre offerter nu, en på 500kr, en på 350 och en på freaking 748kr

Men det kan ju inte vara någon större skillnad på dom olika verkstäderna i sig, utan bara arbetskostnaden.

Frågan är dock är det värt att lägga 350kr för BARA en felsökning och få förklarat för sig vad felet är?

Eller är det bättre att när jag får tillbaks bilen, att direkt göra offert på att reparera turbon istället? Så gör dom felsökning&fixar turbon?

tror inte de "felsöker" för 350kr mer än att de kopplar in en OBD2 läsare för att kolla felkoder. Felsökningar kostar betydligt mer.
I ditt fall hade jag kollat efter slangar som kanske är av eller täpta...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
totte1015
5 mars 2015 · 461 Inlägg

Ska ta och lägga detta på viloläge, som sagt så kan jag inte göra något på bilen i sig på ungefär en månad.

Kollade upp Mechanums pris med, dom är inte kloka. 1295kr för inkoppling av OBD2 och prisförslag...

philleHBG
6 mars 2015 · 69 Inlägg

Kolla in den här tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276570

Är du säker på att Mechanum ville ha 1295 kronor för endast utläsning av felkoderna?

totte1015
25 mars 2015 · 461 Inlägg

Japp, nu har jag dock tagit bort meddelandet så det finns inte kvar, men jag sa specifikt att jag bara ville ha OBD 2 felkodsläsning och fick det priset

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang