Är multimetern paj eller har jag missat nått?

DavidH
2 mars 2015 · 104 Inlägg

Hej, jag köpte precis en billig multimeter från biltema för att kunna kolla så jag får bra jord till slutsteget och att ha till lite annat. Den mäter volt men när jag ställer den på ohm så står där bara en 1a och inget händer när jag mäter på slutsteget eller batteriet eller ett litet 1.5 volts batteri heller.
Ibland så blinkar det till lite siffror i 1/10 sekund när jag sätter den på ett batteri men sen står det bara en 1a hela tiden.
När jag korsar pinnarna så ändras det massa siffror på den men dom stannar alldrig, inte ens när jag lägger pinnarna mot varran helt stilla på ett bord. Tar jag bort dom från varran så slutar det direkt och står en 1a.

Jag har då ställt in den på 200 ohm vilket är det lägsta och jag har kollat några youtube videor på hur man ska mäta ohm men i dom så ändras det ju på displayen när man mäter batterier och så men inte för mej så jag tror jag gör rätt och den kan va paj. Vad tror ni?

Gizmojohan
2 mars 2015 · 3 295 Inlägg

Hoppas att du inte försöker mäta ström i ohm läget?

simlar
2 mars 2015 · 5 524 Inlägg

Ohm-mäta batterier?

Du mäter ju bara mellan jordkabeln på slutsteget och t.ex minuspolen på batteriet, då får du fram resistansen mellan slutstegets jord och batteriets jord.

Står det en 1a så är det oändligt motstånd = ingen kontakt dvs i de flesta fall kabelbrott.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
amoreex
2 mars 2015 · 2 712 Inlägg

simlar skrev:
Ohm-mäta batterier?

Du mäter ju bara mellan jordkabeln på slutsteget och t.ex minuspolen på batteriet, då får du fram resistansen mellan slutstegets jord och batteriets jord.

Står det en 1a så är det oändligt motstånd = ingen kontakt dvs i de flesta fall kabelbrott.

När du mäter resistans skall du koppla loss sakerna gärna, så får man dessutom fram endast motståndet i kablen smile

Man kan även lossa det bara från slutsteget, hålla ena mot kablen,  och andra mot karossen så ser man så man har kontakt smile

Har kontakt med David i PM så detta löser sig smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
DavidH
2 mars 2015 · 104 Inlägg

Jo jag försökte ohm mäta batterier, tyckte det verkade kul men det var inte så kul så jag slutade efter en stund. Vet nu att det var nått annat jag egentligen försökte göra och att jag kollat lite för snabbt på youtube videon, och multimetern fungerar visst och ja fortfarande och bilen med haha smile

Men hur ska jag mäta från jordkabeln till slutsteget till batteriet, tror inte den räcker nämligen.. men det är så man ska göra eller så jag måste skaffa längre jordkabel då?

amoreex
2 mars 2015 · 2 712 Inlägg

DavidH skrev:
Jo jag försökte ohm mäta batterier, tyckte det verkade kul men det var inte så kul så jag slutade efter en stund. Vet nu att det var nått annat jag egentligen försökte göra och att jag kollat lite för snabbt på youtube videon, och multimetern fungerar visst och ja fortfarande och bilen med haha smile

Men hur ska jag mäta från jordkabeln till slutsteget till batteriet, tror inte den räcker nämligen.. men det är så man ska göra eller så jag måste skaffa längre jordkabel då?

Läs svaret du fick i PM smile
Där har du allt du behöver egentligen wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
simlar
3 mars 2015 · 5 524 Inlägg

DavidH skrev:
Jo jag försökte ohm mäta batterier, tyckte det verkade kul men det var inte så kul så jag slutade efter en stund. Vet nu att det var nått annat jag egentligen försökte göra och att jag kollat lite för snabbt på youtube videon, och multimetern fungerar visst och ja fortfarande och bilen med haha smile

Men hur ska jag mäta från jordkabeln till slutsteget till batteriet, tror inte den räcker nämligen.. men det är så man ska göra eller så jag måste skaffa längre jordkabel då?

Ja då är det bara mäta mellan jordkabel och en bit av karossen som är ren från lack, sedan kan man ju även mäta mellan minuspolen på batteriet och karossen för att säkerställa att batteriet har bra jord mot karossen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Zzoink
3 mars 2015 · 1 229 Inlägg

amoreex skrev:

DavidH skrev:
Jo jag försökte ohm mäta batterier, tyckte det verkade kul men det var inte så kul så jag slutade efter en stund. Vet nu att det var nått annat jag egentligen försökte göra och att jag kollat lite för snabbt på youtube videon, och multimetern fungerar visst och ja fortfarande och bilen med haha smile

Men hur ska jag mäta från jordkabeln till slutsteget till batteriet, tror inte den räcker nämligen.. men det är så man ska göra eller så jag måste skaffa längre jordkabel då?

Läs svaret du fick i PM smile
Där har du allt du behöver egentligen wink

varför tar vissa sånt här i pm? är det inte bättre att få ut infon på öppna forumet ifall någon använder google och kommer hit.. det är de värsta som finns när man googlar på något och folk skriver "du har pm" eller "pma mig så ska jag förklara"

vad är det hemliga? kan första om det handlar om olagliga saker eller något eget som man verkligen inte vill lämna ut till alla, men hur en multimeter fungerar tycker jag inte hamnar under den kategorin wink

amoreex
3 mars 2015 · 2 712 Inlägg

Zzoink skrev:

amoreex skrev:

DavidH skrev:
Jo jag försökte ohm mäta batterier, tyckte det verkade kul men det var inte så kul så jag slutade efter en stund. Vet nu att det var nått annat jag egentligen försökte göra och att jag kollat lite för snabbt på youtube videon, och multimetern fungerar visst och ja fortfarande och bilen med haha smile

Men hur ska jag mäta från jordkabeln till slutsteget till batteriet, tror inte den räcker nämligen.. men det är så man ska göra eller så jag måste skaffa längre jordkabel då?

Läs svaret du fick i PM smile
Där har du allt du behöver egentligen wink

varför tar vissa sånt här i pm? är det inte bättre att få ut infon på öppna forumet ifall någon använder google och kommer hit.. det är de värsta som finns när man googlar på något och folk skriver "du har pm" eller "pma mig så ska jag förklara"

vad är det hemliga? kan första om det handlar om olagliga saker eller något eget som man verkligen inte vill lämna ut till alla, men hur en multimeter fungerar tycker jag inte hamnar under den kategorin wink

Anledningen var att vi redan satt och pratade om just detta, och det var därför jag menade så smile

Menade inte att jag skickade PM om svar, utan vi har sedan tidigare haft kontakt och då via PM.

Så vi pratade redan om det där wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
DavidH
3 mars 2015 · 104 Inlägg

simlar skrev:

DavidH skrev:
Jo jag försökte ohm mäta batterier, tyckte det verkade kul men det var inte så kul så jag slutade efter en stund. Vet nu att det var nått annat jag egentligen försökte göra och att jag kollat lite för snabbt på youtube videon, och multimetern fungerar visst och ja fortfarande och bilen med haha smile

Men hur ska jag mäta från jordkabeln till slutsteget till batteriet, tror inte den räcker nämligen.. men det är så man ska göra eller så jag måste skaffa längre jordkabel då?

Ja då är det bara mäta mellan jordkabel och en bit av karossen som är ren från lack, sedan kan man ju även mäta mellan minuspolen på batteriet och karossen för att säkerställa att batteriet har bra jord mot karossen.

Tack, nu har jag bättre koll på hur jag ska göra smile

DavidH
3 mars 2015 · 104 Inlägg

Zzoink skrev:

amoreex skrev:

DavidH skrev:
Jo jag försökte ohm mäta batterier, tyckte det verkade kul men det var inte så kul så jag slutade efter en stund. Vet nu att det var nått annat jag egentligen försökte göra och att jag kollat lite för snabbt på youtube videon, och multimetern fungerar visst och ja fortfarande och bilen med haha smile

Men hur ska jag mäta från jordkabeln till slutsteget till batteriet, tror inte den räcker nämligen.. men det är så man ska göra eller så jag måste skaffa längre jordkabel då?

Läs svaret du fick i PM smile
Där har du allt du behöver egentligen wink

varför tar vissa sånt här i pm? är det inte bättre att få ut infon på öppna forumet ifall någon använder google och kommer hit.. det är de värsta som finns när man googlar på något och folk skriver "du har pm" eller "pma mig så ska jag förklara"

vad är det hemliga? kan första om det handlar om olagliga saker eller något eget som man verkligen inte vill lämna ut till alla, men hur en multimeter fungerar tycker jag inte hamnar under den kategorin wink

Du skulle bara veta vad jag och amorex gör med våra multimetrar! smile

Det var så att amoreex frågade mej hur det gick i pm samtidigt som jag la upp tråden och sen började han förklara i pm.

Till folk som googlar sej hit och inte vet hur dom ska göra ännu så ställ in Multimetern på lägsta ohm talet och mät sedan mellan två metall delar (ändarna på en sladd eller mellan karossdelen där du vill fästa jord och till minus på batteriet) som du vill veta hur bra strömmen tar sej igenom så du vet om du ska använda den sladden eller platsen att koppla med tex. Ju lägre tal multimetern visar deste mindre motstånd och bättre att använda är den metall delen till att leda ström genom.

Så har jag förstått det iaf, rätta mej om jag har fel. Sen kan man använda en pip funktion med för att kontrollera bra ledning men jag vet inte riktigt när man bör använda det framför ohmmätning och tvärtom.

simlar
3 mars 2015 · 5 524 Inlägg

DavidH skrev:

Zzoink skrev:

amoreex skrev:

Läs svaret du fick i PM smile
Där har du allt du behöver egentligen wink

varför tar vissa sånt här i pm? är det inte bättre att få ut infon på öppna forumet ifall någon använder google och kommer hit.. det är de värsta som finns när man googlar på något och folk skriver "du har pm" eller "pma mig så ska jag förklara"

vad är det hemliga? kan första om det handlar om olagliga saker eller något eget som man verkligen inte vill lämna ut till alla, men hur en multimeter fungerar tycker jag inte hamnar under den kategorin wink

Du skulle bara veta vad jag och amorex gör med våra multimetrar! smile

Det var så att amoreex frågade mej hur det gick i pm samtidigt som jag la upp tråden och sen började han förklara i pm.

Till folk som googlar sej hit och inte vet hur dom ska göra ännu så ställ in Multimetern på lägsta ohm talet och mät sedan mellan två metall delar (ändarna på en sladd eller mellan karossdelen där du vill fästa jord och till minus på batteriet) som du vill veta hur bra strömmen tar sej igenom så du vet om du ska använda den sladden eller platsen att koppla med tex. Ju lägre tal multimetern visar deste mindre motstånd och bättre att använda är den metall delen till att leda ström genom.

Så har jag förstått det iaf, rätta mej om jag har fel. Sen kan man använda en pip funktion med för att kontrollera bra ledning men jag vet inte riktigt när man bör använda det framför ohmmätning och tvärtom.

Det är korrekt ja.

Pipfunktionen är jävligt fin att ha de gånger man inte har möjlighet att kolla på multimetern samtidigt som man mäter.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Zzoink
3 mars 2015 · 1 229 Inlägg

haha ja men då förstår jag! fanns ju faktiskt en förklaring och jag ville inte låta otrevlig men ibland är det lite frustrerande att hitta en tråd om exakt den saken man vill veta och sen får man inget svar för allt är taget på pm wink

monno Elektriker
12 mars 2015 · 718 Inlägg

DavidH skrev:
Så har jag förstått det iaf, rätta mej om jag har fel. Sen kan man använda en pip funktion med för att kontrollera bra ledning men jag vet inte riktigt när man bör använda det framför ohmmätning och tvärtom.

"Piptest" är egentligen för Diodtest.
Jag är dock inte riktigt hajj på hur det funkar osv. Men kräver man exakthet är Ohm mätning bättre. Men bara "pipa/summra" ut nå kablar så är det en smutt funktion. smile

Senast redigerat av monno (12 mars 2015)

Som att kasta vatten i sjön.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang