Ny intercooler, tryckrör och inloppsrör till turbon, önskad effekt? V50 T5

MartyTunes
3 mars 2015 · 20 Inlägg

Hej alla! Snart är det dags för bilen att få känna av 2015 års vår och sommar klimat! Har lite planer på att preppa bilen med diverse saker och har en fråga angående inlopp och "utlopp".

Frågan lyder: Är det värt att uppgradera med ny intercooler, tryckrör och inloppsrör till turbon utan att uppgradera sitt org avgassystem? Får man ut effekten endå?

Jag äger en Volvo V50 T5 2005 och har tänkt mjukvaruppdatera till sommaren! smile

Saab 9-3 2.0t Biopower "X-Vector" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
3 mars 2015 · 26 136 Inlägg

Beror på vilken önskad effekt du har..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Norman88
3 mars 2015 · 55 Inlägg

Jag skulle börjat med avgassystemet (samma peng?). Överlag anser jag trycksidan hänger med längre än avgassystemet på de flesta bilmodeller.

Saab 9-3 Aero "Uuwen" (2004)
Saab 9-5 (2006)
Saab 99 (1983)
MartyTunes
3 mars 2015 · 20 Inlägg

Mack skrev:
Beror på vilken önskad effekt du har..?

Tänkte inte på nån precis siffra men en effekt så man känner att det finns det där lilla extra! Enligt Autotech så ska deras ic ge ca 10 hk vid steg 1 optimering. Det tillsammans med lite nya rör borde väl kunna lyfta bilen? Men jag är dåligt insatt i det här! smile

Saab 9-3 2.0t Biopower "X-Vector" (2008)
MartyTunes
3 mars 2015 · 20 Inlägg

Norman88 skrev:
Jag skulle börjat med avgassystemet (samma peng?). Överlag anser jag trycksidan hänger med längre än avgassystemet på de flesta bilmodeller.

Tack för svaret Norman88! Då har jag en följdfråga! hehe

Är det fullflödessystem o racekat jag behöver satsa på då eller räcker det med ett halvsats från kat och bakåt? Har läst någonstans att ett halvsats inte ger lika effekt kontra ett fullflödessystem med racekat, vilket säger sig självt kanske men undrar lite hur stor skillnaden är om det är värt kostnadsmässigt? Framrör + racekat går på ca 6k och sen ett bakre system på ungefär lika mycket!
Medans trycksidan med det jag tänkt mig hamnar på ca 7k totalt. Svår avvägning här smile

Saab 9-3 2.0t Biopower "X-Vector" (2008)
Norman88
3 mars 2015 · 55 Inlägg

Jag skulle säga att om du siktar på effekt så är det downpipe med racekatt som gäller. Alltså framrör på volvospråk.
Ett bakre system ger lite goare ljud, men inte så mycket effektmässigt.
IC mm vet jag inte hur det är dimensionerat på en V50, men tror det är en 3" DP som ger mest.

Finns nog nån bra grupp på Facebook eller nåt forum just för volvo där du kan fråga. Bör ju finnas någon volvoguru som vet vad som ger vad.

MartyTunes
3 mars 2015 · 20 Inlägg

Ja okej! Stort tack för svaren Norman!

Saab 9-3 2.0t Biopower "X-Vector" (2008)
Mack855
3 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Detta beror ju helt på. Ska du chippa bilen? Om inte så kommer du knappt märka av det hela. Större IC använder man ju för att kyla ned laddluften, göra väl om man ökar på laddtrycket, nån får gärna rätta mig. Större inloppsrör kan du vänta med ett tag faktiskt.

Satsa på trimchip och 3" framrör och minst 2,5" ifrån racekatten till en början! Sen om du ska vidare får du kolla med typ autotech när dom tycker du ska fixa grövre inloppsprylar smile Lycka till

spokenratt
3 mars 2015 · 3 860 Inlägg

Mack855 skrev:
Detta beror ju helt på. Ska du chippa bilen? Om inte så kommer du knappt märka av det hela. Större IC använder man ju för att kyla ned laddluften, göra väl om man ökar på laddtrycket, nån får gärna rätta mig. Större inloppsrör kan du vänta med ett tag faktiskt.

Satsa på trimchip och 3" framrör och minst 2,5" ifrån racekatten till en början! Sen om du ska vidare får du kolla med typ autotech när dom tycker du ska fixa grövre inloppsprylar smile Lycka till

Håller helt med dig!

Om det inte bara är en steg 1 mjukvara TS vill ha för det märks ändå skillnad och en halvsats för ljudets skull.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Mack855
3 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Jo precis om han bara vill ha steg 1 men TS lät sugen på att gå längre wink

MartyTunes
5 mars 2015 · 20 Inlägg

Mack855 skrev:
Detta beror ju helt på. Ska du chippa bilen? Om inte så kommer du knappt märka av det hela. Större IC använder man ju för att kyla ned laddluften, göra väl om man ökar på laddtrycket, nån får gärna rätta mig. Större inloppsrör kan du vänta med ett tag faktiskt.

Satsa på trimchip och 3" framrör och minst 2,5" ifrån racekatten till en början! Sen om du ska vidare får du kolla med typ autotech när dom tycker du ska fixa grövre inloppsprylar smile Lycka till

spokenratt skrev:

Mack855 skrev:
Detta beror ju helt på. Ska du chippa bilen? Om inte så kommer du knappt märka av det hela. Större IC använder man ju för att kyla ned laddluften, göra väl om man ökar på laddtrycket, nån får gärna rätta mig. Större inloppsrör kan du vänta med ett tag faktiskt.

Satsa på trimchip och 3" framrör och minst 2,5" ifrån racekatten till en början! Sen om du ska vidare får du kolla med typ autotech när dom tycker du ska fixa grövre inloppsprylar smile Lycka till

Håller helt med dig!

Om det inte bara är en steg 1 mjukvara TS vill ha för det märks ändå skillnad och en halvsats för ljudets skull.

Tusen tack för informationen hörni!!! Nu har jag fått en tydligare bild på vad som gäller.

Ja jag har tänkt "chippa" smile och nästa steg blir isåfall avgas och ev filter! Har just beställt en ATM magnetventil också! hehe

Nu hoppas vi på en fin vår och sommar! cool

Saab 9-3 2.0t Biopower "X-Vector" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang