Saab 9-5 2002: Oljelampan börjar blinka / lysa en timme efter köp plus ljud i motorn

ahle1337
3 mars 2015 · 1 Inlägg

Hejsan. Köpte min första bil ikväll - en Saab 9-5.

Så fort jag rullade in på gatan hemma började oljelampan att lysa/blinka samt den röda varningstriangeln. Hörde även ett litet knackande (eller tickande) ljud från motorn. Körde och parkerade bilen och gick in och Googlade.Kom fram till att det var en bra idé att fylla på olja, så det gjorde jag och körde därefter en runda till för att testa. Till en början var det inga problem men efter fem minuter kom samma problem tillbaka. Lamporna lyser med olika tidsintervall eller blinkar till. (I en början någon sekund och i slutet av andra körningen något längre i taget). En sak som kanske är värd att nämna är att bilen inte betedde sig konstigt alls förutom varnigarna (Inga ryck, motorstopp eller liknande)

Då gick jag in och googlade vidare. Kom fram till att det kanske var mycket dumt att inte ha stannat bilen direkt och ringt bärgning.

Efter ytterligare läsning kom jag fram till att det var betydligt bättre om motorn tickade istället för knackade och det var min första tanke när jag hörde ljudet. Dock ganska svårt att avgöra.

Nu har jag kollat oljan noggrannare och konstaterat att den inte hade för lite.

Det jag skulle kunna tänka mig hittills är att det är ett problem med att olja har klumpat sig fast på något av de olika ställena (ventiler, oljepump, oljefilter, oljetråg etc). Byte och rengöring av dessa kanske är en möjlighet.

Jag har inga kunskaper om bilar eller mekande, men känner en som ska titta på den imorgon. Jag skulle vilja veta era åsikter kring vad som skulle kunna vara fel och hur stor risk det är att jag kan ha förstört motorn genom att köra medan oljelampan blinkade och ljudet hördes i motorn.

Prisuppskattningar för olika potentiella fel?

Har även kommit fram till att detta problem kan komma och gå och att den som sålde bilen till mig kan ha känt till detta. Hur ska agera utifrån detta?

Undrar även vad ni tror om att köra bilen till en verkstad eller låta bogsera den.

Uppgifter om bilen:
* SAAB 9-5 LINEAR SPORTCOM (kombi) 2.3t (184 hk)
* Årsmodell: 2002
* Senaste besiktning i december 2014
* Serviceboken verkade vara komplett ifylld och det verkade inte vara några konstigheter.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Utan att ha hört motorn kan man inte ställa diagnos. Mest troligt är väl att din motor inte mår så bra tyvärr. Men du kan ha tur oxå. Att det tickar lite i toppen pga utebliven smörjning behöver inte betyda döden. Du är säker på att det kom konstiga ljud ihop med varningslampan? Om inte så kan det va givaren som skojjar. En ny sådan kostar inte många kronor isf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
dawwe ...has left the building...
4 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Sludge...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Meaganeowner
4 mars 2015 · 2 250 Inlägg

Röda lampor betyder omedelbart stopp i maskin, tills felet konstaterats. Inget att pruta på.

Gula lampor betyder att ett fel har uppstått, men du kan i regel köra till närmaste verkstad.

Föreslår att du läser instruktionsboken i första hand.


För egen del hade jag inte ens startat motorn innan köp, utan att kolla motorolja,  bromsvätska, kylvätska o s v.

kajc
4 mars 2015 · 311 Inlägg

Hur ser oljan ut på stickan? Har du tittat hur mycket olja det är i motorn? Hur ser kylarvattnet ut? Det kan ju va bra att börja med dom

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang