Volvo 740 d24 startar ej efter renovering.

CCRobin
3 mars 2015 · 735 Inlägg

En bekant hade problem med en svårstartad D24. Vi gjorde kompressions prov och fick fram att alla cylindrar låg runt 7-8. Då bytte jag kolvringar, en kolv samt alla packningar, honade ur alla cylindrar och såg inga direkta sprickor i varken block eller topp.

Efter det så ökade kompression till ca. 14,5 i alla cylindrar. Sen blev det såhär, Den startade och gick i ca. 10-15 sek sen dog den. Luftade systemet ordentligt och prövade igen, nu startade den inte istället. Misstänkte pumpen och bytte den, startar fortfarande inte.

Vi har gjort följande efter det- Ställt in pumpen med indikatorklocka, testat att dragit igång den utan större resultat.

Diesel får den för det kommer svartrök ur avgasröret och vi har provat att plocka bort spridarna och testat och dom ger en fin "dimma".

Jag vet att kompression borde ligga runt 20 men vi har en annan D24 ståendes som har runt 13-14 i komp och den startar utan större problem.

Finns det någon som kan ge lite tips? man blir ju blind när man har hållt på så många dagar med felsökning så man glömmer ju bort vissa saker.

Ska tilläggas att när man drar den så ger den respons på gasen (ser det på röken) men så fort man kopplar ur så dör den

Senast redigerat av swebooy (3 mars 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Att kamrem och pumprem sitter rätt har du kollat 10 gånger antar jag?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
CCRobin
3 mars 2015 · 735 Inlägg

DiwraZ skrev:
Att kamrem och pumprem sitter rätt har du kollat 10 gånger antar jag?

Snarare 20 wink

haweri
15 mars 2015 · 335 Inlägg

drar den tjuvluft?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang